![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeBu bölüm Türkçemizin doğru kullanımı ile ilgili çok geniş bir arşivi kapsayacaktır ![]() ![]() ![]() TÜRKÇENİN DOĞRU KULLANIMI (İLETİŞİM, ETKİLİ KONUŞMA, YAZMA VE OKUMA KILAVUZU) Dil, insanlık tarihiyle beraber ortaya çıkmış ve süregelmiş bir olgudur ![]() ![]() ![]() ![]() Dilin düşünce ile etkileşimi göz önüne alındığında, dilde oluşabilecek kirlenme zaman içinde millî kültür yapısını da bozabilecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ATATÜRK, Türk kimliği ve kültürünün en önemli unsuru olarak Türkçeyi görmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kirliliğin önlenebilmesi için Türkçemiz doğru kullanılmalı, yabancı sözcüklerden arındırılmalı, yazım kurallarına uyulmalı, yazılı anlatımlarda, Türk Dil Kurumunun en son hazırladığı "Türkçe Sözlük" ve "Yazım Kılavuzu" esas alınmalı, bilişim ve iletişim teknolojisi takip edilmelidir ![]() Günümüzde gelişen teknoloji ile uzaklar yakın olmakta, pek çok eylem iletişim araçlarıyla gerçekleştirilebilmektedir ![]() ![]() ![]() Bu bölümdeki içerik, iletişimi, etkili konuşma, yazma ve okuma becerisini geliştirerek personelin kendisini daha iyi ifade etmesi, sağlıklı iletişim kurması, okuma alışkanlığı kazanması ve sonuç olarak Türkçeyi doğru kullanması amaçlanarak hazırlanmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeDilimizi Niçin Doğru Kullanmalıyız? Dil ekmek gibi, su gibi günlük yaşamımızın içindedir ve soluduğumuz hava gibi bizi sarar; bundan dolayı onun varlığını hemen hemen hissetmeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanları, düşünceleri, nesneleri, dilin aracılığıyla kavrarız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz dili ne kadar iyi tanıyor, dili ne kadar iyi kullanıyorsak iletişimimiz o kadar iyi olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil üzerinde düşünür ve dili bir düşünce odağı gibi kabul ederseniz dilin düşünce yaşamımızı zenginleştireceğini göreceksiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil üzerinde derin bir düşünce geliştirmeden doğru düşünmemiz olanaklı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce, dilin oluşturduğu sistemden, daha sonra da söz ve yazıdan bahsedelim ![]() Dil, soyut bir sistemdir; buna karşılık onun kişisel kullanımı olan söz ve yazı somuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her dil, farklı bir dünya görüşünü yansıtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gökkuşağı, somut bir gerçeklik alanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her dilde sözcüklerin farklı değerlerde olması tercüme konusunu yakından ilgilendirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeSeçme ve Sıralama Eksenleri Dil sistemi, karşıtlık ilkesine dayanır ![]() ![]() Bir dili kullanırken sözcükleri, dil bilgisinden bildiğimiz bir düzende "Özne, tümleç, nesne, yüklem" düzeninde sıralarız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıralama ekseninde yer alan sözcükler bulundukları konuma bağlı olarak dil bilgisel (gramatikal) bir anlam kazandıkları gibi, önünde veya ardında bulunan sözcüklere göre ve birbirlerine bağlanış biçimlerine göre yeni anlamlar kazanır ![]() ![]() ![]() Sıralama ekseninden başka, dilde bir de seçme ekseni vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edilecek olursa seçme ekseninde yer alan sözcükler iki zıt özelliği kendilerinde toplarlar: Onlar bir bakıma eş anlamlı sözcüklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() yönden farklıdırlar ![]() ![]() eksenlerimizin genişliği dile hâkimiyetimizin bir göstergesidir ![]() ![]() O bayramda burada kalacak ![]() Ahmet 29 Ekimde Ankara’da oturacak ![]() Bizimki tatilde evde olacak ![]() Arkadaşım o gün evden çıkmayacak ![]() Dilimizin sözcükleri, sadece söz dizimi ilişkileri içinde değil, anlam bilimi ilişkileri içinde de bir karşıtlık sistemi yaratır: Karşıt Sözcükler Sistemi ![]() Bu tablo bize, sözcükleri tek başına öğrenmenin pek de yararlı*olmadığını göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Dil sistemlerinin incelenmesinden şu sonuç çıkmıştır:* Sözcüklerin anlamlarını doğru öğrenmenin dört yolu vardır: Tanımlarını öğreniniz, eş anlamlarını öğreniniz, zıt anlamlarını öğreniniz, karşıtlarını öğreniniz ![]() ![]() Yardımcı Fiiller Seçme Ekseni Buradaki yardımcı fiil listeleri birer "seçme ekseni"*oluşturmaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeSözcük Bilgisine Sahip Olmak Bizler günlük yaşamımızda sözcükleri, nesneleri adlandırmak için onların üzerine yapıştırılmış birer etiket gibi düşünürüz: "Şu nesne kapıdır, şu nesne kitaptır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu örnek bize şunu göstermektedir: Tek bir sözcük olarak gördüğümüz kavramlar gerçek anlamlarında olmak şartıyla en azından üç ayrı şekilde kullanılabilmektedir ![]() ![]() Bilindiği gibi sözcüklerin bir sözlük anlamları, bir de kullanım anlamları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeCümle Bilgisine Sahip Olmak Anlatımın temel birimi cümledir ![]() ![]() ![]() Cümle, anlatımın temel birimi olması yönünden bildirişim aracı olarak dilin en üst basamağında yer alır ![]() ![]() ![]() Cümlenin Oluşumu ve Ögeleri Bir düşünceyi, bir dilek ya da duyguyu sözle ve yazıyla anlatabilmemiz için en az iki öge gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu tümcelere bakalım: "Yolcular bindi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu cümlelerin hepsi de birer yargı birimidir ![]() ![]() ![]() Yüklem: Cümlenin temeli yüklemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözcüklerin birbirine bağlanış ya da öbekleniş biçimi belli bir kurala göre gerçekleşir ![]() ![]() ![]() girecek olan bütün sözcükleri, sözcük öbeklerini yüklem yönlendirir ![]() Yüklemler tek sözcükten oluşabileceği gibi, sözcük öbeği durumunda da olabilir ![]() "Yatağa girerken, bir dergide okuduğum rakam sayma usulünü denemeye karar vermiş bulunuyordum ![]() Özne: Belirttiğimiz gibi yüklemin bildirdiği işi, oluş ve kılışı yapan ya da kendisiyle ilgili bir durumu üzerine alıp gösteren ögeye özne diyoruz ![]() ![]() ![]() Özneler ad soylu sözcüklerden oluşurlar ![]() "En candan dostum öldü ![]() ![]() Tümleçler: Cümlenin oluşması için mutlaka gerekli olan ögelere temel ögeler demiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlatımı, cümle düzeyinde boyutlandırıp genişletmek için üç türlü tümlece zaman zaman cümlelerimizde yer veririz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düz tümleçler de (nesneler) sonlarına durum takısı alıp almadığına göre belirtili ve belirtisiz olmak üzere ikiye ayrılır: "İIkin ağacı budadım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İster belirtili ister belirtisiz olsun düz tümleçlerin cümlede bulunması yüklem olan eylemin özelliğine bağlıdır ![]() ![]() Yüklemin anlamını yönelme, bulunma, ayrılma ve çıkma yönünden tümleyen, -e, -de, -den durum ekleriyle yükleme bağlanan sözcük ve sözcük öbeklerine de dolaylı tümleç diyoruz ![]() "Hastayı, eski bir jip içinde, köydeki evinden sağlık ocağına götürüyorduk ![]() Bu örnekte olduğu gibi, her yüklem -e'li, -de'li, -den'li tümleçleri tümüyle istemeyebilir ![]() ![]() ![]() Tümleçlerin bir bölümü de yüklemin anlamını zaman, nitelik, nicelik ya da durum yönünden tamamlar ![]() ![]() Ögeler Arasındaki İlişkiler Cümleyi oluşturan ögeleri ve bunların işlevini tanıma, doğru, sağlıklı cümle kurabilmemiz için gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() Özne - Yüklem Uygunluğu: Bir cümlede özne ile yüklemin kişi, tekillik ve çoğulluk yönlerinden tutarlı oluşuna uygunluk diyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlıcalarını tanıyalım: 1 ![]() ![]() konuşuyor ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() demekten kaçınıyor ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Kapıyı açıyorlar ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() "Yukarı kattan sesler, çağrışmalar geliyordu ![]() "Gözlerinden boşalan yaşlar, yanaklarından yuvarlanıyordu ![]() 7 ![]() ![]() ![]() "Sokakta gülüşmeler, bağrışmalar birbirine karışıyordu ![]() 8 ![]() "İki yabancının, yaklaştığını görünce köpekler havlamaya başladı ![]() ![]() 9 ![]() "Yamaçtan aşağı seller akıyordu ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() "Uşak önde, ben arkada çıktık ![]() 13 ![]() "Ahmet, kardeşin Salih ve sen yarın bağa gideceksiniz ![]() 14 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() Özne-yüklem ilişkisi ya da uyumu doğru, sağlıklı cümle kurmanın temel koşullarından biridir ![]() ![]() Tümleç-Yüklem Uygunluğu: Önce de belirttiğimiz gibi tümleçlerin türü ve niteliği, cümleye girişleri ya da girmeyişleri yüklemin niteliğine bağlıdır, Öyle ki sıra ya da bileşik yapılı cümlelerde başka başka tümleçler alması gereken birden çok yüklem birbirine bağ!anıyor ![]() ![]() ![]() ![]() tümceye bakalım: "Buna ancak okurlar karar verir, uygular ![]() "Buna" tümleci "karar verir" yüklemi için doğrudur, ama "uygular" yükIemi için doğru değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cümle Türleri Anlatımımızın tek düzelikten kurtulmasında değişik cümle türlerini kullanmanın önemli bir payı vardır ![]() ![]() Ad Cümlesi: Yüklemi ad, ad soylu sözcük ya da sözcük öbeği olan bağımsız bir yargı bildiren sözcük dizisine ad cümlesi diyoruz: "Anlatımın gücü, sözcüklerde gizlidir ![]() Ad cümlelerinin yargı bildirişi ekeylemle gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() Eylem (Fiil) Cümlesi: Yüklemi çekimli bir eylemden oluşan, bağımsız bir yargı bildiren sözcük dizisine eylem cümlesi denir ![]() ![]() Basit Cümle: Cümleyi bir yargı birimi olarak tanımlamıştık ![]() ![]() ![]() Basit cümle tek sözcükten oluşabileceği gibi birden çok sözcükten de oluşur ![]() ![]() Birleşik Cümle: Düşünce ve duygular, bağımsız birer yargı biçiminde oluşacağı gibi, birbirine bağımlı, neden-sonuç yönünden ilişkili yargılar biçiminde de ortaya çıkarlar ![]() ![]() ![]() Örnek cümleden anlaşılacağı gibi, bileşik cümlede çekimli bir eylemle yüklemlenen bir temel cümlecik vardır: "Okuyucu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıralı Cümle: Tek yargılı basit ya da bileşik yapılı bağımsız cümlelerin anlam ya da öge ilişkisiyle art arda gelmesi, (,) ya da (;) ile birbirine bağlanmasından oluşan cümleler zincirine sıra cümle diyoruz: "Islak bir sabah, yağmur yok, rüzgar yok, havada bir kıpırdanma yok ![]() ![]() ![]() Bağlı Cümle: En az iki bağımsız cümleden oluşan ve aralarındaki anlam ilgisine göre bir bağlaçla birbirine bağlanan cümlelere bağlı cümle adını veriyoruz: "Geldi ve gitti ![]() ![]() ![]() Olumlu Cümle: Eylemin ya da yargının olduğunu, gerçekleştiğini bildiren cümlelere olumlu cümle denir ![]() ![]() ![]() Olumsuz Cümle: Eylemin ya da yargının gerçekleşmediğini, olmadığını bildiren cümleIere olumsuz cümle adını veriyoruz: "İlk romanı beklediği kadar çok satmadı ![]() ![]() Örneklerden anlaşılacağı gibi, eylem cümlelerinde olumsuzluk -me olumsuzluk ekiyle, ad cümlelerinde ise değil edatıyla yapılıyor ![]() Soru Cümlesi: Öğrenme, bir soru ya da kuşkuyu giderme amacıyla kurulan ya da yargıyı soru yoluyla belirten cümlelere soru cümlesi diyoruz ![]() ![]() doğru değil mi?" Soru cümlelerinin bir dilimi de soru sıfatlarıyla, soru zamirleriyle ve soru belirteçleriyle (zarflarla) kurulur: "Ziyafete kaç kişi gittiniz?", "Bu zavallı kime derdini anlatacak?", "Ne kadar cansız konuşuyor?" Soru cümleleri her zaman bir şeyi öğrenme, bir merakı giderme amacıyla kurulmaz ![]() ![]() ![]() ![]() tek sözcüklüdür: "Eleştirinin ılımlısı mı olurmuş?" Soru cümlelerinin kimileri de yalanlama ya da benimsememe anlamı taşır: "Ben böyle bir kabalık yapar mıyım?" Bunun gibi olasılık ve kuşku, beğenme, övme ve yüceltme, şaşma, beklenmezlik, bilmezlikten gelme, bilinmezlik, yakınma, acınma, özlem ![]() ![]() ![]() ![]() Ünlem Cümlesi: Korkma, acıma, üzüntü, hayıflanma, yakınma ![]() ![]() ![]() Şart (Koşul) Cümlesi: Bir eylemin yapılıp yapılamayacağını bir başka eylemin oluşumuna bağlayan cümleye koşul cümlesi denir: "Bir arabam olsaydı, basıp gaza kentin dışına giderdim ![]() Kurallı ya da Düz Cümle: Önce de belirttiğimiz gibi, dilimizin temel kurallarından biri yardımcı ögelerin önce, temel ögelerin sonra gelmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüklem, cümlenin zembereği durumundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devrik Cümle: Yüklemi sonda bulunmayan cümlelere devrik cümle denir: "Fikir adamıyım, bilim adamıyım ben ![]() antolojisini karıştırdım dün gece ![]() Türkçenin temel kuralına, yardımcı ögelerin başta, temel ögenin sonda bulunması kuralına aykırı bir görünümü var diye, devrik cümleyi bozuk ya da yanlış saymamalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devrik cümleyi üst üste yığmadan kaçınmak gerekir ![]() ![]() ![]() Cümle Vurgusu Sözcük vurgusunda belirttiğimiz gibi, cümle içinde yada sözcük öbeğinde bir sözcüğün ötekilere oranla daha baskılı bir biçimde söyleme ve seslendirme işine vurgu diyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Kestirmeden söylemek gerekirse vurgu, söze duygu değeri katar ![]() ![]() ![]() İyi ve Doğru Bir Cümlenin Nitelikleri İyi ve doğru bir cümlenin ilk belirleyici niteliği dilbilgisi kurallarına uygunluktur ![]() ![]() ![]() dilbilgisi Kurallarına Uygunluk ve Bu Uygunluğu Önleyen Etkenler: Düşünce, duygu ve isteklerimizi yargıya dönüştürüp cümleleştirme gelişigüzel olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun için de şunlara dikkat etmeliyiz: 1 ![]() ![]() yanlışlıklar yapmamıza yol açar ![]() "Devrimlerle asırlardır özlemini çektiğimiz bir hukuk devletinin kurulacağına, bütün sosyal ve ekonomik kurumların da demokratik esaslara göre düzenleneceğine, bu topraklar üzerinde yaşayan insan olan hepimizin her şeyden önce hak ve onurumuzun demokratik yasalarla korunacağına inanıyor ve bekliyoruz ![]() Cümle oldukça uzun sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() "Kambiyo kaydının mevcut olmadığı dünyada müstesna birkaç memleketlerden biri de Lübnan'dır ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu örneğe bakalım: - İstanbul'a gidecek misiniz? - Hayır ![]() ![]() ![]() Bu cümlenin aslı: "İstanbul'a gitmeyeceğim"dir ![]() Bu tür örneklerin dışında, cümlemizden özne ve yüklem düşerse cümle bozulur, söylemek istediğimizi tam olarak anlatamayız ![]() "Memlekette bulanıklık yok bugün ![]() ![]() İkinci cümlede özne belirtilmemiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() "Belediye tarafından inşa ettirilmekte olan dokuz katlı mağazanın inşaatı ekim ayında bitecek ve faaliyete geçecektir ![]() Bu söz, "Mağazanın inşaatı bitecek ve faaliyete geçecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() düşeriz ![]() "Çalışmak, onların şereflerine halel getirmez, bilakis yükseltir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu birkaç örnek de gösteriyor ki cümlemizin sağlamlığı dilbilgisi kurallarına uyarlığı, bu yönden doğruluğu ile sağlanır ![]() ![]() Duruluk ve Duruluğu Bozan Etkenler: İyi ve sağlam bir cümlenin niteliklerinden biri de duruluktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gereksiz sözcüklerden kurtulmanın en kestirme yolu, düşünceleri zihnimize doğduğu gibi yazmadır ![]() ![]() ![]() ![]() Cümlelerimizde duruluğu sağlamak için yukarıdaki noktalarla birlikte şunlara da dikkat etmeliyiz: 1 ![]() ![]() atmalıyız ![]() "Bu güzelim hayatın bin bir çeşit güzelliklerine veda ederek, ezelî ve ebedî bir diyara, ölüm ülkesine göçtü ![]() Bu cümlede anlatılmak isteneni tek sözcükle anlatabiliriz ![]() ![]() gelişi, "öldü" diyerek de cümlenin anlatmak istediğini belirtebiliriz ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() "Kum ve çakıl ve taş ve bunların hazırlanmasını bildirmiştim ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() "Parası pulu çok, varlıklı, zengin, yoksul diyemeyeceğimiz bir kişiydi ![]() Bu cümleyi, "Zengin bir kişiydi" ya da tek sözcükle, "Zengindi" biçiminde kurarak duruluğu sağlayabiliriz ![]() Açıklık ve Açıklığı Engelleyen Etkenler: Cümle bir yargı birimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazımızın açıklığını, anlaşılırlığını etkileyen türlü etmenler vardır: Söylediklerimizin soyut ya da somutluğu, düşüncenin tam geliştirilip geliştirilmediği, düşüncelerin iyi düzenlenip düzenlenmediği, yani düşünsel düzenin sağlanıp sağlanmadığı önemlidir ![]() ![]() Bunları şöylece sıralayabiliriz: 1 ![]() ![]() "Kötü bir anlayışın ve düşüncenin verimi olan dil devrimini kökünden yıkma çabaları hızlandı ![]() Bu cümleyi yazanın ereği, dil devrimini yıkma çabalarının kötü bir anlayış ve düşüncenin ürünü oluşunu göstermektir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() "Dana ahırına doğru koştu ![]() Bu cümleden anlayacağınız, filan kimsenin dana ahırına doğru koşmuş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() "Ben, şiiri Ali'den daha fazla severim ![]() Bu biçimiyle cümle açık değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir yanlış anlaşılmanın önüne geçmek için cümleyi şu biçimde kurabilirdik: "Ben, şiiri Ali'nin sevdiğinden daha fazla severim ![]() 4 ![]() ![]() "Nuri, matematik öğretmenini babasına şikayet etti ve onun dersiyle ilgilenmesini istedi ![]() Dersiyle ilgilenmesini istediği babası mıdır, yoksa matematik öğretmeni mi? Belli değil ![]() ![]() ![]() Buraya değin söylediklerimiz, genellikle yazılarımızda cümle örgüsü yönünden sık sık yaptığımız yanlışlıkları somutlaştırmaktadır ![]() Gerçekte, cümle bir yargı birimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeDoğru ve Güzel Bir Türkçeye Ulaşmanın Yolları Türkçenin kuralları hiçbir dilde görülmeyecek kadar yalın ve basittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizlere Türkçeyi daha doğru kullanabilmeniz için onun hangi alanlarına eğilmeniz gerektiğini kısaca hatırlatmak yararlı olacaktır ![]() Türkçe, eklemeli bir dil olduğundan ek sistemini çok iyi tanımak gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güzel ve doğru Türkçeye ulaşmak isteyenlerin üzerinde çalışacağı ikinci konu, Türkçenin eylem sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Türkçe, fiillerden ad yaparak, yardımcı fiillerden ve yineleme öbeklerinden yararlanarak bu zayıflıktan bir zenginlik alanı yaratmıştır ![]() ![]() ![]() Nihayet Türkçenin en önemli fiili olan "cevher fiili"nden, günümüzdeki adlarıyla "ek fiil"den yani şu minicik "i-mek" fiilinden söz açmalıyız ![]() ![]() İsim tamlaması, Türkçeyi doğru kullanmak isteyenlerin üzerinde en fazla duracakları konulardan biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkçe çok renkli bir dildir; yabancı uzmanlar, Tükçenin bu özelliğini sık sık vurgulamışlardır ![]() ![]() ![]() Türkçenin inceliklerini öğrenmek ve onu doğru kullanmak isteyenlerin Türkçe deyimleri, atasözlerini, türküleri, manileri, bilmeceleri incelemeleri gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Dili doğru kullanmak ve doğru anlatmak amacına ulaşmak için birkaç alanda bilgi sahibi olmamız ve bu sahalardaki bilgilerimizden yararlanmamız gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünme sanatı; fark etme, seçme, sınıflandırma, karşılaştırma, çözümleme ve sentez yapma sanatıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Yeİletişimin Tanımı ve İnsan Hayatındaki Önemi İletişim, terim anlamıyla "zihinler ya da insanlar arasında kurulan, düşünce, niyet ve anlamların bir zihinden diğerine aktarılmasını sağlayan etkileşim, belirli bir düşünce ya da söylenimler türünden fiziki araçlarla, bir insandan kişi ya da zihinden bir başkasına aktarılması süreci" demektir ![]() ![]() ![]() İnsan, yapı itibarı ile sosyal bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İletişimin temel görevi sadece duyguların ifade edilmesi ile sınırlı kalmaz ![]() ![]() ![]() ![]() İletişim, üç temel unsur üzerinden gerçekleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan yaşamı için bu kadar önemli olan iletişim, özen gösterilmesi gereken bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Yeİletişimde Dil Unsuru Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan en kısa ve etkili yoldur ![]() ![]() Dil, iletişimde tek yol olmamakla beraber, diğer yöntemlerden çok daha kısa ve etkilidir ![]() ![]() ![]() ![]() İletişim, bugün tüm dünyada en çok dil aracılığıyla kurulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkili ve doğru iletişim kurmak isteyen bir kişi, dili mutlaka doğru kullanabilmelidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeEtkili İletişimin İlkeleri İletişimin önemini kavradıktan sonra, başarılı ve başarısız iletişimin nedenlerini anlamak ve ortaya koymak önemlidir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Akademik veya askerî ortamlarda konuşma ve yazma işlemi genellikle öğretmen veya komutan tarafından sorulan bir soruya yanıt vermeyi gerektirir ![]() "Soruya yanıt verin, tüm soruya, ama sadece soruya ![]() Odaklanma sorunları genel olarak üç şekilde karşımıza çıkmaktadır: a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() Konuya doğru şekilde odaklanamamak, personel arasındaki iletişimi ciddi şekilde zedeler ![]() Sözcükleri dikkatli okumadığımız veya sorulan soruya yeterince dikkat etmediğimiz için her seferinde çaba ve emeğimiz boşa gitmektedir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Düzenli hazırlanmamış bir yazı veya konuşma, karşıdaki insanın kolaylıkla aklının karışmasına, sabırsızlanmasına ve okumayı / dinlemeyi bırakmasına sebep olabilir ![]() ![]() Düzenleme ile ilgili sorunların çözümü ise nispeten daha kolaydır ve bu çözümlerin kısa zamanda çok faydası görülür ![]() 3 ![]() ![]() Bu ilke birbiriyle ilgili iki konuyu kapsar ![]() ![]() ![]() İnsanlar, yazıyı hazırlayanın veya konuşmacının dili yanlış kullanmasını eleştirmek noktasında çok aceleci davranırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dili düzgün kullanmak, başarmanın sadece yarısıdır ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Düşüncelerinizi başkaları ile paylaşmak istiyorsanız onların konu hakkındaki genel bilgi düzeyini, yaklaşımlarını ve ilgi seviyelerini bilmek yararlı olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Yazılar ve konuşmalar genellikle karşı kitleyi bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla hazırlanır ![]() ![]() ![]() Yazım kurallarına uygun, açık ve sade olarak yazılmış bir yazıyı ancak ve ancak saptırılmış veya yanlış bilgi bozabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeKonuşmanın Tanımı ve Genel Özellikleri a ![]() Düşünce ve duyguların, başkalarına sözlü olarak bildirilmesine konuşma ya da sözlü anlatım denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Konuşmak, düz bir iletişim aracı değildir ![]() ![]() Yalın bir tanımla konuşma, duygu ve düşüncelerimizi, görüp yaşadıklarımızı karşımızdakilere sözle iletme işidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşma, günlük bir gereksinim olduğu gibi işimiz ve uğraşımız yönünden de bir gereksinimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değindiğimiz gibi konuşma, bir düşünce alışverişi; başka türlü söylemek gerekirse, yaşantılarımızı başkalarıyla paylaşma işidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki konuşma, günlük yaşamımızın bir gereksinmesi olmaktan öte bir yer tutuyor yaşamamızda ![]() ![]() Öyle insanlar vardır ki etkili konuşmaları sayesinde bulundukları her ortamda kısa bir sürede insanları etraflarına toplamayı başarırlar ve çevreleri üzerinde kıskanılacak bir etki bırakırlar ![]() Örneğin işveren, personelini işe almadan evvel bir mülakattan geçirir ![]() ![]() ![]() "Bu işin sırrı nedir?" diyecek olursanız bu sorunun yanıtı son derece açıktır: Güzel konuşmayı becerebilmek ![]() ![]() ![]() Çünkü konuşmak, yalnızca düz bir iletişim aracı değildir ![]() ![]() Güzel konuşmak için, Psikolog Jack Marrison Pollack diyor ki: Önce dinlemeyi bilin: Birçoğumuz, ne söyleyeceğimizi düşünmekten, başkalarının söylediklerini doğru dürüst dinlemeyiz ![]() ![]() Başkalarını ilgilendiren konulardan söz edin: Karşınızdakine yetenekli olduğu konuda konuşma olanağı verirseniz, sıkıntılı bir sessizliği önlersiniz ve çoğunlukla karşınızdaki, anlattıklarına o denli dalar ki iki insanın konuşmasına en çok engel olabilecek sıkılganlığı unutmuş olur ![]() Sıkıcı ayrıntıdan kaçının: Konuşurken en küçük ve gereksiz hiçbir noktayı atlamadan anlatırsanız, siz ana konuya gelinceye kadar karşınızdaki kişi sıkılır ve bu kişinin ilgisi dağılır ![]() Kesin ifadelerle konuşmaya çalışın: Konuşmaya başlamadan durup önce aklınızda sözcükleri seçin ![]() ![]() ![]() Sorularınızı yerinde sorun: Bir soruyu akıllıca sorarsanız karşınızdaki kişinin "açılmasını" sağlarsınız ![]() ![]() ![]() Öfkelendirmeden karşı çıkmayı öğrenin: Çoğu kez ne konuştuğunuz değil de nasıl konuştuğunuz önemlidir ![]() ![]() Kimsenin sözünü kesmeyin: Biri konuşurken konuşmaya girmeniz gerekirse konuşmayı keserken yumuşak bir cümle kullanmanız gerekir ![]() Hoşgörülü ve anlayışlı olun: Çoğu kez bizi sinirlendiren ve rahatsız eden kişilerle konuşmak zorunda kalırız ![]() ![]() Övgü, çoğu zaman işe yarar: Birini haklı olarak övmek onun ilgisini kazanmak olur ![]() ![]() Kendinizi birçok konuda geliştirin: Kitap okuyun, uğraş alanları (spor, müzik vb ![]() ![]() ![]() c ![]() Konuşma gücünü nice yıllar sonra kazanan Helen Keller, konuşamadığı yılları "suskunun köleliği" diye adlandırmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kayıttan, öncelikle günün ilk saatlerinden gecenin geç saatlerine değin türlü amaçlarla yaptığımız konuşmaları bütün yönleriyle gözlemleyebiliriz ![]() ![]() ![]() Konuşma sırasında yaptığımız yanlışların ayrımına varamayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu "belkiler" daha da çoğaltılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Hiçbirimizin konuşması tıpatıp birbirine benzemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Çocukların tümü, çevrelerindeki kişilerin diliyle konuşmaya başlarlar, daha doğrusu konuşmayı onlardan öğrenirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşmalarının renkliliği, anlatışlarındaki doğallık ve içtenlik, konuşmalarına kattıkları fıkra ve gülmece ögeleriyle büyülerler bizi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşma açısından belirttiğimiz bu tipleri, şöyle alıcı bir gözle bakarsak, kolayca bulabiliriz çevremizde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağıdaki sorular, bunu anlamamıza bir ölçüde yardımcı olabilir: - Söylediklerimi karşımdakiler kolayca anlayabiliyor mu? - Düşüncelerimi açık ve etkili bir biçimde belirtebiliyor muyum? - SözcükIeri söylerken söyleyiş ve dil yanlışları yapıyor muyum? - Sesimi, duygu ve düşüncelerimi besleyecek, zenginleştirecek bir yönde kullanabiliyor muyum? - Tekdüze mi yoksa canlı ve hareketli bir biçimde mi konuşuyorum? - Konuşurken bakışlarımı beni dinleyenlere yöneltiyor muyum? - El ve yüz hareketlerimi kullanırken birtakım yapmacık durumlara düşüyor muyum? - Beni dinleyenlerin ilgisini dağıtacak, gereksiz ayrıntılardan, laf kalabalığından kaçınabiliyor muyum? - Anlattıklarımın önemine, değerine inanıyor muyum? - Sözü başka alanlara kaydırıyor, amaçtan ve konudan sapıyor muyum? Kuşkusuz bu sorular kendi konuşma durumumuzu kabaca tanıma açısından birer ipucudur ![]() ![]() ç ![]() Diyelim ki konuşma güçlüğü çekiyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkili ve güzel konuşma da bir bakıma sanattır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeGüzel ve Etkili Konuşmanın Nitelikleri a ![]() Konuşma, karşılıklı olarak gerçekleştirilen etkileşimsel bir süreç olduğuna göre güzel ve etkili bir konuşmanın nitelikleri üzerinde duran konuşma uzmanları da bu sürecin eksiksiz gerçekleşip gerçekleşmediğine bakarlar ![]() Bu ve bunlara benzer sorularla konuşmamızı değerlendirmek için öncelikle güzel ve etkili bir konuşmada bulunması gerekli nitelikleri, bu tür konuşmaların dayandığı ilkeleri tanımamız gerekir ![]() b ![]() Konuşma uzmanları, güzel ve etkili konuşmanın on temel ilkesini belirli başlıklar altında toplamışlardır ![]() ![]() ![]() 1) İyi Bir Konuşma Yıkıcı Değil, Yapıcıdır: İnsanları etkilemede önemli araçlardan biridir konuşma ![]() ![]() arkadaş, eş dost çevrelerinde; bizi dinleyenlerin inançlarını, değer yargılarını göz önünde bulundurmalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) İyi Bir Konuşma, İlginç ve Değerli Konuları Kapsar: Seçeceğimiz konu, hem kendimiz için hem de dinleyicilerimiz için ilginç olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) İyi Bir Konuşma, Konuşmacının Kişiliği ile Bütünleşir: Konuşmacının kişisel nitelikleriyle konuşma arasında sıkı bir etkileşim vardır ![]() ![]() ![]() konuşmanın inandırıcılığında konuşmacının kişiliği önemli etkenlerden biridir ![]() 4) İyi Bir Konuşma, Belli Bir Amaca Yönelir: Yalın bir tanımla amaç, dinleyiciler üzerinde konuşmacının bırakmak istediği etkidir ![]() ![]() etkisiz kalacak, dinleyicilerimizde bir karşılık uyandırmayacaktır ![]() 5) İyi Bir Konuşma, Konuşmayı Etkileyen Etkenleri Çözümleyerek Oluşur: Konuşmayı etkileyen etkenler şunlardır: Konu, dinleyici, ortam ve konuşmacı ![]() ![]() ![]() ![]() 6) İyi Bir Konuşma, Sağlam Bir Konuşma Yöntemi Üzerine Kurulur: Yöntemimizi, amacımıza ve konuşma ögelerini değerlendirmemize göre seçeriz ![]() ![]() ![]() ![]() 7) İyi Bir Konuşma, Dinleyicilerin İlgi ve Dikkatini Toplar: Hangi konuda olursa olsun, ilgi ve dikkat dağıldığı zaman iletişim de durur ![]() ![]() ![]() ![]() 8) İyi Bir Konuşma, Sağlam Bilgilere Dayanır: Hangi konuyu seçersek seçelim, o konu üzerinde rahatça, doğal bir biçimde konuşabilmemiz, konunun gerektirdiği bilgileri, araç ve gereçleri edinmemize bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9) İyi Bir Konuşma, Etkili Bir Ses Tonu, El ve Yüz Hareketleri Gerektirir: Etkili bir ses tonuna dayanmayan, el ve yüz hareketleriyle beslenip renklenmeyen bir konuşma, ölü bir konuşmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10) İyi Bir Konuşma, Canlı Bir Dil, Hareketli Bir Üslup Gerektirir: Konuşma, geniş anlamda sözlü bir iletişim biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıraladığımız bu on temel ilke, güzel ve etkili konuşmanın belirleyici özellikleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki konuşma da bir sanattır ![]() ![]() Bir kez daha belirtelim ki güzel ve etkili konuşma sanatı, doğuştan getirilen Tanrı vergisi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() Güzel ve etkili konuşabilmek için, özellikle halk önünde ya da bir topluluk karşısında yapılan konuşmalarda, dinleyicilerimizi, konuşma ortamımızı tanımamız, bunları iyi değerlendirip çözümlememiz gerektiğini belirttik ![]() ![]() ![]() nitelikleri taşıyor muyuz? Bu nitelikler nelerdir? Bundan önceki bölümde iyi bir konuşmanın ilkelerini on ana noktada toplamıştık ![]() ![]() Sorumluluk Duygusu: Ahlaki değerlere bağlılık, iyi bir konuşmacının başta gelen niteliklerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sağlam Bir Kişilik: İyi bir konuşmacı, dinleyicilerine tepeden bakmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçtenlikle dürüstlük iç içe yürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinleyicilerimizi büyüleme, kendimize bağlama; söz cambazlığı, söz oyunlarıyla değil, kendimize ve onlara güvenmemizle gerçekleşir ![]() ![]() İçtenlik, dürüstlük, yalınlıkla birlikte, dinleyicilerimiz bizden hareketli, canlı, renkli bir söyleyiş de bekler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçtenlik, doğruluk, nesnellik, yalınlık, canlılık gibi niteliklerin yanı sıra gülmece ya da eski deyişle, mizah duygusu da sağlam bir kişiliğin belirleyici yönlerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünsel Olgunluk: Etkili bir konuşmacı, öncelikle üzerinde konuşacağı konu üzerinde düşünsel bir olgunluğa kavuşmuş olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi dağarcığımız, salt öğrenim yoluyla edindiklerimizden oluşmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşma Yönteminde Ustalık: Etkili ve güzel konuşma, konuşma sanatının ilkelerini tanımayı, bunları konuşma süresi içinde uygulamayı gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya değin söylediklerimiz, konuşmayı etkileyen etkenler üzerinde birtakım kuramsal öğütler ve saptamalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşmayı etkileyen etkenlerle ilgili olarak söylediklerimiz, güzel ve etkili bir konuşmanın ilkeleri diye gösterdiklerimiz gerçekte bugüne değin yapılmış birtakım denemelerin ürünüdür ![]() değerlendirilmelerinden, eleştirilerinden çıkarılmış sonuçlardır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeEtkili Konuşmada Dikkat Edilmesi Gereken Konular a ![]() "İnsan beyni doğduğunuz andan itibaren çalışmaya başlar vetoplum karşısında konuşmaya kalktığınız ana kadar durmaz ![]() George Jessel Er ya da geç bir topluluk karşısında konuşmak zorunda kalacaksınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hedeflerinizden biri, konuşma düşüncenizi geliştirmek olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() 1) Sözlü İletişim Bilginizi ve düşüncelerinizi iletmek için sesinizi nasıl etkili kullanırsınız? Konuşma hızında, ses tonunda, vurgulamada, durmada ve sesinizin diğer etkenlerinde kontrolünüz vardır ![]() ![]() ![]() Konuşma Hızı (Oran / Ritim) Her konuşmaya uyan bir konuşma hızı yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ses Seviyesi / Gürültü Ses seviyesi konuşmanıza vurgu yapabileceğiniz başka bir sözlü tekniktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vurgu / Ayar Vurguyu etkili kullanmak için bir müzisyenin yeteneklerini pratik yapmanız gerekir ![]() ![]() ![]() Konuşmanızdaki "kesinlik" ifadelerinde yüksekten alçağa, şüphe ifadelerinde ise "alçaktan yükseğe" tonlama kullanın ![]() ![]() Durak / Nefes Kontrolü Duraklar size nefes alma, dinleyicilere de sizin düşüncelerinizi anlama fırsatı verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Telaffuz ve Türkçe Telaffuzunuz Türkçeye olan hâkimiyetinizi gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzunluk / Zamanlama Sunuculuk öğretmenlerinin "zamanlama" konusu üzerinde neden çok durduğunu hiç merak ettiniz mi? Çünkü sunumun uzunluğu çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Sözsüz İletişim "İlk izlenimi vermek için ikinci bir şansın yoktur ![]() Birçok çalışma göstermiştir ki insanlar sözlü olarak anlatılanların 'unu hatırlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Terli Eller Korkusunu Yenmek - İzleyicilerinizi çözümleyin: Dinleme özellikleri, gereksinimleri, davranışları ve eğitim geçmişleri ![]() ![]() ![]() ![]() - Konuşma yaptığınız yeri kontrol edin ![]() - Tahtası var mı? Görsel yardımcılarınızı kullanabileceğiniz yer var mı? Masalar, sandalyeler, havalandırma, ışık, kalemler, kâğıt, telefonlar, fazladan projeksiyon lambası, vb ![]() ![]() ![]() çalışıyor mu? - Uygulama! Uygulama! Uygulama! Teyp, kamera, uzun ayna, hatta arkadaşlarınızı kullanarak uygulama yapın ![]() ![]() ![]() - Konuya girişinizi ve ana meseleye geçişinizi unutmayın ![]() ![]() - Her zaman güler yüzlü ve olumlu olun ![]() ![]() - Endişelerinizi ve heyecanınızı içinizde saklayın ![]() ![]() - Sahneye çıkmadan hemen önce kısa bir yürüyüş yapın ki bir miktar enerjinizi alsın ![]() - Mesajı verin ![]() ![]() - Göz temasında bulunun ve geri besleme alın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Konuşmacıların seviyesine uygun dil kullanın ![]() ![]() ![]() - Sunumunuzu gazete kupürü, karikatür, müzik, uygun ve ilgili sözler kullanarak zenginleştirin ![]() - Enerji fazlalığınızı doğal yollarla harcayın ![]() ![]() ![]() ![]() - İyi görünmek, özgüven oluşturur ve izleyicilere karşı kredinizi artırır ![]() ![]() çalışır ![]() Garip Davranışlar Endişeyle ilgili son birkaç söz daha ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Filika: Bu tür konuşmacı kendisini, canını kurtaracakmış gibi sahneye veya kürsüye bağlayan kişidir ![]() ![]() ![]() - İncir yaprağı: Bu konuşmacı yukarıdaki durumdan biraz kurtulup ara sıra izleyici önünde tur atan kişidir, fakat ellerini ne yapması gerektiğini hâlâ bilmez ![]() ![]() - EI yıkayanlar: Bunlar, tüm heyecanını elinde tutan konuşmacılardır ![]() ![]() ![]() - Kafesteki kaplan: Bu konuşmacıları dinlemek tenis maçı izlemek gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() - Sallananlar: Sallananlar, özgürlüklerine kavuşmak isteyen kaplanlar gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Cep düşkünleri: Evet, kurallara uymuyor belki; ama bu türler kesinlikle ceplerini diktirmelidirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Kalemle oynayanlar: Bu konuşmacılar cep düşkünlerine benzerler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hareketler kendi başlarına bir konuşmacının başarısızlığına sebep olmaz; fakat aşırıya kaçarsa sorun oluşturabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeKonuşma Biçimi: Doğaçlama, Hazırlıklı ve Yazılı Metin Sözlü iletinizi ulaştırma biçimi, hazırlanmanız gereken zamandan, iletinin doğasına kadar birçok etkenden etkilenebilir ![]() Doğaçlama: Doğaçlama, bir soruyu yanıtlanırken veya sahneye çıkmak zorunda olduğumuz zamanki konuşmadır ![]() ![]() ![]() ![]() Hazırlıklı Konuşma: Bu tür konuşmalar hazırlanmaya fırsat bulduğumuz zaman yaptığımız konuşma tarzlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı Metinden Konuşma: Bu tür konuşmalar kesinlikle her sözcüğün mükemmel olması gerektiği yerlerde kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() - Temel konunun atlanmayacağını garanti eder ![]() - Hazırlıksız bir konuşmada olabilecek hatalar bu konuşma türünde olmaz ![]() - Gerekliyse kesin tanımı ve tam cümleyi verir ![]() - Fazla yoğun hazırlanmadan ve prova yapmadan, konuya hâkim olmayan bir personelin de böyle "konser ve brifing" verebilmesini sağlar ![]() UYARI: Yazılı bir metinden konuşma brifinge tat katar mı? Kesinlikle hayır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi bir konuşma ve güzel bir hazırlık için bazı temel esaslar şöyledir: - Brifingi hazırlamak: Okunması kolay, en az 12 puntodan oluşan bir metni sanki konuşuyormuş gibi yazınız ![]() Hazırladığınız sayfanın sadece üstten 2 / 3'üne yazınız ki gözleriniz aşağıya düşüp de izleyicilerinizle göz kontağınız kopmasın ![]() ![]() Sayfayı kalın harflerle numaralandırınız ![]() Vurgu yapmak istediğiniz sözcüğün altını çiziniz ve uzun bir duruş yapmak istediğiniz yeri işaretleyiniz ![]() Görsel yardımcıları kullanacağınız yerleri belirleyiniz ve işaretleyiniz ![]() - Uygulama yapınız ![]() - Yazıyı tekrar tekrar neredeyse ezberleyinceye kadar okuyunuz ![]() - Ses, göz teması ve vurguları kullanınız ![]() - Söylenmesi zor sözcüklerden ve uzun cümlelerden kaçınınız ![]() - Cümlelerinizi bitirirken ve duygusal bir şeyler söylerken izleyicilerinize bakınız ![]() - EI hareketlerini kullanmayınız ve heyecanınızı yenmek için uğraşta bulununuz ![]() - Görsel yardımcıları kullanınız ![]() ![]() - Neden okumayı tercih ettiğinizi kesinlikle belirtmeyiniz ![]() ![]() - Esnek olunuz ![]() ![]() "Sonuç olarak" cümlesinden sonra konuşmanızı kesinlikle uzatmayınız ![]() Sonuç bölümünde konuşmanıza yeni bilgiler eklemeyiniz ![]() Üç sunum şeklini de (doğaçlama, hazırlıklı ve yazılı metinden) iyi kullanan birisi her zaman çok kıskanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z Ye |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkçenin Doğru Kullanımı - A Dan Z YeKonuşma Türleri Yapılışlarına ve yapılarına göre konuşmaları iki ana türde toplayabiliriz: Hazırlıklı konuşmalar, hazırlıksız konuşmalar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşmaları belirli türler içinde toplarken onların amacını, yapılış biçimlerini, oluşumunu göz önünde bulunduruyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() Evde, yolda, sokakta, okulda, iş yerinde, kahvede veya parkta kısaca günlük yaşamın her kesiminde arkadaşlarımızla ve çevremizdeki diğer insanlarla karşılaşır, merhabalaşır, selamlaşıp esenleşerek şuradan buradan konuşuruz ![]() ![]() ![]() 1) Gelişigüzel Konuşma ve Söyleşmeler: Bu, tanıdıklarımız, eş ve dostlarımızla olduğu gibi herhangi bir ortamda yeni tanıştığımız kişilerle de dereden tepeden, şuradan buradan, daldan dala atlayarak yaptığımız konuşma biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişigüzel konuşma ya da söyleşmelerde kendimizi dinletebilmek için dinlemeyi bilmeliyiz ![]() ![]() ![]() - Konuşurken kendimizden çok söz etmemeli, "ben şöyleyim, ben böyleyim" cümlelerinden sakınmalıyız ![]() - Hep kendimiz konuşmamalı, karşımızdakine de konuşma olanağı vermeliyiz ![]() - Karşımızdakinin sözünü ağzından almamalı, konuşmasını kesmemeliyiz ![]() - Çevremizdekileri ya da karşımızdakini incitici, kaba, argo sözcük ve deyimleri kullanmaktan kaçınmalıyız ![]() - Sesimizi, ses tonumuzu iyi ayarlamalı bağırarak konuşmaktan çekinmeliyiz ![]() ![]() - İki kişi konuşuyorsa konuşmaya katılmanın uygun zamanını beklemeliyiz ![]() ![]() 2) Görüşmeler (Mülakatlar): Görüşme, günlük konuşmaların bir amaca yönelik özel bir türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Öğretici ve Tartışmacı Boyutlu Konuşmalar: Dinleyici ya da konuşmacı olarak katıldığımız konuşmaların büyük bir bölümü de öğretici ve tartışmacı boyutlar taşır ![]() ![]() a) Rapor ve Konferanslar: Bizi konuşmaya iten temel amaçlardan biri de öğretme, bir düşünceyi, bir duygu ya da yaşam gerçeğini karşımızdakilerle paylaşma isteğiydi ![]() ![]() Bu tür konuşmalarda başarı sağlama ne için, kimin için konuşacağımızı bilmeye bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi bir rapor, bilgileri tam, açık ve aydınlık, ilgi çekici bir biçimde yansıtmalıdır ![]() ![]() ![]() Raporlar gibi konferanslar da öğretici, açıklayıcı amaca yöneliktir ![]() ![]() ![]() Konferansçı, alanında tanınmış uzman kişidir ![]() ![]() ![]() Konferanslarda konuşmacı, dinleyicilerin yüreklerinden çok kafalarına seslenmeyi amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() b) Söylevler: Bu tür konuşmalar da öğretici bir boyut taşır ![]() ![]() ![]() Konuşmacının amacı, dinleyicilerinin yüreklerinde titreşimler yaratma, onların duygu evrenlerini kamçılamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Kümesel Konuşmalar: Bu tür konuşmalar büyük ölçüde tartışmaya dayanan konuşma türleridir ![]() ![]() ![]() Uygulamada değişik biçimleri vardır tartışmanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmanın ilk adımı, ortaya bir önerinin atılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmanın başarılı olması için önce öne sürdüğümüz önerinin, başka bir deyişle, tartışılacak düşüncenin açık seçik olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmada öneri ortaya atıldıktan sonra ikinci adım onu kanıtlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartıştığımız konuda öne sürdüğümüz öneriyi inandırıcı kılmanın bir başka yolu da tanık göstermedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmaya dayalı kümesel konuşmalar biçimsel yönden büyük ölçüde birbirini andırır ![]() ![]() ![]() ![]() (1) Panel: Bir sorunu ortaya koyma, o sorunun çözümü konusunda değişik görüşler öne sürmeye dayanan bir küme tartışmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her konuşmacı, soruyla ilgili görüşlerini ortaya koyar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (2) Sempozyum: Sempozyum, sayısı üç beş kişi arasında değişen bir konuşmacı kümesinin belli bir dinleyici topluluğu önünde herhangi bir sorunla ilgili önceden hazırladıkları kısa konuşmaları sunma işidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sempozyum yöneticisi, konuşmacıları tanıtır; tartışılacak sorunun önemini birkaç tümceyle vurgular ![]() ![]() (3) Açık Oturum: Değişik görüşler taşıyan küçük bir konuşmacı kümesinin (üç beş kişi) belli bir konuda ve dinleyiciler önünde tartışmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (4) Münazara: Ortaya atılan bir savın doğru ya da yanlış olduğunu bir dinleyici topluluğu önünde tartışmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir zamanlar öğrencilerin konuşma gücünü geliştirme yönünden okullarda sık sık münazara yapılırdı ![]() ![]() ![]() (5) Forum: Kümesel tartışma ya da konuşmaların bir türü de forumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kümesel tartışmaların hemen tümü (panel, sempozyum, açık oturum) bir dinleyici topluluğu gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tartışmamızın konusu ve türü ne olursa olsun, tartışmayı sağlıklı bir biçimde yürütmek için kimi noktalara uymalıyız ![]() ![]() toplayabiliriz: - Sesimizi iyi ayarlamalı, bizi dinleyen ya da izleyenlerin duyabileceği bir sesle konuşmalıyız ![]() - Karşı çıktığımız, benimsemediğimiz ya da değiştirilmesini istediğimiz durum, yargı, düşünce ve önerilerin üzerinde durmalı; bunları öne sürenlerin kişiliği ile oynamamalıyız ![]() - Sert ve kırıcı bir dil kullanmaktan kaçınmalı, hoşgörülü olmalıyız ![]() ![]() - İçten davranmalı, karşımızdakilere tepeden bakmamalıyız ![]() ![]() - Karşımızdakiler konuşurken onları dikkatle izlemeli, not almalı, başka şeylerle uğraşmamalıyız ![]() - Başka tartışmacılarca öne sürülen düşünceleri ya da konuşma sırasında daha önce belirttiğimiz düşünceleri yinelemekten kaçınmalıyız ![]() - Konu dışına çıkmaktan, konuyu çarpıtıp başka alanlara kaydırmaktan sakınmalıyız ![]() - Öbür tartışmacıların sözlerini kesmemeli, söylediklerimiz eleştiriye uğramışsa, tartışma yöneticisinden söz alarak söyleyeceklerimizi söylemeliyiz ![]() b ![]() Bir topluluk karşısında konuşmalarımız nasıl değişik biçimler ve özellikler taşıyorsa, kimi özel durumlarda yapacağımız konuşmalar da o durumu içinde barındıran özel nitelikler taşır ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Tanıtmalar: Bir dinleyici topluluğuna bir konuşmacıyı tanıtma görevi bize verilebilir ya da böyle bir görevi yerine getirme durumu ile karşı karşıya gelebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Karşılama ve Uğurlamalar: Bir kurum ya da kuruluşta kimi konukları karşılama, bunları gezdirip uğurlama görevini üstlenebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Anmalar ve Yıl Dönümleri: Önemli kişilerin doğum ve ölüm günlerini anma, belirli olayların yıl dönümlerini kutlama törenlerinde yapacağımız konuşmalar bu türdendir ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki örnekler, daha da çoğaltılabilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|