![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıDin Nedir ? Din Tanımları Din, genellikle doğaüstü, kutsal ve ahlaki öğeler taşıyan, çeşitli ayin, uygulama, değer ve kurumlara sahip inançlar bütününe verilen isim veya tanımdır ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin Tanımı Din kavramının farklı tanımları vardır ![]() "Din üyelerine bir bağlılık amacı, bireylerin eylemlerinin kişisel ve sosyal sonuçlarını yargılayabilecekleri bir davranış kuralları bütünü ve bireylerin gruplarını ve evreni bağlayabilecekleri (açıklayabilecekleri) bir düşünce çerçevesi veren bir düşünce, his ve eylem sistemidir ![]() Sözcük olarak dinin tanımı ise, Türk Dil Kurumu'na göre: "Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum, diyanet" ve "Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen" ![]() Sözcük anlamı ve ansiklopedik kavramsal izahı aşarak bir kurum olarak dini tanımlamakta bazı güçlükler vardır ![]() ![]() ![]() * Bergson’a göre din, zekanın dağınıklığı ve çaresizliği karşısında doğanın koruyucu tepkisi ve daha da ileride hayatın bütününe bağlanma, hayat hamlesinin en derinidir ![]() * Edward Sapir’e göre din, günlük yaşantının anlaşılmaz ve tehlikeli ortamı içinde gönül huzuruna iç huzuruna götürecek bir yolun bulunmasıdır ve çok karmaşık bir yapıya sahiptir, doğa ve toplumla ilgili olguları açıklamada insanlara yardımcı olur ![]() * Psikologlara göre din bir üst benlik olayıdır ![]() ![]() ![]() * Sosyoloji dine kutsalın toplum hayatındaki deneyimi olarak bakar ![]() * Parsons’a göre ise din, kainatta insanın yeri, insanın diğerleriyle ilişkisi, çevresi ve diğer insanlarla ilişkilere bağlı olarak arzu edilir olan ve olmayan şeyler hakkında geliştirilen ve gerçekleştirilen bir anlayıştır ![]() * Tasavvuf ve din psikologlarına göre din, insan-ı kamil insan olmaya sevkeden bir disiplindir ![]() * İslam Peygamberi Muhammed'e göre "gittiğiniz yoldur" ![]() * Satanist kilisesinin kurucusu Anton Szandor Lavey'e göre İnsan yaşamını etkileyen her türlü elektriksel alandır ![]() Farklı din tanımlamaların ortak noktaları birleştirildiğinde, din insanlara bir hayat tarzı sunan, onları belli bir dünya görüşü içinde toplayan kurum, bir değer biçme ve yaşama tarzı; yaratıcıya isteyerek bağlanma, birtakım şeyleri duyma, onlara inanma ve onlara uygun iradi faaliyette bulunma olgusu; üstün varlıkla ona inanan insan arasındaki ilişkiden doğan deneyimin inanan kişinin hayatındaki etkileri olarak tanımlanabilir ![]() Genel olarak din, doğaüstü bir nitelik taşır, mukaddestir, değişmezdir (dogmatik) ve gönülden bağlanmayı yani teslimiyeti gerektirir ![]() ![]() ![]() Din kavram, anlayış ve türlerinin gelişimi tam olarak bilinemediği gibi tam olarak belirlenememektedir de ![]() ![]() ![]() Bugün eldeki bulgular ve var olan kültürel çeşitlilik sayesinde, gerek eski gerek yeni farklı din tipleri, formları ve anlayışları tanımlanmıştır ![]() ![]() Bugün: Dinlerin İnananları ve Eğilimleri 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() 15 ![]() ![]() 16 ![]() ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() ![]() 20 ![]() 21 ![]() 22 ![]() ![]() 23 ![]() ![]() Dini mezheplerin inananlara göre sıralanmasında ise, Roma Katolik Kilisesi Sünnilik İslam'da ve Vaişnavizm de Hinduizm'deki en büyük mezheplerdir ![]() ![]() Şinto dini bu dinlerin arasında inananların sayısı hakkında soruna sahip dinlerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinle İlgili Bazı Konu ve Anlayışlar * Din ve Bilim Dini bilgi, çoğu dindar insana göre, dini önderler, kutsal metinler ve/veya şahsi ilhamile kazanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Din, Felsefe ve Metafizik Dini ve bilimsel doktrinler arasında, metafiziksel kozmolojinin felsefi perspektifi yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hususta not edilmesi gereken bir şey de felsefenin epistemoloji dalıdır ![]() ![]() * Ezoterizm ve Mistisizm Mistisizm, felsefe ve metafiziğin aksine, mantığın yücelme ve aydınlanmanın en önemli yolu olmadığını öne sürer ![]() ![]() Mistisizm, mutlak gerçek, ilahi olan, ruhani hakikat veya Tanrı ile veya onun varlığının bilinci ile birleşmeye çalışmak, bunun için çeşitli yol ve öğretileri takip etmek, buna rasyonel düşünce ile ulaşılamayacağını bildirmektir ![]() ![]() egzoterik bilginin tersidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıDin Tanımları Dinin tanımı gerek İslâm, gerek hristiyan bilginlerince kolaylıkla yapılamamıştır ![]() ![]() ![]() Tarih boyunca her toplum "Din" kavramını ifade etmek için birçok tarif ortaya koymuştur ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() Bir fikir vermek için sıraladığımız bu tarifleri daha da çoğaltmak mümkündür ![]() ![]() ![]() Şu noktayı da önemle belirtmeliyiz ki, herkesin üzerinde görüş birliğine varacağı bir din tarifi yapmak oldukça zor görünmektedir ![]() ![]() ![]() Tanınmış Din Bilimleri yazarlarından Regis Jolivet dini: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıTarih Boyunca Din Kavramı Genel hatlarıyla konu ele alındığında ırk, renk ve dil farkı olmaksızın her insanın dine ihtiyaç duyduğu bir vakıa olarak görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazılarının iddia ettiği gibi fıtrî bir duygu olan din ihtiyacının, korku, ümid, rüya, sulh vb ![]() ![]() Tarihin hangi dönemine bakılırsa bakılsın, dine duyulan ihtiyacın hissedilmediği bir ülke veya topluluk görmek mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen bir gerçektir ki din bulunmayınca hayatın manası olmayacağı gibi ahlâk için de yaptırımı düşünülemez ![]() ![]() ![]() ![]() Ne irfandır veren ahlâka yükseklik ne vicdandır, Fazilet hissi insanlarda Allah korkusundandır ![]() Hal böyle olmakla beraber dine olan ihtiyacı görmezlikten gelerek bu büyük gerçeğe sırt çevirenler, hatta onun insanları uyuşturan bir afyon olduğunu savunanlar her zaman bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beşerî aklın mahsulü olan ve ilâhî vahye dayanmayan bir din sistemi, adı ne olursa olsun din değildir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıKur'ân'da Din Kavramı Denebilir ki dinin en güzel ve kapsamlı tarifini Kur'an'da bulmak mümkündür ![]() ![]() 1- Din Allah'dan bir vasiyettir ![]() 2- Dinde zorlama yoktur ![]() 3- Din ilimleri öğrenilmelidir ![]() 4- Din üzerimize güçlük yüklemez ![]() 5- Din hususunda haddi aşmamak gerekir ![]() 6- Din yalnız Allah'a tahsis edilir ![]() 7- Allah'ın emirlerini yerine getirenler din kardeşidirler ![]() 8- Dinde amellere göre ceza ve mükâfat vardır ![]() 9- Din ceza günüdür ![]() 10- Din hususunda yardım isteyenlere yardım etmek lâzımdır ![]() 11- İslâm dini kemale erdirilmiştir ![]() 12- Allah indinde Hak Din İslâmdır ![]() Ana hatlarıyla sıralanan ve ayetlere dayanılarak yapılan bu gruplandırmaların başlıca dört unsurdan meydana geldiği tesbit edilmiştir: 1- Hâkimiyet ve en üstün otorite, 2- Bu yüksek otorite ve hâkimiyete itaatle boyun eğme, 3- Bu hâkimiyetin otoritesi altında meydana gelen amelî ve fikrî nizam, 4- Bu nizama uymak veya karşı gelmekten dolayı yüksek otorite tarafından verilen mükâfat veya ceza ![]() ![]() (2) Bakara, 256 ![]() (3) Tevbe, 122 ![]() (4) Hac, 78 ![]() (5) Nisa, 171: Mâide, 77: Sûra ![]() ![]() (6) Fatiha, 4; Yûnus, 104; Mü'min, 14 ![]() (7) Tevbe, 11;Ahzâb,5 ![]() (8) Zâriyât, 6; Vakıa, 86, (9) Hicr, 35; Şuarâ, 82; Sâffât, 20; Sâd, 78 ![]() (10) Enfâl, 72; Mümtehine, 8 ![]() (11) Mâide, 3 ![]() (12) Âl-i Imrân, 19, 83, 85; Yûsuf, 40 ![]() (13) Mevdudi, Kur'an'a Göre Dört Terim, (çev ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadislerde Din Kavramı Bilindiği üzere İslâm'ın ikinci temel kaynağı Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Din duygusu fıtridir ![]() 2- Din nasihattir ![]() 3- Haya duygusu dindendir ![]() 4- Feraizi öğrenmek dinin bir gereğidir ![]() 5- Din hayır ve şer için bir ölçüdür ![]() 6- İbadetsiz bir dindarlıkta hayır yoktur ![]() 7- Dinde aranan kolaylıktır ![]() 8- Allah'ın hoşnut olduğu din İslâmdır ![]() 9- Din insanların uyması gereken bir kanundur ![]() 10- Din ilimlerini tahsil etmek gereklidir ![]() 11- Dinî prensiplerde şüpheyi gidermek asıldır ![]() 12- Din müslümanın müslümana kardeş olmasını zorunlu kılar ![]() 13- Bütün peygamberlerin tebliğ ettikleri inanç prensipleri temelde aynıdır ![]() 14- Peygamberlik ve rahmet İslâm dininin temelidir ![]() Kısaca ve ana hatlarıyla tesbit edilen bu maddeler dışında, hadis-i şeriflerde geçen (1) kavim, millet, ümmet, nasara, yehud, müşrik, sabiî vb ![]() ![]() (1) Hadis-i şeriflerde geçen din kelimesi, Buharî, Müslim, İbni Mace, Tirmizî, Darimî ve Ebu Davud'un, sahih hadis kitaplarından alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıFert Hayatında Dinin Rolü Şu bilinen bir gerçektir ki, insan dindar olarak dünyaya gelen bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIX ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen bir gerçektir ki insan canlılar arasında en üst düzeyde yaratılmış bir varlıktır ![]() ![]() İnsanoğluna vereceği ağır yükleri ve sorumlulukları taşıyabilmesi için onu birtakım istidat ve kabiliyetlerle yaratan Cenab-ı Hak, bunlardan öte insanı din gibi yüce bir duygu ile de donatmıştır ![]() "O halde Habibim Sen yüzünü bir muvahhid olarak dine, Allah'ın o fıtratına çevir ki O, insanları bunun üzerine yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kere daha vurgulamalıyız ki din, yaratılışdan gelen bir özellikle daima insanla beraber varolmuş, varlığını da yine onunla sürdürmekte olan bir fıtrî vakıadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlara dinamik bir yapı kazandıran, toplumların hayatını özlenen bir biçimde düzenleyen fazilet ve hayra yönelten din, günümüzde her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulan bir realite haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer canlılarda bulunmayan birtakım özelliklerle yaratılmış olan insan, zaman zaman kendisini ve bu kâinatı kimin yarattığını sormadan edememiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bunlar, iman edenler ve kalbleri Allah'ın zikriyle tatmin bulanlardır ![]() ![]() İnsan için dinin gerekliliği fertlerin mukaddes duygu ve hasletlerle birleştirilmesinde, toplumların iyi ve güzel ideallerle yükseltilmesinde oynadığı rolde görülür ![]() ![]() İnsan için olduğu kadar toplumlar için de lüzumlu olan din, anarşinin, adeletsizliğin, her tür haksızlık ve kötülüğün amansız düşmanıdır ![]() ![]() İnsanlık tarihi incelendiğinde iktisadî, siyasî ve ekonomik açıdan tükenen toplumların mükemmel olmasa da hayatiyetlerini devam ettirdikleri görülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Din çaresizlik, korku, hastalık, üzüntü, ümitsizlik ve felâket karşısında insanın sığınacağı yegâne kurtuluş limanıdır ![]() ![]() ![]() İnsanları ürküten en önemli etkenlerden biri, belki de en başta geleni, günün birinde yok olma korkusudur ![]() ![]() ![]() "Dünya hayatı bir oyundan bir oyalamadan başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() "Ben dindarım; çünkü başka türlü olmaya muktedir değilim ![]() ![]() ![]() (1) Özellikle o yıllarda Fransa, dinsizliğin en üst sınırında bulunuyordu ![]() (2) Henry C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (3) "Hani Rabbin yeryüzünde bir halife yaratacağım demişti ![]() ![]() ![]() ![]() (4) Bkz ![]() ![]() (5) Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği bir hadis-i şerifte Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (6) Rûm, 30 ![]() (7) Hikmet Tanyu, islâm Dininin Düşmanları ve Allah'a inananlar, İst ![]() ![]() ![]() (8) Ra'd, 28 ![]() (9) Geniş bilgi için bkz ![]() ![]() ![]() (10) En'âm, 32 ![]() (11) Mevdudi (1903-1979) Tefhimu'l-Kur'an (Türkçe terc ![]() ![]() ![]() (12) M ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıToplum Hayatında Dinin Rolü Fert hayatında dinin rolü ne ise toplum hayatında da odur ![]() ![]() Büyük Türk filozofu İbni Sina (980-1037), insanın yaratılış icabı medeni olduğunu, toplu halde yaşamak fıtratını taşıdığını ifade eder ![]() ![]() ![]() Toplumun bekası, mutluluğu, içtimaî hakların, ahlâkî kayıtların, büyük bir titizlikle korunmasına bağlıdır ![]() ![]() ![]() Din, bazı hasta dimağların zannettikleri gibi beşeriyete sonradan aşılanmış arızî bir şey değil, aksine ruhun fıtrî bir kuvvesi, bir özelliğidir ![]() ![]() Tarih, toplum halinde tanıdığı kitlelerin hepsinde bir dinin hâkim olduğunu gözler önüne sermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Din fertler için fıtrî ve yaratılıştan gelen bir zorunluluk halinde nasıl devam ederek gelmişse ferdî uzuvların kaynaşmasından oluşan cemiyetlerin bünyeleri için de hayat vesilesi olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin manevî otoritesinin hakim olmadığı cemiyetlerde "Hak kuvvetlinindir, kuvvetliler yaşamalı zayıflar ortadan kalkmalıdır" tarzındaki sakat ve acımasız mantık geçerlilik kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin ruhî ve toplumsal gerekliliği hakkında Batılı ilim adamları da müsbet görüşler ileri sürmüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (1) A ![]() ![]() ![]() (2) Geniş bilgi için bkz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıDinin Doğuşu Hakkındaki Görüşler Dinler Tarihi'nin en fazla üzerinde durduğu konulardan biri de dinin doğuşu meselesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Din insanlık tarihinin en karanlık dönemlerinde bile onların hayatlarını bir bütün olarak kuşatmış bir gerçektir ![]() ![]() İnsanla beraber var olmuş, onunla varlığını sürdüren din, tarihi dönemlerde de, tarih öncesi devrelerde de kendisinden vazgeçilmesi mümkün olmayan bir müessese konumunu günümüzde de korumaktadır ![]() ![]() Dinin kaynağı hakkında çok çeşitli görüşlerin ortaya atılması ve canlı bir tartışma zemininin açılması daha çok XIX ![]() ![]() ![]() Şu noktayı özellikle vurgulamalıyız ki, dinin doğuşu hakkında en sağlam bilgiler ancak kutsal kitaplardan elde edilebilir ![]() ![]() ![]() Dinin doğuşu hakkında ileri sürülen teoriler iki ana noktada toplanabilir: 1- Tekâmülcü teoriler, 2- Tarih metodu kullanan teoriler ![]() Tekâmülcü teoriyi savunanlara göre kâinatta her şey basitten mürekkebe doğru bir istikamet sergilemektedir ![]() ![]() ![]() Tarih metodunu esas alan teori ise dinin doğuşunu, tarihi seyri içinde ele almakta ve tekâmül fikrine karşı çıkarak tesbitini kendi hudutları çerçevesinde ortaya koymaktadır ![]() ![]() 1- Sosyolojik Görüş Toplumsal olayları vasıflayıcı bir açıdan ele alan sosyolojiye göre cemiyette meydana gelen olaylar tespit edilmiş olsun veya olmasın fert üzerinde bir dış baskı yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin doğuşu konusunu priori yollarla incelemenin faydalı olmayacağını savunan sosyoloji bu meselede gerçeği bulmak için önce ilkel kabilelerin durumunu incelemekte, sonra da bu kavimlerin kültür hayatlarını tasnif ederek onları tiplere ayırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Geriye Doğru Araştırma Metodu Eski adıyla Tetabbuat-ı Riciyye denilen ve bugün Geriye Doğru Araştırma adı verilen bu metodla dinin doğuşunu araştıran bilginlere göre insanlık, tarih öncesi çağlarda ilkel bir vahşet devri yaşamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Dini İnkâr Edenlerin Görüşü Dini ve dince mukaddes sayılan kavramları inkâr edenlere tarihin her döneminde rastlamak mümkündür ![]() ![]() ![]() 1- İnsanlar içinde ilkel hali biraz geçmiş olan maddi medeniyetin öncelikle meydana gelmesi, sonra dinî hislerin ortaya çıkması, 2- Mitoloji ve dinlerin yüzyıllar boyu dinsiz yaşayabilmiş olan ilkel insanlar üzerinde otorite kurabilmek için ruhanî başkanlar tarafından meydana getirilmiş olması ![]() Günümüz sosyoloji, arkeoloji ve kültür tarihi araştırıcıları bu iki iddianın geçersizliğini çeşitli verilerle ortaya koymuşlardır ![]() ![]() 4- Hristiyan Bilginlerinin Görüşü Dinin doğuşu hakkında batı dünyasında tutarsız ve birbirini nakzeden birtakım görüşlerin mevcut olduğu bilinmektedir ![]() ![]() Dinin doğuşu konusunda kabul edilen bu vahiy ve ilham nazariyesini büyük ölçüde Tevrat'a dayandıran Hristiyan bilginleri, insanların Allah'ı ve dini tanımalarında aklın değil mücerred vahyin ve ilhamın daha önemli olduğu görüşündedirler ![]() Tarihi araştırma metoduyla dinin doğuşunu tesbite çalışan Andrew Lang (1844-1912), insan zihnindeki "sebeblilik" prensibinden hareketle Allah'ın dinlerin temeli olduğu sonucuna varmıştır ![]() Tarihi kültür metoduyla dinin doğuşunu araştıran Wilhelm Schmidt (1868-1954) gerçeğe varmak için önce ilkel toplulukları tesbit etmiş, sonra da onların kültür hayatlarını tasnifle tipler arası yakınlık derecesinden bir sonuç çıkarmaya çalışmıştır ![]() Batıda Dinler Tarihi sahasında çalışma yapanlara öncülük eden Max Müller (1823-1900) dinin doğuşunu insan ruhunun bir fonksiyonu, bir özelliği olarak açıklamıştır ![]() ![]() Dinin doğuşunu genellikle tekâmül nazariyesine dayanarak açıklamaya çalışan batılı bilginler konuyu üç ana noktada ele almışlardır: 1- Müşahhas idrakler ve hayaller devri, 2- Ahlâk ve kavramlar devri, 3- En yüksek mefhumlar devri ![]() Antropolog Edward Börnette Tylor, 1871'de yayınladığı Primiti ve Cultare (İlkel Kültür) adlı eserinde dinin doğuşunun "animizm" olduğunu, atalara tapınma, fetişizm ve büyü gibi inançların da bundan doğduğunu ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyolog Emile Durkheim, (1858-1917) Dini Hayatın İptidai Şekilleri adlı kitabında (1912) dinin doğuşunu sosyolojik bir temele dayandırarak açıklamaya çalışır ![]() ![]() Dinin doğuşu hakkındaki bütün bu nazariyelerle birlikte konuyu Yüce Tanrı inancına bağlayan bir tez de mevcuttur ![]() ![]() ![]() 5- İslâm Bilginlerinin Görüşü Hemen belirtmeliyiz ki, İslâm'a göre insanlığın ilk dini Allah'ın birliği esasına dayanan tevhid dinidir ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin doğuşu ve kaynağı konusunda İslâm evrim ve tekâmülü kabul etmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanın, şartların ve ihtiyaçların doğrultusunda gönderilen peygamberlerin bir kısmına yeni kitap verilmiş, bir kısmı da kendinden önceki peygamberlerin (15) yolunu izlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yahudi ve hristiyanların kitap ehli olduklarını açıklayan Kur'an-ı Kerim (17) bu iki dinin orjinal hallerindeki yapıları itibariyle hak din "İslâm" olduğunu vurgulamıştır ![]() Vahiy ve nübüvvet tarihen sabit olduğuna ve İslâm'a göre dinin doğuşunu bu iki ana kaynağa dayanarak açıkladıktan sonra, vahyin insanlara ulaşamaması durumunda dinin kaynağı nasıl algılanacaktır? Bu mevzudaki görüşler şöyle özetlenebilir: 1- Mutezile'ye göre akıl dinin esaslarını kesin olarak anlayabilir ![]() 2- Eşari'ye göre insan aklı ancak ilâhî hitapları anlamak için bir vasıtadır ![]() ![]() ![]() 3- Hanefi'lerin çoğunluğuna göre akıl kendi gücüyle Allah'ın varlığını da, O'nun kemal sıfatlarını da idrak edebilir; ancak dinî hükümleri anlamak için ilâhî hitaba muhtaçtır ![]() 4- Maturidi'ye göre insanların, Allah'ın varlığını ve birliğini idrak için vahiy ve nübüvvete ihtiyaçları yoktur ![]() ![]() ![]() Dinin iki kaynağı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (1) Mircae Eliade (1907-1986), Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, (çev ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (2) Bu metodu daha çok Almanya'da Wilhelm Schmidt (1868-1954) kullanmıştır ![]() (3) Baykan Sezer, Toplum Farklılaşmaları ve Din Olayı, İst ![]() ![]() ![]() (4) Esad, Tarih-i Edyân, İst, 1336 ![]() (5) Hikmet Tanyu (1918-1992), İslâm Dininin Düşmanları ve Allah'a İnananlar, İst ![]() ![]() ![]() (6) Esad, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (7) Osman Pazarlı, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (8) Hucurât, 13 ![]() (9) "Allah Adem'e bütün isimleri öğretmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (10) Bkz ![]() ![]() (11) "Biz hakikat insanı en güzel bir biçimde yarattık ![]() (12) "O halde Habibim, Sen yüzünü bir muvahhid olarak dine, Allah'ın o fıtratına çevir ki O, insanları bunun üzerine yaratmıştır ![]() ![]() ![]() (13)" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (14) İsrâ, 15 ![]() ![]() (15) Bkz ![]() ![]() (16)" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (17) Bkz ![]() ![]() (18) A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (19) Es'ad, a ![]() ![]() ![]() ![]() (20) M ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Nedir ? Din Tanımları |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Nedir ? Din TanımlarıDinlerin Sınıflandırılması Dinler Tarihi her ne kadar araştırma sahası itibariyle XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlık tarihi boyunca gelip geçmiş dinlerle, halen yaşayan din ve cereyanların incelenmesi devam ettiği sürece dinleri ilmî ölçülerle tasnif etmek ihtiyacı daima var olacaktır ![]() Dinler Tarihi araştırıcıları dinleri "ensabî" ve "eşkâli" olmak üzere iki ana bölümde tasnife tâbi tutmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı dinlerin inanç esaslarında, diğer bazılarının da ibadet şekillerinde istisnaî hallerin bulunması, bazılarının gerçekler, diğer bazılarının harikalar üzerine kurulması, bir takımında, dinin hükümlerinin bütün millete şamil olması, diğer bir takımında benzeri hususlar bulunması dinlerin sınıflandırılması problemini oldukça şekillendirmiştir ![]() Dinlerin sınıflandırılmasında akla ilk gelen Hak ve Batıl şeklindeki ayırım basit gibi görünürse de, böyle bir taksim ilmî açıdan oldukça zordur ![]() ![]() ![]() 1- İlkel Kabilelerde Din Dinler Tarihi ile ilgili klasik eserlerde genellikle kullanılan "İlkel Dinler" tabiri daha sonraları biraz değiştirilerek "İlkel Kabile Dinleri" şeklini almış bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Her ne kadar "İlkel" teriminin coğrafî, kültürel ve ekonomik boyutunu çizmek tam anlamı ile mümkün değilse de, gelişmiş bir hayat tarzına ulaşamamış, teknolojiyi yakalayamamış, asgari ölçüde hayat standardına kavuşmamış kişi veya topluluklar için bu tabirin kullanılması oldukça yaygındır ![]() ![]() Günümüz coğrafyasının genel yapısı içerisinde Avustralya, (8) Afrika, Pasifik Okyanus Adaları, Brezilya ve Cava'da küçük topluluklar halinde ilkel kabile yaşayışını sürdüren toplumların mevcudiyetinden bahsedilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlkel kabile yaşamı ile ilgili bir diğer çarpıcı örnek Karaip Adaları'nda gözlenmiştir ![]() ![]() ![]() 2- Putperestlik ve Haniflik Farsça "büt" kelimesinden gelen putperestlik, doğrudan doğruya kendisine ibadet veya bir mükaddesliği temsil etmek üzere "pişmiş toprak, taş, tahta, maden vb ![]() ![]() Tarihin hemen bütün dönemlerinde ve dünyanın her bölgesinde çeşitli putlara rastlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih incelendiğinde görülmüştür ki, insanlar mabud anlamında yalnız resim ve heykellere tapmakla yetinmemişler, çevrelerinde gördükleri canlı cansız her çeşit varlığa ve kuvvete tapmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm, tapınmayı yalnız Allah'a hasretmiş, O'nun dışında bir varlığa ibadeti şiddetle yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maddeden her tür putu iptal eden İslâm, maddî olmayan cinsten beşer zaaf ve ihtiraslarına karşı da olağanüstü hassastır ![]() ![]() ![]() Her çağdan daha büyük imkânlara sahip olan ve semavî dinleri taklit eden çağdaş putperestlik, puta tapıcılığın en sinsi, en masum ve en tehlikeli bir türünü teşkil etmektedir ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm Dini'ne sımsıkı bağlı bulunan kimse anlamına gelen "hanif' kelimesi cahiliyye devrinde doğru yolda olanlar Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hanif kelimesi Kur'an-ı Kerim'de çoğunlukla Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Vahye Göre Dinler Bir fikrin veya emrin Allah tarafından peygamberlere bildirilmesi demek olan vahiy ve o esasa dayanan dinler öncelikle Allah'a, peygambere ve kitaplara imanı emreder ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Vahiy eseri olan dinler tevhid kavramına dayanır ![]() ![]() 2- Vahye dayanan dinlerde peygamberlere iman gereklidir ![]() 3- Vahiy eseri olan dinlerde ilâhî bir kitaba iman şarttır ![]() 4- Vahye dayanan bütün dinler Ortadoğu'dan çıkmıştır ![]() 5- Tarihî olarak vahye dayanan dinler Sami ırkın etkisi altındaki bölgelerde zuhur etmiş, daha sonra o etki alanı dışına yayılmıştır ![]() 6- Gerek talimleri, gerek tarihî gelenekleri açısından vahye dayanan dinler misyonerli dinler olarak kabul edilmiştir ![]() 7- Vahiy mahsulü olan dinlerin talimleri gayet net ve açıktır ![]() 8- Vahiy dinleri dünya ve ahiret saadetini sağlayan prensipler getirmiştir ![]() 9- Vahye dayanan dinlerde aklın ve mantığın kabul etmeyeceği herhangi bir husus yoktur ![]() 4- İslâm Bilginlerine Göre Dinler Dinleri sınıflandırma konusunda Müslüman Dinler Tarihçileri, dinlerin manevî kıymetlerini temel alarak bir sınıflandırma yapmışlardır ![]() 1- Hak dinler, 2- Batıl dinler olmak üzere iki büyük kısma ayrılabilir ![]() Dinlerin manevî kıymetlerini esas alan bu tür bir sınıflandırmada hem ahlâkî, hem de hükmî bir mahiyet söz konusudur ![]() ![]() ![]() Dinlerin sınıflandırılmasına ışık tutmak bakımından: "O iman edenler, O Yahudiler, O Sabiiler, O Hristiyanlar, O Mecusiler, O Allah'a eş koşanlar yok mu, Allah kıyamet günü bunların aralarını mutlaka ayıracaktır ![]() ![]() ![]() Yukarıda mealini verdiğimiz ayette geçen Mecusiler ve şirk koşanlar (23) bir mabut tanıdıklarını iddia etmektedirler ![]() ![]() 5- Diğer Bazı Sınıflandırmalar Dinler Tarihi sahasında çalışma yapan araştırıcılardan bazıları, yukarıdaki tasnifler dışında da dinleri ayırıma tâbi tutmuşlardır ![]() 1- Sami, 2- Ari, 3- Moğol dinleri olmak üzere üçe ayrılır ![]() 1- Sami Dinler (Musevilik, Hristiyanlık, Müslümanlık) ![]() 2- Ari Dinler (Hindu, Jain, Zerdüşt ve Sıkh Dinleri) ![]() ![]() 3- Moğol Dinleri (Konfüçyüs, Tao, Ecdatperestlik, Şinto Dinleri) ![]() 6- Bazı Araştırıcılara Göre Dinler 1- İlkel, 2- Millî, 3- İlâhî Dinler olmak üzere üç grupta incelenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Batılı Bazı Dinler Tarihçilerine Göre Dinler 1- Tabiî Dinler, 2- Ahlâkî dinler olarak şu şekilde de sınıflandırmışlardır; 1- Tabiî Din, 2- Ahlâkî Din, 3- Mutavassıt Din, 4- Kurtuluş Dini, 5- Hakiki Kurtuluş Dini, 6- Ahlâkî Dine Dönüş Bir başka tasnif de şöyledir; 1- Tabiî Dinler, 2- Ruhanî Bir Şahsiyet Üzerine Kurulan Dinler, 3- Mutlak Dinler ![]() (1) Bazı araştırıcılar dinleri, konuşulan dillere göre sınıflandırmışlar ![]() ![]() (2) M ![]() ![]() ![]() ![]() (3) Esad, a ![]() ![]() ![]() ![]() (4) Bazı sosyal bilimlere göre Dinler Tarihi'nin, dinleri Hak ve Batıl olmak üzere tavsif ve sınıflandırmaya yetkisi yoktur ![]() (5) Ancak bu metodun tamamen ilmî bir kriter taşımadığı, bütün dinleri birbirinden ayırmaya kâfi gelmeyeceği de bir gerçektir ![]() (6) Mehmet Taplamacıoğlu, Karşılaştırmalı Dinler Tarihi, Ank ![]() ![]() ![]() (7) Günümüz sosyologlarından bazıları etnolojinin gelişmesiyle bu topluluklar hakkında "yazısı olmayan halklar" ve "tabiat halkları" terimlerini kullanmaktadırlar ![]() (8) Avustralya'm kuzey bölgesinde Aruhem ormanlarında yaşayan bir kabile halen ilk çağ dönemini yaşamakta çiğ et yiyerek ateşe tapmaktadırlar ![]() ![]() (9) Zaman Gazetesi, 14 Aralık 1993 ![]() (10) Tercüman Gazetesi, 5 Mayıs 1992 ![]() (11) Peygamberler içinde putatapıcılıkla savaşanların başında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (12) İslâm'a göre Allah, herhangi bir şekil veya herhangi bir sembolle temsil edilemez ![]() ![]() (13) Yeni Türk Ansiklopedisi, İst, 1984, VIII, 3150 ![]() (14) Nuh, 23 ![]() ![]() ![]() ![]() (15) Ancak putperestlik ve tektanrı inancının devamlı olarak birbiriyle mücadele halinde olduğunu vurgulamak lâzımdır ![]() (16) Rağıb el-İsfehani, el-Müfredat, (tah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (17) Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (18) A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (19) Dinlerin sınıflandırılmasında "Ensabî" ve "Eşkâlî" esaslar üzerinde durulduğu takdirde onların manevî değerleri pek fazla nazar-ı itibara alınmamaktadır ![]() (20) Müslüman Dinler Tarihi bilginleri, Hak Dinler'e "milel" Batıl Dinler'e "nihai" adını vermişlerdir ![]() ![]() (21) M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (22) Hac,17 ![]() ![]() ![]() (23) Bu ayet-i kerimede "şirk koşanlar"dan maksat, Arabistan ve bütün diğer memleketlerdeki müşriklerdir ![]() (24) Hak Dini Kur'an Dili, IV, 3390 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|