![]() |
Thorndike Öğrenme Kuramı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Thorndike Öğrenme KuramıThorndike Öğrenme Kuramı Thorndike çağrışım yoluyla öğrenme üzerinde çalışanve bulgularını sınıfa uygulayan,aynı zamanda eğitim psikolojisinin babası sayılan psikologlardandır ![]() ![]() ![]() Metodoloji, bağlar oluşturacak durumların düzenlenmesidir ![]() ![]() ![]() THORNDİKE’NİN ÖĞRENME KURAMININ TEMEL KANUNLARI Thorndike öğrenmeyi bir problem çözmeye benzetmiş ve bu problem çözmede sınama-yanılma davranışından faydalanmıştır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Thorndike öğrenenin, bir öğrenme durumunun sonucundaki doyumun veya rahatsızlığın, öğrenenin durumu kabul ediş veya reddediş eğilimlerini bu kanunun temelleri olarak önermiş ve şöyle ifade etmiştir: - Eğer bir iletme ünitesi iletime hazır ise yönü değişmeden de bu üniteden iletim doyurucudur ![]() - İletime hazır bir üniteden iletme olmaması rahatsız edici ve bu rahatsızlığa ilişkinher türlü tepkiyi harekete geçiricidir ![]() - İletime hazır olmayan bir ünite iletime zorlanırsa böyle bir iletim rahatsız edicidir ![]() Thorndike’nin“ iletme ünitesi “ terimi fizyolojik olmayıp, tamamen psikolojiktir ve davranış eğilimi anlamını taşımaktadır ![]() 2 ![]() Ödülle birleştiren tekrarlar sayesinde baglar kuvvetlenir ![]() 3 ![]() Bir davranımın sonucunda meydana gelen doyurucu bir etki o davranımın yapılma sıklığını artırır, rahatsız edici bir etki ise o davranımın yapılma sıklığını azaltır ![]() Thorndike bu üç ana kanuna ek olarak bazı ikinci dereceden ilkeleri insan ve hayvan davranışlarının açıklamaları olarak önermiştir ![]() a- Çeşitli Tepki Ilkesi: Bir problemle karşilaşan suje çeşitli tepkilerde bulunur ![]() b- Set veya Tutum İlkesi: Tutumlar ve setler bir kimsenin sadece ne yapacağını değil aynı zamanda ne ile tatmin olacağını veya onu neyin rahatsız edeceğini belirler ![]() c- Elemanların öngücü İlkesi: Bireyin bir problem karşısında daha güçlü olan elemanları seçerek onlara tepki yapacağını ifade eder ![]() d- Anoloji(Benzetme) Yoluyla Tepki İlkesi: Bireyin tepkileri daima kendi repertuarından çıkan tepkilerdir ve birey geçmişle şimdiki arasında analoji yaparak tepki yapar ![]() e- Bağlantı Kurarak Geçiş İlkesi: Uyarıcı durumuna önce yeni uyarıcılar eklenir, sonra bazı uyarıcılar bu durumdan çıkarılır ve böylece ilk durumdaki uyarıcılardan hiç biri kalmayabilir ![]() f- Ait Olma İlkesi: Eğer tepki duruma uygunsa, uyarıcı ile arasında bir bağ kurulması daha kolay olur ![]() Thorndike’nin ölçme ve ferdi farklılıklar üzerindeki katkıları inkar edilmez ![]() ![]() ![]() BAĞ KURMA TEORİSİNDE MOTİVASYON Thorndike öğrenme sürecini kontrol etmede ve öğrenmenin verimini artırmada şu beş özelliğin önemine eğitimcilerin dikkatini çekmiştir: - İşe karşı ilgi, - Gelişme istegi - İşi kişi için önemi - Problem tutumu - Dikkatine verme BAĞ KURMA TEORİSİNDE TRANSFER Thorndike’nin transfer teorisi, “ Özdeş Elemanlar Teorisi “ dir ![]() ![]() ![]() ![]() THORNDİKE’NİN BAĞ KURMA İLKELERİNİN SINIF ORTAMINA UYGULAMASI 1 ![]() Sınavlar okul ortamının baş hedefi olarak görülmeli, bu sayede öğrencilere öğrendiklerini kullanma fırsatı verilmelidir ![]() ![]() ![]() Öğrenme teorik bir (stagnant) durgun değil pratik bir (gesture) dinamiktir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Öğrenmek, ancak doğuştan gelen öğrenme kapasitesinin bir işi yapabilecek bir olgunluğa erişmesiyle mümkün olur ![]() ![]() ![]() Günümüzde yapılan araştırmalarda da hazırbulunuşluk için olgunlaşmanın önemli olduğu, ancak bununla birlikte hazır olmanın pasif bir bekleme olmadığı belirtilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Thorndike, bir U-T bağının sonucundaki etkiye göre kuvvetleneceğini veya zayıflayacağını ileri sürmüştür ![]() ![]() Öğrencinin bir alanda önemli bir başarı getirmesi isteniyorsa, onun küçük yaşlarda, o alanda başarılı olabileceğini, kendisinin kabullenmesi ve bir akademik tutum geliştirmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|