Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
katil, maktül, mıydı, öldürmeseydi, ölür

Katil Öldürmeseydi, Maktül Yine Ölür Müydü?

Eski 10-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Katil Öldürmeseydi, Maktül Yine Ölür Müydü?



Katil Öldürmeseydi, Maktül Yine Ölür müydü?

Kader konusunda merak edilen bir soru da; bir cinayet hadisesinde, eğer katil öldürmeyecek olsaydı, maktulün yaşayıp yaşamayacağı meselesidir

Acaba katil öldürmeseydi, maktul başka bir sebepten dolayı yine ölecek miydi? Yoksa yaşamaya devam mı edecekti?

Sorumuzun cevabına geçmeden önce, cevapta kullanacağımız "sebep" ve "netice" kavramlarının manasını öğrenelim;

Bir cinayette katil sebeptir Zira bu hadise onun müdahalesi ile vukua gelmiştir Maktul yani öldürülen kişi ise neticedir Zira katilin fiilinden o etkilenmiştir Demek sebep dediğimizde katili, netice dediğimizde ise; maktulu anlayacağız

Şimdi geldik sorumuzun cevabına: Cenab-ı Hak bu alemde, her neticeyi bir sebebe bağlamıştır

Mesela, bir çocuk neticedir Sebep ise; anne ve babasıdır Cenab-ı Hak, o çocuğun yaratılmasını, o anne ve babadan takdir etmiştir Buna; "Kaderin sebep ile neticeye aynı anda taalluku" denilir

Bu sırrı bilmeyen bir kısım insanlar, sebep ile netice için ayrı birer kader olduğunu zannettiklerinden, yani anne-baba ile çocuğu ayrı ayrı nazara aldıklarından dolayı, bunun neticesi olarak; "madem ki, onun kaderinde dünyaya gelmek yazılmıştır, anne-baba olmasa da dünyaya gelecektir" gibi yanlış bir hükme ulaşmışlardır

Diğer bir kısım ise, sebeplere, hakiki tesir verdiklerinden, "anne babası olmasaydı, O çocuk dünyaya gelmezdi" demişlerdir

Halbuki bu konudaki en doğru söz şudur: "Kader, sebep ile neticeye bir baktığından, sebebin yokluğu farzedildiğinde, netice için söylenebilecek bir söz yoktur

Yani eğer anne-babası olmasaydı, çocuk dünyaya gelir miydi? Sorusuna Ehl-i sünnet alimleri: "ne olacağı bizce meçhuldür, bu konuda bir fikir yürütülemez" şeklinde cevap vermektedirler Zira ortada bir gerçek vardır ki, o da; çocuğun, anne babasından meydana gelmiş olmasıdır Anne babanın yokluğu farzedildiğinde, çocuğun dünyaya gelip gelmeyeceğine ne ile hüküm edilecektir Dolayısıyla, Cenab-ı Hakkın, o çocuğu başka bir anne-babadan gönderip, göndermeyeceği hakkında bir tahmin yürütülemez

Yada, birisi Erzurum'dan, diğeri İstanbul'dan gelen iki kişinin Ankara'da buluştuklarını farzedelim

Bunlardan birisi şöyle dese: "buraya gelmeseydik, görüşemezdik", diğeri ise şöyle dese: "Kaderde görüşmemiz yazılmış, buraya gelmeseydik yine görüşürdük" Bu sözlerden ikisi de yanlıştır Çünkü Cenab-ı hakkın ilmi ve kader yazısı, malum olan onların buluşmalarına tabidir Eğer malum olan; bu iki kişinin Ankara'ya gitmeleri, yok farzedildiğinde, başka bir yerde buluşup, buluşmayacakları konusunda hiçbir şey söylenemez

Şimdi geldik sorumuza; Acaba katil öldürmeseydi, maktul yine ölecek miydi? Yoksa yaşayacak mıydı?

Böyle bir sorunun sorulabilmesi için; Allahın sebep ile neticeyi aynı anda ezeli ilmi ile bilmemesini farzetmek gerekir Yani Allah, katilin falan şahsı öldüreceğini ezeli ilmi ile bilemedi ve maktule bir ömür takdir etti, daha sonra katil, maktulü daha takdir edilen ecelin sonuna ulaşmadan yakaladı ve öldürdü Sanki onu öldürmeseydi, o daha yaşayacaktı Bu ise mümkün değildir
Zira Allah'ın ezeli ilmi, sebep ile neticeyi aynı anda kuşatır Allah ezelde, katilin falan şahsı öldüreceğini bildiği için, falan şahsa o kadar bir ömür tayin etmiştir Eğer katil o kişiyi öldürmeyecek olsaydı, belki Allah o kişiyi, o saatte başka bir sebepten öldürebilirdi yada ona daha fazla bir ömür takdir edebilirdi

Demek sorumuzun altında, Allah'ın ezeli ilminin katil ve maktule aynı anda taallukunun düşünülememesi, sanki Allah'ın maktule ömür takdir ederken, katilinden habersiz olması gibi bir hezeyan yatmaktadır

Demek ki bu sorunun altında yatan cehalet: İlmin maluma tabi olması kaidesi ile, Allah'ın ezeliyet sıfatını bilmemektir Eğer ilahi takdirin sebep ile neticeyi aynı anda nazara alarak yazıldığı bilinseydi, bu soru sorulmazdı

Şimdi bu soruya verilecek tek cevabı bir kere daha tekrar ederek bu meseleyi tamamlayalım:
Allah'ın ezeli ilmi, sebep olan katili ve netice olan maktulu aynı anda kuşatmıştır

Allah katilin, iradesini kullanarak maktulü öldüreceğini bildiği için, maktule o kadar bir ömür takdir etmiştir

Eğer katil öldürmeyecek olsaydı, maktule ne olacağı sadece Allah'ın bilebileceği bir iştir

Sebep yok sayıldığında neticenin ne olacağı hakkında sükut lazımdır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.