![]() |
Tanzimat Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Tanzimat EdebiyatıTanzimat Edebiyatı 19 ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti'nde yaşanmaya başlanan çöküşü önleyebilmek, hiç olmazsa geciktire-bilmek için öncelikle ordudan başlayarak girişilen bir dizi düzenleme hareketi Osmanlı toplumunun toplumsal, kültürel ve sanatsal yaşamında da etkili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazeteler kısa bir süre sonra yönetime ilişkin konulara da el atmakta gecikmedi; millet meclisi açılması, halkın yönetime katılması istenmeye başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiir Tanzimat şiirinde hem Divan şiirinin, hem de batı şiirinin büyük etkileri görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat şiirinin ilk kuşağında bazı temel kavramlar ilk kez kullanıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat'ın birinci kuşağında Namık Kemal (1840-1888), Şinasi (1826-1871), Ziya Paşa (1825-1880); ikinci kuşağında Recaizade Mahmud Ekrem (1847-1914), Abdülhak Ha-mid (1852-1937), Muallim Naci (1850-1893) gibi şairler vardır ![]() Roman ve Öykü Türk edebiyatında batılı anlamda roman ve öykü Tanzimat döneminde başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında ilk öykü ve roman denemelerini Ahmed Midhat (1844-1913) yazmıştır: Kıssadan Hisse Letaif-i Rivayat ![]() ![]() ![]() ![]() gerçekleştirilmek istenen evlilikler (Şemseddin Sami, Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat; Samipaşazade Sezai, Sergüzeşt), batılılaşmanın yanlış algilanması (Ahmed Midhat, Felatun Bey ile Rakım Efendi; Recaizade Mahmud Ekrem, Araba Sevdası) gibi konular işlenmiştir ![]() ![]() ![]() Araba Sevdası (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tiyatro Batılı anlamıyla tiyatro da Tanzimat döneminde görülür ![]() ![]() Tanzimat'ın ilk yıllarında İstanbul'un çeşitli yerlerinde tiyatro binaları yapılmaya başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında ilk tiyatro yapıtı olarak Hayrullah Efendi'nin (1817-66) Hikâye-i İbrahim Paşa be İbrahim-i Gülşeni (1844) adlı dramı gösterilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştiri Tanzimat yazarlarının eleştiri türünde de yapıt ortaya koymalan bir rastlarıtı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Recaizade'nin Talim-i Edebiyatı (1879) yeni Türk edebiyatının temellerini belirlemeye de hizmet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Tanzimat Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Tanzimat EdebiyatıTanzimat Edebiyatı Prof ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat ve sonrası dönemlerde Türk toplumunu etkileyen sosyal ve kültürel olaylar aynı zamanda edebiyatımızın da değişmesi ve yenileşmesine ortam hazırlamıştır ![]() 1- 1839'da ilan edilen Tanzimat Fermanı 2- 1876 ve 1908 birinci ve ikinci meşrutiyet denemeleri ![]() 3- 1918 imparatorluğun dağılışı ile 1923'te Cumhuriyet ilanı ve Ankara'nın başkent oluşu ![]() Bu önemli siyasi olaylar ve demokrasi denemelerinin her biri genellikle bir edebi hareketin başlangıcı ve gelişme ortamı olmuşlardır ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Tanzimat edebiyatına verilen isimde 3 Kasım 1839'da Reşit Paşa tarafından ilan edilen ve Gülhane Hattı Hümayunu da denilen yenileşme beratının yürürlüğe konmuş olmasından doğmuştur ![]() ![]() ![]() Edebiyat Tarihçilerimizde 1839 yılını Tanzimat edebiyatının başlangıcı olarak kabul edeceklerdir Tanzimat dönemiyle yeni açılan mekteplerde öğretimin Türkçe'ye dönmesi, gazeteciliğin başlaması ve garp etkisiyle beraber gelişen milli şuur sonucunda yepyeni bir ortam doğmuştur ![]() ![]() ![]() Tanzimat edebiyatının ilk nesli olan Şinasi,Ziya Paşa,Namık Kemal'in amaç bakımından gayretleri aşağı yukarı aynıdır ![]() Bu ilk nesil birbiri ardından ve birbirlerini bütünleyen çalışmalarıyla Türkiye'de siyasi Tanzimat devriyle ölçülmeyecek kadar geniş bir aydınlar sınıfı yetiştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bu yapılmak istenenlere rağmen Tanzimatçılar beş asır devam eden divan edebiyatı geleneğinden tam olarak kurtulamamışlardır
![]() ![]() Tanzimat edebiyatının birinciler kadar kavgacı olmayan ikinci nesli diyebileceğimiz Hamit,Ekrem ve Samipaşazade Sezai gibilere gelince;bunlar ustalarının izinde yürümekle beraber,siyasi ortamın ve devlet yönetimindeki baskının Tanzimat'ın ilk yıllarına oranla ağırlaşması sonucu “Toplum için sanat” felsefesini bırakıp “Sanat için sanat” görüşünü benimsemişlerdir ![]() Tanzimat Edebiyatının bu iki nesli arasında Namık Kemal,Şinasi,Abdülhak Hamit gibi güçlü temsilcileri yetişmiş olmasına rağmen, o yıllarda son çırpınışlarını gösteren eski edebiyatla,tutunmaya çalışan yeni edebiyat boğuşma halindedir ![]() ![]() ![]() Tanzimat Edebiyatının Genel Özellikleri: a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ç ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() f ![]() İlk zamanlarda Divan edebiyatı nazım biçimlerinin dışına pek çıkılmamış, yeni düşünceler eski biçimler içinde söylenmiş (Ziya Paşa, Namık Kemal v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|