![]() |
Perakende Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Perakende Sözlüğüperakende sözlüğü Perakende Sözlüğü (Jargonu): Türk perakendecilik sektöründe çeşitli kavram ve tanımlar kullanılmaktadır ![]() ![]() 1+2 Bedelsiz: Bir ürün alana diğeri bedelsiz olan 3P: Price-Fiyat, Product-Ürün, Profit-Kâr |
![]() |
![]() |
![]() |
Perakende Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Perakende SözlüğüA Aksiyon: Fiyat indirimi Alan Kullanım Bedeli: Marketlerin ürünleri özel yerlerde sergilemeleri karşılığında firmalardan aldıkları bedel All You Can Afford Method: Paran yettiği kadar yöntemi ya da bütçeden kalan kısmın promosyona ayrılması yöntemi Assortment: Ürün çeşidi, mal çeşidi-belirli bir firmaya ait, satışa sunulan ürün kümesi AVM: Alışveriş merkezi B B2B: İnternet üzerinden kullanılan bir tür elektronik sipariş yöntemi Bakiyeli-Bakiyesiz Çalışma: Verilen siparişte herhangi bir ürün o anda stokta yoksa gönderilmez ve siparişi sıfırlanır ![]() ![]() Bakkal: 50 m² kadar satış alanı olan en küçük perakende işletmesi Barkod: (Bar code) Ambalaj üzerinde yer alan, ürünün fiyatı, niteliği ve üreticisini gösteren parelel çizgiler ![]() ![]() Basig: Klasik model ![]() Benchmarking: Bir perakendecinin, muhtemelen rekabet içinde olunmayan başka bir şirketin işletmesini inceleyerek örnekten öğrenmesi, ölçüt olarak alması ![]() ![]() Best Seller: En iyi satan, en çok satılan ![]() Biliz Çalışma: Örümcek ağı şeklinde yayılarak bir çalışma rutu yapılması ![]() Blind Goods: Körleme mallar ![]() ![]() Bult: Koli ![]() Bundled Pricing (Demetleme Fiyatlandırma): Birkaç ürün ya da hizmetin paket hâlinde satışa sunularak tek bir fiyat belirlenmesi ![]() Bütçe: Belirli bir süre için belirli bir çalışmaya ayrılan kasa ![]() ![]() C Cash&Carry: Peşin odeme& Taşı: Sadece peşin para ile alışveriş yapılan ucuz ve toptan satıs marketleri (Metro gibi) ![]() Catering: Yemek tedariki ![]() ![]() CE: Bir Avrupa standardı Ciro Primi: Firmaların belirli bir kotayı tutturmaları hâlinde elemanlarına veya marketlere verdikleri cironun belirli bir yüzdesini oluşturan bedel (armağan, teşvik) ![]() CPU ( Cost Per Usage) : Kullanılan her bir birim için maliyet ![]() CRM ( Consumer Researcher Management): Müşteri İlişkileri Yönetimi - Tüketim Araştırma Yönetimi ![]() Çapraz Promosyon: Bir mala başka bir ticari ürünün bandaj yapılarak bedelsiz verilmesi ![]() D Delist: Marketlerin satış listesinde olan ürünü listeden çıkartıp artık sipariş olarak vermemeleri (Satın almacının en büyük silahı) ![]() Departman Şefi: Marketlerdeki ilgili departmanın sorumlusu ![]() ![]() Dikey Sergileme: Marketlerde aynı ürünü yukarıdan asağıya olacak şekilde yerleştirme ![]() Discount Mağaza: İndirim (ucuzluk) mağazaları Distribütör: Malın satış dağıtımını yapmak üzere yetkili bayii E ECR: Marketlerdeki bir tür stok planlaması, elektronik veri ve lojistik planlaması ![]() EDI: Elektronik veri transferi Emtia: Mal, ürün Endüstüriyel Ürün: Kolili ürün ![]() Entegre Perakende: Tüm perakende fonksiyonlarının bir arada olması Entertainment: Perakendede eğlence uygulaması ![]() ![]() Exclusive: Tek marka ![]() Expozisyon: Tanımı YokUluslararası sergilerde yapılan tanıtım şovları Faaliyet Dışı Kâr: Mal ve hizmet satışı dışındaki gelir ![]() ![]() Fason: Dışarıdan başka bir firmaya ürettirilen ürün ![]() Fatura Altı: Uygulanan normal iskontolar haricinde ek olarak, KDV den hemen önce uygulanan iskonto ![]() F FİFO ( First in, First Out-İlk giren ilk çıkar): Ürünün tazeliği açısından ilk gelen malın öncelikli satılması ![]() ![]() Fiyat Analizi: Çesitli marketlerdeki kendi ve rakip ürünlerin fiyatlarının tabloya dökülüp karşılaştırma yapılması ![]() Fizibilite: Kârlılık hesabı ![]() FMCG ( Fast Moving Consumer Goods): Hızlı hareket gören tüketim ürünleri (çay, şeker, ekmek gibi ![]() Food-Gıda: Yiyecek ve içecek tüketim ürünleri Forecast: Bir ürünün gelecekte potansiyel satışının ya da müşteriler tarafindan kabul görüp görmeyeceğinin önceden tahmin edilmesi ![]() Focus Toplantısı: Şube mağazalardaki satış elemanlarının bir araya gelerek merkezdeki yöneticilere satan ve satmayan mallarla ilgili bilgi vermesi şeklindeki ürün toplantısı ![]() Franchising: Bir üreticinin ürününün satış veya dağıtımı için başka bir kişi veya firmaya verdiği ayrıcalık hakkı ![]() Full-Mark: Malların fiyatının %100 artırılması |
![]() |
![]() |
![]() |
Perakende Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Perakende SözlüğüG Geleneksel Perakendecilik: Yıllar öncesinden bugüne yapılmakta olan, klasik perakende anlayışı ![]() Generıc Product: Markasız ürün (ucuz ürün) ![]() Giriş Bedeli: Marketlerin rafta satışa sunulmak üzere listeleme yaptıkları ürünlere karşılık firmalardan barkod (ürün çeşidi) başına aldıkları bedel ![]() ![]() Gondol: Marketlerdeki rafların en ön ve en arka taraflarına verilen isim ![]() ![]() ![]() ![]() Gray (Gri) Market: Az bulunan malların hızlı teslim koşuluyla ve normal piyasa fiyatının çok üzerinde satın alındığı piyasa ![]() ![]() Gros Profit: Brüt kâr H Haccp: Gıda güvenliğinde sıfır hata sertifikası, kritik kontrol noktaları ![]() Harcırah: Şehir dışına veya ülke dışına görevli olarak çıkan şirket personeline verilen harcama bedeli ![]() Hidrofob: Su çeken ![]() Hipermarket: 2500 metrekare üzerindeki alana sahip perakende işletmesi ![]() Hizmet Bedeli: Marketlerin veya işletmelerin ürün giriş bedeli, ürün sergileme bedeli, bazı ciro primleri, ya da başka bir neden karşılığında tedarikçi firmaya kestikleri faaliyet dışı kazanç faturası ![]() Horeca: Hotel-Restoran-Cafeterya ![]() Hub: Mağaza içi kasa bağlantısı I İhraç Kaydıyla Satış: Direkt ihraç edilmek üzere KDV uygulanmayan satış ![]() İkincil Sergileme: Marketlerde raflardaki normal sergileme, kasa önleri veya gondolların dışında aralarda ekstra segilemeler veya sepetlerdeki sergiler ![]() İnsört: Marketlerin belirli dönemlerde (Genellikle 15 günde bir) promosyona giren ürünlerini tanıtmak için çıkarttıkları basılı yayın (bülten) İnstore: Marketler promosyona soktukları ürünlerden bazılarına insörtlerinde yer vermezler ancak market içindeki bir indirim olduğu için özel olarak verilen teşhir alanının adı ![]() İnterland: Satış bölgesi, satış alanı, satış sahası ![]() İnvent: İşletmenin elindeki mallar, envanter, stok K Kampanya: Belirli bir dönem için uygulanan fiyat indirimi, aksiyon, promosyon aktiviteleri Kapital: Sermaye Kategori: Bölüm, sınıf, safha, raf bölümleri ![]() Kategori yönetimi: Marketlerin raf yeri verimliliğini artırmak için kullandıkları sistem Kaydi Stok: Bilgisiyar veya defterde tutulan stok kaydı ![]() KDV: Katma Değer Vergisi Key Account Manager (Anahtar Müşteriler Yöneticisi): Satın alma müdürü ile direkt görüşen yönetici ![]() Kioks: Büfe ![]() ![]() Komandotura: Küçük ölçekli tadilat ![]() Kondüsyon Süresi: İşletmelerin marketlere uyguladıkları indirimli fiyatların geçerlilik süresi ![]() Konkardato: Şirketlerin iflaslarını açıklamaları ![]() Konsept: Konu, tema, kavram ![]() Konsept Afişi: Ana amacı belirten afiş (özellikle ucuz ürünlerde) ![]() Konsinye: Firmaların veya üreticilerin mallarının bedelini satıldıktan sonra perakendeciden almaları ![]() Konsolidasyon: Uzun vadeye çevrilen borçlanma ![]() Kontrat: Resmi anlaşma, sözleşme ![]() Körleme Satış: Müşterinin satın almadan önce pek inceleme yapmadığı, arada bir yapılan satışlar ![]() Kurumsal: Belirli bir özel veya resmi kuruma dair, resmî veya prosedürlü olan ![]() Lansman: Bir ürünün piyasaya yeni sunulması, piyasaya tanıtılması Leasing: Kiralama ![]() LİFO(Last in First Out): Son giren ilk çıkar ![]() Lojistik: Ürünlerin depolanması ve taşınması işleri (nakliye ve depolama) ![]() Lokomotif Ürün: Satışı hızlı olan ve firmanın en iyi satılan ürünü ![]() ![]() Lot: Beden düzeni (small, midyum, large, XL gibi) ![]() M Magnet: Mıknatıslı düzende indirimde olan ürünün asıldığı afiş ![]() Marj: Kâr oranı Mass Market: Genellikle indirimli mağazalarda dağıtımı yapılan klasik ürünler ![]() Merch: Malların sergilenmesi, tanıtılması, paketlenmesi, promosyonu, aksiyonu, pop kullanımı, raf düzeni ve temizliği ve fiyatlandırılması da dâhil olmak üzere, satışı artırıcı işlemlerden sorumlu olan kişi veya ekip ![]() Merchandising: Malların sergilenmesi, tanıtılması, paketlenmesi, promosyonu, aksiyonu, pop kullanımı, raf düzeni ve temizliği ve fiyatlandırılması da dâhil olmak üzere, satışı artırıcı etkinliklerin tümü ![]() Merdane: Erkek ayakkabısı ![]() Mis: Market içi sorumlusu N Nama Çalışma: Firmaların mallarını satmak üzere bayilere verdikleri satış elemanı ![]() ![]() ![]() No Name: İsimsiz ürün Non Food (Gıda Dışı):Beyaz eşya ve diğer gıda dışı ürünler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Perakende Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Perakende SözlüğüO Operasyonel Kâr: Ticari faaliyetten elde edilen kâr ![]() Organize Perakende: Belirli bir sistem ve disiplin içinde çalışan, organizasyonlarını tamamlamış, herşeyin kayıtlı olduğu süpermarket, hipermarket veya zincir marketler ve mağazalar ![]() Osf: Ortalama satış indirimi ![]() Outlet: Ürünlerin fabrika çıkış fiyatları ile satıldığı mağazalar ![]() Over Stock: Stok fazlası ![]() ÖSM: Özel sözleşmeli müşteriler P POP(Point of Purchase, point of sale): Satış veya satın almanın noktalandığı mağaza lokasyonu, satış noktasına yerleştirilen iç sergileme, vitrin sergilemesi için kullanılan malzemeler ![]() Palet: Depolarda kolili malların üzerlerine konduğu tahta veya plastik taşıyıcılar ![]() PDE: Promosyon destek elemanı ![]() Pamukçuk: Ürünlerin üzerine vurulan indirim belgesi ![]() Penetrasyon: Ürün bulunurluğu, girilmiş pazarlar, ürün yaygınlığı ![]() Penny Market: Ucuz mal satan ufak marketler ![]() Performans: Aksiyon, promosyon ve diğer kampanyaların verimliliği ![]() Pin Pad: Kredi kartına bağlı olan ve müşterinin şifresini girmesini sağlayan cihaz ![]() Planogram: Sergileme planı, perakendecilikte malların mağaza raflarındaki ideal sergisini tasarlamak için kullanılan ve bilgiyasarda hazırlanan grafik ![]() Plasiyer: Üreticiden doğrudan ürün getiren kişi ![]() Plus: Ürün çeşidi fazla olan mağaza ![]() Price Distrimination: Fiyat farklılaştırması ![]() Private Label: Özel marka ![]() ![]() Product Distrimination: Ürün farklılaştırması ![]() Promosyon: Satış desteği, tanıtım ![]() ![]() Prosedür: Kural, sistem şartı ![]() PSF: Perakende satış indirimi R Quarter: Satışta 3 aylık dönem, çeyrek dönem ![]() Realize Etmek: Gerçekleştirmek ![]() Reel Stok: Raftaki gerçek stok miktarı ![]() Retail: Perakende ![]() Retailing: Perakendecilik faaliyetleri ![]() RFID(Radio Frequency İdentification): Türkiyede şu anda olmayan ancak ilerki dönemlerde uygulanması beklenen elektronik tüketici takip sistemi ![]() ![]() Route (RUT): Satış, tahsilat veya sipariş gibi nedenlerle uğranılacak müşteri noktalarının yol güzergâhı ![]() RPT(Repeat purchasing) : Tekrarlı satın alma S Sarı Etiket: İndirim etiketi ![]() Satış Primi: Kotayı tutturmaları durumunda satıcıya verilen ödül ![]() Second Name: İsimsiz, ikinci kalite ürün ![]() Secret Shoppers (Gölge Müşteriler): Mağazaların; satış elemanları, pazarlama teknikleri, görünümleri ve |
![]() |
![]() |
|