Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hakkında, hristiyanlık

Hristiyanlık? Hristiyanlık Hakkında..

Eski 10-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hristiyanlık? Hristiyanlık Hakkında..



HRİSTİYANLIK

Hıristiyan kelimesi Yunanca "khristianos" kökünden gelir isa'nın adı bu dilde Khristos (2) olarak geçer Bu kökten çıkan "khristianos" ve "khristian" kelimeleri de, isa'ya bağlanan, O'nun yolundan giden anlamına gelmektedir Hıristiyanlık, Filistin bölgesinde doğmuştur Nasıralı isa'yı merkez alan bir Yahudi -Mesihi hareketi-dir isa, israil'i gelecek Tanrı Krallığına hazırlamak istemiştir Ancak bugünkü Hıristiyanlık isa'nın havarilerinin arasına sonradan giren Pavlus'un yorumlarıyla değişik bir hüviyet kazanmıştır

Pavlus'un, Hıristiyanlık için değişmez prensipler olarak ilân ettiği hususlar şunlardır:

1- Hıristiyanlık bütün insanlığa hitap eden bir dindir

2- Allah'ın oğlu olan Mesih isa, insanların günahlarına keffaret olmak üzere Haç'ta can vermiştir

3- isa ve Ruhu'l-Kuds, aynı derecede Tanrıdır

4- Ölüler arasından dirilerek kalkmış olan isa, semaya çıkarak Baba'sının sağ yanına oturmuştur

Pavlus, isa'nın ve Ruhu'l-Kuds'ün Tanrı oldukları inancını yerleştirmeğe çalışmıştır Ayrıca yine O, isa'nın vazettiği sünnet olmayı ve domuz eti yememeği de kaldırmıştır

Bir bakıma bugünkü Hıristiyanlığa Pavlus'un yorumları demek mübalağalı bir ifade sayılmamalıdır Nitekim, gerek mukaddes metinler gerek ilk kilise, gerek ilk Hıristiyan inançlarının Pavlus'un eseri olduğunda Hıristiyan ilâhiyatçıları görüş birliği içindedirler

İMAN ESASLARI

1- Ben, Tanrı'ya Kudretli Baba'ya, 2- Biricik oğlu Rab isa'ya,

3- isa'nın Bakire Meryem ve Ruhul'-Kuds'ten doğduğuna,

4- Pilatus zamanında çarmıha gerilerek gömüldüğüne,

5- Ölüler arasından üçüncü gün dirildiğine,

6- Göklere yükseldiğine,

7- Baba'nın sağında oturduğuna,

8- Ölüleri ve dirileri yargılamak üzere oradan ineceğine,

9- Ruhu'l-Kuds'e,

10- Mukaddes Kilise'ye

11- Günahların bağışlanacağına,

12- Bedenin dirileceğine, inanırım (9)

KUTSAL KİTAPLARI

Hıristiyanlığın mukaddes kitapları incillerdir Yunanca "evangelion" kelimesinden gelen incil, "müjde, iyi haber" anlamlarını ifade eder (15) incil kelimesinin bu açıklamasına dayanarak ilk dönem Hıristiyanları, isa'nın gelişini, insanları kötülük ve günahtan kurtararak selamete ulaştırmak manasında yorumlamışlardır

Hıristiyan dinî literatüründe kilisenin sahih kabul ettiği incil metinlerine "kanonik", sahih kabul edilmeyen incil metinlerine de "apokrif" denir (17) Apokrif metinler üzerinde gerek ilâhiyatçıların, gerek mezhepler tarihi uzmanlarının tartışmaları hâlâ bitmiş değildir inciller arasında bir takım ayrılıklar bulunmakla beraber ilk üç incil (Matta, Markos, Luka)'de bazı benzerlikler tesbit etmek mümkündür Aralarındaki şekil ve konu berzerliğinden dolayı bunlara "Sinoptik" inciller denir Nitekim, mucizeler ve isa'nın hayatına dair olayların anlatımına Sinoptik inciller oldukça açık benzerlikler sergilemekte, her üçü de ortak şifahî kaynağa dayanmaktadır Bu inciller edebî yönden birbirlerine bağlıdır Yuhanna incili ise anlattığı olayların tefsirine daha fazla önem verdiği için "sembolik" bir anlam taşır

Bir diğer açıdan Hıristiyanlar, isa'nın kanun ve öğretilerini içine alan kitapların tamamına incil adını vermektedirler Hıristiyanların kabul ettikleri bir sınıflandırmaya göre 27 kitaptan meydana gelen Ahd-i Cedid iki bölümdür:

1- Tarihi inciller (1-4 kitap),

2- Talimi inciller (5-27 kitap)

Hristiyanlık inancı 3 büyük mezhebe ve her mezhebte bir çok kola ayrılmıştır Bunlar arasında keskin farklılıklar vardır

HRİSTİYAN MEZHEPLERİ

1-KATOLİKLİK

Bir diğer adı Roma Katolik Kilisesi olan Katolik Mezhebi, Hıristiyan dünyasının en büyük ve en köklü mezhebidir inançlarına göre bu mezhebi, havarilerin ilki olan Petrus kurmuştur

Katolik Mezhebi'nin başlıca özellikleri şunlardır:

1-Papa dinî başkandır, isa'nın vekili, Petrus'un halefidir

2-Papa yanılmaz bir otoritedir Roma diğer kiliselerin hepsinden üstündür

3-Ruhu'l-Kuds tarafından idare edilen Roma Kilisesi evrenseldir

4-Ruhu'l-Kuds, Baba ve Oğul'dan çıkmıştır

5-isa hem ilâhî, hem insanî tabiata sahiptir

6-isa da, Meryem de günahsızdır, aslî suçtan uzaktır Meryem, Tanrı yanında şefaatte bulunabilir O, göğe yükselmiştir (30)

7-Azizler de Tanrı katında sözcü olur, şefaatte bulunabilir

8-insan aslî günah içindedir Buna karşılık kötülüğe meyletmek günah değildir, günaha sevkeder Günah çıkarma çok önemlidir Bunun, günah çıkarma hücresinde papaza itiraf şeklinde olması gerekir (31)

9- Sakramentler yedi tanedir Ruhban zümresi evlenemez Onların dışındaki evlenenler de boşanamaz Boşandıktan sonra evlenmek zina sayılır

10-Yirmi Konsil'in aldığı kararlar kabul edilir

11-Cuma günü et ve yağlı yiyecek yemek yasaktır

12- Son hüküm gününü, cenneti, cehennemi ve Araf'ı kabul ederler

13- Geleneklere bağlı kalmak lâzımdır

14-Ayin dili Latince'dir 1965'deki II Vatikan Konsili'nde değişik dillerde de ayin yapılmasına izin verilmiştir (32)

Katolik Mezhebi'nden ayrılarak ortaya çıkan bazı küçük mezhepler vardır:

1- Keldani Mezhebi

2- Ermeni Mezhebi

3- Süryani Mezhebi

4- Maruni Mezhebi

5- Kıpti Mezhebi

2-ORTODOKS MEZHEBİ

Yunanca'da Ortodoks " Doğru görüş, inanç ve doğru itiraf" anlamına gelir Bu mezhebin Dinler Tarihindeki diğer isimleri şunlardır: Doğunun Ortodoks, Katolik ve Apostolik Kilisesi, Ortodoks Doğu Kilisesi, Doğu Kilisesi, Ortodoks Kilisesi ve Rum Ortodoks Kilisesi (34) Ortodoks Kilisesi'nin Katolik Kilisesi'nden 1054 yılında (35) kesin olarak ayrılmasında (36) dinî ve siyasî birtakım sebeblerin büyük rolü olmuştur:

1- Katolik Kilisesi'nin müşrikler arasında dini yaymak için bazı tavizler vermesi

2- Roma'nın itirazına rağmen imparatorluk merkezinin istanbul olması

3- Batı Roma Devleti'nin yıkılmasından sonra ortaya çıkan otorite boşluğunu Papalığın doldurmak istemesi

inanç ve ayinler bakımından Ortodoks Kiliseleri bazı siyasî ve idarî sebeblerden dolayı birbirinden ayrılmıştır:

a-1054'deki Doğu-Batı ayrılığından sonra Ortodoksluğun merkezi Bizans olmuştur

b-istanbul'un Türkler tarafından fethedildiği 1453'ten sonra Rus Ortodoks Kilisesi istanbul Patrikliği ile mücadeleye girişmiştir

c-Rus ihtilâli (1917)'nden sonra istanbul Ortodoks Patrikliğiyle mücadeleden vazgeçen Rus Ortodoks Kilisesi Patriklik halini almıştır

Ortodoks dünyasının dört büyük patrikliği (istanbul-iskenderiye, Antakya, Kudüs) vardır Diğer, bölgelerdeki millî kiliseler idari yapı itibariyle bu dört patrikliğe bağlıdır Ortodoks Mezhebi'ni diğer Hıristiyan mezheplerinden ayıran başlıca özellik şunlardır:

1- Patrik ruhanî başkandır

2- Papa yanılabilir O isa'nın vekili değildir

3- Ruhu'l-Kuds, Oğul yoluyla Baba'dan çıkmıştır

4- ilk yedi konsilde alının kararları kabul etmek lâzımdır

5- Ancak, Meryem, isa ve Aziz ikonlarına (37) saygı gösterilir

6- Her ülke ibadetini kendi diliyle yapmakta serbesttir

7- Günahkârlar, işledikleri günah ölçüsünde A'râf ta bekletilirler

8- Keşişler, piskoposlar ve patrikler evlenemez; papazlar evlenebilir Boşanma ancak bazı şartlarla mümkündür

9- Vaftizden hemen sonra Konfirmasyon yapılmalıdır

10- Evharistiya ayininde ekmeğe maya, şaraba su katarlar

11- Haç sağdan sola çıkarılır ve Haç'ın kolları birbirine eşittir

Kuruluş dönemlerinde bütün Doğu Ortodoks Kiliseleri, istanbul Ortodoks Kilisesi'nin idare ve kontrolü altında iken, daha sonraları parçalanmalar olmuş şu kiliseler doğmuştur:

1-Süryani Ortodoks Kilisesi,

2-Rum Ortodoks Kilisesi,

3-Ermeni Ortodoks Kilisesi,

4-Rus Ortodoks Kilisesi

3-PROTESTAN MEZHEBİ

Almanca'da "protestieren" kelimesinden alınmış olan Protestan "itiraz, protesto, başkaldıran" anlamlarına gelir Protestan mezhebinin doğuşu, XVI yüzyılda Martin Luther (1489-1546)'in Roma Katolik Kilisesi'ne karşı;

1- Günahları bağışlamak,

2- Günahların bağışlanmasını malî bir kaynak haline getirmek,

3- incil yorumunu kendi tekeline almak,

4- Ayin dilinin mutlaka Latince olması vb hususlara itirazları ile başlamıştır

Martin Luther itirazlarına kısa zamanda taraftar bulunca hareket hızla büyüyerek yayılmıştır (40) itirazcılar kendi görüşlerini çeşitli mahfillerde açıklamak imkânı buldukça, onların fikirlerini benimseyenler de o nisbette artarak geniş bir coğrafyaya sahip olmuştur Protestan mezhebine incil Kilisesi de denir

Protesto hareketinin yaygınlık kazanması, reformasyonun başlaması ve çeşitli kiliselerin doğmasıyla sonuçlanmıştır Protestanlığa göre Allah'a ulaşabilmek için hiçbir kilise görevlisinin aracılığına ihtiyaç yoktur Hıristiyan geleneğinin yakın geçmişten aldığı şeklin bir diğer adı olan Protestanlık, kilisenin bizzat kendi değerlendirmesine göre:

1- itirafla ilgili durum,

2- Ruhanî tavır,

3- Hıristiyanlığa daha uygun bir görünüm verme vb noktalarda geçmişine nisbetle yeni bir hüviyet kazanmıştır

Protestanlık, tarihinin belirli bir döneminde ve bazı özel şartlar sonucunda ortaya çıkmasına rağmen, fikir ve ruhî yapı itibariyle sadece XVI yüzyılın mahsulü sayılmamalıdır Bazı Dinler Tarihçilerine göre, Protestan reformcular ile onları takib edenler, o yüzyılda yapılan dinî yorumlarla yeni bir gerçeği bulmak yerine, eski dinî gelenekleri yeniden ortaya koymuşlardır Bu bakımdan Protestanları, kâşif değil, yenileyici olarak görmek lâzımdır inançlarına göre günahkâr bir kişi ancak Tanrı'nın karşılıksız inâyetiyle kurtuluşa erebilir Protestan mezhebi son dört yüz yıl içinde başlıca iki dinî tür olarak kendini göstermiştir:

1- Klasik Protestanlık,

2- Radikal Protestanlık

1- Klasik Protestanlıkla Hıristiyanlığın aldığı yeni şekle karşı isyan ederek kilisenin Katolik anlamını koruyan büyük kilise sistemleri kastedilmektedir

2- Radikal Protestanlık terimi daha çok bu mezhebin ortaya çıkışını açıklayan olayı anlatmak için kullanılmaktadır Bu terim aynı zamanda dinî gruplarla dinî düşünce ekollerini de içine almaktadır Bu ekolün mensupları Kitab-ı Mukaddes ile Hıristiyan kilisesinin dinî merasim varisleri (41) olduklarını iddia etmişlerdir

Protestanlığın ilk ifadesi Lutheryanizm'dir Bu terimle Martin Luther'in faaliyetleri, O'nun ruh ve görüşüne borçlu olan Hıristiyan fikirleri ile özel kiliseler anlaşılır Bu ekol, kulun hayatı ve kilise ibadeti üzerinde özellikle durmuştur

Protestan Mezhebi'nin özellikleri şunlardır:

1-Papa da bir insandır, yanılabilir

2-Diğer iki büyük Hıristiyan mezhebinin kabul ettiği teslise inanırlar

3-Kutsal kitabı yorumlamaya herkes yetkilidir

4-Sakramentlerden yalnız Vaftiz ve Evharistiya'ya inanırlar

5-Azizleri kabul etmezler

6-Kiliselerde resim ve heykel lüzumsuzdur

7-Haç çıkarma geleneklerine inanmazlar

8-ibadet ve ayinleri herkes kendi diliyle yapabilir

9-A'râf ve ebedî ceza yoktur

10- Meryem sıradan bir insandır; ilâhî bir niteliği yoktur

11-Günah çıkartma işlemi mantıksız bir uygulamadır

Protestan Mezhebi öncelikle kendi bünyesinde üç ana kola ayrılmıştır:

1- Lutheryanizm,

2- Kalvinizm,

3- Anglikanizm

Bunların dışında çok daha radikal mezhepler ve gizli tarikatlarda vardır

alintidir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.