![]() |
Yakıt Pili Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yakıt Pili Nedir?[COLOR="#0000CD"]Yakıt Pili Nedir? Hidrojen elektrik üretmek için bir elektrokimyasal reaksiyon içinde yanma olmadan oksijenle birleştirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yakıt pilinde gerçekleşen dönüşüm pil ya da akümülatördeki dönüşüm ile benzerdir ![]() ![]() ![]() Yakıt pili 3 temel kısımdan meydana gelir ![]() ![]() Yakıt Pilleri Nasıl Çalışır? Hidrojen anot elektrota,oksijen ise katot elektrota gönderilir ![]() ![]() ![]() Elektron geçişine izin vermeyen elektrolit yalnızca hidrojen iyonunun geçişine ve katot elektrota ulaşmasına izin verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yakıt pilinde anot,katot ve elektrolitten oluşan her bir birime “Membran Elektrot Grubu” (MEA)denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Isı makinelerinin verimini belirleyen Carnot verimi,yakıt pillerini sınırlamaz ![]() T1 atık ısı sıcaklığı ve T2 maksimum çalışma sıcaklığı olup bu sıcaklık arttıkça verim artar ![]() ![]() Yakıt pillerinde ise, Verim: Hidrojen alt yada üst ısıl değeri/Reaksiyonun Gibbs serbest enerjisi’dir ![]() Hidrojen için bu teorik verim değeri üst ısıl değer için %83 alt ısıl değer içinse %98 civarındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yakıt pilinin verimi yüksek olduğu kadar enerji yoğunluğu da yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yakıt Pili Çeşitleri Elektrolit kullanım tiplerine göre yakıt pilleri birkaç çeşit’e ayrılabilir ![]() 1 ![]() Bu yakıt pilinde elektrolit olarak KOH kullanılır ![]() ![]() ![]() Alkali sistemler oda sıcaklığında çok iyi çalışır ve diğer tüm yakıt sistemleri arasında en yüksek voltaj verimine sahiptirler ![]() ![]() AFC’ler güvenilir sistemlerdir ve küçük hacimde nispeten yüksek güçler elde edebilmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Alkali Yakıt Pilinin Şematik Gösterimi 2 ![]() Elektrolitik olarak fosforik asitin kullanıldığı bu yakıt pilinde bağıl olarak temiz yakıtlar (doğalgaz,LPG gibi) veya gazlaştırıcıdan alınan temizlenmiş kömür gazı kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PAFC sistemleri yeryüzündeki uygulamalarda en çok gelişme gösteren sistemlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() PAFC’ler sabit bir çıkış seviyesinde en iyi verimde çalışabilmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Fosforik Asit Yakıt Pili Şematik Gösterimi 3 ![]() SOFC’ler katı haldeki yakıt pilleridir ![]() ![]() ![]() ![]() SOFC’ler kojenerasyon ünitesi olarak hem elektrik hem de ısının kullanılabileceği yerlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katı Oksitli Yakıt Pili Şematik Gösterimi |
![]() |
![]() |
![]() |
Yakıt Pili Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yakıt Pili Nedir?4 ![]() PEMFC’ler 1960’ların başında General Electric tarafından icat edilmiştir ![]() ![]() ![]() PEM yakıt pili,platin ile kaplanmış iki elektrotun arasına preslenmiş perflorlu sülfönik asit polimerler gibi proton ileten bir katı elektrolitten oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PEM’ler 350 mW/cm² gibi yüksek bir güç yoğunluğuna sahiptir ve şu anda ticari olarak 100-500 W güç aralığında elde edilebilir durumdadırlar ![]() ![]() ![]() Yüksek güç yoğunluğu,hızlı ve çabuk marş yapabilme ve değişken güç çıkışına uygun olması PEM’lerin ulaşım alanında kullanılabilmesini uygun kılmaktadır ![]() ![]() PEM Yakıt Hücresinin Çalışma Şekli ![]() Bir PEM Yığını(Stack) ![]() Bir Membran Yığın İçine Yerleştirilirken ![]() Proton Değişim Membranlı yakıt pili şematik gösterimi PEM) Yakıt hücresi çalışma mekanizması suyun elektrolizinin tam tersidir ![]() hücresi için reaksiyon formülü aşağıdaki gibidir ![]() ![]() Bu reaksiyon sonucunda elektrik, su ve bir miktar ısı açığa çıkar ![]() miktarı evsel veya herhangi bir uygulama için kullanılarak yakıt hücresinden elde edilen toplam verim arttırılabilir ![]() 5 ![]() MCFC’ler 600-650 ºC sıcaklıkta çalışır ve son dönemlerde geliştirilen ikinci jenerasyon yakıt pillerindendir ![]() ![]() MCFC işletim sıcaklığı yüksek olması nedeniyle değerli atık ısı,proses ısısı ve kojenarasyon amaçlı olarak kullanılabilir ![]() ![]() ![]() [IMG] ![]() [/IMG] Eriyik Karbonatlı Yakıt Pili Şematik Gösterimi Yakıt Hücrelerinin Karşılaştırılması ![]() Yakıt hücreleri ürettikleri ısı,kullandıkları elektrolit,ürettikleri güç gibi verilerle karşılaştırılabilirler ![]() ![]() Aşağıdaki grafikte PEM ile SOFC yakıt pillerinin,buhar türbini,seramik gaz türbini ve dizel yakıt ile elektrik üretimi koşullarında karşılaştırılması yapılmıştır ![]() ![]() Gelecekteki Elektrik Santrallerinin Verim Oranları Aşağıdaki tabloda ise 3 farlı yakıt tipine sahip otomobillerin verim oranları karşılaştırmalı olarak verilmiştir ![]() ![]() Otto, Diesel ve Yakıt Hücreli Araçların Verim Karşılaştırması |
![]() |
![]() |
|