11-04-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Gençlerdeki Sigara Bağımlılığı
İTÜ ve AG Araştırma Şirketi, gençlerdeki sigara bağımlılığının filmini çekti Ortak araştırmaya göre;
Tiryaki gençlerin yüzde 8 4'ü sigaraya 14 yaşından küçükken başlamış
* Gençlerin yüzde 53 2'si sigaraya başlama nedeni olarak arkadaşlarını gösteriyor
* Gençlerin yüzde 53 2'si sigaraya başlama nedeni olarak arkadaşlarını gösteriyor
* Sigaranın zararlarını belirgin biçimde hissedenlerin oranı yüzde 23 8
* Gençlerin yüzde 34 8'i sigarayı hemen bırakmak istiyor
* Bağımlılığa ve Sigaraya Hayır Derneğinin, Sağlık Bakanlığı, İstanbul Teknik Üniversitesi ve AG Araştırma Şirketiyle yaptığı Gençleri Anlamak isimli araştırma, gençlerin sigaraya daha çok arkadaş çevresi yüzünden başladığını ortaya koydu
* Gençlerin yüzde 60ı, daha 25 yaşına gelmeden sigaranın olumsuz etkilerini hissetmeye başladığını söylüyor Soruları yanıtlayanların yüzde 77si, kendileri içmesine rağmen kapalı alanlarda sigara yasağını destekliyor
* Sonuçlara göre, fiyat artışlarıyla paketler üzerindeki uyarı ve fotoğraflar, gençleri caydırmada o kadar da etkili değil
* Yüzde 37 1lik kesim, zamlardan azaltma ve/veya bırakma yönünde etkileniyor; yüzde 30 7lik kesimse bu durumda markasını değiştirme ya da başka giderlerinden kısmaya yöneliyor ama sigarayı bırakmıyor
* Sigara paketleri üzerindeki resimleri caydırıcı bulanların oranıysa yüzde 23 7de kalıyor
PAKETLERDEKi RESiMLER CAYDIRMADA SINIFTA KALIYOR
Gençler için sigara paketlerinin üzerindeki resimlerden ziyade zararı en üst düzeyde yaşayan tiryakilerin deneyimleri etkili oluyor Yüzde 60 6sı daha şimdiden sigaranın zararlarını hissetmeye başlamış
Tiryaki gençler arasında yapılan anket sigaraya başlama konusunda en büyük etkenin yüzde 53 2 oranla arkadaş çevresi olduğunu gösteriyor İTÜ ve AG Araştırma şirketinin 25 yaş altında 1055 gençle yaptığı anketin sonuçlarından biri de gençlerin yüzde 60 6sının daha şimdiden kısmen veya belirgin biçimde sigaranın zararını hissettiğini söylemeleri
Bağımlılığa ve Sigaraya Hayır Derneğinin öncülüğünde yapılan araştırmaya göre gençlerin yüzde 82 2si 20 yaşından önce sigaraya başlıyor Bunun da büyük bir çoğunluğu 15-20 yaş arasındaki dönemde gerçekleşiyor

Çarpıcı çözümler gerekli Sigara paketleri üzerindeki resimlerin gençleri etkilemeye yeterli niteliğe sahip olmadığı ortaya çıkıyor Gençlerin sadece yüzde 23 7si, bu resimleri caydırıcı buluyor Bu konuda daha etkin ve çarpıcı çözümler gerekli görünüyor
Sonuçsuz kalıyor Ankete katılan 1055 gençten 484ü (yüzde 45 9) resimlerin kendileri için bir şey ifade etmediğini, 263üyse (yüzde 24 9) caydırıcı bulmadıklarını, daha etkili resimlerin kullanılması gerektiğini vurgulamış Kamu spotlarında sağlıkla ilgili çarpıcı vurguların gençleri etkilediği, buna karşılık Havanı Koru kampanyasından ise istenilen sonucun alınmadığı görülüyor Gençlerin yüzde 42 6sı oksjien cihazıyla soluk alabilen, cihaz yardımıyla konuşabilen hastalardan etkilendiğini söylüyor Sigaranın içerdiği katranı gösteren reklamdan etkilenenlerin oranıysa yüzde 16 9

Neden bırakıyorlar?Gençleri Anlamak adlı araştırmaya göre gençler genellikle sağlık nedeniyle sigarayı bırakmak istiyor “Neden bıraktınız?” sorusuna gençlerin yüzde 55 2si, “Sağlığım” diyor “Maddiyat” diyenlerin oranıysa yüzde 18 Gençlerin yüzde 77 1i kendilerini olumsuz etkilese de etkilemese de kapalı alanda sigara içilmemesi gerektiğini
söylüyor ve bu uygulamaları destekliyor
Fiyat artışı etkiliyor mu?
Anket sonucuna göre, sigaradaki fiyat artışları, gençlerin yüzde 37 1ini azaltma ve/veya bırakma yönünde etkiliyor Fiyat artışından ekonomik olarak etkilenen gençlerin yüzde 30 7siyse sigara markasını değiştirerek veya başka giderlerinden kısarak gene sigaraya devam ediyor
Yaş arttıkça sigarayı bırakma oranı (yüzde 38 5) artarken, birçok ülkenin aksine eğitim seviyesi arttıkça sigarayı bırakmak isteyenlerin oranı ise azalıyor
|
|
|