![]() |
Halk Şiirinde Nazım Biçimleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halk Şiirinde Nazım BiçimleriHALK ŞİİRİNDE NAZIM BİÇİMLERİ Halk şiirinde ,mani ve koşma tipi olmak üzere iki ana biçim vardır ![]() ![]() ![]() Halk şiirinde bazı türlerde dize sayısı üçe inmekte veya dörtten çok olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Mani 2-Türkü 3-Koşma 4-Destan 5-Semai 6-Varsağı Bunlardan mani ve türkü anonim halk edebiyatının, diğerleri ise aşık edebiyatının nazım şekilleridir ![]() MANİ Türk halk şiirinin en küçük nazım şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maninin çeşitli kaynaklarda şu şekilde tanımı yapılmaktadır: “Türk Halkı Edebiyatı’nda yarayıcısı adsız halk sanatçıları olan, dörtlük şeklindeki şiir türü ![]() ![]() ![]() ![]() Mani çok geniş bir coğrafi alana yayılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Mani yerine kullanılan diğer sözcükler ise şunlardır: 1-Acem Manisi: Bu sözü Evliya Çelebi kullanmıştır ![]() ![]() 2-Akışta: Kars yöresinde zincirleme mani metinlerinin eklenmesiyle oluşan şekillere bu ad verilir ![]() 3-Ala Gözlüm-Kömür Gözlüm: Eğin yöresinde 11 heceli düz manilere bu ad verilir ![]() 4-Arandak-Aşule: Saadettin Nüzhet Ergun, islamiyetten önce maninin bu adlarla adlandırıldığını belirtir ![]() 5-Bayatı: Doğu Anadolu yöresinde kullanılır ve Türk boylarından türemiştir ![]() 6-Berete: Halay çekilirken karşılıklı söylenen mani yapılı türkülerdir ![]() 7-Cır: Kırım Türkleri arasında kullanılır ![]() 8-Döndürme: Doğu Anadolu’nun bazı yörelerinde kullanılır ![]() 9-Dörtleme: Mani dört dizeden oluştuğu için bu ad da verilir ![]() 10-Peşrevi: Kars yöresinde halk hikayelerinin türkü bentleri arasına sıkıştırılan manilere bu ad verilir ![]() 11-Şın: Gagavuz Türkleri arasında kullanılır ![]() Mani halkın ortak malı olduğu için yaratıcısı belli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mani, anonim halk şiirinin en yaygın şeklidir ![]() ![]() ![]() Rubailerin bu nazım şeklinden ortaya çıktığı ve 14 ![]() ![]() ![]() Uyak düzeni ise; birinci, ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı, üçüncü dize serbest şekildedir (a a x a) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maniler sadece dörtlüklerden oluşmaz, 7 heceli manilerin dışında kesik mani, artık mani, deyiş adı verilen manilerde vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAPILARINA GÖRE MANİLER Yapılarına göre başlıca dört tip mani vardır ![]() ![]() 1-Düz Mani: Dört dizeden oluşan, yedi heceli, kafiye düzeni a a x a olan ve kafiyeleri genellikle cinassız olan manilerdir ![]() ![]() ÖRNEKLER Bahçelerde saz olur Gül açılır yaz olur Ben yarime gül demem Gülün ömrü az olur Uzaklar seçilmiyor Gönüldür geçilmiyor Gönül bir top ibrişim Dolaşmış açılmıyor 2-Kesik Mani: Birinci dizenin hece sayısı yediden az olan, uyakları cinaslı olduğu için “cinaslı mani” de denilen manilerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kesik maniler, kesik dizeler de hesaba katılarak en az 4 en çok 18 dizedir ![]() ![]() ![]() ![]() a x a x a x a x ![]() ![]() ![]() ÖRNEKLER Ak sadeler Giyinir ak sadeler Gözlerimin yaşları Mermere aksa deler Yara sızlar Ok değmiş yara sızlar Yaralının halinden Ne bilsin yarasızlar 3-Artık Mani: 4 dizeli düz maninin sonuna, aynı uyakta başka dizeler eklenerek söylenen manilerdir ![]() ![]() ![]() aaxaxa ya da axaxax ![]() ÖRNEKLER İlkbahara yaz derler Şirin söze naz derler Kime derdim söylesem Bu dert sana az derler Kendin ettin kendine Yana yana gez derler 4-Deyiş: İki kişinin karşılıklı olarak söyledikleri manilere deyiş adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEKLER Kadın- Altınım alma beni Dillere salma beni Götür sarrafa göster Kalp isem alma beni Erkek- Altınsın aldım seni Dillere salmam seni Sarraf seni neylesin Beğendim aldım seni |
![]() |
![]() |
![]() |
Halk Şiirinde Nazım Biçimleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halk Şiirinde Nazım BiçimleriTÜRKÜ Türkü, anonim halk şiirinin kendine özgü bir ezgiyle söylenen,kavuştaklı bir nazım şekli ve türüdür ![]() ![]() ![]() Hikmet Dizdaroğlu, Halk Şiirinde Türler adlı makalesinde, türkü kavramının kaynağının Türk sözcüğü olduğunu, bu sözcüğün sonuna nispet eki getirilerek Türki şeklinin elde edildiğini, bu sözcüğün zamanla türkü şekline döndüğünü söylemekte, A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkü bentleri, yapı ve sözleri açısından iki bölümden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEKLER Söğüdün yaprağı narindir narin İçerim yanıyor dışarım serin Zeynebi bu hafta ettiler gelin Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim Üç köyün içinde şanlı Zeynebim Zeynep bu güzellik varmı soyunda Elvan elvan güller kokar koynunda Arife gününde bayram ayında Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim Üç köyün içinde şanlı Zeynebim Zeynebe yaptırdım altından tarak Tara da zülfünü gerdana bırak Görüşmek isterim yollarım ırak Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim Üç köyün içinde şanlı Zeynebim Zeynebin adı var alı neylesin Al yanak üstüne şalı neylesin Bu yosmalık dururken malı neylesin Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim Üç köyün içinde şanlı Zeynebim KOŞMA Aşık edebiyatının en çok kullanılan nazım şekillerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koşma, hecenin 11’li kalıbıyla yazılan ve söylenen, saz eşliğinde okunan, belirli bir uyak düzenine sahip, sevgi,ayrılık, doğa konularını işleyen bir doğa şiiridir ![]() Bazen, 11’li kalıbın dışındaki şiirlerede koşma denir ![]() ![]() ![]() ![]() Koşma, dörtlüklerden oluşur, en az üç dörtlükten oluşur ![]() ![]() ![]() Koşmaların ilk dörtlüklerinde kafiyeleniş açısından değişiklikler görülür, bu nedenle üç ayrı kafiye şeması vardır: -----a -----a -----x -----a -----b -----b -----a -----a -----y -----b -----b -----b -----c -----c -----c -----c -----c -----c -----c -----c -----c -----b -----b -----b Koşmalarda ilk dörtlüğün 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Koşmalar, 7’li ve 8’li kalıpla da kurulabilir ![]() ![]() Genelde lirik konuları işleyen koşmalar, aşk duygularını, üzüntüleri, acıları, sevgiliye kavuşma isteğini, ayrılıktan yakınmayı, doğayla ilgili türlü duygu ve düşünceleri işlerler ![]() ![]() ![]() KOŞMA Dinleyin bir güzeli meth edeyim Yiğide nisbetle yürüyüşlünün Can feda ederim böyle sunaya Bin türlü naz ile salınışlının Kadife şalvarlı tül libaslının Güvercin topuklu sarı mestlinin Elleri kınalı kumru neslinin Zülüfü gerdana tarayışlının Entari geyinmiş Freng irengi Yanaklar kırmızı elma irengi Saçları topuklu eyliyor cengi Bir hüma bakışlı on dört yaşlının Karac’oğlan der ki:Güzelin huyu Hezeren çubuğuna benziyor boyu Ab-ı kevser gibi lebinin suyu Peynirdir dilleri inci dişlinin |
![]() |
![]() |
![]() |
Halk Şiirinde Nazım Biçimleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halk Şiirinde Nazım BiçimleriDESTAN Türk edebiyatının çeşitli dönemlerinde “destan”sözcüğü birbirinden az çok farklılık gösteren anlatı türleri için kullanılmıştır ![]() Destan, kelime olarak dilimize Farsça’dan geçmiştir ![]() ![]() ![]() Destanla ilgili değişik tanımları şu şekilde sıralayabiliriz: “Türk Halk edebiyatında, koşmayı andıran; ancak dörtlük sayısı konuya göre oldukça artabilen tür ![]() ![]() ![]() ![]() “Aşıkların en çok 11, bazan da 7 ya da 8’li hece ölçüsüyle söylediği, uyak yönünden koşmaya benzeyen;ama dörtlük sayısı ve anlamıyla koşmadan farklı, kendine özgü gelenekselleşmiş konular yanında türlü olaylardan söz eden şiirlere destan adı verilir ![]() Destanın batı dillerindeki karşılığı ise legende ve epope’dir ![]() ![]() ![]() ![]() Türk halk edebiyatında kullanılan destan terimi legende ve epope anlamlarını içerdiği gibi, aşıklık geleneğinin yaşatmış olduğu türlerden birinin de adıdır ![]() ![]() Destan, toplumu yakından ilgilendiren savaş, ayaklanma, eşkıyalık, kıtlık, deprem, yangın, bulaşıcı hastalık salgını v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DESTANLARIN BİÇİMSEL ÖZELLİKLERİ Ölçü: Halk şiirinin diğer türleri gibi destanlar da hece ölçüsüyle söylenirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÖRTLÜK SAYISI Genel olarak dörder dizelik bentlerden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fuat Özdemir ise, destanların dörtlük sayıları konusunda birbirine yakın sayıların (5-7) verilemeyeceğini belirtmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Uyak Örgüsü : Destan, nazım şekli açısından koşmaya benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mani şekliyle düzenlenmiş destanlar da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() “Koşma tipindeki şiirlerin zincirleme şekline en çok destanlarda rastlanır ![]() ![]() “Kaynaklara göre, koşma tipi destanların Anadolu Halk şiirindeki en eski örneği, Baykan takma adını kullanan Kars’lı bir şair adına kayıtlıdır ![]() ![]() ![]() Anadolu’da mani tipi destanın en eski yaratıcısı da Bahşi adlı bir saz şairidir ![]() DESTAN Nolaydı da Kazanoğlu’m nolaydı Sen ölmeden bana ecel geleydi Bir çıkımlık canımı da alaydı Böyle rüsvay olmasaydık cihanda Neyledik de Hakka büyük söyledik Ne akılla *****leri dinledik Cahil idik nettiğimiz bilmedik Aciz çıktı bak adımız her yanda Beyim gelir arkasında bin atlı Cümlesi de sanki kuştu kanatlı Ölürsek derdimiz olur bin katlı Yar yetimi kalır mıydı meydanda SEMAİ Semai, halk şiirinin sekizli hece ölçüsü ile ve koşma biçimi ile söylenen bir nazım şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() Halk edebiyatında aruz ölçüsü ile söylenmiş semailerde vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semailerde daha çok sevgi, doğa, güzellik gibi koşmada işlenen konular kullanılır ![]() ![]() ÖRNEKLER Güzel ne güzel olmuşsun Görülmeyi görülmeyi Siyah zülfün halkalanmış Örülmeyi örülmeyi Bahçende gülün dallanmış Şeyda bülbüller dillenmiş Güzel dudağın ballanmış Sorulmayı sorulmayı Mendilim yudum arıttım Gülün dalında kuruttum Adı ne idi unuttum Sorulmayı sorulmayı İncecikten bir kar yağar Tozar Elif Elif deyi Deli önül Abdal olmuş Gezer Elif deyi deyi |
![]() |
![]() |
![]() |
Halk Şiirinde Nazım Biçimleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halk Şiirinde Nazım BiçimleriVARSAĞI “Varsağı Güney Anadolu Bölgesi’nde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri türkülerden gelişmiş bir biçimdir ![]() ![]() Varsağı ile ilgili bir başka açıklama ise şöyledir:Varsağı, Arapça “i” ekiyle kurulan varsağı sözünün söylenişinin Türkçeleşmiş şeklidir; “Varsaklara özgü bir ezgi ile söylenen bir çeşit halk türküsü ve şiiri” anlamındadır ![]() Koşmanın özel bir ezgi ile söylenen şekli olan Varsağı, daha çok hece vezninin 8’li hece kalıbıyla söylenir;ancak 11’li hece kalıbıyla söylenenleri de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihten şikayet, tabiata meydan okuma, yiğitçe deyişler, varsağıların başlıca konusunu oluşturur ![]() Eski kaynaklarda da türkü kelimesi ile eş anlamlı olarak kullanılan varsağı, Anadolu’da ve Azerbaycan’da çok ilgi görmüş, birçok saz şairi tarafından kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yola düşüp giden dilber Musa’m eğlendi gelmedi Yoksa yol mu şaştı Musa’m eğlendi gelmedi ‘dörtlüğüyle başlayan varsağıyı yazmıştır ![]() Varsağılara yiğitçe bir hava verebilmek için “behey, bre, hey hey gidi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En çok varsağı söyleyen ve bu şeklin en güzel örneklerini veren şairimiz Karacaoğlan’dır ![]() ÖRNEKLER: Behey ala gözlü dilber Vaktın geçer demedin mi Harami olmuş gözlerin Beller keser demedin mi Bak şu kaşa bak şu göze Ciğer kebab oldu köze Yakasız gömlekler bize Felek biçer demedim mi AĞIT Ağıt terimi bir törene bağlı olsun olmasın, acıklı bir olayı konu alan ve metni de bu olayı hatırlamaya, bütün yoğunluğuyla yaşamaya elverişli türkülerin bütünü adlandırılır ![]() “Bu gün için folklor özelliği olan ve genel kaynağını ilkel çağlarda yaşanmış dini tutkulardan almakla birlikte, toplumun hayat şeklini yönlendiren, emsali arasında farklı bir kişiliğe sahip olan fertlerin ölümü ile, onların hatırasını yaşayacak nitelikte ahenkli söz ve nağmenin birlikte şekillendirdiği şiire ağıt adı verilmektedir ![]() “Ağıtlar, sızlayan kalplerin, dayanılmaz acıların, akan göz yaşlarının, yanık yüreklerin çare arayan feryadıdır ![]() ![]() Ağıt, Divan edebiyatında mersiye olarak isimlendirilir ![]() ![]() Ağıt denilince akla hemen ölümün gelmesine karşın savaş, deprem, yangın, sel, gibi doğal afetler üzerine çeşitli kaza ve hastalıklara, askere veya gurbete gönderilen akrabalara, kaybedilen eşyalara ve hayvanlara da ağıtların söylendiği bir gerçektir ![]() “Anadolu Türkçesinde ağıt, bozlak, Azerbaycan dilindeki ağıt eş anlamlı:ağla-bozla-fiillerini vermiş olan bir köke çıkar, yas kelimesi ise Arapça “kader” anlamına gelen “ye-s” den gelir ![]() Sözlü gelenekte gerek töreni gerekse çağrılan metni ve onun ezgisini adlandırmak için özel deyimler vardır; ancak bu deyimlerde bir anlam kesinliği yoktur ![]() ![]() Ağıt söyleme geleneği toplumumuzda oldukça yaygındır ![]() ![]() ![]() Ağıt yakmanın Türk toplumunda çok eski bir geçmişi vardır ![]() ![]() ![]() İslamiyetten önceki dönemde ünlü bir kişinin ölümünden sonra yapılan ve yuğ adı verilen dinsel yas törenlerinde “sagu” denen şiirler söylenirdi ![]() ![]() Alp Er Tunga öldü mü İsiz ajun kaldı mu Ödlek öçin aldı mu Emdi yürek yırtılur (Alp Er Tunga “Hakan Efrasiyab” öldü mü? ***** dünya ondan kurtuldu mu? Zaman ondan öcünü aldı mı? Şimdi onun mülkü üzerine-zamaneye kızarak-yürek parçalanır) Bilge bükü yunçıdı Ajun eti yençidi Erdem eti tınçıdı Yerge tegip sürtülür (Bilginler, akıllı kişiler kötüleşti, dünya, zaman onların etini ısırdı;faziletin bile vücudu bozuldu, çürüdü, koktu ![]() ![]() AĞITLARIN ÖZELLİKLERİ Genellikle kadınlar tarafından söylenen ağıtlarda, ölen kişilerin yaptığı işler, iyi yönleri, güzel tarafları anlatılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: Aman başım çevriliyor Yol nereden ayrılıyor Ağ selverim ata binmiş Mat beliği savrılıyor Bir ağıdın söylenebilmesi için aşağıdaki şartların bir arada ve bir bütün olarak bulunması gerekir: 1-Ölümün trajik bir olay içerisinde meydana gelmesi 2-Ölen kişinin (kadın veya erkek) mutlaka bazı özelliklere sahip olması: a) Çevrenin ve akranlarının sevgi ve takdirini kazanması b) Seçkin bir kişiliğe sahip olmalı AĞITLARIN SÖYLEYİCİLERİ Ağıtların söyleyicileri farklılık gösterir ![]() ![]() AĞIT ÖRNEKLERİ (Yoksul bir çoban olan ozan bu ağıtı ölen karısı için söylemiştir ![]() Yurt yuva kıldığın tenli mereği Düzüp kotardığın tepir eleği Şu kavdan yaptığın tecir tereği Divan-ı Bari’ye yadigar götür Yetim gömleğini diken iğneyi Her gün yal verdiğin topal ineği Ayran topladığın şu ak küleği Mahşer yığnağına sakla sar götür |
![]() |
![]() |
|