| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| üniversite, üniversiteler, yüksekokullar, yüksekokullartürkiyede | 
|  | Üniversite ve Yüksekokullar-Türkiye'de Üniversiteler ve Yüksekokullar |  | 
|  02-04-2010 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Üniversite ve Yüksekokullar-Türkiye'de Üniversiteler ve YüksekokullarÜniversite ve Yüksekokullar-Türkiye'de Üniversiteler ve Yüksekokullar Eğitim sürecinde ortaöğrenimden bir sonraki basamak üniversite ya da yüksekokuldur  Çeşitli dallarda  yükseköğretim derslerinin izlenebildiği  bu kurumlardan mezun olanlar,  diplomalarını aldıktan sonra seçtikleri  dalda lisansüstü programlarına devam  edebilir ve bunları bitirince  akademik unvanlar kazanırlar  Modern üniversitenin kökeni yüzyıllar öncesine, ortaçağa dayanır  O  çağda  üniversiteler, karşılıklı dayanışma ve işbirliği  amacıyla oluşturulan öğrenci ya  da öğretmen loncalarıydı ve  kendilerine ait bir binaları yoktu  Bu kuruluşlar  giderek büyüdü ve  sonunda öğretmenlerin barınması ve ders vermesi için binalar  yapıldı  Belli yasal haklar ve ayrıcalıklar elde eden üniversiteler, sürekli   kurumlar durumuna geldi  İtalya'da, Salerno'da kurulan ilk ortaçağ   "üniversitesi" ancak 1231'de resmi bir kuruluş haline gelmekle birlikte,  9  yüzyılda bir tıp okulu olarak tüm Avrupa'da tanınıyordu  11  yüzyılın sonlarına doğru, Bologna'da bir başka İtalyan  "üniversitesi"  gelişti  Saler-no yalnızca bir tıp okulu olduğu halde,  Bologna başka dallarda da  eğitim veriyordu  Önceleri hukuk okulu olarak  ün kazandı ve yıllar geçtikçe tıp,  sanat ve ilahiyat bölümleri de  eklendi  Tıpkı öğrenciler gibi, öğretmenler de  college (Latince collegium)  adı verilen topluluklar oluşturdular  Öğretim kadrosuna kabul  edilmek için gerekli sertifika ya da lisanslar ise ilk  akademik  unvanları temsil ediyordu  Öğrenciler, ileride öğretim kadrosuna   katılmasalar da, öğrenim düzeylerini belgelemek amacıyla profesörlük  lisansı  almak istiyorlardı  Ortaçağdaki yükseköğretim kuruluşlarının en ünlüsü olan Paris Üniversitesi 12  yüzyılın ikinci yansında kuruldu  Bu üniversite,  Avrupa'nın kuzeyinde kurulan  ilk üniversiteler gibi, katedral  okullarının devamı niteliğindeydi  Nötre Dame  Katedrali'ne bağlı olan  Paris Üniversitesi de, bir ilahiyat eğitimi merkezi  olarak ün kazandı  Bir süre sonra kilise hukuku, tıp ve sanat bölümleri de  eklendi  Paris  Üniversitesi, Avrupa'nın kuzeyinde daha sonra kurulan tüm   üniversitelere örnek oldu  Paris aynı zamanda ilk İngiliz üniversiteleri olan Oxford ve Cambridge'e de örnek oldu  13  yüzyılda devletçe tanınan bu  üniversitelerin ikisi de yönetim  bakımından özerk yüksekokullardan {college)  oluşuyordu  Oxford ve  Cambridge'deki college sistemi  günümüzde hâlâ varlığını korumaktadır  12  ve 14  yüzyıllarda Avrupa'da birçok üniversite kuruldu  Bunlar  arasında  Fransa' da Toulouse (1229-30), Montpellier (1220) ve Sorbonne  (1257); İspanya'da  Salamanca (1218); Portekiz'de Coimbra (1290);  Almanca konuşulan ülkelerde Viyana  (1365), Hei-delberg (1386) ve Köln  (1388); Avrupa'nın doğusunda da Prag'daki  Karlova (1348) ve  Krakövv'daki Jagiello (1364) üniversiteleri sayılabilir  14  yüzyılın sonlarına doğru insanı temel alan bir dünya görüşünü  yansıtan  Hümanizm Akımı'nın doğması ve Avrupa'da Rönesans döneminin  başlamasıyla  kilisenin gücü giderek azaldı {bak  HÜMANİZM;RÖNESANS)  Ticaretin ve kent  yaşamının gelişmesi sonucunda toplumun yapısı da  köklü bir değişime uğradı  Yerel diller gelişme gösterdi  Ortaçağ  üniversiteleriyle yetinemeyecek olan bu  yeni toplum değişik bir eğitime  gereksinim duyuyordu  Dolayısıyla, eğitimde  ilahiyat konusunun önemi  azalarak insanı ele alan tarih ve felsefe gibi konulara  büyük ölçüde  yer verilmeye başlandı  17  yüzyıl sonlarında Almanya'da Halle Üniversitesi (1694) gibi ilk  modern  üniversiteler kuruldu  ABD'deki Harvard (1636) ve Yale (1701)  üniversiteleri  yüksekokul {college) statüsündeydi  Günümüzde  ABD' de college  sözcüğü, ortaöğrenimi tamamlayan öğrencilerin  devam ettikleri ve yalnızca bir  dalda genel eğitim veren kurumlar için  kullanılır  Bu kurumlar bağımsız  olabildiği gibi, bir üniversiteye  bağlı da olabilir  19  yüzyılda ulusal devletlerin kurulmasıyla üniversiteler ulusal  kurumlar  haline dönüştü  Modern çağda bilimin ve tekniğin gelişmesi  üniversitelerde yeni  bölümlerin açılmasına yol açtı  Türkiye'de Üniversiteler ve Yüksekokullar Osmanlılar döneminde gerek orta, gerekse yükseköğretim düzeyinde eğitim veren temel kurum medreseydi  16  -17  yüzyıllardan sonra,  dünyada hızla gelişen fen ve  teknoloji bilgisini eğitim programlarına  aktarmada başarılı olamayan medreseler,  özellikle fen dallarında  yetersiz kaldı  Mühendislik, fizik, kimya ve tıp gibi alanlarda doğan eğitim boşluğunu doldurmak amacıyla 18  yüzyıldan başlayarak çeşitli çalışmalar  yapıldı  Bu dönemde açılan  yükseköğretim kurumlan arasında Deniz  Mühendisha-nesi (1773), Kara  Mühendishanesi (1793), Tıphane (1826) ve  Harp Okulu (1834) sayılabilir  (Ayrıca bak  EĞİTİM  ) Bu dönemdeki en önemli gelişme, üniversite düzeyindeki ilk yükseköğretim kurumu olan Darülfünun'un kurulmasıdır  1863'te  İstanbul'da öğretime başlayan  Darülfünun medreselerin ve dinci  çevrelerin baskısıyla üç kez kapatıldı, ama her  seferinde yeniden  açıldı  Son olarak 1900'de Darülfünun-ı Şahane adıyla yeniden  öğretime  açılan bu kurum, çeşitli meslek okullarını ve yüksekokulları da içinde   toplayarak gelişti  1924'te de adı İstanbul Darülfünunu olarak  değiştirildi  1933'te çıkanları bir yasayla İstanbul Darülfünunu kaldınldı ve yerine İstanbul Üniversitesi kuruldu  Aynı yıl yapılan Üniversite Reformu,  yükseköğretim  kurumlanmn yeniden örgütlenmesinde ve eğitim düzeylerinin  yükseltilmesinde  önemli rol oynadı  1944'te İstanbul Teknik  Üniversitesi öğretime başladı  1946'da Üniversiteler Kanunu ile üniversite özerkliği, yani üniversitelere kendi kendilerini yönetme hakkı tanındı  Ankara  Üniversite-si'nin de kurulduğu bu  yasayla, üniversiteler ile  yüksekokullar arasında işbirliğini ve eşgüdümü  sağlamak için  Üniversiteler Arası Kurul oluşturuldu  Bu dönemde yükseköğretim  ülke  çapında yaygınlaştı  İstanbul ve Ankara dışındaki kentlerde de   üniversiteler ve yüksekokullar açıldı  Trabzon'da Karadeniz Teknik  Üniversitesi,  İzmir'de Ege Üniversitesi, Ankara'da Orta Doğu Teknik  Üniversitesi ve Erzurum'da  Atatürk Üniversitesi kuruldu  1961 Anayasası, üniversite özerkliğini anayasal bir hak olarak güvence altına aldı  Üniversiteye girişte merkezi seçme sınavı uygulamasına  geçildi  Özel  üniversitelerin açılmasına izin verildiyse de Anayasa  Mahkemesi bu yasayı  1971'de iptal etti  1981'de Yükseköğretim Kanunu kabul edildi  Bu yasayla yükseköğretim  kurumlarının  örgütlenmesi ve işleyişi yeniden düzenlendi  Tüm  yüksekokullar üniversitelerin  çatısı altında toplandı  Bu yasayla  oluşturulan Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK)  üniversiteler üzerinde merkezi  bir yönetim ve denetim organı olarak çalışmaya  başladı  YÖK'e verilen  yetkilerin üniversite özerkliğini ortadan kaldırdığı  düşüncesi, önemli  bir tartışma konusu olarak hâlâ güncelliğini korumaktadır  Bugün Türkiye'de toplam 29 üniversite vardır  Bu üniversiteler,  kuruluş  tarihlerini ve merkezlerinin bulunduğu kentleri de belirten bir  tablo halinde  verilmiştir, (bak  Tablo 1)  Tablo 2'de ise,  başlıca bilim ve meslek  dallarında hangi üniversitelerin ve bu  üniversitelere bağlı hangi fakülte ya da  yüksekokulların eğitim verdiği  görülebilir  Eğitim süreleri 4-6 yıl arasında  değişen bu fakülte ve  yüksekokullar dışında, Anadolu Üniversitesi'ne bağlı Açık  Öğretim  Fakültesi, iktisat ve iş idaresi konulannda dört yıllık bir eğitim   programı uygulamaktadır  Yaygın eğitimin yapıldığı bu fakültede dersler   kitaplardan ve televizyondan izlenmektedir  Gene üniversiteler bünyesinde örgütlenmiş mesleki ve teknik eğitim fakülteleri ile meslek yüksekokullannda iki yıllık yükseköğrenim programları düzenlenmiştir  Mesleki ve teknik eğitim fakültelerinde  belirli dallarda öğretmen  yetiştirilmektedir  Bunlar arasında anaokulu  öğretmenliği, giyim öğretmenliği,  trikotaj öğretmenliği, elektrik  işleri öğretmenliği, metal işleri öğretmenliği  sayılabilir  Meslek yüksekokullarında ise ara kademede çalışacak insan gücünü yetiştirmeye yönelik eğitim programlan sürdürülmektedir  Sosyal  programlar izleyen meslek  yüksekokulları iktisat, işletme, muhasebe,  bankacılık, orta kademe yöneticiliği,  sekreterlik, turizm ve otel  işletmeciliği, pazarlama-satış yönetimi, turizm  rehberliği gibi  dallarda eğitim verir  Sağlık bilimlerine yönelik meslek   yüksekokullarında anestezi, diş protezi, laboratu-var, radyoloji, ebelik  ve  hemşirelik gibi bölümler bulunmaktadır  Bu dallardaki eğitim,  genellikle çeşitli  üniversitelere bağlı Sağlık Hizmetleri Meslek  Yüksekokullarında verilmektedir  Ayrıca, iki yıllık teknik eğitim  programları uygulayarak tekniker düzeyinde  çalışacak kişileri eğiten  meslek yüksekokulları da bulunmaktadır  Çok geniş bir  alanda eğitim  veren bu yüksekokullarda elektrik, elektronik, haberleşme,  bilgisayar  programcılığı, makine, motor, uçak elektroniği gibi dalların yanı  sıra  duvar süsleme sanatları, moda, konfeksiyon, süt ürünleri, bağcılık,   arıcılık gibi konularda da öğretim yapılmaktadır  Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin Temmuz 1992'de kabul ettiği bir yasayla kurulan 21 üniversite ile iki teknoloji enstitüsü şunlardır: Harran Üniversitesi (Şanlıurfa), Süleyman Demirel Üniversitesi (İsparta), Adnan Menderes Üniversitesi (Aydın), Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Mersin Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi (Denizli), Celâl Bayar Üniversitesi (Manisa), Abant İzzet Baysal Üniversitesi (Bolu), Mustafa Kemal Üniversitesi (Hatay), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Kafkas Üniversitesi (Kars), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Dumlu-pmar Üniversitesi (Kütahya), Gaziosmanpaşa Üniversitesi (Tokat), Muğla Üniversitesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kırıkkale Üniversitesi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü  Üniversitelerin kurucu  rektörleri aralıkta atanarak göreve  başladılar   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |