10-28-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Cemaat Nedir Ve Cemaat Oluşumu
Cemaat Nedir ve Cemaat Oluşumu
Cemaat nedir
Cemmat kelimesi daha çok aynı duyguyla hareket etmek için bir arada bulunan kişilerin oluşturduğu toplumsal birlikteliktir Cemiyet kelimesi de ilk önce zihinde benzer bir anlam uyandırsa da her iki sözcük arasında belirgin farklar vardır Cemaate mensup kişiler arsında yoğun bir bağ vardır Bu bağ manevi duygulardan ibarettir Cemaat ilişkilerinde 'Ben' düşüncesinden öte 'Biz' düşüncesi hakimdir Kişiler maddi çıkar gözetmeksizin birlikte olur, duygu ve düşüncelerini paylaşır ve bir biriyle kaynaşırlar Oysa cemiyette ilişkilerde manevi yön çok zayıf olmakla birlikte belki de hiç yoktur Cemiyete mensup kişiler 'Ben' duygusuyla hareket ederler ki bu durum cemaatle aralarında olan en belirgin farktır
Günümüzde cemaat kelimesi daha çok tarikatlar için kulanılmakla birlikte art niyetli kişilerce sürekli kötü muamele görmüştür Oysa dinimiz bilindiği gibi bir cemaat dinidir Cemaati teşvik edicidir
Cemaat Oluşumları
Türkiye’nin toplumsal formasyonunda özellikle sosyo-kültürel üst yapısal alanda, bireylerin kişilik ve kimlik krizleri içinde olması patolojik bir olaydır Bu durum toplumsal arenadaki “değerler dünyasının boşluğu”ndan kaynaklanmaktadır Toplumdaki bu değer boşluğu sivil toplum örgütleri yerine daha çok, din temeli “tarikat”, “cemaat” gibi oluşumlarla doldurulmaktadır Zaten, cemaatsel yapıya müsait olan kültürel alanımız bu süreci hızlandırmada da büyük rol oynamaktadır
Din olgusu ve dinin Türk kültüründe önemli bir unsur olarak belirmesi, Türkiye toplumunda bir “eylem aracısı” olarak ele alınmasıdır Mardin bu durumu; “  aralarında seçim kaybetmiş ‘laikler’in başta bulunduğu bir kısım politikacılar, din faktörünün Türkiye’de karşısına geçilmez bir varlık olduğunu anlatırlar” şeklinde değerlendirmektedir (Mardin, 1997: 38) Belki bir tehlikeden çok patronaj ilişkilere önem veren siyasal partilerin oy kaygılarından dolayı Türkiye’de cemaatler hoş görülmekte ve desteklenmektedir Kimilerine göre, kurumsallaşamayan ve oy kaygısıyla birçok şeye göz yuman siyasal iktidarlardan dolayı, sivil toplum örgütlerinin faaliyetlerinin yetersizliği, cemaatlere ortam hazırlamakta ve bir anlamıyla cemaatlerin işlerini kolaylaştırmaktadır
Cemaat imgesinin geliştirdiği retorik; yaşamın her alanında benzerliği ve aynılığı da beraberinde getirmektedir Sivil toplum örgütlerinin toplumsal yapıda sergilediği çoklu düşünsel etkinliği ve çoğulcu anlayış yerine cemaatler, tek boyutlu anlayış doğrultusunda bir yaşamı öngörmektedir Bütün pratiklerini dinselleştiren cemaatler inanlarına benzer şekilde tek yönlü yaşam politikalarını aşılamaktadırlar denilebilir
Cemaatler olgusu aslında, yeni ve çağdaş demokrasinin kimlik ve farklılıklar etrafında yeniden yapılandığı bir dönemde, ileri toplumların örgütlenme biçimini yakalama fırsatı verebilecek bir olgudur Günümüz toplumlarında her açıdan modern donanımlara sahip bireyler çeşitli krizlerle her an karşı karşıya gelebilmektedirler Bu krizlerin başında da “kimlik krizi” gelmektedir Kimilerine göre cemaatler adeta modern çağın hastalığı olan kimlik krizleri için bulunmaz birer nimet vasfını taşırken kimilerine göre de geleneksel toplum değerlerinden hala sıyrılamamış toplumun kalıntıları olarak görülmektedir Belki de, İnsanlar modern bireyler olarak kendilerini, kendi iradi düşünceleri ve özgür tavırları etrafında gerçekleştiremedikleri için, sosyal ve bireysel açıdan parçalanmış benliklerinin patolojik tedavisini cemaatlerde bulmaktadır
Cemaat ile cemiyet arasında mekik dokuyan toplumsal ve siyasal yapımız gün geçtikçe cemiyete doğru evrildiği de bir realitedir AB’ye uyum sürecine yönelik önemli adımlar ve modern toplumun temel kriterleri gün gittikçe Türkiye’de de kendini hissettirmektedir denilebilir Ancak bu durum Türkiye’nin gündeminden “cemaat” olgusunu kaldırmaz Daha önce de söylediğimiz gibi cemaat olgusu Türkiye’de, toplumsal yapıda hem bireysel hem de sosyal açıdan bazı noktalarda “tampon kurum” görevini de üstlenmektedir
|
|
|