![]() |
Fizikte Kullanılan Ölçme Araçları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizikte Kullanılan Ölçme AraçlarıÖlçme ve Değerlendirme ÖLÇME KAVRAMI Ölçme Nedir? Ölçme görünüşte basit olmasına rağmen, göründüğü kadar basit olmayıp oldukça karmaşık bir işlemdir ![]() Ölçme yapabilmek için sırasıyla şu soruları sorup cevap aramak gerekmektedir: » Neyi ölçeceğiz? » Nesini ölçeceğiz? » Ne ile Ölçeceğiz? » Kim ölçecek? » Ne kadar? Öyleyse bir ölçme işleminde şu üç öğenin mutlaka bulunması gerekmektedir: 1- Ölçülecek bir varlık (Varlığı bir veya birkaç niteliği yönünden ölçebiliriz ![]() 2- Ölçeceğimiz varlığı veya niteliği doğru olarak ölçebilen bir aracın olması, 3- Sonucun sayı ile anlatımı ![]() Bu üç öğenin dışında, ölçme işlemini gerçekleştirecek bir kişinin olacağı ve bu kişinin ölçme konusu ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olması gerektiği de unutulmamalıdır ![]() Bir fikir vermesi bakımından bazı ölçme tanımları aşağıda verilmiştir ![]() Ölçme, bir ya da çok kişiye ilişkin bir değişken niteliğin, niceliğini ya da derecesini saptama ve sayısal olarak belirtme işidir ![]() ![]() ![]() Ölçme, öğrencilerin belli bir alan ya da konudaki, gelişme ve başarılarını, uygun araçlar ve yöntemler uygulayarak sayısal sonuçlarla belirtme işidir ![]() ![]() ![]() Ölçme, gözlem sonuçlarının sayı ile ifade edilmesi demektir ![]() ![]() Ölçme, objelere, bireylere belirli bir özelliğe sahip oluş dereceleri*ni belirtmek için, belirli kurallara uyarak sembolik değerler verme işlemidir ![]() ![]() Ölçme, bir birimi kullanarak, bir varlığın bu birime göre farkını bulmadır ![]() Ölçme, en, boy, hacim, süre gibi nicelikleri, kendi cinsinden seçilmiş bir birimle karşılaştırıp, kaç birim geldiklerini belirtmektir ![]() Sonuç olarak ölçmeyi, «Bir varlığı veya varlıklara ait özellikleri, uygun araçlar kullanarak, bir birim cinsinden sayı ile ifade etmektir» şeklinde tanımlayabiliriz ![]() BİLİNMESİ GEREKEN ÖLÇME Eğitimcilerin, özellikle öğretmenlerin, ölçme ve test tekniği konusunda bilmeleri gerekli görülen noktaların başlıcaları aşağıda sıralanmıştır ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() Ölçmenin Öğeleri Varlık: Ölçme yönünden önemli olan varlığın canlı-cansız oluşu değil, somut-soyut oluşudur ![]() Ölçme aracı: Ölçme işlemlerinde kullanılan araçları, 1) standart ![]() ![]() Sayısal sonuç: Ölçme aracı ile elde edilen sonuç birbiriyle yakından ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() Başlıca Ölçme Çeşitleri Varlıkların veya ölçmek istediğimiz niteliklerin ölçülmesi, dolaylı (endirekt) ve dolaysız (direkt) olmak üzere iki şekilde olur ![]() ![]() ![]() ![]() Dolaylı ve dolaysız ölçme: Çoğunlukla, ölçülecek varlık ya da özellik, kullanılan araçla doğrudan ölçülebildiği halde, bazı hallerde varlığın kendisini doğrudan ölçmek mümkün olmamaktadır ![]() Mutlak ve bağıl ölçme : Bir uzunluk veya ağırlık söylendiği zaman herkes tarafından anlaşılan ve şüphe uyandırmayan bir kesinlik vardır ![]() ![]() 1- Mutlak ölçmede başlangıç noktası sıfırdır ![]() ![]() 2- Mutlak ölçme, her yerde ve herkes tarafından aynı anlamı taşır ![]() ![]() Ölçmede Hassaslık ve Hata Kavramı Bir ölçme işleminde hatayı en az seviyeye indirebiliriz ![]() ![]() Her ölçmede mutlaka hata payı vardır ![]() ![]() ![]() Eğitimdeki ölçmelerde hatadan sakınmak için, hata kaynakları ve bu kaynakların ölçme sonuçlarını nasıl etkilediği bilinmelidir ![]() 1- Ölçmeyi yapan kişiden gelen hatalar; Bireylerin, ölçme konusu ile ilgili bilgi ve becerilerinin noksan ve farklı oluşundan dolayı, herkes aynı derecede hassas bir ölçme yapamaz ![]() 2- Ölçme aracından gelen hatalar; Bir araç ne kadar iyi yapılırsa yapılsın, zamanla hassaslığı bozulabilir ![]() 3- Ölçen kişinin ve ölçme aracının çevre ile etkileşiminden doğan hatalar; Özellikle insanla ilgili ölçme çalışmalarında bu durum daha çok etkili olur ![]() ![]() 4- Kaynağı belli olmayan hatalar; Kaynağı iyi bilinmeyen, ölçmeciye veya ölçme aracına bağlı olan ve ölçme sonuçlarına gelişigüzel yansıyan hatalara tesadüfi hatalar denir ![]() Bir aracın ölçülmek isteneni doğru olarak ölçmesi, bu aracın geçerli olduğunu gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() Değişkenler Ölçülecek olan durum ve niteliklere genellikle obje denmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() Nicel değişkenler sayılarla gösterilebilen değişkenlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ölçek Çeşitleri Ölçekler; değişkenlerin sayısal olarak gösterilmelerini sağlayan şekil ve yöntemlerdir ![]() 1-Sınıflandırma ölçekleri: Bu ölçeklere aynı zamanda gruplama ölçekleri de denmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Sıraya Dizme Ölçekleri: Sıralama genellikle, gruplamadan sonra yapılan bir işlemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Aralıklı ölçekler (Eşit aralık Ölçeği) : Bu çeşit ölçeklerde bir başlangıç noktası vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aralık ölçekleri, objeler arasındaki farkın miktarını göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Oran Ölçekleri: Ölçeklerin en üstünü bu ölçeklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Oran ölçeklerinin kullanıldığı ölçmeler kesindir ![]() ![]() ![]() Fiziksel ve Sosyal Bilimlerde Ölçme 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DEĞERLENDİRME KAVRAMI Değerlendirme Nedir? Ölçmeyi belli bir amaçla yaparız ![]() ![]() ![]() ![]() Değerlendirme, her ne kadar ölçmeyi takip eden bir işlemse de, ölçme sonucunu kendi başına değerlendirme olanağı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşılacağı gibi değerlendirme, üç basamaklı bir işlem olarak karşımıza çıkmaktadır ![]() 1- Ölçme ya da ölçme yerine geçebilen gözlem verileri: Ölçme yapılmazsa veya ölçme yerine geçebilecek gözlem verileri olmazsa değerlendirme olmaz ![]() ![]() 2- Ölçme veya gözlem verilerini karşılaştıracak, yorumlamayı kolaylaştıracak dayanaklar: (Ölçüt, kıstas, kriter) Elimizdeki ölçme verilerine değer biçebilmek için, bazı dayanaklara gerek vardır ![]() 3- Hüküm: Ölçme verilerinin ölçüt ya da ölçütlerle karşılaştırılması ile varılan sonuç ![]() ![]() Bazı değerlendirme tanımları: Değerlendirme, bir çalışmanın sonucu üzerinde varılan yargı, bir şeye değer biçmedir ![]() Değerlendirme, bir obje veya işin belli ölçütler karşısında niteliğini veya değerini tayin etme, bir konuda ölçütlerle gözlem verilerini karşılaştırmadır ![]() Değerlendirme, niceliği ya da niteliği üzerinde yapılan, çalışma sonucu varılan yargıdır ![]() Değerlendirme, aynı biçimdeki olayların, birtakım ölçütlere göre önemini belirtmedir ![]() Değerlendirme, türlü öğretim amaçlarının gerçekleşme oranını, değişik yollarla ölçme ve ortaya çıkan sonuçlar üzerinde değer biçmedir ![]() Tanımlarda da görüldüğü gibi değerlendirme bir yorumlama işidir ![]() ![]() ![]() ![]() ÖLÇME İLE DEĞERLENDİRMENİN İLİŞKİSİ 1-Ölçme bir değişkenin miktarını gösterir ![]() ![]() 2-Genel olarak ölçme objektiftir ![]() ![]() 3-Kapsam bakımından değerlendirme daha geniştir, ölçmeyi; içine alır ![]() 4-Ölçme daha çok gözleme, değerlendirme ise, karşılaştırma; yorum ve yargıya dayanır ![]() İYİ BİR ÖLÇME ARACININ ÖZELLİKLERİ Bir ölçme aracının en önemli özelliği, geçerli olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi Bir Ölçme Aracı Geçerli Olmalıdır Ölçme aracının ölçülmek istenen özelliği ölçme gücüne ölmedeki geçerliği denir ![]() Eğitim ve öğretimde kullanılan ölçme araçları tam standart olmadığı için geçerli bir ölçmenin yapılması oldukça zordur ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() * Uyum geçerliği * Yapı geçerliği Test geçerliğinin belirtilmesinde korelasyondan yararlanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PEARSON MOMENTLER ÇARPIMI KORELASYON KATSAYISININ HESAPLANMASI ( ån) ( åy) R = åxy – å (x2 – ( åx)2 ) í å y2 – ( å y)2 y n n İyi Bir Ölçme Aracı Güvenilir Olmalıdır Aracın güvenilir olması, aynı şartlar altında hep aynı sonucu vermesi demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Saydığımız bu faktörleri dikkate almak suretiyle, bir ölçme aracının güvenilir olup olmadığını anlamak için, yapılabilecek başlıca çalışmaları şöylece sıralayabiliriz: (a)Aracın tek ve çift sayılı sorularından iki ayrı araç elde edilir ![]() ![]() ![]() (b)Bir ölçme aracı hazırlanırken, eş değerli sorularla ikinci bir araç hazırlanır ![]() ![]() ![]() ![]() (c)Aynı araç belli aralıklarla, aynı sınıflara uygulanır, Puanlar arasındaki bağıntının derecesi bulunur ![]() ![]() (d)Sınıf eşit iki gruba ayrılır ![]() ![]() ![]() Geçerli olan her ölçme aracı güvenilir demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hangi yöntemle güvenirlik tahmini yapılırsa yapılsın, sonuçta 0 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÜVENİRLİK KATSAYISI HESAPLAMA 1 ![]() ![]() R = N / N-1 [ 1 – X (1-X/N) / S2 ] N = madde (soru) sayısı X = puanların ortalaması S = standart sapma Geçerlik ve güvenirlik ile ilgili bir noktanın daha belirtilmesinde yarar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi Bir Ölçme Aracı Objektif (Nesnel) Olmalıdır Ölçme aracının objektifliği (nesnelliği), aynı zamanda aracın geçerli ve güvenilir olmasına da etki eder ![]() ![]() ![]() 1-Sorularda objektiflik: Ölçme aracındaki soruların herkes tarafından aynı şekilde anlaşılması demektir ![]() 2-Uygulamada objektiflik: Aracın uygulanışının kişiye göre değiş*memesi, herkes tarafından aynı şekilde uygulanabilmesi demektir ![]() 3-Puanlamada objektiflik: Kâğıtları puanlayan kişinin, kanaatlerinin puanlamaya etki edememesi demektir ![]() Çoğunlukla, kısa cevaplı ve seçmeli tipindeki soruların objektifliği yüksektir ![]() ![]() İyi Bir Ölçme Aracı Ayırt edici Olmalıdır Uygulanan aracın, bilenle bilmeyeni, zayıf ile başarılıyı birbirinden ayırması demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir soruya doğru cevap verenlerin sayısı azaldıkça, sorunun ayırma gücü artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi Bir Ölçme Aracı Örnekleyici Olmalıdır En iyi ölçme, öğretilenlerin veya ölçülmek istenen alanın tamamını ölçmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi Bir Ölçme Aracı Kullanışlı Olmalıdır Ölçme aracının kullanışlı olması, kullanılışında bir takım kolaylıkların bulunmasıdır ![]() (1) Uygulanması kolay olmalıdır ![]() (2) Puanlaması kolay olmalı, uzun zaman almamalıdır ![]() (3) Kolay okunmalı, yanlış anlamaya fırsat vermemelidir ![]() (4) Aracın düzeni ve soruların yerleştirilmesi iyi olmalıdır ![]() (5) Ekonomik olmalı, farla masrafı gerektirmemelidir ![]() Süre ayarlaması iyi yapılmalı, verilen zaman az veya çok olmamalıdır ![]() (7) Ayrı cevap kağıdı varsa, test defteri ile ikisi birbirine uymalı, karışıklığa meydan vermemelidir ![]() Bir testin kullanışlılığı, güvenirlik ve geçerlikten sonra düşünülmesi gereken bir özeliktir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fizikte Kullanılan Ölçme Araçları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Fizikte Kullanılan Ölçme AraçlarıTEST SORULARININ ÇÖZÜMLENMESİ (MADDE ANALİZİ) Bir ölçme aracındaki soruların iyi çalışıp çalışmadığını saptamak ve gerekli düzeltmeleri yapmak için yanıtları çözümlemek veya hiç değilse gözden geçirmek gerekir ![]() ![]() TABLO: Madde: Aşağıdakilerden hangisi kimyasal bir değişimdir? Yanıt seçenekleri Yanıt frekans dağılımı a) Yağın donması 16 b) Suyun buharlaşması 5 c) Mumun erimesi 20 d) Benzinin yanması 56 e) Tuzla suyun karışması 23 Yanıt vermeyen öğrenci sayısı 0 Toplam : 120 Bu çözümleme bize madde hakkında kaba bir fikir vermekle birlikte kesin ve yeterli olmaktan çok uzaktır ![]() 1 ![]() 2 ![]() Birinci soru maddenin güvenirlik niteliği, ikinci soru maddenin geçerlik niteliği ile ilgilidir ![]() ![]() Madde Analizi ile İlgili Bazı Kavramlar Erişilmemiş sorular: Cevaplama sırasında yetiştirilememiş sorulardır ![]() ![]() ![]() Atlanmış sorular: Üzerinde çalışılmış, fakat doğru cevap tam bilinemediği için veya soru anlaşılmadığı için işaretleme yapılmamış olan sorulardır ![]() ![]() Soruyu sınayanlar: Testin bir sorusuna erişememişlerin dışında kalanlar soruyu sınayanların sayısını verirler ![]() ![]() Doğru cevapların oranı: (Doğru cevap yüzdesi) Bir soruyu doğru cevaplayanlar sayısının, o soruyu sınayanlar sayısına oranı bu sorunun doğru cevap yüzdesini verir ![]() ![]() ![]() Doğru cevap sayısı 30 Doğru cevapların oranı = ----------------------------- = ----------- = 0,77 = %77 Sınayan sayısı 39 Yanlış cevapların oranı: Bir soruyu yanlış cevaplayan sayısının soruyu sınayanlar sayısına bölümüdür ![]() ![]() Soruların çözümlenmesi için yapılacak çalışmalar sırasıyla; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenciler A B C D E F G H I İ J K L M N O Ö P Puanları 47 45 44 42 41 40 39 39 36 35 32 32 30 29 28 26 26 25 Üst grup (5) Orta grup (9) Alt grup (4) 2- Soruların zorluk derecelerinin bulunması: Bir sorunun zorluk derecesi o soruyu doğru cevaplayanların azlığı ve çokluğu ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Doğru cevap oranı % 1 İle % 39 arasında olan sorular zor, - Doğru cevap oranı % 40 ile % 69 arasında olan sorular orta güçlükte, - Doğru cevap oranı % 70 den yukarı olan sorular da kolay sorulardır ![]() - Yanlış cevapların oranına göre % 1 ile % 30 arasında olanlar kolay, % 31 ile % 60 arasında olanlar orta güçlükte, % 61 den yukarı olan sorular*da zor sorulardır ![]() Genel bir kural olarak, orta zorlukta olan bir madde, çok kolay veya çok zor olan bir maddeden daha iyidir, denebilir? Şu kadar ki, her testte bir miktar kolay, bir miktar da zor maddeye ihtiyaç vardır ![]() ![]() Soruların zorluk dereceleri başka bir yoldan şu şekilde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Üst grup doğru cevap % si + Alt grup doğru cevap % si Zorluk derecesi = ------------------------------------------------------------------ Bu şekildeki hesaplamada orta grubun hiç etkisi olmamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Z ![]() ![]() Dü= Üst ölçüt grupta doğru yanıtların sayısı Da= Alt ölçüt grupta doğru yanıtların sayısı Nü= Üst gruptaki öğrenci sayısı Na= Üst gruptaki öğrenci sayısı Dü+Da Z ![]() ![]() Nü + Na Örneğin, 120 kişinin yanıtladığı bir maddede Dü= 24, Da= 8, Nü=30, ve Na=30 ise, o maddenin zorluk indeksi, 24+8 32 Z ![]() ![]() ![]() ![]() 30+30 60 Ayırma gücü olan bir maddenin zorluk indeksi ideal olarak 0 ![]() ![]() ![]() Maddelerin yaklaşık, — %35'i oldukça kolay (grubun %50-85'inin doğru yanıtlayabildiği), — % 15'i çok kolay (grubun % 85-100'ünün doğru yanıtlayabildiği), — % 35'i oldukça zor (grubun % 15-50'sinin doğru yanıtlayabildiği), — % 15'i çok zor (grubun % 0-15'inin doğru yanıtlayabildiği), olmalıdır ![]() Maddenin ayırma gücü ile zorluk derecesi arasında doğrudan bir ilişki yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu kadar ki, grubun % 100'ünün doğru yanıtlayabildiği, ya da hiç kimsenin doğru yanıtlayamadığı bir maddenin ayırma gücü yoktur ![]() ![]() ![]() Madde Analiz Kartı'nın ön yüzü Testin Adı Uygulandığı Grup Madde 1 ![]() a) Denizlerin güneş tarafından çekimi b) Deniz sularının rüzgarlarla itilmesi c) Deniz suyunun karalar tararından çekimi d) Denizlerin ay tarafından çekimi e) Deniz sularının gizli depremlerle kabarması ![]() Kartın arka yüzü Doğru Yanıt seçenekleri a b c d e Boş yanıt % Toplam Üst grup 6 3 4 19 0 0 60 32 Alt grup 8 6 6 10 2 0 30 32 Ayırma gücü (bi****** r) = Zorluk indeksi (Z ![]() ![]() Madde analizi tekniğinden, testi düzeltme ve geliştirme için olduğu kadar, öğretimi yönlendirme ve daha etkin kılma için de faydalanılabilir ![]() Uygulayıcı her maddedeki yanıt seçeneklerine verilen yanıtları yukarıda gösterildiği şekilde çözümlemek ve yorumlamakla hangi noktalarda başarılı, hangi noktalarda başarısız sonuç aldığını görür, gereken önlemleri alma olanağını elde eder ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Soru maddesinin ayırma gücüne gelince, bu maddenin geçerliği ile ilgili olup, testin uygulandığı grup içindeki en iyi öğrencilerle en zayıfları birbirinden ayırmasına bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Test uygulayıcıları bazit bazı işlemler kullanarak testte yer alan maddelerin ayırma gücünü ve zorluk derecesini belirleyebilirler ![]() ![]() a) Test uygulamasından sonra cevap kağıtları en yüksek puandan en düşük puana doğru sıraya konur ![]() b) Sıraya konan cevap kağıtlarından üstten %25 ve alttan %25 alınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Her iki ölçüt grupta maddeye doğru yanıt verenlerin sayısı saptanır ve maddenin ayırma gücü (geçerlik) indeksi hesaplanır ![]() ![]() ![]() Bunu kısaca şu formülle ifade edebiliriz: Ayırma gücü indeksi = Dü —Da / Dü + Da Bir örnek vermek için herhangi bir maddeyi üst ölçüt grubundan 24 kişinin, alt ölçüt grubundan 8 kişinin doğru yanıtladığını düşünelim ![]() 24 — 8 / 24 + 8 = 16 / 32 = 0 ![]() eşit olacaktır ![]() 30 – 0 / 30 + 0 = 1’e eşit olacak, yani maddenin geçerlik derecesi en yüksek düzeye ulaşacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sorunun ayırma gücü, üst grup doğru cevap yüzdesinden alt grup doğru cevap yüzdesinin çıkarılmasıyla da bulunur ![]() Ayırma gücü= Üst grup doğru cevap %si — Alt grup doğru cevap %si Formülün sonucunda elde edilen sayı, o sorunun ayırma gücünü verir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|