|  | Uçak Mürettebatı |  | 
|  02-04-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Uçak MürettebatıUçak Mürettebatı Bir yolcu uçağının mürettebat sayısı büyük ölçüde uçağın büyüklüğüne ve çalıştığı hatta bağlıdır  1970'lere kadar çoğu yolcu uçağında, kaptan  pilot,  yardımcı pilot, uçuş mühendisi ve aynı zamanda bir pilot da olan  seyir  görevlisinden oluşan dört kişilik bir uçuş ekibi bulunurdu  Günümüzde uçuş  mühendisi ve seyir görevlisinin işlerini  uçaktaki bilgisayarlar yaptığı için   modern uçaklarda pilot kabininde genellikle iki pilotun dışında bir  uçuş elemanı  bulunmaz  Çok kısa hatlarda uçan küçük uçaklarda yalnızca  bir pilot olabilir  Nasıl bir gemiye kaptan komuta ederse, bir yolcu uçağını da kaptan pilot yönetir  Kalkış öncesinde kaptan pilot önce havalimanındaki  meteoroloji  merkezinden rüzgânn hızı ve yönü, bulutluluk gibi hava  durumu bilgilerini alır  ve buna göre uçuş planım kesinleştirir  Uçuş  planı, kalkış saati, uçuş  yüksekliği  ve hızı, tahmini vanş saati gibi bilgileri içerir  Kaptan pilot uçuş   planını imzalayarak bir örneğini havalimanı yetkililerine verir  Büyük uçaklarda kaptan pilot, uçuş güvertesi de denen pilot kabinindeki iki koltuktan soldakinde, yardımcı pilot da sağdakinde oturur  Her ikisinin de önünde uçuş ve kumandaaygıtları vardır  Böylece, iki pilot da uçağa kumanda edebilir  Kalkış  sırasında komutayı  kaptan pilot üstlenir; yardıma pilot, kaptan pilotun emirleri   doğrultusunda ona yardım eder  Normal uçuş yüksekliğine çıkıldıktan  sonra uçuşun  büyük bölümü, uçuş yüksekliğini ve doğrultusunu düzenleyen  otomatik pilotun  denetiminde sürer, ama iki pilottan biri gene de  yerinde oturarak uçuşun hava  trafiğini bozmamasını sağlar  Uçak ineceği  havalimanına yaklaşırken ve iniş için  alçalırken genellikle kaptan  pilot komutayı yeniden üstlenir  Günümüzde bütün  yolcu uçakları,  bilgisayarlardan yararlanarak kötü hava koşullarında bile  otomatik iniş  yapabilir  Uçağın hareketi rüzgârın hızı ve doğrultu-suyla yakından ilişkilidir  Baş taraftan alınan rüzgâr uçağın hızını  azaltırken, arkadan esen  rüzgâr hızı artırıcı rol oynar  Yandan gelen rüzgâr  uçağı yana doğru  iterek rotasının dışına sürüklemeye çalışır  Uçakta bulunan ve  çoğu  bilgisayarla denetlenen elektronik aygıtlar gerekli düzeltmeleri yaparak   uçağı bulunması gereken noktada tutar  Böylece pilotlar varış  noktasına ulaşmak  için yalnızca ara sıra düğmelere basarlar {bak  SEYİR)  "Kara kutu" diye bilinen uçuş kayıt aygıtı uçuşla ilgili bütün ayrıntıları (örneğin, göster-gelerdeki değerleri, pilotun verdiği komutları) ve hatta uçuş güvertesindeki konuşmaları otomatik olarak kaydeder  Eğer uçakta bir aksaklık olur ve zorunlu iniş  yapılırsa ya da  uçak düşerse, uzmanların aksaklık ya da düşüş nedenlerini  bulmasında  bu kayıtların büyük yardımı olur  Bulutların çok üstünde ya da okyanus üzerinde uçuyor olsa bile pilot yerle sürekli bağlantı halindedir  uçak  genellikle genişliği yaklaşık  15 km olan ve doğrultusu radyo  sinyalleriyle belirlenen bir hava  koridorunda uçarken, yer radyo istasyonları  ile piİot arasında sürekli  mesaj alışverişi olur  Uçağın bu koridoru izlemesini  ve varış noktasına  güvenli olarak ulaşmasını sağlamak mürettebatın görevidir  Radarlar,  bilgisayarlar ve öbür seyir aygıtlan özellikle kalkış ve iniş  sırasında  pilotlara yardımcı olur  Büyük yolcu uçaklarında uçuş ekibi dışında ayrıca kabin görevlileri vardır (bunlann sayısı bir Boeing 747'de 15'i bulur)  Bunlar yemek  dağıtımıyla ve yolcuların rahatını sağlamakla  görevlidir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |