|  | Sinemalarda Eski Dayıları Mumla Arıyoruz |  | 
|  11-04-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sinemalarda Eski Dayıları Mumla ArıyoruzSinemalarda Eski dayıları mumla arıyoruz Çok seyredilen dizilerde, esas oğlanın yanında bir bilge (!) adam dikkat çekiyor  Büyük görünen karmaşık cümleler kuruyor ve ona 'dayı' deniyor  Temelinde 'kabadayı' olduğu anlaşılan bu tiplemeler, içinde bulundukları suç ortamı, silah kullanmak, kaçakçılık yapmak gibi özellikleriyle insana destek olan klasik dayılardan ayrılıyorlar  Yönetmen ve eleştirmenler de televizyon ile sinemadaki dayıların epeyce değiştiği konusunda hemfikir    "Cevabını bulamadığın her sorudan korkacaksın yeğen    " diyor Ramiz Dayı    Ve ekliyor: "Bazen yeğen, işleri yoluna koymak için sıkmayacaksın yumruğunu, açacaksın avucunu, avucundakileri savuracaksın havaya  Bekleyeceksin, bekleyeceksin sana geri gelmelerini    " atv'de reyting rekorları kıran Ezel dizisi, karmaşık senaryosu kadar bir dayının söylediği vecize ağırlığındaki cümleleriyle de dillerde  Kimi zaman ateşin ortasından aldığı yeğenini, kimi zaman olmadık işlerde test eden Ramiz'in 'yeğen sevgisi' kadar, dayılık (!) görevini tam anlamıyla yapıp yapmadığı da tartışma konusu  Tiyatrocu Tuncel Kurtiz'in oynadığı Ramiz Dayı ile Kenan İmirzalıoğlu'nun oynadığı Ezel karakteri arasında yaşananlar, 'dayı'ları uyuşturucu, silah ticareti ve adam öldürmekle meşgul kişiler olarak gösterdiği için izleyicilerin kafasını karıştırıyor  Her ne kadar televizyonun ve sinemanın geçmişinde 'iyi dayı'lar olsa da böyle 'dayı' tipleri sayesinde; koruyan, kollayan ve yardımcı olma konusunda özel yetenekleri olan dayı algısı olumsuz etkilendi  Ancak bunu yapan tek dizi Ezel değil elbette  Kurtlar Vadisi Pusu'da silah ve uyuşturucu ticaretiyle uğraşan Ali Sürmeli'nin oynadığı Zaza Dayı'yı da unutmamak gerekir  "Siz beni sevmiymiseniz yeğenlerim    " replikleriyle racon kesen, silah ve uyuşturucu ticaretiyle uğraşan Zaza'nın yeğenleriyle ilişkisi ölmek ya da öldürmek arasında gidip geliyor  Ekrandaki 'sevgi dolu' kahramanların yerini olaylar karşısında 'kişisel intikam' arayışı içine girenler aldı demek yanlış olmaz  Diğerlerine zarar verme konusunda vicdan azabı duymayan 'baba'lar ve 'dayı'lar kapladı ortalığı   Eski dayıları mumla arıyoruz Kötü örnekler kadar iyi dayıları da gördü televizyon ve sinema dünyası  Yapımcılığı Osman Sınav'a ait olan 'Kurtlar Vadisi'nin ilk bölümlerinde Polat Alemdar'a (Necati Şaşmaz) hamilik yapan Duran Emmi (Kurtuluş Şakirağaoğlu) gerek davranışı, gerek duruşuyla farklı bir dayı karakteri çizmişti  İzleyici tarafından çok sevilen Emmi karakteri dördüncü bölümde öldürüldüğünde dizinin hayranları ciddi bir hayal kırıklığı yaşamıştı  Ancak yapımcı, Polat'ı dayısız bırakmadı ve geçirdiği kalp krizi sonucu geçtiğimiz yıl aramızdan ayrılan Nihat Nikerel'i öne çıkardı  Nikerel dizide Seyfo Dayı karakterini başarıyla oynadı  Şiddetin dışında bir çözüm yolu olduğunu aşılayan Seyfo Dayı yeğenlerinin üzülmesine tahammül edemediği gibi, devlete silah sıkanların da karşısında durmasını bildi  Sınav'ın "Benim bildiğim son dayı Polat'a dizide hamilik yapan sonra da dördüncü bölümde ölen Duran Emmi'dir  " demesi boşuna değil   Türk sinemasının usta ismi Şener Şen'in meşhur kabadayılardan "Ali Osman"ı canlandırdığı Yavuz Turgul imzalı 'Kabadayı' filmi yalnızca Şener Şen'in farklı bir tipin üstesinden başarıyla geldiğini göstermesi ile kalmamış, 'dayı' karakteri konusunda önemli bir milat olmuştu  Filmin sonunda, tövbeye rağmen silahlar sandıklardan çıkarılsa da Ali Osman, mahallenin dertleriyle ilgilenen uyuşturucuya karşı mücadele eden bir karakter olarak perdeye notunu düştü   Geçen hafta gösterime giren 'Eşrefpaşalılar'da da kabadayılar sorunları çözmede silahtan çok diyalog yolunu seçiyor  Gerek eski kabadayı Davut Dayı rolündeki Turgay Tanülkü, gerekse de Nusret'i oynayan Burak Tarık'taki değişim gözden kaçmıyor   Her ne kadar Karagöz oyununda bir tip olsa da sinemanın ya da televizyonların Tuzsuz Delibekir'lere ihtiyacı olduğu muhakkak  Zira Delibekir; mahalledeki kavgaları bastıran, mahallelinin sorunlarını çözümleyen biridir  Her zaman herkesle dövüşmeye hazırdır  Bir insanı kolayca öldürebileceğini söylemesine karşın hiç kimseyi öldürmez, cezalandıracakken hep bağışlar  Kimseye belli etmemeye çalıştığı bir hoşgörüsü vardır  Kısacası yufka bir yüreği     Son dayı Seyfo Dayı'dır Osman Sınav (Yapımcı-yönetmen): "Kurtlar Vadisi'nde Kurtuluş Şakirağaoğlu'nun oynadığı Duran Emmi, Polat'a hamilik yapan biriydi  Daha sonra onun yerini Seyfo Dayı'yı canlandıran rahmetli Nihat Nikerel almıştı  Benim bildiğim son dayı karakteri de odur  Derinliği olan, adalet üzerine hareket eden kabadayılar bunlardır  Sinemada ise Yavuz Turgul'un yapımını üstlendiği, Şener Şen'in oynadığı Kabadayı filmindeki Ali Osman karakteridir  İnsanların derdine koşan, tıpkı ailede herkesin işini halleden dayılar gibidirler  Adam dövmek ya da kötü işten ziyade, insanları bir arada tutan, barıştıran, adalet üzerine yakın çevresinde hakemlik yapan, gücünü hakemlik yapmaya kullanan karakterler vardır  Sonu bunlardır bence  Kabadayı filmi de bunun artık olamadığını, kabadayıların yaşayamadığının bir göstergesi  " Dayılık bitti mafya başladı Hüdaverdi Yavuz (Yönetmen): "Bence sadece 'dayı' ve 'kabadayı' kavramlarının içi değil, pek çok şeyin içi boşaltıldı televizyon ve sinemada    Başkaları başka türlü dayı karakterleri çekecek buna engel olamazsınız belki ama, çeşitlilik olmalı  Her hikâyenin bir alternatifi vardır  Tek bakış anlayışı yanlış  Bir mahallenin gönüllü bekçileri hatta kolluk kuvvetleriydiler eskiden kabadayılar  Böyle hizmet ederlerdi  Sonra ne olduysa her şey değişti  Dayılıktan çok mafyaya doğru kaymalar oldu    " Kabadayı silaha sarılmaz Mustafa Şevki Doğan (Yönetmen): "Dayı bir bilen, her şeyin üstesinden gelen büyük biridir  Önemli bir kavramdır  Onun silaha sarılmasına gerek yoktur  Problemleri tecrübesiyle çözer  'Kötü dayı' kullanmak bence çok yanlıştır  Mesela Kurtlar Vadisi'nde bir Seyfo Dayı vardı  Her yönüyle iyi biriydi  Bir mafya içinde külhanbeyi değil, kabadayı idi  İkisi arasında çok büyük fark var  Kabadayı zorda kalmadığı zaman silaha sarılmazken, diğeri çirkeftir  " Kabadayı evrim geçiriyor Alin Taşçıyan (Sinema eleştirmeni): "Kabadayı kavramı elbette zaman içinde değişecekti  Mahallenin bıçkın delikanlısı, dayılanan, kafa tutan, bazı ahlaki kodlara sahip olduğu için kendini bir tür adalet sağlayıcısı, koruyucu ya da namus bekçisi yerine koyan bu kişiler aslında bir küçük yerel zorbadan başka bir şey değil  Edebiyat ve sinema onları kahramanlaştırır  Erkekler de tokadı indirdi mi yere yapıştıran, iyi küfreden, iyi dövüşen, içip içip nara atan, belki de tek erdemi mertlik olan hemcinslerine özenirler  Zaman değişip bıçağın yerini tabanca, küfür ve naraların yerini daha karmaşık cümleler alınca, teknoloji gelişince kabadayının mafyozoya dönüştüğünü gördük  Mafyozo, çeteci, gangster birer zamane kabadayısı  Artık esrar içmez, kokain çeker, mahalle esnafını değil daha büyük ticari işletmeleri haraca keser, çek senet işine girer, sigara kaçakçılığından, genelev fedailiğinden yeterli parsayı toplayamaz uluslararası beyaz zehir, kadın ve mülteci ticaretine girer  Zamana ve gidişata uygun bir evrim geçiriyor o kadar  " YUSUF BÜLBÜL | 
|   | 
|  | 
|  |