09-03-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Sualtı Fotoğrafçılığı
Denizlerin derinlikleri, insanoğlunu her zaman çekmiştir İnsanoğlu asırlardır derinliklerde neler oluyor, neler var, kimler yaşıyor sorularının cevabını aramıştır Fakat bulabildiklerini zannetmiyorum, hala da gizemliliğini korumaktadır
Denizin derinliliklerine merakın Asurlular zamanında başladığı tahmin edilmektedir Keçi derisinden yapılan hava tulumları, içinde hava boşlukları olan büyük çanlar gibi değişik tip dalış malzemeleri kullanmışlardır 1942-1943 yılında Jacques Cousteau ile Emile Gagnan birlikte çalışarak Aqualung'ı icat etmişlerdir (Fransızca'da su ciğeri denilmekte) Bu malzemeler temelinde fazla bir şey değişikliğe uğramadan günümüze kadar gelmiştir Günümüzde temel olarak kullanılan malzemeler dalış elbiseleri, denge yeleği (BC) ve içinde sıkıştırılmış atmosferdeki soluduğumuz hava bulunan dalış tüpüdür (200 at)
Bizim sportif amaçlı inebildiğimiz derinlik 42 metre olmakla birlikte derinliğin bizleri çektiği muhakkaktır, daha çok derinlik istemekteyiz Ancak inebildiğimiz derinlik bugünkü sportif dalış malzemeleri ile en fazla 50-60 metre kadardır
Sizlere sualtının güzelliklerini anlatmak zordur, bunları yaşamak gerekmektedir Orfozların bizleri gördüğü zaman salınarak derinliklere gitmesi, Ahtapot'un yuvasında kendisini taşlar ve deniz kabuğu ile kamuflaj etmesi, o kızgın bakışlı suratı ile bize bakan Müreni, sevimli yüzlü Mıgrıyı, kumu bıyıkları ile karıştıran Tekiri, akrabaları ile grup halinde dolaşan sevimli Çupra ve Karagözleri, Vatozları, Akyaları, Barakudaları anlatmakta nasıl başarılı olabiliriz ki Bu güzellikleri su üstüne taşımak için basınca dayanıklı içine su geçirmeyen sualtı fotoğraf ve video makineleri yapılmıştır
Sualtı fotoğrafçısı nasıl olunur sorusuna yanıt olarak ilk önce iyi bir yüzücü olmak, bunun devamı olan Balıkadam eğitimini (1 yıldız balık adam Brövesi) alıp su altında sepiye ayarını (denge ayarını) iyi bir şekilde yapabilmektir Güzel kareler yakalamak zaman ve sabır gerektirir, su altında karadaki gibi vücut dengesini ayarlamak ve çekilecek nesneyi konulu yakalayabilmek önemlidir Düşünün ki bu sizden korkarak kaçan bir balık ve aynı zamanda dip akıntıları sizi sürüklüyor Sualtında güçlü flaşlar kullanmak zorundayız, çünkü ilk 5 metrede kırmızı renk kaybolur ve derinlik arttıkça diğer renkler de yavaş yavaş yok olur, 31 metreden sonra ise bütün renkler griye dönüşür Cisme ışık tuttuğunuzda gri görünen renk yerine, gerçek renk gelmektedir Yani, fotoğrafını çektiğimiz canlıların renklerini görmeden kareleyemeyiz
Türkiye'de sualtı fotoğrafçılığı biraz yavaş gelişmektedir Çünkü bu ekipmanlara sahip olabilmek için 1500 ile 5000 dolar arası bir para ödemek gerekmektedir Makinenin içine deniz suyu girerse makinenin bütün parçaları paslanmakta ve tamiratı da biraz pahalı olmaktadır Sualtı fotoğraf makinelerinin üzerinde markalarına göre 3-4 adet O-ring bulunmaktadır Bunlar sualtına girmeden önce silikon gres yağları ile yağlanmaktadır Sualtı fotoğraf ekipmanları değişik isimlerde ve modellerde piyasada belli başlı firmalarda bulunmaktadır Bunlar: NIKONOS V, SEA&SEA, IKELITE vb  Bu makinelerin özellikleri objektiflerinin ve gövdelerinin su geçirmemesidir 5,5 atmosferik basınca dayanıklı (45 metre derinliğe dayanıklı) makinelerdir ve üzerlerinde güçlü flaşları mevcuttur Ayrıca kara makinelerinin akralit veya alüminyum malzemelerinden yapılan housing içine konulan modelleri de vardır SEA&SEA modelinin en iyi özelliği 35mm objektif üzerine 16mm ve makro lensleri takılabilmesidir Close-up moduna geçebilme özellikleri olduğu gibi kolay kullanım olanakları vardır NIKONUS V'nin ise sualtında lens değiştirme özelliği yoktur Hangi lens takılı ise onla çekim yapılabilmektedir, lens değiştirmek istendiğinde su yüzüne çıkıp makineyi iyice kurutmak gerekmektedir
TEMEL SUALTI FOTOĞRAFÇILIĞI TEKNİĞİ
SualtI fotoğrafçılığında başarılı olabilmek için ideal pozun seçilmesi ve netleştirilmesi dışında cismin uygun bir şekilde resme alınması, kameranın titremeden tutulması, nötr yüzerliliğin temini ve kontrolu, resmin çekileceği güzel bir açının temini gerekir
Cismin resim karesi içine alınması :
Cismin resim karesi içine alınma tekniği kameraya ve fotoğrafçılık tipine göre değişir
Cismi kare içine almaya yarayan sistemler:
Bu sistemler kameraya bağlı vizör, optik vizör, kamera merceğinden vizöre gelen görüntü ( single lens reflex ) ve makro fotoğrafçılıkta kullanılan tel karelerdir Kendi kameranızdaki sistemin ne olduğunu ve nasıl çalıştığını öğrenmek için kameranın el kitabına veya eğiticinize müracaat edebilirsiniz
Paralax:
Vizör veya optik vizörü kullanırken paralax hatasına karşı dikkatli olmalısınız Paralax vizörün ve kameranın cismi az farklı görmelerinden kaynaklanan ve cismin üstünün farkedilmeden kesilmesidir Bu hata cismi mercekten yansıtarak gören veya makro karelerinde yoktur Ayrıca bu hata bilhassa kısa mesafeden çekilen resimlerde ortaya çıkar Birçok optik vizörlerde bu hatayı düzelten yatay çizgiler vardır Ancak vizörde bu çizgiler yoksa 4ft/1 2 metreden daha yakın mesafeden çekilen resimlerde kamerayı hafifçe yukarı doğru tutmalısınız Paralax: Vizör veya optik vizörü kullanırken paralax hatasına karşı dikkatli olmalısınız Paralax vizörün ve kameranın cismi az farklı görmelerinden kaynaklanan ve cismin üstünün farkedilmeden kesilmesidir Bu hata cismi mercekten yansıtarak gören veya makro karelerinde yoktur Ayrıca bu hata bilhassa kısa mesafeden çekilen resimlerde ortaya çıkar
Kamerayı titretmeden tutma :
Resimlerin net çıkmamasının sebebi çoğunlukla çekim esnasında kameranın oynatılmasıdır Resmi çekerken kamerayı iki elle ve dikkatlice tutarken deklanşöre yavaş yavaş basmalısınız
Yüzerlik ve paletlerin kullanımında kontrol :
Yüzerlik ve paletlerin kullanım kontrolü hem kamerayı titretmeden tutabilmek hem de çekim esnasında çevreye zarar vermemek için şarttır Eğer dipte zarar verebileceğiniz organizmalar yoksa dibe oturup, kendinizi negatif yüzerlikli hale getirebilirsiniz Bu arada dibi bulandırmamalısınız Eğer orta suda veya dipte zarar vermek istemediğiniz bir organizma topluluğunun üzerinde iseniz mutlak nötr yüzerliğinizi temin etmelisiniz Bu arada paletlerinizi çarparak veya ahtapotunuzu sağa sola çarparak mercan yapısını öldürmemelisiniz Unutmayınız hiçbir resim bir canlının hayatından önemli değildir
Açı :
Sualtı fotoğrafçılığında çalıştıkça resmi çekebileceğiniz muhtelif açıları kullanacaksınız Hafifçe yukarı doğru ( yüzeye doğru ) bir açı kullanınız ( en çok kullanılan açıdır ) Böylece resmini çektiğiniz cismin kalabalık bir fonda kaybolmasından çok mavi bir zemin üzerinde net görülmesini sağlamış olursunuz
|
|
|