![]() |
Tasavuf Ve Hadis |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavuf Ve HadisGenel anlamda mistisizm, "insanın dünyaya karşı tavır koymasının ve kendi içindeki hakikati aramasının” adıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam tasavvufu, Kur'an'ın "tezkiye ", "takva " ve "tebettül" lafızlarıyla anlattığı ibadet, ahlâk ve nefs terbiye yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an'ın beyanına göre Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gözlerimizi saadet çağına çevirip Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() İbadeti "ihsan” terimiyle, "Allah'ı görüyormuşcasına kulluk " seklinde tarif ve ifade eden Allah Rasulü, ömrü boyunca imanını "ihsan " olarak yaşamış ve ashabını o modele uydurmaya gayret etmiştir ![]() ![]() ![]() Kur'an ve sünnetin talim ettiği ve ashabın fiilen yaşadığı "zühd ve takva" gibi isimlerle anılan ruhî ve manevî hayat, ahiret-dünya dengesinin bozulmasından ve dünyanın ahireti gölgeleyecek bir biçimde ortaya çıkmasından sonra bir karşı tavır olarak sistemleşmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zühdî hayatın sistemleşmesi ve yaygınlaşmasında ilk zahid-sufilerin tavırları kadar kaleme aldıkları Kitabu'z-zühd ve diğer tasavvufi eserler de etkili olmuştur ![]() Zühd ve tasavvufun bir ilim ve hayat tarzı olarak İslam müesseseleri arasında yerini alması, bu ilim mensuplarını kendi görüş, yaşayış ve düşüncelerini teyid maksadıyla Kur'an ve hadisten deliller aramaya yönlendirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() ![]() Mutasavvıfların hadislerle olan ilgileri ilk devirlerde hadis rivayeti ve bu rivayetlerin nasihat vesilesi olarak değerlendirilmesi tarzında iken, daha sonraları "işarî” anlamda şerh şeklinde ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Mutasavvıfların yazdığı tasavvufî hadis şerhlerinin amelî tasavvufa yönelik olanları, tasavvufun nazarî ve fikrî tarafına ağırlık vererek yazılanlarından çoktur ![]() ![]() Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tasavuf Ve Hadis |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavuf Ve HadisKüntü kenzâdan vücûda geldi eşyâ lâcerem Bâd-ı hubb ile temevvüc itti çün deryâ-yı aşk Azîz Mahmud Hüdâyî Tasavvuf Kültüründe Hakîkat-ı Muhammediye ve Nûr-ı Muhammedî Sûfî düşünce, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bursevî de Hz ![]() ![]() ![]() Nuran Döner |
![]() |
![]() |
![]() |
Tasavuf Ve Hadis |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavuf Ve Hadisa) Ataların Alnındaki Nûr İslâm âlimleri için bu nûrun basit bir sembol olmaktan öte derin bir anlamı içerdiği görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatta atalardan tevârüs eden bu nûrla ilgili olarak, Hz ![]() ![]() ![]() Anlatıldığına göre, Rasûlullah’ın dedesi Abdulmuttalib, Hicr’de uyurken, birden irkilerek uyanmış ![]() ![]() ![]() ![]() “Rüyamda, sırtımdan gümüş bir zincir çıktığını gördüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -“Siz kimsiniz?” dedim ![]() -“Ben, Rabbu’l-âlemîn’in peygamberi Nûh’um” dedi ![]() -“Peki siz kimsiniz?” deyince, o da: -“Ben, Rabbu’l-âlemîn’in halîli İbrâhim’im” dedi ![]() ![]() “Eğer bu rüyayı gerçekten gördüysen, senin neslinden bütün yer ve göktekilerin kendisine imân edeceği bir peygamber çıkacak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() “Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tasavuf Ve Hadis |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavuf Ve Hadisb) Konunun Tasavvuf Klasiklerinde Ele Alınışı Sehl b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdulkadir Geylânî, “Nûr âyeti”ni Peygamberimize referansla şöyle yorumlar: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yûnus Emre, on üçüncü asırda Muhammedî nûrun âlemden evvel oluşunu şöyle dizelere döker: Yetmiş bin yıl öndinden yarattı Muhammed’i Hak kendü âşık oldu bahâne bir yıldızdan Ol yıldız varıdı kandaydı Âdem cânı Ya bunca peygamberler anılmadın ağızdan Âlimler bunu bilmez degme akl ana irmez Hidâyetdür Yûnus’a keşf oldı hacemüzden ![]() Yaratıldı yir ile gök, Muhammed dostlıgına Levlâk ana delil durur ansuz yir ü gök olmadı ![]() Sûfîler, yaratmanın iki tarzına işaret eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Arabî, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Aşk, denizi bir çömlek gibi kaynatır ![]() ![]() Aşk, gökyüzünü çatlatır, yüzlerce yarık açar ![]() ![]() Pak aşk, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sen, pak aşka mensub olmasaydın, sende aşk olmasaydı, hiç gökleri var eder miydim? dedi ![]() Ben aşkın yüceliğini anlayasın diye kadri yüce göğü yücelttim ![]() Âşıkların horluğundan bir koku alasın diye toprağı tamamıyle hor ettim, ayaklar altına serdim ![]() ![]() ![]() Abdurrahman Câmî, Hz ![]() ![]() ![]() Onun nûru, Âdem’in alnında gözükmüş, Bu nedenle melekler, başlarını secdeye koymuşlardı Nûh, tufânın tehlikelerinde Küçücük gemisinde yardımı ondan görmüş, Onun iyiliğinin kokusu İbrâhim’e ulaşmış, Ve Nemrud’un odunundan onun gülü çüçeklenmiş Yûsuf, onun karşısında zerâfet sarayında (Sadece) bir köle idi, on yedi dirhemlik Onun yüzü, Mûsâ’nın ateşini aydınlattı Onun dudağı, İsa’ya ölüyü nasıl dirilteceğini öğretti ![]() Âlemin bahârının nûru da, Âdem’in bahârının nûru da O’dur ![]() Allah u Te’âlâ, “Allah, göklerin ve yerin nûrudur” (Nur: 24/35) âyetinde kendisini “Nûr” diye isimlendirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bir şeyin aslı, o şeyin hakîkatidir” diyen İmâm Rabbânî (öl ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimin işlerinde öncüsü bu olursa, O, günahların esâret bağıyla bağlanmaz ![]() Rabbânî’ye göre, sevgi varlıktan öncedir ve bu sevginin merkezi de Hakîkat-ı Muhammediye’dir: Hakîkatler hakîkati olan Hakîkat-ı Muhammediye, zuhûrların başlangıcı ve mahlûkâtın yaratılmasının menşei olan taayyun-i hubbîdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tasavuf Ve Hadis |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavuf Ve HadisHz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvufî düşünce “hâtemu’n-nebiyyîn” ifadesini iki farklı okumayla birlikte değerlendirmiştir ![]() ![]() ![]() Birisine nihâyet nedir? diye sormuşlar da, insanın başladığı yere dönmesidir demiş! İbn Arabî’nin varlık teorisinde başlangıç ve sonlar arasındaki ilişki, önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberlerden kalan mühürleri, Ahmed’in dini hürmetine kaldırdılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey Peygamber! Mühürleri kaldırmak, kapalı kapıları açmaktasın, hâtemsin, bu iş, seninle ve sende bitmiştir ![]() ![]() Hasılı, mühürleri kaldırma ve kapıları açmada Hz ![]() ![]() Yine Mevlânâ, Mesnevî’sinde Allah’ın “son Peygamber”e vaatlerini şöyle ifade eder: Tanrı’nın lütufları, Mustafâ’ya vaatlerde bulundu da dedi ki: “Sen ölsen bile bu din, bu iman ölmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün âlemi, minârelerle dolduracağım, kulların, şehirler alacak, mevkîler bulacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Son olarak Hz ![]() Dünyâ ve âhiret saâdetinin sermâyesidir Muhammed (sav) Hz ![]() Her ne kadar sûret olarak Âdem önce gelse de, Gerçekte öncü ve önderdir Muhammed (sav) Gerçi peygamberlik yüce bir makâmdır Hüdâyî, Fakat hem Hâlık’ın dostudur Muhammed (sav) Hem Hâtemu’l-enbiyâdır Muhammed (sav) ![]() |
![]() |
![]() |
|