![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )Fizilal-il Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) 1- Elif, lam, mim ![]() 2- Bunlar, hikmetli Kitab'ın ayetleridir ![]() 3- Bunlar güzel davrananlara yol gösterici ve rahmettir ![]() 4- İşte onlar ki, namaz kılarlar, zekât verirler, ahirete de kesin olarak inanırlar ![]() 5- İşte onlar Rabb'lerinin göstermiş olduğu doğru bir yol üzeredirler ve kurtuluşa erenlerdir ![]() Açılışın "Elif, lam, mim"den oluşan kopuk harflerle olması ve bunların "Bunlar, hikmetli Kitab'ın ayetleridir" olarak tanıtılması -harflerle başlayan surelerde ki, gibi- Kitab'ın ayetlerinin bu harflerin türünden oluştuğuna dikkat çekmek içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hikmetli kitap veya ayetleri "bunlar güzel davrananlara yol gösterici ve rahmettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyilik edenler: "İşte onlar ki, namaz kılarlar, zekât verirler, ahirete de kesin olarak inanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitab'ın yol gösterici ve rahmet olduğu kişiler, işte bu iyilik edenlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Namazı kılan, zekât veren ve ahirete kesin inananlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İNSANLARDAN GERÇEĞE KARŞI SAĞIR OLANLAR Bunlar, Kitap ve ayetleriyle doğru yolu bulan, iyilik eden, namaz kılan, zekât veren, ahirete kesin inanan, dünya ve ahirette kurtuluşa erenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )6- İnsanlardan öyleleri var ki, herhangi bir bilgiye dayanmadan insanları Allah'ın yolundan saptırmak ve onunla alay etmek için gerçeği boş sözlerle değişirler ![]() ![]() 7- Ayetlerimiz o sapık kimseye okunduğu zaman sanki onları hiç işitmemiş, sanki kulaklarında ağırlık varmış gibi büyüklenerek sırt çevirir ![]() Ayetteki "Gerçeği boş sözlere değişirler" tanımlamasıyla kalbi eğlenceye yönelten, vakti yiyip hayır getirmeyen ve yeryüzünde hayır ve adaletle onun kalkındırılması için görevlendirilen insanın islâmın yapısı, sınırları ve araçlarını belirleyip yol çizdiği görevine yakışır bir ürün vermeyen, her tür söz kastedilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İnsanlardan öyleleri var ki, gerçeği boş sözlerle değişirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra bu grubun "Ayetlerimizi o sapık kimseye okunduğu zaman sanki onları hiç işitmemiş, sanki kulaklarında ağırlık varmış gibi büyüklenerek sırt çevirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÜ'MİNLERİN MÜKAFATI Haktan yüz çeviren, büyüklenen kâfirlerin görecekleri karşılığa ilişkin geçen konunun ilintisi dolayısıyla, surenin başında geçen, görevlerini yerine getiren mü'minlerin görecekleri karşılıktan söz açarak, başlangıçta kısaca değindiği kurtuluşlarının nasıl olacağına biraz açıklık getiriyor: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )8- İnanıp yararlı iyi işler yapanlar için nimeti bol cennetler vardır ![]() 9- Orada ebedi olarak kalacaklardır ![]() ![]() ![]() Kur'an'da nerede ahirette görülecek karşılık hatırlatılsa, onun öncesinde imanla birlikte salih amel hatırlatılır ![]() ![]() ![]() İnanıp salih amelle imanlarını ispatlayanlara İnanıp yararlı iyi işler yapanlar için nimeti bol cennetler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )10- Allah, gökleri gördüğünüz gibi direksiz yarattı ![]() ![]() ![]() 11- İşte bunlar Allah'ın yarattıklarıdır ![]() ![]() Gökler, bilimsel veya herhangi bir araştırma yapılmaksızın, yüksek geniş görkemli dış görünüşüyle bakış ve hisle yüzyüzedir ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah gökleri gördüğünüz gibi direksiz yarattı ![]() Anlatım insan kalbini, bu kısa değininin çağrıştırımı dolayısıyla uzay içlerindeki bu görkemli geziden, oraya tutunması için dünyaya çeviriyor ![]() ![]() "Sizi sarsmasın diye yere sabit dağlar yerleştirdi ![]() Jeoloji bilginleri, dağlar; yerkürenin içinin soğuması sonucu oradaki gazların donması ve hacimlerinin eksilmesinden kaynaklanan yerkabuğu çıkıntılarıdır derler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Orada her çeşit canlıyı yaydı ![]() Bütün varlığın ilginçliklerinden biri de budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Gökten su indirip orada her güzel çifti bitirdik ![]() Suyun gökten indirilmesi de, farkında olmadan yaşadığımız ilginçliklerden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın metni, Allah'ın bitkileri çift yarattığını belirtiyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktada eşeyselliğin güzel (saygın) olarak nitelendirilmesi, onun "Allah'ın yarattıklarıdır" olmasına yaraşır olması, "İşte bunlar, Allah'ın yarattıklarıdır" değinişiyle ön plana çıkarması; O'ndan başkası ne yarattı? biçiminde onunla, karşıdakilere ve tutarsız iddialarına meydan okuması ve bu meydan okumanın en uygun zamanda "Doğrusu o zalimler, açık bir sapıklık içindedirler" ayıplaması, anlatıma büyük bir güç kazandırmaktadır ![]() ![]() Bundan sonra ikinci gezi başlıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )12- Andolsun ki, biz Lokman'a hikmet verdik ![]() ![]() ![]() 13- Lokman oğluna öğüt vererek; "Ey oğulcuğum! Allah'a ortak koşma, çünkü ortak koşmak, büyük bir zulümdür ![]() Kur'an'ın tevhid ve ahiret meselelerini diliyle sunmak için seçtiği Lokman'ın kimliğine ilişkin bilgiler çeşitlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kim şükrederse kendisi için şükreder ![]() ![]() ![]() ![]() "Lokman oğluna öğüt vererek; "Ey oğulcuğum! Allah'a ortak koşma, çünkü ortak koşmak, büyük bir zulümdür ![]() Kuşkusuz bu içtenlikle verilen bir öğüttür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AİLE VE İNANÇ İLİŞKİSİ Babanın oğluna öğüdünün iniltisi dolayısıyla ayet, zarif bir anlatım içinde; ana-baba ve çocuklar arasındaki ilişkiyi gündeme getiriyor ve bu ilişkiyi ince duygu dolu ilham verici bir görünümle sunuyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )14- Biz insana, ana-babasına iyi davranmasını tavsiye etmişizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15- Eğer onlar seni körü-körüne bana ortak koşman için zorlarlarsa, onlara itaat etme; dünya işlerinde onlarla iyi geçin, Allah'a yönelen kimsenin yoluna uy ![]() ![]() ![]() Çocuğa, ana-babasına ilişkin tavsiyeler, Kur'an-ı Kerim ve Peygamberimizin -salât ve selâm üzerine olsun- öğütlerinde yinelenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu duygulandırıcı sahne aracılığıyla ilk nimet verene, ardından da ikinci nimet veren ana-babaya şükrana yönlendirerek görevleri sisteme koyuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat, tüm bu duygululuk ve yüceliğine rağmen çocukla ana-baba arasındaki bağ, inanç bağından sonra gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat, inançta ters düşme ve buyruk inançla çeliştiği durumda buyruğa uymama emri; ana-babanın, onlara iyi muamelede bulunma ve güzel birliktelik konusundaki hakkını düşürmez: "Dünya işlerinde onlarla iyi geçin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yirminci cüzde, Ankebut suresini açıklarken belirttiğimiz gibi, bu Ankebut ve Ahkaf'taki benzer ayetlerin Sa'd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lokman'ın oğluna nasihatının akışı içinde yer alan bu uzunca konu değiştiriminin ardından, ahiret ve orada yaşanacak duyarlı yargılanım ve adil karşılık görme meselelerini işleyen öğütteki ikinci bölüm geliyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )16- Lokman: "Oğulcuğum! Yaptığın iyi veya kötü iş, bir hardal tanesi ağırlığınca olsa ve bu bir kayanın içinde, göklerde veya yerde bulunsa, yine de Allah onu karşına getirir ![]() ![]() 17- Oğulcuğum namazı kıl, iyiliği emret, kötülükten vazgeçmeye çalış ve başına gelene sabret ![]() ![]() Allah'ın bilgisinin duyarlılığı ve kapsamı, kudreti ve ahiretteki yargılamanın duyarlılığı ile oradaki değerlendirimin adilliğinin soyut olarak tanımlanması, bu somut tanımlamanın ulaştığı etkinliğe ulaşamamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnceliklere ulaşan konuyu dolaylı olarak veren, sahneye uygun bir değerlendirme ![]() İnsan hayali, Allah'ın bilgisinin rahatça izlediği bu hardal tanesini o geniş derin gizlenme yerlerinde, kalbi huşu içinde, erişilmezlerin gizliliklerini haber alan lâtif Allah'a dönünceye kadar kavuşturmayı sürdürüyor ![]() ![]() Konu Lokman'ın oğluna öğüt verirken söylediklerinin aktarımında ilerlerken, bir de bakıyoruz ortaksız Allah'a iman yaşanacağı konusunda aklın kuşku duymadığı ahirete kesin inanç ve hardal tanesi ağırlığında da olsa hiçbir şeyi gözden kaçırılmadan hesaplanıp verilecek ahiretteki karşılığın adilliğine güvenin insanın iç dünyasında yer etmesinin ardından, ara ara inancın gerektirdiği adımları da atmaktadır ![]() ![]() ![]() "Oğulcuğum namazı kıl, iyiliği emret, kötülükten vazgeçmeye çalış ve başına gelene sabret ![]() ![]() Akidenin çizilmiş yolu işte budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktada Lokman Kur'an'ın verdiği vasiyetinde, Allah'a davet edenin edebine geçiyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )18- İnsanları küçümseyip yüz çevirme yeryüzünde böbürlenerek yürüme ![]() ![]() 19- Yürüyüşünde tabii ol (ölçülü hareket et) sesini de kıs ![]() ![]() Ayetin orijinalindeki sözcüğü "El-Sa'r" develere isabet edip boyunlarını bir yana eğrilten bir hastalık ![]() ![]() Kur'an'ın "marahan" deyimi ile dile getirdiği yürüme biçimi, başkalarına önem vermeden kasıla kasıla böbürlenerek yürümedir ![]() ![]() ![]() ![]() Böbürlenerek yürümenin yasaklanması ile birlikte, aşırı tavırlardan arındırılmış doğal yürüyüşün açıklanması da geliyor: "Yürüyüşünde tabii ol ![]() ![]() ![]() Alçak sesle konuşma; terbiye, kendine güven, sözün doğruluğu ve gücü konusunda iç rahatlığını yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an yöntemi, anlatımı şu ifade ile sürdürerek bu davranışın çirkinliğini vurgulamaktadır: "Çünkü seslerin en çirkini eşeklerin sesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci gezi, birinci meseleyi sunuşdaki bu çeşitlenme ve yöntemdeki yenilenmeyle işledikten sonra işte böyle sona eriyor ![]() ![]() ![]() Üçüncü gezi, yeni bir tertiple başlıyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )20- Allah, göklerde ve yerde bulunanları emrinize açık ve gizli olarak nimetlerini bol bol verdiğini görmediniz mi? Yine de insanlardan bazıları ne bilgisi ne yol göstereni ne de aydınlatıcı bir Kitab'ı olmadan Allah hakkında tartışır ![]() 21- Onlara; "Allah'ın indirdiğine uyun!" dense; "Hayır biz babalarımızın üzerinde bulduğumuz yola uyarız" derler ![]() Kur'an'da çeşitli yöntemlerle yinelenen bu tablo her karesinde yeni olarak görünür ![]() ![]() ![]() ![]() Sözün akışı tabloyu burada yeryüzündeki insanın ihtiyaçları ile bu evrenin yapısı arasındaki uyumluluk açısından sunuyor ![]() ![]() Dünya tümüyle evren çatısında küçük bir noktacık oluşturmaya bile yetersiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten Allah göklerde olanları, insan denen bu canlının hizmetine sunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yine de insanlardan bazıları ne bilgisi, ne yol göstereni, ne de aydınlatıcı bir kitabı olmadan Allah hakkında tartışır ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlara; Allah'ın indirdiğine uyun!' dense, Hayır biz babalarımızı üzerinde bulduğumuz yola uyarız' derler ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm iç dünyada özgürlük, bilinçte hareket, ışığa açılma ve taklit, donukluk zincirinden arınmış hayat için yeni bir programdır ![]() ![]() Bu noktada Kur'an onları alaya almakta ve dolaylı olarak bu güvensiz tutumun nereye varacağına işaret etmektedir: "Şeytan babalarınızı alevli ateşin azabına çağırmış olsa da mı?" Bu tutum, alevli azaba götürmek için şeytanın önerdiğinden başka şey değildir ![]() ![]() Bilgiye dayanmayan, yolunu bir rehber aracılığı ile bulmayan ve aydınlatıcı bir kitaptan yararlanmayan buna karşılık kusur aramaya dayanan çekişmenin ilintisi dolayısıyla, evrensel kanıt ve eksiksiz nimet karşısında, gereken tutuma işaret ediyor: |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )22- Kim güzel davranarak kendini Allah'a teslim ederse, o en sağlam kulba yapışmıştır ![]() ![]() Sözü edilen, iyi amel ve davranış içinde Allah'a mutlak teslimiyettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O sağlam kulp; Allah'a teslim olmuş mü'minlerle Rabb'leri arasındaki kararlı sağlam sarsılmaz bağlantı olup Allah'ın takdiri ile gelen karşısında yaşanan iç rahatlığıdır ![]() ![]() Kuşkusuz yolculuk uzun, meşakkatli ve tehlikelerle doludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23- Kim de inkâr ederse onun inkârı seni üzmesin; onların dönüşü bizedir ![]() ![]() ![]() 24- Onlara biraz geçim sağlar, sonra ağır bir azaba sürükleriz ![]() Özünü Allah'a teslim edip iyilik işleyenin akibeti, o nankörlük eden ve hayatın zevklerinin aldattığının akibeti de bu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÜŞRİKLERE YİNE SOR Ardından onları, varlıkla karşı karşıya geldiğinde varlık ve aynı ölçüde varlığın fıtratında saklı gerçeği itiraftan kaçış bulamayan yapılarının mantığı önünde durduruyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )25- Andolsun ki onlara; "Gökleri ve yeri kim yarattı " diye sorsan "Allah" derler ![]() ![]() ![]() 26- Göklerde ve yerde ne varsa hepsi Allah'ındır ![]() ![]() İnsan yapısına danışır, vicdanını dinlerse, bu konuşan açık gerçeği inkâr edemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ı bir tanıma inancı karşısında, Allah'ın ortak koşma inancıyla dikilenler ve Resulullah'ın çağrısına sert çekişmeyle karşılık verenler; göklerin, yerin varlığı ve salt bakmaktan öte bir şey gerektirmeyen varlıklarını sürdürmelerinde temsil edilen, varlığın oluşturduğu kanıtla karşı karşıya geldiğinde, fıtratlarının mantığını alt etmeye güç yetirememektedirler! Diğer yandan sorulduğunda ikilemiyor, cevapları "Allah" oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onların fıtratlarının göklerin ve yerin yaratıcısının Allah olduğunu itiraflarının ilintisi dolayısıyla; göklerde ve yerde insanın yararına sunulan, sunulmayan her şeyin mutlak anlamda sahibinin Allah olduğu belirtiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Gezi, bu noktada Allah'ın tükenmez zenginliği, sınırsız bilgisi, sürekli yenilenen yaratma gücü ve dilediğinin ne olabileceği konusunda sınır düşünülmez kayıtsız dilemesine işaret eden evrensel bir sahne ile sona eriyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )27- Yeryüzünde bulunan ağaçlar kalem olsa, denizlerde mürekkep olsa ve yedi deniz daha eklense, yine Allah'ın sözleri yazmakla tükenmez ![]() ![]() 28- Ey insanlar! Sizin yaratılmanız ve tekrar dirilmeniz tek bir kişinin yaratılması ve tekrar diriltilmesi gibidir ![]() ![]() ![]() Bu, Allah'ın sınırsız dilemesinin tekrarlanması, anlamını insanların tasavvurlarına yaklaştırmak için, onların bilgileri ve sınırlı gözlemlerinden çıkarılmış bir tablodur ![]() ![]() İnsanlar bilgilerini, yazma, sözlerini not etme ve emirlerini imzalama işini, ağaçlardan edindikleri kalemlerle gerçekleştirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verilen örneğin sağladığı değerlendirme sonucu; ağaçlar denizler ortadan kalkıyor, canlılar cansızlar bir köşeye çekiliyor, biçimler durumları gözden kayboluyor ve insan güçlü, düzenleyen, yön veren, yaptığına tam egemen, değişik dönüşüm göstermeyen, gözden uzak olmayan ebedi yaratıcının gücü ve yüceliği önünde baş eğerek duruyor ![]() ![]() Bu baş eğmiş görünüm önünde, bu görünümden, yaratma ve ölümden sonra dirilmenin kolaylığına ilişkin bir kanıt edinerek gezideki son vurguyu indiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratma ve ölümden sonra dirilme işinde, bîlgi ve güç birlikte rol aldıkları gibi, onların ötesinde duyarlı programlama ve kontrol da söz konusudur ![]() ![]() Burada önceki üç gezinin işlediği meseleyi işleyen sonuncu gezi başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )29- Görmedin mi Allah, geceyi gündüzün içine; gündüzü gecenin içine sokuyor ![]() ![]() ![]() ![]() 30- Bu, Allah'ın hak olmasından ve O'ndan başka taptıklarının batıl olmasındandır ![]() ![]() Böyledir, çünkü Allah haktır, O'ndan başka yalvardıkları batıldır ![]() ![]() Gecenin gündüze gündüzün geceye girişi ve onların mevsimlerin değişimi ile uzanıp kısalmalarının oluşturduğu görünüm, gerçekten ilginç bir görünümdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönüşümün, güneş, ay ve hareketleriyle olan bağlantısı açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üç gerçeğin ardından, tüm gerçeklerin dayandığı en büyük gerçeği gündeme getiriyor ![]() ![]() ![]() "Bu, Allah'ın hak olmasından ve O'ndan başka taptıklarının batıl olmasındandır ![]() ![]() Bu; duyarlı, uyumlu, sürekli değişmez bir evrensel düzen ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu Allah'ın hak olmasından ve O'ndan başka taptıklarının batıl olmasındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra, Allah'ın "Bu Allah'ın hak olmasından ve O'ndan başka taptıklarının batıl olmasındandır" sözünden insanda özellikli bir etki kalıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayetlerin akışı konuyu, bu evrensel sahneyi ve ardından gelen o vicdani değiniyi, insanlığın tanışık olduğu başka bir sahne ile sürdürüyor ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )31- Allah size, bir kısım delillerini göstersin diye, Allah'ın izniyle gemilerin denizde akıp gittiğini görmediniz mi?Şüphesiz bunda çok sabreden çok şükreden herkes için ibretler vardır ![]() 32- Dağlar gibi dalgalar insanları kuşattığı zaman dini yalnız Allah'a has kılarak O'na yalvarırlar ![]() ![]() ![]() Gemiler denizde Allah'ın deniz, gemi, rüzgâr, yer ve göğe koyduğu yasalar uyarınca yürürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat insanlar ne sabrediyor ne de şükrediyor, yalnız sıkıntı dokunduğunda Allah'a yalvarıyor, Allah onları sıkıntıdan kurtardığında ise çok azı dışındakiler şükretmiyor: "Dağlar gibi dalgalar insanları kuşattığı zaman, dini yalnız Allah'a has kılarak O'na yalvarırlar ![]() Bu gibi tehlikeler karşısında -ki onları gölgeler gibi dalgalar sarmış, korkunç denizde gemi şaşkın bir tüye dönüşmüştür- nefisler, sıkıntıdan uzak anlarda kendilerine fıtratlarının gerçeğini gizleyen ve bu fıtratlarla yaratıcı arasındaki bağı koparan aldatıcı güç yetirebilme kuruntusundan soyutlanırlar ![]() ![]() ![]() "Allah onları karaya çıkarıp kurtardığı zaman içlerinden bir kısmı Allah'a olan azgınlıklarında gevşeme gösterirler ![]() Emniyet ve rahatlık onu tümüyle unutkanlık ve umursamazlığa götürmez ![]() ![]() ![]() Onlardan kimileri, salı tehlikenin geçici ve rahatlığa kavuşmayla Allah'ın ayetlerini inkâra dönerler: "Zaten bizim ayetlerimizi nankör gaddarlardan başkası inkâr etmez ![]() "Hattar" gaddarlıkta aşırı giden "kafur" aşırı nankör anlamındadır ![]() ![]() Nefisleri, güçlülük, bilgililik yanılgısından kurtarıp, sarılı oldukları engellerden arındırarak fıtratı mantığıyla yüzyüze getiren denizin korkutuculuğu ve tehlikeliliğinin ilintisi dolayısıyla onların yanında denizin korkutuculuğunun küçük önemsiz kaldığı en büyük korkutucu durumu hatırlatıyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub ) |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizilal-İl Kuran Tefsiri - Lokman Suresi Tefsiri ( Seyyid Kutub )33- Ey insanlar, Rabb'inizden korkun ve babanın, çocuğuna yaptığından ceza görmeyeceği, çocuğun da babasının yaptığından ceza görmeyeceği bir günden çekinin ![]() ![]() ![]() Burada dile getirilen, kalp ve duygulardaki etkinliği ile ölçülen psikolojik dehşet oluşturan bir durum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah'ın vaadi gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() "Dünya hayatı sizi aldatmasın ![]() ![]() ![]() "Şeytan, Allah'ın affına güvendirerek sizi kandırmasın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surenin dördüncü gezinin sonunda, bu korku saçan sahnenin ışığında suredeki son vurgu, güçlü, derin ve korku veren bir görünümle gelerek, Allah'ın kapsamlı bilgisi ve gayb sırlarına ulaşması engellenmiş insanın yetersizliğini tasvir ediyor ![]() |
![]() |
![]() |
|