![]() |
Mavri Mira Cemiyeti |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mavri Mira CemiyetiMavri Mira Cemiyeti / Bilge Orhunlu 30 Kasım 1918de Mondros Mütareke Antlaşmasının imzalanmasından hemen sonra, 1 Aralık 1918 gününden itibaren galip emperyalist devletler tarafından Osmanlı toprakları işgal edilmeye başlanır ![]() ![]() İngilizlerin himayesini sağlamak için Müslüman Osmanlı vatandaşları tarafından İngiliz Muhipleri Cemiyeti, ABDnim himayesini sağlamak için Wilson Prensipleri Cemiyeti kurulup, arzulanan devletlerden himaye istenilir ![]() ![]() ![]() Bütün bu ihanet ortamı içinde, Rumlar da emperyalistlerden aldıkları taviz ve talimatlar ile yoğun ve süratli bir şekilde İstanbulda ve Anadoluda daha önceden devam eden teşkilatlanmalarını geliştirmeye çalışıp, yeni dernekler ve komiteler kurarlar ![]() ![]() Mondros mütarekesinden sonra ortaya çıkan bu pay kapma yarışında, Fener Patrikhanesi ve Rumlar da geri kalmayarak, hatta en aşırı ve fanatik bir şekilde, bu ortamı Megali İdea için tarihî bir fırsat olarak görürler ve süratle bir takım faaliyetlere başlarlar ![]() kurarak, düzenli mücadeleye girişirler ![]() ![]() ![]() Millî Komite, daha kurulur kurulmaz, komite yetkilileri 2 Aralık 1918 tarihinde Amiral Colthorpe ile görüşerek çalışmalarına destek isterler ![]() ![]() ![]() Millî Komite, bu arada Patrikhaneden, daha etkin olmasını ister ve o bunun üzerine Patrikhane, Osmanlı hükümeti ile bağlarını kopartarak adeta Yunanistana bağlıymış gibi çalışır (3) ![]() Bu süreçte meydana çıkan başlıca Rum kuruluşları şunlar olur: Rum Matbuat Cemiyeti, Rum İzcilik Teşkilatı, Rum Muhacirin Cemiyeti, Rum Tüccar Cemiyeti, Rum Küçük Asya Cemiyeti, Rum Edebiyat Cemiyeti ve Rum Pontus Cemiyeti (4) ![]() ![]() Ayrıca bu derneklerin adeta bir merkezi gibi olan, Patrikhaneye bağlı faaliyet yürüten Mavri Mira Cemiyeti ve onunla ilişki halinde olan Pontus Cemiyeti ve daha bir çok teşkilat kurulur ![]() Mavri Mira, “Kara Baht” veya “Kara Kader” demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemiyet, diğer yandan da Kuzey Anadoluda bir Rum Devleti kurmak için uğraşan Pontus Cemiyeti ile irtibat halinde bulunur ![]() ![]() Patrikhane ve Rumlar, aynı zamanda Ermenilerle de yoğun ilişkilere girerler ve Birinci Dünya Savaşının başında ortaya çıkan Ermeni-Rum beraberliği, Ermeni Patriği Zaven Efendinin çabalarıyla doğrudan Osmanlı devletine ve Türklüğe karşı, bir dayanışmaya dönüşür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ermeni Patriği Zaven Efendi de Rum Patriği gibi, Türk düşmanlığının başını çekenlerdendir ![]() ![]() ![]() Bütün bu gelişmeler içinde, Mavri Mira Cemiyeti, Etniki Eteryanın devamı niteliğinde bir kuruluş olarak faaliyet gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mondros Mütareke Antlaşmasından sonra, sadece Rumlar değil, İngilizlerin tahrik ve teşviki ile Yunanistan sürekli olarak Anadoluyu işgal etmek ve ele geçirmek hayâli ile yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fener Rum Patrikhanesi, Rumlara silah temini ve çete oluşturma faaliyetine devam ederken, İstanbulda, Rum çocukları ile Türk çocuklarını taciz ettirir, sokaklarda onlara taş attırır, hakaret ettirir (10) ![]() İzmirin işgal edilmesinden sonra Patrikhane temsilcileri İtilaf Devletleri Yüksek Komiserlerine birer mektup sunarak, İzmirin Yunan ordusu tarafından işgal edilmesine izin verilmesinden dolayı sevinçlerini belirtirler ve teşekkür ederler ![]() ![]() ![]() İzmir Rum Metropoliti Hrisostomos, altın sırmalı bir elbiseyle ve arkasında bir grup papazla Albay Zafiruya gelip, “Hoş geldiniz” derler ve diz çökerek Yunan bayrağını hürmetle öpüp tuz dökerler ![]() ![]() ![]() İzmirin işgali, sadece Rumlar tarafından sevinçle karşılanmaz; bu işgal aynı zamanda diğer bir çok cemaat liderlerinin de gerçek yüzlerinin ortaya çıkmasına sebep olur ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce Rum çeteleri tarafından Türklere karşı yapılan hareketler, İzmirin işgalinden sonra, işgalle gelen Yunan askerleri ile birlikte büyük bir zulme,işkenceye ve katliama dönüşür ![]() ![]() Patrikhane, Türk düşmanlığı ve Türkiyeyi ele geçirme faaliyetlerini giderek artırır ![]() ![]() Patrikhanede her ne kadar, Statükocu grup ile Venizelosçular arasında özellikle Patrik seçimlerine Yunanlıların da katılıp katılmaması tartışmalarında ortaya çıkar ![]() ![]() Patrikhanenin, Venizelosın emirleri altında tam bir “fesat yuvası” olarak çalışan, Patrik Vekili seçilen ve Yunanistan emrinde çalışan Patrik Vekili Doreteos ile sağlanır ![]() ![]() Yine aynı Doreteos, Gregoryen Ermeni Patriği ile birlikte, 3 Temmuz 1919da İstanbuldaki İngiliz Yüksek Komiserliğine şu ortak dilekçeyi verirler: "Asayişsizlik Türkiye de bu son zamanlarda özel surette endişe ve telaşı mucip olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte işgalcilere, bu dilekçeyi veren Doreteos, bu sıralarda kurulan Mavri Miranın başı olduğu gibi, öte yandan aşağıda değineceğimiz üzere, Kasım ayında da Venizelosun talimatlarıyla Patrik seçilir ![]() Mustafa Kemâl, 22 ![]() ![]() Çok gizli tutulacaktır ![]() Erzurum, 22 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mavri Mira Cemiyeti |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mavri Mira CemiyetiGENELGE Pek sağlam kaynaklardan elde edilen bilgilere göre (İstanbul) Rum Patrikhanesinde Mavri Mira adında bir kurul oluşmuştur ![]() ![]() Kurul doğrudan doğruya Venizelostan talimat alıyor ![]() ![]() Görevi, Osmanlı illeri dahilinde çeteler oluşturmak ve yönetmek, mitingler ve propaganda yapmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul Patrikhanesi ve Yunan Konsoloshanesi, silah ve cephane deposu halini almıştır ve hatta kiliseler ibadet yerinden çok askerî ambarlar gibi kullanılmaktadır ![]() Ermeni Patriği Zaven Efendi de Mavri Mira kurulu tarafından satın alınmıştır ![]() Rum okullarının, önceden bizim yapıp ta tam şimdi sırası iken maalesef terk ettiğimiz, izci teşkilatları tamamen Mavri Mira kurulu tarafından yönetilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Patrikhanenin Yunan emellerine en iyi şekilde hizmet etmesi için, seçimlerin boykotundan sonra istenilen şekilde Patrikhane yönetiminde yeni düzenlemelere gidilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mavri Mira Cemiyeti |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mavri Mira CemiyetiMustafa Kemâl Harbiye Nazırı Cemal Paşaya gönderdiği 8 Kasım 1919 tarihli Fener Rum Patrikhanesi hakkındaki raporunda da şu bilgileri verir: ”Geçen ay kiliselerin yönetim kurulu seçimi yapılmış, bir çok Yunanlı kimse yönetim kurulu üyeliğine seçilmiştir ![]() Rum Patrikhanesi Yunan elçiliğinden aldığı emir üzerine kilise kurul mütevellilerinden başka kırk kişilik (başka) bir kurul seçtirmiş ve bunlara İstanbul Rum mebusları adını vermiştir ![]() ![]() ![]() Yunanlı Miralay Aleksandros Simrafadaki 12 gün önce buraya gelerek Elçilikte Yunan hafiye zabitasının İstanbul teşkilatına memur olmuş ve işe başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni Patrik Doreteos, Kasım ayında Batı kiliseleri ile temasa geçer ve onların desteğini almaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Patrikhane, Rum çetelerini korumak amacıyla, bu eşkıyalara göçmen olduklarına dair resmî belgeler düzenleyip verir ![]() ![]() Türkiyedeki Rum din adamlarının niyet ve düşüncelerini, İznik Başpiskoposu Vassilios bu sıralarda verdiği beyanatında şöyle dile getirir: “Geride bir tek ferdi kalmamak üzere Türklerin tamamiyle yok olmasını ne kadar isterdim ![]() Fener Patrikhanesi, Bizansı diriltme hayaliyle yaşar ![]() ![]() ![]() Kısacası, Fener Rum Patrikhanesi ve Türkiyedeki diğer Rum din adamları, Millî Mücadele süresince, din adamlığı ile ilgisi olmayan fanatik ve gözü dönmüş bir şekilde Türk düşmanlığı yapıp, Yunanistana hizmet ederler ![]() ilgisi olmayan fanatik ve gözü dönmüş bir şekilde Türk düşmanlığı yapıp, Yunanistana hizmet ederler ![]() İşte bütün bunlardan dolayı da Mustafa Kemâl, 20 Ocak 1923 tarihinde Hakimiyet-i Milliye gazetesinde yayınlanan beyanatında, Fener Rum Patrikhanesi hakkında tarihî bir tespit değeri taşıyan nitelikte şunları söyler: ”Bir fesat ve hiyânet ocağı olan ve memleketimize nifak tohumları eken, uyuşmazlıklar yaratan, Hıristiyan hemşehrilerimizin huzur ve refâhı için de uğursuzluğa ve felâkete sebep olan Rum Patrikhanesini artık topraklarımız üzerinde bırakamayız ![]() ![]() Türkiyenin, Rum Patrikhanesi için arazi üzerinde bir sığınılacak yer göstermeye ne mecburiyeti var? Bu fesat ocağının gerçek yeri, Yunanistan değil midir? Büyük Millet Meclisi tarafından yönetilmekte olan yeni Türkiye, Babıâlînin yönetimi altındaki eski Osmanlı İmparatorluğu değildir ![]() Yeni Türkiye; şeref ve haysiyet, kudret ve kuvvetini müdrik ve haklarını koruma için mevcudiyetini tehlikeye atmaya hazır ve âmadedir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mavri Mira Cemiyeti |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mavri Mira CemiyetiMustafa Kemâl, bundan dört yıl sonra 1927 yılında verdiği Nutukta da Mavri Mira hakkında şöyle söyler: ”Memleketin her tarafında Hristiyan unsurlar, gizli veya açıktan açığa kendi özel emel ve maksatlarını gerçekleştirmeye, devletin bir an önce çökmesine çalışıyorlar ![]() Daha sonra elde edilen gerçek bilgi ve belgelerle iyice anlaşılmıştır ki, İstanbul Rum Patrikhanesi'nde kurulan Mavri Mira Heyeti, iller dahilinde çeteler kurmak ve idare etmek, mitingler ve propagandalar yaptırmakla meşgul ![]() ![]() ![]() Ermeni Patriği Zaven Efendi de, Mavri Mira Heyeti ile hemfikir olarak çalışıyor ![]() ![]() Trabzon, Samsun ve bütün Karadeniz sahillerinde kurulmuş ve İstanbuldaki merkeze bağlı Pontus Cemiyeti kolaylıkla ve başarıyla çalışıyor ![]() Ama maalesef, Patrikhanenin Mavri Mira cemiyeti, Türkiyede bugüne kadar ayrıntılı bir şekilde Patrikhane ve Yunan arşivleri araştırılarak başlı başına ve kapsamlı bir inceleme konusu yapılmamıştır! Ve bazı çalışmalar içinde Mavri Mira hakkında yazılanlar da maalesef Atatürkün tarihe geçirdiği kayıtlardan fazla bir bilgi ortaya koyamamışlardır ![]() Burada bir bilgi notu olarak şu hususu da aktaralım ki; mevcut uygulamaya göre Fener Rum Patrikhanesine Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan bir kişinin getirilmesi gerekirken, 1947 yılında ABDden Athenagoras adlı bir Patrik gönderilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mavri Mira Cemiyeti |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mavri Mira CemiyetiBilge ORHUNLU TÜRK YOLU dergisi, 2006 Temmuz -Ağustos, 12 ![]() NOTLAR : 1) Bülent ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin Siyasi Faaliyetleri (1908-1923), Tatav yay ![]() 2) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:115 3) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:115 4) Doç ![]() ![]() ![]() ![]() 5) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:115 6) Yrd ![]() ![]() ![]() Zararlı Cemiyetler, Yeni Türkiye dergisi, Türkoloji ve Türk Tarihi Özel Sayısı, C:II, Mart-Nisan 2002, Yıl:8, Sayı:44, Ankara-2002, sah:370-386 7) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:115 8) Hüsamettin ERTÜRK, İki Devrin Perde Arkası, Haz:Samih Nafiz TANSU, Sebil Yay ![]() 9) Fatih AKIN, Türkiyede Azınlık Politikaları ve 6-7 Eylül Olayları, Kum Saati Yay ![]() 10) Dr ![]() 11) Doç ![]() ![]() ![]() ![]() 12) TURAN, Yunan Mezalimi, sah ![]() 13) TURAN, Yunan Mezalimi, sah ![]() 14) SOFUOĞLU, Fener Rum Patrikhanesi, sah:100 15) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:114-115 16) Gotthard JAESCHKE, Kurtuluş Savaşı İle İlgili İngiliz Belgeleri, Çev:Cemal Köprülü, TTK Yay ![]() 17) JAESCHKE, Kurtuluş Savaşı İle İlgili İngiliz Belgeleri, sah:51 18) Mustafa Kemâl ATATÜRK, Nutuk, Cilt:III Vesikalar, Türk Devrim Tarihi Enstitüsü, MEB Devlet Kitapları Yay ![]() 19) ŞAHİN, Fener Patrikhanesi ve Türkiye, sah:212-213 20) HTVD, Sayı:II, Vesika:256dan aktaran: SOFUOĞLU, Fener Rum Patrikhanesi,sah:112-113 ![]() ![]() 21) SOFUOĞLU, Fener Rum Patrikhanesi, sah:100-101 22) SOFUOĞLU, Fener Rum Patrikhanesi, dipnot:190 23) JAESCHKE, Kurtuluş Savaşı İle İlgili İngiliz Belgeleri, sah:52 24) ATALAY, Fener Rum Ortodoks Patrikhanesinin, sah:116-117 25) ŞAHİN, Fener Patrikhanesi ve Türkiye, sah:263-264 26) Mustafa Kemâl ATATÜRK, Nutuk, C:I, Türk Devrim Tarihi Enstitüsü, MEB Devlet Kitapları, İstanbul-1973, sah:2 27) Uğur YILDIRIM, Dünden Bugüne Patrikhane, Kaynak Yay ![]() |
![]() |
![]() |
|