Yamaç Paraşütü Sözlüğü |
09-03-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Yamaç Paraşütü SözlüğüYamaç paraşütü, ingilizce "paragliding" , fransızca "parapente" , almanca "gleitschirm" diye adlandırılırYamaç paraşütü bi paraşüt diildir, o bir "kanat"tır ve paraşüt gibi düşmez, planör gibi uçar (süzülür)Bu bağlamda yamaç paraşütüyle atlanmaz,doğru teknikle havalanmak gerekirSon derece sağlam özel bir kumaş ve özel iplerden imal edilirBu teknoloji harikalarıyla uçmak için önce iyi bir eğitim almak gerekir, aksi taktirde iki bacağınızı da 6 yerinden kırmanız işten bile olmayabilirİşi iyice öğrendikten sonra kartallar gibi süzülmeniz, sıcak hava akımlarını kullanarak döne döne yükselmeniz ve kuşların neden şarkı söylediğini öğrenmeniz mümkündür Kanat : Yamaç Paraşütünde, havada süzülmeyi sağlayan kumaş kısım Askı İpleri : Kanada bağlı olan ipler, kanadın yüzeyine dengeli bir şekilde dağılırlar Ortalama 80-90 adet askı ipi vardır ve bunların her birinin taşıyabileceği yük 80-150 kg arasında değişmektedir Taşıyıcı Kolonlar : Askı ipleri bölümlere ayrılarak kolonlara bağlanır Bu sayede iplerin zarar görmesi ve dolaşması önlenir Aynı zamanda ipler bölümlerine göre ayrılmış olur Modern kanatlar 3 ve 4 kolonlu olarak üretilirler Harnes : Uçuş koltuğu Üzerindeki karabinalar aracılığıyla kanada bağlanır Harnesler vücudunuza göre ayarlanabilirler, yine de 3-4 bedenleri mevcuttur Harneslerle arkanıza yaslanıp saatler süren uçuşlar yapabilmeniz için konforlu üretilmişlerdir Bir harneste yedek paraşüt yeri, bagaj, yan cepler, telsiz cebi, sırt ve yan korumalar ile speed sistemi bulunur Cell (hücre): Kanadın zarlar aracılığıyla bölümlere ayrılmış kısımlarına denir Zarların üzerindeki delikler sayesinde kanadın içindeki hava sürekli bir cell diğerlerine hareket ederek iç basıncı dengeler Leading Edge (hücum kenarı-burun) : Kanadın ön kısmına denir Trailing Edge (firar kenarı-kuyruk) : Kanadın arka kısmına denir Flap : Kanadın yan uçlarındaki stabilizelerdir Rabit halka : Kolonlardaki ip demetlerini birleştiren çelikten kare ve üçgen halkalardır Karabinalar : Kanadı kolonlardan harnese monte etmeye yarayan,farklı açma kapama sistemleri olan :-):-):-):-)l aksamlardır Ripstop : Kanadın kumaşının üretiminde kullanılan dokuma tekniğidirKumaşın üzerinde mm''lik kareler vardır ve her bir kare dikiş vazifesi görürBu kareler herhangi bir yırtılma durumunda,yırtığın büyümesini engeller Dacron : Kanatların yapıldığı kumaş türüdürÖzelliği hafif olması ve çabuk sert form alabilmesidir Double-stich : Kanatların üretiminde kullanılan dikiş sistemidirBir düz ve bir zig-zag dikiş yan yanadırŞoklarda dikişlerden biri atarsa diğer dikiş destek görevi görür Kordo Hattı : Kanadın kuyruk kısmından burun kısmına kadar olan mesafeye denir Aspect Ratio : Kanadın boyunun enine oranıdır Glide Ratio : Süzülme oranıdırOrta seviye bir kanadın süzülme oranı ortalama 1/7'dirBu rüzgarsız havada 1000 metrelik bir tepeden havalanan yamaç paraşütünün düz uçarak 7 km süzülebildiğini gösterir Sink Ratio : Kanadın çöküşünün m/sn olarak ifade edilmesidir Hücum Açısı : Kanadın uçuş yönü ile kanat doğrultusu arasında kalan açıdırHücum açısı fren konumları arttırıldıkça artar,fren konumlarlı azaltıldıkça azalırHücum açısının düşük ya da yüksek olması uçuş performansını etkiler Durum Açısı : Kanat doğrultusu ile ufuk çizgisi arasındaki açıdır Süzülme Açısı : Uçuş yönü ile ufuk çizgisi arasındaki açıdırBu açı kanadın performansını belirler Yer Hızı : Kanadın ve pilotun yere göre hızıdır Hava Hızı : Kanat üzerinden geçen havanın hızıdır Rüzgar Hızı : Rüzgarın esiş hızıdır S Paterni : Iniş manevrasıdır 8 Paterni : Daha dar alanlarda kullanılabilen bir iniş manevrasıdır Irtifa : Uçuş yapılan yükseklik Termik : Dikine hareket eden;hava akımlarıdırYamaç paraşütçüleri yükselen hava akımlarını kullanarak binlerce metre yükselip,kilometrelerce uzağa giderler Türbülans: Düzensiz,stabil olmayan hava akımlarına denirYamaç paraşütçüleri için tehlike oluşturur Rotor : Oluşumlar arkasında oluşan düzensiz hava hareketleridir Dust Devil : Soğuk hava ile karşılaşan termikleri oluşturduğu küçük hortumlardır Soaring : Yamaç paraşütçüleri,yamaçların rüzgara bakan taraflarının önünde oluşan kaldırıcı bandı kullanarak saatler süren uçuşlar yaparlarBu tür uçuşlara soaring uçuşu ya da yelken uçuşu denir PLF : 5 nokta taklası olarak da bilinirSert bir inişte ya da bir kaza durumunda şoku vücudun 5 ayrı noktasına dağıtmak amacıyla kullanılır Stall : Kanadın yüksek hücum açısına bağlı olarak,hava hızının düşmesi sonucu üzerindeki kaldırıcı kuvvetlerin ortadan kalkmasıdır Stall sonucu;ileri gidiş durur ve hızlı bir irtifa kaybediş başlar Spin : Kanadın üç eksende koordinesiz dönüşdürSpin sırasında kanat üzerinde pilotun kontrolü kaybolur Spiral Dönüş : Bir çöküş manevrasıdırBir eksen etrafında koordineli 360 derecelik dönüşlerdir Budönüşler sırasında pilot,merkezkaç kuvveti etkisiyle kanadın dışına itilir ve kanad dönüşleri hızlanıp,dalarak gerçekleştirirSpiral dönüşlerde oluşan yüksek hız ve merkezkaç kuvveti etkisinden dolayı kanada binen yük artarBu dönüşler sırasında çöküş çok yüksektir Big Ears : Bir çöküş manevrasıdırKanad uç kısımlarından bilinçli olarak söndürülürSöndürülen alan arttıkça taşıyıcı kısım azalır ve çöküş artar Wingover : Bir çöküş manevrasıdır,aynı zamanda akrobasi amaçlı da kullanılır B-line Stall : Bir çöküş manvrasıdırKanat Bkolonları kullanılarak söndürülür;kanadın dış yüzeyi ikiye katlanır ve hızlı bir çöküş başlar,8-10 m/sn Asimetrik Kapanma : Kanadın tek tarafının kapanmasıdırMüdahale edilmezse ya da yanlış müdahalelerde pilot için tehlikeli olabilir Windsock : Rüzgarın esiş yönünü anlamamıza yarayan hafif kumaştan yapılmış basit bir araçtırKalkış ve iniş bölgelerine dikilirlerUzunca bir sopaya ya da boruya takılarak kullanılırlar Stremer : Rüzgarın esiş yönünü göstermesi için kullanılan bez ve kağıt parçalarına denir T Pano : iniş bölgesinde rüzgarın esiş yönünü belirtmek amacı ile kullanılır Speed Bar : Kanadın hızını arttırmak amacı ile kullanılırIp ve makara sistemi ile hernese ve kanadın speed sistemine bağlıdırAyaklarla itilerek kullanılır Windmeter (anomometre) : Rüzgarın hızını ölçmeye yarayan alete ya da cihaza verilen ad Vario : Uçuş sırasında yükseliş ile çöküşü,sesli ve görüntülü olarak bildiren cihaza verilen adVario'lar termiklerin kaldırıcılığının daha iyi anlaşılması ve merkezinin daha kolay bulunması amacı ile kullanılırlar Altimetre : Yüksekliği bildiren cihaza verilen ad GPS : Anında dünya üzerinde nerede olduğunuzu haber veren küçük ünitelerUydular aracılığıyla pozisyonunuzu gösteren araçlardırAynı zamanda yerden ne kadar yüksekte olduğunuzu da haber verirler Balast : Uçuşta kullanılan ekstra ağırlık |
|