04-28-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler
Öğrenmeyi etkileyen faktörler ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
1 Öğrenen Bireyden Kaynaklanan Faktörler
a Motivasyon
Öğrenmeyi etkileyen önemli bir faktördür Öğrenmeye istekli olmayı ifade eder Yurtdışına gidecek olan birinin yabancı dili öğrenme isteğinin artması motivasyon ile açıklanır
b Zekâ
Zekâ düzeyi yüksek olanların başarılı bir öğrenme gerçekleştirmeleri zekânın etkisini gösterir
c Yaş ve olgunlaşma
Olgunlaşma belli bir öğrenme düzeyine ulaşmış olmayı ifade eder Yaşa bağlı olarak olgunlaşma gerçekleştikçe birey öğrenme düzeyine ulaşmış olur
d Bilgi birikimi
Önceden kazanılmış olan bilgiler, yeni öğrenmeleri etkiler Ancak bu etkileme olumlu veya olumsuz olabilir Böyle bir etkilemenin olabilmesi için önceki öğrenilenlerle sonraki öğrenilecekler arasında ilke, içerik, teknik bakımdan benzerlik olması gerekir Böyle bir benzerlik yoksa önceden öğrenilmiş olanlarla sonradan öğrenilecek o/anlar arasında geçiş o/maz Benzerlik ol ması durumunda da iki tür/ü geçiş olabilir
- Olumlu geçiş (Pozitif transfer)
Önceki öğrenilenlerin sonraki öğrenmeleri kolaylaştırmasına denir Bisiklet binmenin, mobilet binmeyi kolaylaştırması gibi (Eğer öğrenmelerde pozitif transfer ger-çekleşmeseydi herbir öğrenmenin her seferinde en baştan başlaması gerekirdi)
- Olumsuz geçiş (Negatif taransfer)
Önceki öğerenilen/erin sonraki öğrenilenleri zorlaştırmasına denir İki parmakla daktilo yazmayı öğrenmiş olan biri, hiç yazmayana göre on parmak yazmayı daha zor öğnenir
e Fizyolojik durum
Genel o/arak organizmanın uyarılma düzeyinin aşırı veya yetersiz olması durumunda öğrenme düzeyi de düşer Buna karşılık orta düzeydeki bir uyarılma (kaygı) öğrenmeyi olumlu etkiler
f Psikolojik durum
Heyecan, korku, ümitsizlik, içekapanık olma gibi durumlar öğrenme üzerinde etkili olabilmektedir
2 Öğrenme Yönteminden Kaynaklanan Faktörler
a Aralıklı ya da toplu öğrenme
Metot olarak az zamanda çok tekrar yerine çok zamanda azar azar tekrar edilmesi öğrenmeyi olumlu etkilemektedir Çünkü bu durumda yorgunluk ve motivasyon düşüklüğü olmadığından uyarılma düzeyi yüksek olmaktadır
b Okuma da da anlatma
Anlatma okumaya göre bireyi daha aktif yapacağından, öğrenme düzeyini artırmaktadır Aynı zamanda aktif durumlarda uygulamalara da yer verileceğinden öğrenme düzeyi artmaktadır
c Sonucun bilinmesi
Öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediği hakkındaki sonucun bildirimine yönelik faaliyetler öğrenmeye önemli katkı sağlamaktadır Konu anlatımından sonra yapılan tesler sonucun bildirilmesine yöneliktir
d Bütün ya da parçalara bölerek öğrenme
Konuların uzun, kısa, somut, soyut, anlamlı anlamsız olması durumuna göre öğrenilmesinde bütün - parça -bütün ilişkisinin kurulması öğrenmeyi etkiler Buna göre zor, uzun anlamsız konularda bütün -parça, bütün çalışması diğer durumlarda ise konuların bütün halinde öğrenilmesi olumlu sonuç vermektedir
e Programlı öğrenme
Önceleri öğretme makinaiarında geçerli olan bu öğrenme, şimdilerde bilgisayarda uygulanmaktadır Bireyin bilgisayarın başına geçerek, bilgisayarın kendine sunduğu bilgiler kadarını kendi öğrenme hızına ve kapasitesine göre öğrenmesidir Bu öğrenme sorularla pekiştirme ve cevabını hemen görme esasına dayanır
t Tekrarlara yer verme
Tekrar sayısı arttıkça hata miktarı azalmaktadır Bu durumda da öğrenme düzeyi giderek artmaktadır Çünkü tekrar pekiştirici olarak öğrenmelerin kuvvetlenmesini sağlar
3 Öğrenilen Malzemeden Kaynaklanan Faktörler
a Uzun, soyut ve anlamsız olması: Uzun, soyut ve anlamsız olan konuların öğrenilmesi daha zor olmaktadır
b İlgi ve ihtiyaca uygun olması : ilgi ve ihtiyaca uygun olan konuların öğrenilmesinde yüksek motivasyon olduğundan öğrenme de yüksek olmaktadır
c Sistemli düzenlenmiş olması : Düzenli konular karmaşıklığa yer vermediğinden daha kolay öğrenilir
d Birbirini destekleyici olması : ilke, içerik teknik bakımdan benzer konular arasında olumlu veya olumsuz transfer olabildiğinden öğrenme düzeyi de buna bağlı olarak değişebilmektedir
e Beden ve zihin gelişimine uygun olması: Yaş ve olgunlaşma öğrenmeda etkili olduğundan konuların bu nitelikleri dikkate alınmalıdır
4 Öğrenmenin Yapıldığı Ortam
Ortamın sıcak olması, gürültülü olması, havasız ve pis kokulu olması öğrenme için uygun olmayan bir ortamı hatıra getirmektedir Herkesin sesli çalıştığı bir kütüphanenin iyi bir çalışma ortamı oluşturmaması buna örnek olarak ortamın öğrenmedeki etkisini göstermektedir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|