![]() |
Nefs Nedir? Soru-Cevap |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nefs Nedir? Soru-CevapNefs nedir? Sual: Kalb, yürek, gönül, nefs hakkında bilgi verir misiniz? CEVAP Kalb, göğsümüzün sol tarafındaki et parçası değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gönül insanlarda bulunur, hayvanlarda bulunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yürekli cesur demek iken, kalbi var veya kalbli demek yüreği hasta demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gönül bir de nefs anlamında kullanılır ![]() ![]() ![]() Birincisi, bir şeyin özü, kendisi, kişi ![]() ![]() İkincisi, dine uymayan isteklerin kaynağı olarak kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Sual: Nefsimizin mahiyeti nedir? CEVAP Allahü teâlâ insanda üç şey yarattı: Akıl, kalb ve nefs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın en büyük düşmanı nefsidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeytan, verdiği vesveseye insanın uymadığını görünce, bundan vazgeçer, başka bir vesvese verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Maverdi hazretleri buyuruyor ki: (Nefsin terbiyesi zaruridir ![]() ![]() ![]() Nefsini terbiye edemeyen, ona uyan acizdir, ahmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nefs-i emmare ile cihad, iki yolla olur: 1- Riyazet, 2- Mücahede ![]() Riyazet, nefsin arzularını yapmamak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nefs, dünya zevklerine, lezzetlerine düşkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aklı kuvvetlendirmek, İslam bilgilerini okuyup, öğrenmekle olduğu gibi, kalbin kuvvetlenmesi, yani temizlenmesi de, dinimize uymakla olur ![]() ![]() ![]() ![]() Dinimize uymak, kalbi kuvvetlendirdiği gibi, nefsi zayıflatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Cenab-ı Haktan korkup, nefsini kötü arzulardan uzaklaştıranların varacakları yer, muhakkak Cennettir ![]() Dine uyan, arzusuna kavuşur ![]() ![]() İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki: İnsanda kötü vasıfları toplayan nefsle cihad etmek, onu kırmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Nefsi her zaman aşağılamak gerekir ![]() (Nefsini zelil eden, dinini aziz etmiş, nefsini aziz eden de dinini aşağılamış olur ![]() Sual: Cennette nefs olmadığı bildiriliyor ![]() CEVAP Nefs, kelimesinin birçok manası var ![]() ![]() ![]() (Ey huzura kavuşan ruh, sen ondan, o da senden razı olarak rabbine dön! Benim [salih] kullarımın arasına katılıp Cennetime gir!) [Fecr 27-30] (Sen ondan, o da senden razı olarak) demek, imanlı olduğun için Allah senden razıdır ![]() ![]() Benim kullarım ifadesi bir tabirdir ![]() ![]() ![]() İyiler de kötüler de Allahü teâlânın kulu olduğu halde salih kimseler için (Benim kulum) buyuruyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenab-ı hak bunlar için benim kulum buyurmuyor, bunlar hevasının kulu buyuruyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nefs Nedir? Soru-Cevap |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nefs Nedir? Soru-CevapNefs ne demektir, Nefsin anlamı nedir Nefs nasıl terbiye edilir Kendisini kınayan, işlediklerinden dolayı pişmanlık duyan ve kendini hesaba çeken nefis ![]() Allah Teâlâ Kur’an-ı Kerim’de insan nefsini üç sınıf olarak değerlendirmektedir ![]() Bunlardan biri insanı kötülük yapmaya teşvik eden nefs-i emmâre (Yusuf,12/53) ikincisi kötülüklerden dolayı kendini kınayan nefs-i levvâme (el-Kıyame, 75/2) üçüncüsü ise Allah’ın şeriatından bir sapma göstermeden dosdoğru yürüyen ve bu halinden dolayı tatmin olan nefs-i mutmainne (el-Fecr, 89/27) dir ![]() Allah Teâlâ Kıyamet suresinde kıyametin mutlaka gerçekleşeceğini ortaya koymak üzere kıyamet gününe, peşinden de nefs-i levvâme üzerine yemin etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kötülük işlemişse, kendisine zarar verecek böyle bir şeyi neden yaptığı için kendisini kınar ve pişmanlık duyar; iyilik yapmışsa elinde imkan olduğu halde neden daha fazlasını yapmadığı için kendisini eleştirir ve pişmanlığını dile getirir (ibn Kayyım, el-Cevziyye, et-Tibyan fi Aksamil-Kur’an, Beyrut 1988, 35) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Katade’nin de içinde bulunduğu diğer bir Grup, levvâmeden fâcir kimselerin kastedildiği görüşündedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ibn Cerir et-Taberi nefs-i levvâme hakkındaki farklı görüşlerin temelde birbirine çok yakın olduklarını, dolayısıyla nefs-i levvameden, iyilikte de kötülükte de kendini kınayan ve kaçırdıkları fırsatlar için pişmanlık duyan nefislerin kastedildiğini söylemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 35) ![]() ![]() ![]() ![]() Fî Zilâlil-Kur’anda farklı görüşlerin tamamı zikredildikten sonra şöyle denilmektedir Biz nefs-i levvâmenin anlamı hakkında Hasan el-Basrî’nin tefsirini tercih ediyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçek dini yalanlar, ondan Yüz çevirir kendisiyle aynı durumda olanların yanına biraz daha yarar elde etme ümidiyle gider ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|