![]() |
Günlük Tutmak Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Günlük Tutmak Nedir?Günlük Tutmak Nedir? Öğretmeye bağlı gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları gözlem izlenim duygu düşünce ve hayallerini günü gününe tarih belirterek anlattığı yazdığı yazı türüdür ![]() Edebiyat ve sanat dünyasından tanınmış kişilerin kaleminden günü gününe yazılan günlükler tüm gerçekliğiyle yaşamı yansıtan birer ayna olarak karşımıza çıkmaktadırlar ![]() ![]() Örneğin 1409 – 1431 yılları arasında Fransız bir papanın tutuğu “Parisli Bir Burjuvanın Günlüğü” VI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikleri Yaşan olayların izlenimlerin günün gününe yazılması ile oluşurlar ![]() Birinci kişi ağzından yazılmış kısa ve özlü yazılardır ![]() İnandırıcı içten ve samimidirler ![]() Konuşma diline yakın bir dil kullanılır ![]() Yazarın kişiliğini görüşlerini ve ruhsal yapısını yansıtırlar ![]() Gerçekler yaşanılanlar değiştirilmeden çarpıtılmadn yazılır ![]() Tarih biyografi anı vb ![]() ![]() Günlük Çeşitleri 1 – İçe Dönük Günlükler (Özel Ruhbilimsel Günlük) Yazarın bir bakıma kendi kendi ile konuşmasıdır içinde bulunduğu doğal ve toplumsal çevreden yazgısından yakınır ![]() ![]() ![]() ![]() 2 – Dışa Dönük Günlükler Bu tip günlüklerde yazarlar alaycı bir tavırla dönemin olaylarını siyaset sanat ve edebiyat adamlarını ya da gündelik sıkıntılarını öykü tekniği kullanılarak anlatmaktadırlar ![]() ![]() Yaşadığı hayat kesitlerini çeşitli konulardaki izlenimlerini öykü tekniği ve zengin betimlemeler aracılığıyla günlüğüne yansıtan ünlü öykücümüz Tomris Uyar’ın günlükleri de dışa dönük niteliğe sahiptir ![]() Bu türler dışında bir de sanat esarlerinin oluşumu ve gelişimi ile ilgili günlükler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihsel Gelişimi Günlük isimli yazın türünün tarihsel gelişimini ve geçirdiği evreleri incelemek istediğimizde bu yazın türü için iki ayrı dönem olduğunu fark ederiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Teşrifatçılarından Ahmet Ağa Kara Mustafa Paşa’nın İkinci Viyana kuşatmasını günü gününe kaydettiği “Vakay-ı Beç” adlı eseri (aslı Viyana Milli kütüphanesinde olup “Viyana Önlerinde Kara Mustafa Paşa” ve “Viyana Kuşatması Günlüğü” olarak Türkçeye çevrilmiştir) Yavuz Sultan Selim’in Çaldıran ve Mısır seferini anlatan “Haydar Çelebi Ruznamesi” bu dönem ve olaylara ışık tutmuştur ![]() Günlükler edebi değer kazanmaya ancak Rönesans sonlarına doğru başlamıştır ![]() ![]() 19 ![]() ![]() Türk edebiyat tarihi düşünüldüğünde Divan edebiyatı döneminde tutulan “Ruzname” isimli savaş notları ile Evliya Çelibi’nin “Seyahatname”si tam bir günlük niteliği taşımasa da içerdikleri bazı bölümlerle bu yazın türüne yakınsamakta ve tarihimizdeki ilk günlük örneklerini oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() “Günlükler” 1950 yılında Nurullah Ataç’ın bir gazetede günlük yazıları yazmasından ve yoğun ilgi çekmesinden sonra önem kazanmaya başlamıştır ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatındaki en seçkin günlüklerin başında Oğuz Atay’ın günlüğü ile Cemal Süreya’nın “Günler” adlı eseri gelmektedir ![]() Bunlar dışında edebiyatımızda kitap olarak basılan en önemli günlükler ve yazarları şunlardır: Nurullah Ataç: Günce Uçuş Günlüğü Gazi Günlüğü Avusturya Günlüğü Salah Birsel: Günlük Kuşları Örtünmek Nezleli Karga Bay sessizlik Aynalar Günlüğü Oktay Akbal: Yeryüzü Korkusu Geçmişin Kuşları Anılarda Görmek Refik Ahmet Altınay: Kafkas Yollarında Falh Rıfkı Atay: Yolculuk Defteri Tomris Uyar: Gündökümü Sesler Yüzler Sokaklar Günlerin Tortusu |
![]() |
![]() |
|