|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
eğitim, kaynağı, vardırbirisi, yaşantımız, öğrenmenin |
![]() |
Öğrenmenin Iki Kaynağı Vardır:birisi Kendi Yaşantımız Diğeri Eğitim |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Öğrenmenin Iki Kaynağı Vardır:birisi Kendi Yaşantımız Diğeri EğitimÖĞRENME Öğrenmenin iki kaynağı vardır:birisi kendi yaşantımız diğeri eğitim öğretimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ÖĞRENME: Tekrar ya da yaşantı sonucu davranışta ortaya çıkan ve oldukça kalıcı olan değişikliktir ![]() Buna göre öğrenmenin üç öğesi vardır: 1-Davranış değişikliği 2-Tekrar ya da yaşantı sonucu ortaya çıkan değişiklik 3-Süreklilik ![]() Öğrenme türleri: 1-Klasik koşullanma yoluyla öğrenme:Limon gördüğümüzde hatta adını duyduğumuzda ağzımız sulanır ![]() Yolda giderken keskin bir fren sesi bizi korkutur ![]() ![]() ![]() Bu örneklerdeki fren sesi,limon sözü birer sembol uyarıcı durumuna geçer ![]() ![]() ![]() ![]() Pavlov’un köpek üzerinde yaptığı deney salya koşullanması ile ilgilidir ![]() Pavlov daha önce zil sesine hiçbir tepki vermeyen köpeğin et ile birlikte verildiğinde salya salgıladığını deneyle göstermiştir ![]() ![]() ![]() Buna göre ;İnsan ve hayvanların önceleri tepkide bulunmadıkları bir uyarıcıya,belirli koşullar sonucunda tepkide bulunmayı öğrenmesine koşullanma yoluyla öğrenme denir ![]() Bazı insanlarda görülen korku,antipati,tiksintilerinde gerçek nedeni bu tür koşullanmalardır ![]() 2-Edimsel koşullanma yoluyla Öğrenme:Edimsel koşullanma,ödüle götüren ya da cezadan kurtaran bir davranışın yapılmasını öğrenmektir ![]() ![]() Skinnerin fare üzerinde yaptığı deneyde kutu içindeki aç bir farenin rastgele yaptığı davranışlar sonucunda yiyecek kabının açılmasını sağlayacak manivelaya basarak yiyeceğe kavuşması ve daha sonra deney tekrarlanınca manivelaya daha kısa sürede basmayı öğrenmesi edimsel bir şartlanmadır ![]() ![]() Örneğin ödevini yapmayan bir öğrencinin öğretmenin ödevleri kontrol etmemesi sonucu cezadan kurtulması ve bu durumun tekrarlanması ile ödev yapmama davranışına koşullanması da bir edimsel koşullanma ile öğrenmedir ![]() Yukarıdaki deneyde farenin manivelaya basma sayısındaki artış,manivelaya basma davranışının yiyecekle pekiştirilmesi anlamına gelir ![]() Edimsel koşullanmada istenen davranışın ortay çıkma olasılığını arttıran her uyarıcıya pekiştireç denir ![]() a-Olumlu Pekiştireçler:Verildiği zaman davranışın ortaya çıkma eğilimini arttıran pekiştireçlerdir ![]() ![]() ![]() b-Olumsuz pekiştireçler:Ortadan kaldırıldığı ve ya verilmediği zaman davranışın ortaya çıkma eğilimini arttıran pekiştireçlerdir;sonucunda ortaya çıkan pekiştirmeler de olumsuz pekiştirmelerdir ![]() ![]() İnsanlarda ödülün miktarı arttırılınca davranışın pekişme ihtimali yüksektir ![]() ![]() Öğrenilmemiş olan pekiştireçlerle yapılan pekiştirmelere birincil pekiştirme;örn:yiyecek Öğrenilmiş olan pekiştireçlerle yapılan pekiştirmelere de ikincil pekiştirme denir ![]() Klasik ve Edimsel koşullanmanın karşılaştırılması: *Uyarıcının türü açısından: Klasik koşullanmada uyarıcı belirli bir olaydır ve kısa sürelidir ![]() Edimsel koşullanmada uyarıcının birçok öğesi vardır ve uzun sürelidir ![]() *Öğrenilecek davranışın türü açısından: Klasik koşullanmada davranış belirlidir,doğuştan gelme davranıştır ![]() Edimsel koşullanmada davranışlar çeşitlidir ve rastlantı sonucu ortaya çıkar ![]() Öğrenme Süreçleri: Genelleme:Koşullu tepkiyi yaratan uyarıcını benzerlerine de aynı koşullu tepkinin gösterilmesidir ![]() Ayırt etme:Genellemenin karşıtı olarak hangi uyarıcıya hangi tepkinin gösterileceğini ayır etmedir ![]() ![]() Sönme:Koşullanmış davranışta görülen zayıflamadır ![]() Kendiliğinden Geri gelme:Sönen bir koşullanmış davranışın belli bir süre sonra aynı şartlarda yeniden canlanmasıdır ![]() ![]() 3-Model alarak Öğrenme:Taklit yolu ile öğrenme de denir ![]() ![]() ![]() 4-Bilişsel Öğrenme:Organizmanın algılama hatırlama düşünme gibi zihinsel yetileri aracılığıyla öğrenmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Sezgisel Öğrenme:Kavrama yoluyla öğrenme de denir ![]() ![]() ![]() ![]() 6-Farkında olmadan Öğrenme:İnsan yaşamında farkında olmadan edinmiş olduğu bilgilerdir ![]() ![]() 7-Motor(hareketle)öğreneme:Bir eylemin,bir harekettin nasıl daha iyi hızlı ve doğru yapılacağını öğrenmektir ![]() ![]() 8-Deneme yanılma yoluyla öğrenme:Organizmanın karşılaştığı bir problemi çözmek için denediği çeşitli yollardan,hangisinin problemi çözdüğünü öğrenerek benimsemesidir:Çocukların yap-boz oyununu oynayarak ev yapmayı öğrenmesi ![]() Öğrenmede Rol Oynayan Etkenler: 1-Öğrenenle ilgili etkenler: a-Organizmanın belli bir biyolojik olgunluğa ulaşması gerekir ![]() b-Organizmanın belli bir zihinsel olgunluğa ulaşması gerekir ![]() c-Uyarılmışlık hali:Öğrenilecek malzeme üzerinde dikkatin odaklaşması gerekir ![]() d-Aşırı kaygılı olmamak gerekir ![]() e-Uyarıcı ve davranımlar arasında benzerlik olması öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() f-Öğrenme için güdülenmiş olmak gerekir ![]() *Güdüler kişiyi öğrenmeye özendirir ![]() *Güdüler birşeyin seçilmesinde önemli rol oynar ![]() *Güdüler kişinin davranışlarına yön verir ![]() Araştırmalarda Hem insanların hem hayvanların öğrenmesinde ödülün önemli rol oynadığını ödülün cezadan daha olumlu bir öğrenme sağladığı görülmüştür ![]() 2-Öğrenilecek malzeme ile ilgili Etkenler: a-Öğrenilecek konu öğrenenin beden ve zihinsel gelişimine uygun olmalıdır ![]() b-Öğrenilecek konu öğrenenin ihtiyacını karşılıyorsa daha kolay öğrenilir ![]() c-Öğrenilecek konu çok uzun ve çık kısa olmamalıdır ![]() d-Birbirine bağlı konulardan önceki iyi öğrenilmiş olmalıdır ![]() e-Öğrenilecek konunun anlamlı olması gerekir 3-Öğrenme tekniğine ,ilişkin etkenler a-Çalışma zamanının bölünmesi b-Konunun bütün olarak öğrenilmesi c-Konunun tekrarı d-Elde edilen sonucun bilinmesi,gerekir ![]() 4-Öğrenmede Transferin rolü: Transfer: önceki öğrenmenin şimdiki öğrenmeyi etkilemesi olayıdır ![]() 1-Olumlu Transfer:Önceden öğrenilmiş bilginin veya etkinliğin sonraki başka bir bilgi ve etkinliği öğrenmeyi kolaylaştırmasıdır ![]() 2-Olumsuz Transfer:Önceden öğrenilenin sonraki öğrenileceği zorlaştırmasıdır ![]() ![]() ![]() DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI VE ÖĞRENME · Çalışma zamanının dağılımı · Öğrenilecek konunun beden ve zihin gelişimine uygun olması ![]() · Öğrenmede ilerlemenin bilinmesi · Öğrenilecek konunun ilgiyi çekmesi · Konunun bütünüyle öğrenilmesi · Önceden çalışılmış olması · Konunun tekrarı · Konunun anlamlı olması · Konunun iyi okunması ve anlatılması Öğrenmenin daha kolay olmasını sağlamaktadır ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|