![]() |
Permütasyon Ve Olasılık |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Permütasyon Ve OlasılıkPERMÜTASYON AMAÇ: Permütasyonla ilgili temel kavramları kullanabilme becerisi Olasılık Amaç: Olasılık ve olasılıkla ilgili temel kavramlar bilgisi Planlama: Permütasyon ve olasılık kavramı 1) Permütasyon A) Genel çarpma özelliği B) Permütasyon 1) ”n” elemanlı bir kümenin n’li permütasyonu 2) “n”elemanlı bir kümenin r’li permütasyonu 3) Dairesel permütasyon 2) Olasılık: A) Olay ve olasılık tanımı B) Ayrık iki olayın olasılığı (A veya B’nin olasılığı) C) Aynı zamanda geçekleşen bağımsız iki olayın olasılığı(A ve B’nin olasılığı) İşleniş Permütasyon ( Büyük ) a) Saymanın Temel İlkesi ( Genel Çarpma Özelliği ) ÖR: Ahmet’in iki değişik pantolonu üç değişik renk gömleği vardır ![]() ![]() ÇÖZÜM: Ahmet’in değişik renk gömlekleri G1,G2,G3 ve pantolonları da P1,P2 olsun ![]() Ahmet bu giysileri aşağıda gösterilen biçimlerde giyebilir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() Ahmet’in giyinişi 6 değişik biçimde olmaktadır ![]() Gömlek Pantolon 3 tane 2 tane 3 x 2 = 6 şeklinde buluruz ![]() Ardışık iki işlemden biri, a değişik yoldan yapılabiliyor ![]() ![]() Bu özelliğe “Saymanın Temel İlkesi “ yada “ Genel Çarpma Özelliği” denir ![]() ÖR: A= ( 1,2,3,4,5 } kümesinin elemanları ile rakamları farklı üç basamaklı kaç çift sayı yazılabilir ![]() Y O B 4 X 3 X 2 = 24 değişik çift sayı yazılabilir ![]() ÖR: A= ( 0,2,3,4,5 } kümesinin elemanlarını kullanarak 5 ile bölünebilen kaç tane 3 basamaklı tek sayı vardır ![]() Y O B 4 X 5 X 1 = 20 tane sayı yazılabilir ![]() FAKTÖRİYEL n C N olmak üzere, 1 ![]() ![]() ![]() ![]() çarpımına n faktöriyel denir ve n! = n ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 0! = 1 1! = 1 n! = n ![]() ![]() ÖR: 4! = 4 ![]() ![]() ![]() 5! = 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 15! 15 ![]() ![]() 13! 13! = 15 ![]() 4) 8!+9! 8 ![]() ![]() ![]() ![]() 7! 7! 7! 8+72 = 80 4! ![]() n! = 6 => n = ? 4! ![]() n! = 6 => ( 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24 ![]() ![]() ![]() n 24 ![]() 6 ![]() PERMÜTASYON Bir kümenin elemanlarının belli bir sıraya göre dizilişlerinin her birine bir permütasyon denir ![]() ÖR: A = ( 1,2,3 } kümesinin permütasyonlarını yazalım ![]() ( 1,2,3 ) ( 2,3,1 ) ( 1,3,2 ) ( 3,1,2 ) ( 2,1,3 ) ( 3,2,1 ) n elemanlı bir kümenin n’li permütasyonlarının sayısı P(n,n) şeklinde gösterilir ![]() ![]() Yani; P( n,n ) = n! ‘dir ![]() ÖR: “Ahmet” kelimesinin harfleri ile, 5 harfli anlamlı yada anlamsız kaç kelime yazılabilir ![]() P ( 5,5 ) = 5! = 5 ![]() ![]() ![]() ![]() = 120 bulunur ![]() “n” Elemanlı Bir kümenin “r” li Permütasyonları “n” ve “r” birer sayma sayısı ( n > r ) olmak üzere , n elemanlı bir kümenin elemanlarının r’li sıralanışına, “ n elemanlı kümenin r’li permütasyonu “ denir ![]() P ( n,r ) şeklinde gösterilir ![]() P ( n,r ) permütasyonlarının sayısı, P ( n,r ) = n! İfadesi ile bulunur ![]() ( n-r )! Başka bir ifadeyle P ( n,r ) permütasyonlarının sayısını bulmak için, n’den geriye doğru, r tane ardışık çarpan çarpılır ![]() ÖR: 1) P ( 5,2 ) 5! 5 ![]() ![]() ( 5-2 )! 3! 2) P ( 7,3 ) 7! 7 ![]() ![]() ![]() ( 7-3 )! 4! 3) P ( 6,1 ) 6! 6 ![]() ( 6-1 )! 5! ÖR: P ( 5,3 ) = 5 ![]() ![]() P ( 6,2 ) = 6 ![]() ![]() ![]() ![]() P ( 7,4 ) = 7 ![]() ![]() ![]() ÖR: 5 ![]() ![]() ÇÖZÜM: 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() 5 n-10 = 2 n+2 5 n –2n = 2+10 3 n = 12 n = 4 Dönel (Dairesel ) Sıralama “n” elemanlı bir kümenin elemanlarının, bir çemberin noktaları üzerinde birbirine göre farklı dizilişlerinden her birine,”dairesel permütasyon “ denir ![]() “n” elemanlı bir kümenin elemanlarının, bir daire üzerinde değişik biçimde dairesel permü- tasyonlarının sayısı, ( n-1 )! Tanedir ![]() ÖR: 7 kişi, yuvarlak bir masanın etrafında kaç değişik şekilde oturabilir? ÇÖZÜM: Bir kişinin yeri sabit tutulursa; Oturuş sayısı = ( 7-1 )! = 6! 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖR: Bir okulda, 3 yönetici ile 5 öğretmen vardır ![]() ![]() ÇÖZÜM: Yöneticiler bir arada olacağı için, üç yöneticiyi bir kişi gibi kabul edelim ![]() Bu duruma göre, yuvarlak masanın etrafına 1+5 = 6 kişi oturuyormuş gibi düşünebiliriz ![]() ![]() Buna göre, farklı oturuş biçimi, 3! ![]() ![]() ![]() OLASILIK Olasılık, rastlantı yada kesin olmayan olaylarla uğraşır ![]() ![]() Örneğin; bir parayı havaya attığımızda, yazı mı yoksa tura mı geleceğini deney yapmadan bilemeyiz ![]() ![]() ![]() bilecek tüm çıkanların kümesine “örnek uzay”veya “ evrensel küme “ adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eş olumlu örnek uzayına ait bir A olayının olasılığı P( A ) biçimde gösterilir ![]() A C E olayı için, P( A ) = s( A) s( E ) dir ![]() ÖR: Bir zar atıldığında,üste gelen yüzünün asal sayı olma olasılığı nedir? ÇÖZÜM: Evrensel küme E = ( 1,2,3,4,5,6 } Olay A = ( 2,3,5 } dir ![]() A olayının olasılığı : P( A ) s( A ) 3 1 s( E ) 6 2 ÖZELLİKLER Bir olayın olasılığı, sıfır ile bir arasında bir sayıdır ![]() 0 < P( A ) < 1 P( A ) = 0 => böyle bir olaydan söz edilemez ![]() P( A ) = 1 => olasılık tamdır ![]() Bir olayın olma olasılığı ile olmama olasılığının toplamı 1’e eşittir ![]() P( A ) + P( A‘) = 1 dir ![]() ÖR: Bir torbada,aynı büyüklükte 3 kırmızı, 4 beyaz, 5 mavi bilye vardır ![]() ![]() ÇÖZÜM: Örnek uzayın eleman sayısı, s( E ) = 3+4+5 = 12 dir ![]() Beyaz bilye çekme olayı B olsun ![]() s( B ) = 4 tür ![]() P( B ) s( B ) 4 1 s( E ) 12 3 tür ![]() ÖR: Bir çift zar, aynı anda masanın üzerine atılıyor ![]() ÇÖZÜM: Evrensel kümenin eleman sayısı, s( E ) = 6 x 6 = 36 dır ![]() Üste gelen sayıların toplamının asal sayı olma durumları; A = ( (1,1),( 1,2 ),( 2,1 ),( 1,4 ),( 4,1 ),( 1,6 ),( 6,1 ),( 2,3 ),( 3,2 ),( 2,5 ),( 5,2 ),( 3,4 ),( 4,3 ), ( 5,6 ),( 6,5 )} P( A ) s( A) 15 5 s(E) 36 12 dir ![]() AYRIK İKİ OLAYIN BİRLEŞMELERİNİN ( A VEYA B OLAYININ ) OLASILIĞI Ayrık olayların birleşimlerinin olasılığı, bu olayların olasılıkları toplamına eşittir ![]() A n B = O => P ( A U B ) = P ( A ) + P( B ) dir ![]() ÖR: Bir torbaya aynı büyüklükte 2 kırmızı, 3 sarı,4 mavi bilye konuluyor ![]() ÇÖZÜM: Evrensel küme, E = ( k1,k2,s1,s2,s3,m1,m2,m3,m4 }ve s( E ) = 9 dur ![]() Kırmızı bilyeler = A = ( k1,k2 } Mavi bilyeler = B = ( m1,m2,m3,m4 } A n B = O dir ![]() P ( A U B ) = P( A ) + P( B ) yazılır ![]() P ( A U B ) = 2 4 6 2 9 9 9 3 bulunur ![]() AYRIK OLMAYAN İKİ OLAYIN BİRLEŞİMLERİNİN (A VEYA B OLAYININ ) OLASILIĞI Ayrık olmayan iki olayın birleşimlerinin olasılığı, bu olayların ayrı ayrı olasılıkları toplamından kesişimlerinin olasılığının farkına eşittir ![]() A n B = O => , P ( A U B ) = P( A ) + P( B ) – P( A n B ) dir ![]() ÖR: Bir torbaya 1’den 9’a kadar numaralanmış aynı büyüklük ve özellikte 9 top konuyor ![]() ![]() ÇÖZÜM:Evrensel küme E = ( 1,2,3,4,5,6,7,8,9 } s( E ) = 9 dur ![]() Tek numaralı bilyenin çıkması olayı; A = ( 1,3,5,7,9 }, s( A ) = 5 ’tir ![]() 4 ten büyük numaralı bilyenin çıkması olayı; B = ( 5,6,7,8,9 }, s ( B ) = 5’tir ![]() A n B = (5,7,9 }, s ( A n B ) = 3’tür ![]() P( A ) = 5 P ( B ) = 5 P( A n B) = 3 9 9 9 dur ![]() Buna göre, P( A u B ) = P( A ) + P( B )- P( A n B ) = 5 + 5 - 3 9 9 9 = 7 olur ![]() BAĞIMSIZ OLAYLARIN BİRLİKTE OLMA ( A VE B OLAYININ ) OLASILIĞI İki veya daha çok olayın gerçekleşmeleri birbirine bağlı değilse böyle olaylara “ bağımsız olaylar” denir ![]() Bağımsız olayların birlikte olma olasılığı bu olayların olasılıklarının çarpımına eşittir ![]() P( A ve B ) = P( A n B ) = P( A ) ![]() ![]() ÖR: Bir okulun birinci sınıfında 12 erkek ve 8 kız, ikinci sınıfında 6 erkek ve 12 kız öğrenci vardır ![]() sınıftan seçilen öğrencinin kız öğrenci olması olayı A => P( A) = s( A ) 8 2 s( E ) 20 5 tir ![]() sınıftan seçilen öğrencinin kız öğrenci olması olayı B => P( B ) = s( B) 12 2 s( E ) 18 3 tür ![]() P( A n B ) = P( A ) ![]() = 2 ![]() 5 3 15 olur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|