![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerTermodinamik çevrimler ![]() · Rankine çevrimi · Brayton / Joule çevrimi · Sabit basınç çevrimi / Diesel çevrimi · Ericsson çevrimi · Miller çevrimi · Kalina çevrimi · Sabit hacim çevrimi / Otto çevrimi · Stirling çevrimi · Karma çevrim |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik Çevrimler![]() Carnot çevrimi Carnot çevrimi, Sadi Carnot tarafından 1820’lerde ortaya konmuş özel bir termodinamik çevrimdir ve Emile Clapeyron tarafından 1830 ve 1840’lı yıllarda geliştirilmiştir ![]() Her termodinamik sistem özel bir durum içinde varolmuştur ![]() ![]() ![]() Bir ısı makinesi enerjinin sıcak bölgeden, soğuk bölgeye aktarılmasını sağlar, bu işlem içinde enerjinin bir kısmı mekanik işe dönüşür ![]() ![]() ![]() Carnot çevrimi, termodinamik çevrimin özel bir tipidir ![]() ![]() Carnot çevrimi ısı makinesi olarak şu adımları takip eder : ![]() Bir ısı makinesi olarak çalışan bir Carnot çevrimi, sıcaklık – entropi diyagramı üzerinde gösterilmiştir ![]() ![]() ![]() TH sıcaklığındaki ’’sıcak’’ gazın tersinir izotermal genişlemesi (İzotermal ısı ilavesi):Bu adım esnasında, genişleyen (hacmi artan) gaz pistonun iş yapmasına neden olur ![]() ![]() Gazın tersinir adyabatik genişlemesi:Bu adımda piston ve silindirin ısıl olarak yalıtılmış olduğu kabul edilir, bu nedenle ısı kaybı yoktur ![]() ![]() ![]() TC sıcaklığındaki ’’soğuk’’ gazın tersinir izotermal sıkıştırılması (İzotermal ısı atılması):Bu anda çevresine iş vermiş durumdaki gaz, düşük sıcaklığa doğru ısı çıkışına neden olur ![]() Gazın tersinir adyabatik olarak sıkıştırılması:Yine piston ve silindir ısıl olarak yalıtılmış kabul edilir ![]() ![]() ![]() Carnot çevriminin mümkün olan en verimli çevrim olmasının sebebi, tamamen tersinir adımlardan oluşmasıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerRankine çevrimi ![]() Rankine çevrimi şeması Rankine çevrimi, termodinamik bir çevrimdir ![]() ![]() ![]() Rankine çevrimi buhar kullanılan enerji santralleri için ideal çevrimdir ![]() ![]() Rankine çevriminin adımları dört aşama ile gösterilir, her adımda çalışma akışkanının hal değişimleri ifade edilir ![]() Burada çevrimin ideal şartlarda olduğu varsayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rankine çevrimi T-S diyagramı 4-1 Önce çalışma akışkanı, düşük basıçtan, yüksek basınca pompalanır ![]() ![]() 1-2 Yüksek basınçlı sıvı bir ısıtıcıya girer, bir dış ısı kaynağı ile sabit basınçta kızdırılmış buhar halini alana dek ısıtılır ![]() ![]() 2-3 Kızgın buhar, türbin boyunca genişler ve güç çıkışı oluşturur ![]() ![]() ![]() 3-4 Buhar daha sonra kondensere girer, doymuş sıvı halini alana kadar soğutulur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerBrayton / Joule çevrimi Brayton çevrimi, genel olarak gaz türbinlerinde kullanılan, periyodik bir prosesdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişimi Brayton çevrimi ilk olarak, Amerikalı makine mühendisi George Brayton'un 1872 yılında patentini aldığı iki zamanlı kerosen yakan pistonlu motorunda kullanılmak üzere ortaya çıktı ![]() Çalışma Modeli : Bir Brayton tip makine şu üç elemanı içerir: Gaz kompresörü Karışım odacığı Genleştirici 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Brayton çevrimi günümüzde en çok gaz türbinli makinelerde kullanılır ![]() Gaz kompresörü Brülör (Yakıcı) veya yanma odası Genleşme türbini Burada da çevre havası kompresöre girer ve basınçlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne sıkıştırma, ne de genişleme gerçekte izentropik olamaz, kompresör ve genleştirici boyunca kayıplar, verim kaybını kaçınılmaz kılar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerSabit basınç çevrimi / Diesel çevrimi ![]() Tek silindirli sabit dizel motoru, 1906 yapımı Diesel Motoru, içten yanmalı bir motor tipidir ![]() ![]() ![]() ![]() 1892'de Alman Mühendis Rudolf Diesel tarafından bulunmuş ve daha sonra 23 Şubat 1893'te patenti alınmış bu süreç diesel çevrimi olarak bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışma prensipleri Gaz sıkıştırıldığında, sıcaklığı yükselir, diesel motorunda, yakıtın bu özelliğinden dolayı yakıt,kendiliğinden ateşlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motorun süpürmesinde, egzoz gazını silindirin dışına atma ve taze hava çekme işlemi, kapakçıklar (valf) veya giriş ve çıkış kanalları aracılığıyla yapılır ![]() ![]() Çok soğuk havalarda, dizel yakıt koyulaşır, viskozitesi artar, balmumu kristalleri oluşur veya jel haline dönüşür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski dizel motor sisteminin en önemli parçası hız kontrol ünitesidir; bu ünite yakıtın gelme hızını kontrol ederek motorun hızını sınırlar ![]() ![]() ![]() Modern elektronik kontrollü dizel motorları benzin motorlarındakine benzer bir kontrol mekanizmasını (ECM) Elektronik Kontrol Modülü veya Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU) yoluyla uygularlar ![]() ![]() ![]() Yakıtın pistonların içine enjeksiyonunun başlama zamanının kontrolu, emisyonların azaltılması ve motor veriminin (yakıt ekonomisi) artırılması için en önemli unsurdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enjeksiyon tipleri Dizel motorlarda yakıt enjeksiyonu, endirekt ve direkt olarak iki tiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emisyon Kontrolü Dizel motorlarının en büyük sorunlarından biri, yanma veriminin düşük olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Emisyon değerlerini düşürmek için ise araştırmalar hala devam etmekte ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'deki üretim Türkiye'nin ilk %100 Türk Malı Dizel Motorunu, 1967 senesinde Yüksek Mühendis Abdülkadir Özgür seri olarak üretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Yabancı Lisans Anlaşmaları ile Oyak Renault dCi adı ile, Tofaş Fiat multijet adı ile, Karsan-Peugeot, Otokar, BMC (Türkiye), Otosan Ford, Mercedes-Benz Türk, Hyundai Assan, Temsa Mitsubishi, Anadolu Isuzu, Toyota Türkiye olmak üzere Türkiye'de Dizel motorları yabancıların kontrolünde üretmektedirler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerEricsson çevrimi Ericsson çevrimi, ismini John Ericsson’dan almış termodinamik bir çevrimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk çevrimine 1833 yılında patent almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çevrim prosesleri arasındaki karşılaştırma şu şekildedir ![]() Çevrim/Proses Sıkıştırma Isı İlavesi Genişleme Isı Atılması Ericsson (İlk, 1833) adyabatik izobarik adyabatik izobarik Ericsson (İkinci, 1853) izotermal izobarik izotermal izobarik Brayton (Türbin) adyabatik izobarik adyabatik izobarik |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerMiller çevrimi 4 zamanlı içten yanmalı motorlarda kullanılan bir yanma prosesidir ![]() ![]() ![]() Geleneksel 4 zamanlı Otto çevriminde, sıkıştırma (kompresyon) ve güç (yanma) stroklarında, yüksek güç ihtiyacı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak Miller çevrimi, düşük kompresyon oranı ile kompresyon strokunu kısaltır, kompresör ile sıkıştırılımış ve arasoğutucu (intercooler) ile soğutulumuş hava sayesinde yanmayı iyileştirir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerKalina çevrimi Kalina çevrimi, ısı enerjisini mekanik güce çevirmek için en az iki farklı komponentden oluşmuş çalışma akışkanından faydalanan bir termodinamik çevrimdir ![]() ![]() ![]() Örnek olarak; Kalina çevriminin güç istasyonları ve enerji dönüşümü için yapılan uygulamasında; % 70 amonyak ve % 30 sudan oluşan bir çalışma akışkanı kullanılması ile geleneksel Rankine çevriminin üzerinde verim artışı sağlanabilmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerSabit hacim çevrimleri (otto çevrimi) Sabit hacim çevrimleri (otto çevrimi) , buji ile ateşlemeli motorlarda kullanılan , ateşlemenin piston üst ölü noktaya geldiği ve sıkıştırma sonu basıncının en üst seviyeye çıktığı anda bujilerden kıvılcım çaktırılarak yapılan bunun sonucunda da pistonu aşağıya iten maksimum basıncın elde edildiği çevrimlerdir ![]() ![]() ![]() Sabit Hacim Çevrimi Safhaları ![]() Sabit hacim çevrimi endikatör çizimi Sıkıştırma (1-2) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder ![]() Sabit Hacimde Yanma (2-3) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada bujiden kıvılcım çaktırılarak sıkışarak ısınmış hava – yakıt karışımı yanmaya başlar, bunun sonucunda basınç P2'den P3 değerine sıçrama yapar ![]() Genleşme (3-4) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar ![]() ![]() ![]() Egzoz (4-1) Sistem 4 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerStirling motoru Stirling motoru, sıcak hava motoru olarak da bilinir ![]() ![]() ![]() 1816 yılında İskoç rahip Reverent Robert Stirling tarafından icat edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışma prensibi Stirling motoru, yalıtılmış olarak bir miktar çalışma gazının (genellikle hava veya helyum, hidrojen gibi gazlar) ısıtılma ve soğutulma işleminin tekrar edilmesi ile çalışır ![]() Gaz, gaz kanunları (basınç, sıcaklık ve hacimle ilgili olarak) ile tanımlanmış davranışları gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adım 1 ![]() Adım 2 ![]() Adım 3 ![]() Adım 4 ![]() Bazı Stirling motorları soğuk ve sıcak depolar arasında geri ve ileri çalışma gazı hareketi için bir ayırıcı piston kullanır ![]() ![]() Gerçek Stirling motorlarında bir rejeneratör, depolar arasına yerleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 55 kW elektrik gücü sağlayabilen bir Stirling motoru ve jeneratör uygulaması İdeal Stirling motor çevrimi aynı giriş ve çıkış sıcaklıkları için Carnot ısı makinesi olarak aynı teorik verime sahiptir ![]() ![]() Herhangi bir sıcaklık kaynağı Stirling motoruna güç sağlayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stirling motorunun uygulamada bazı avantaj ve dezavantajları vardır ![]() Avantajları Isı dış kaynaklıdır ve yakıt hava karışımının yanması daha doğru olarak kontrol edilebilir ![]() Isı sağlamak için devamlı bir yanma prosesi kullanılır, bu yüzden yanmamış yakıt oranı büyük ölçüde düşürülür ![]() Stirling motorları, kendilerine denk olan diğer motor tiplerinden daha az yağlama ve bakım gerektirir ![]() Motor, diğer denk motorlara göre daha basit yapıdadır ![]() ![]() ![]() Oldukça düşük basınçta işletilebilir, böylece tipik buhar makinelerine göre daha emniyetlidir ![]() Düşük işletme basıncı, daha hafif ve dayanıklı olmayan silindir kullanımına imkân verir ![]() Denizaltıların kullanımı için, hava olmadan ve daha sessiz çalışabilme imkânı verir ![]() Uçak motoru olarak uygundurlar ![]() ![]() Dezavantajları Stirling motorları girişte ve çıkışta çalışma akışkanı içeren ısı eşanjörü gerektirir ![]() ![]() Stirling motoru, özellikle de küçük sıcaklık farkları ile çalışanlar, ısı eşanjörü nedeni ile oluşturdukları gücün önemli bir kısmını kaybeder ![]() Termal verimi maksimize etmek için soğutucu sıcaklığı mümkün olduğu kadar düşük tutulur, bu yüzden harcanan ısının kaybedilmesi güçlük yaratır ![]() ![]() ![]() Düz Stirling motoru çabuk olarak devreye giremez; sıcaklığın iyice yükselmesi gereklidir ![]() ![]() Güç çıkışı, sabittir ve bir seviyeden diğerine geçmesi çabuk olarak mümkün olmaz ![]() Hidrojenin düşük moleküler ağırlığı, onu Stirling motoru için en iyi çalışma gazı yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Alfa tipi stirling motorunun çalışma şekli ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() Alpha type Stirling ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Termodinamik Çevrimler |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Termodinamik ÇevrimlerKarma çevrim Benzinli motorda (yani Otto çevriminde), yanma sabit hacimde gerçekleşir, dizel motorda (yani dizel çevriminde) ise yanma sabit basınçta gerçekleşir ![]() ![]() ![]() Aşağıda gösterilen P-v diyagramında sözü edilen aşamalara gösterilmiştir ![]() Karma çevrim safhaları ![]() Karma çevrim endikatör çizimi Sıkıştırma (1-2) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder ![]() ![]() Sabit Hacimde Yanma (2-3) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada silindire enjektör tarafından yakıt püskürtülmeye başlar ![]() ![]() ![]() Sabit Basınçta Yanma (3-4) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar fakat yanma devam ettiğinden basınç düşmez ![]() ![]() ![]() Genleşme (4-5) Artık silindire yakıt püskürtülmemektedir ve yanma durmuştur ![]() ![]() Egzoz (5-1) Sistem 5 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|