![]() |
Mülakat Nedir-Mülakat Ne Demek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mülakat Nedir-Mülakat Ne DemekMülakat Nedir Mülakat Ne Demek, Mülakat Anlamı, Mülakat Yöntemeleri ve Mülakat Türleri Nelerdir, Mülakatın Tanımı Bir çok meslek grubuna aday meslek ehli personele, iş veren kurumlar mülakatlar uygular ![]() MÜLAKAT NEDİR İki kişi ya da bir kişi ile bir grup arasında sözlü bilgi alışverişidir ![]() ![]() ![]() ![]() MÜLAKAT YÖNTEMLERİ VE TÜRLERİ Herhangi bir iş görüşmesi farklı şekillerde uygulanabilir ![]() ![]() ![]() BİREBİR GÖRÜŞMELER Yapılandırılmamış mülakat da denir ![]() En çok kullanılan, esnek ama sonuçları çok tartışılan bir yöntemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür görüşmelerde katılımcıya görüşmeyi yönlendirme imkanı verilmiştir ![]() ![]() ![]() Amaç, tartışmalarda alınmayacak bilgi, duygu ve davranışalr hakkında bilgi almaktır ![]() ![]() ![]() PANEL GÖRÜŞMELER Bu yöntem, ikiden fazla görüşmecinin veya yöneticinin, birlikte, tek bir aday ile yaptıkları görüşmelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ÇALIŞMA ARKADAŞLARI GRUBU Bu yöntem, son yıllarda gittikçe daha fazla önem kazanan ekip / takım anlayışının eleman seçme sistemine yansımasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SIRALI GÖRÜŞMELER Sıralı görüşmelerde birebir ancak birbiri ardına yapılan birkaç görüşme söz konusudur ![]() ![]() ![]() DEĞERLENDİRME MERKEZİ Bu yöntemde panel görüşmelerin tersine, adayların sayısı üçten fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TELEFON GÖRÜŞMELERİ Sonuçları sağlıklı ancak uygulanması zor bir yöntemdir ![]() Özellikle ülkemizde az kullanılan görüşme tekniklerinden biridir ![]() ![]() Bunlardan ilki gazete ilanında verilen telefonlara adayların başvurması ve telefon eden adaylarla görevliler tarafından telefonda bir ön görüşme yapılmasıdır ![]() İkinci bir alternatif ise başvuran adayların özgeçmişleri üzerinden bir ön eleme yapılmasının ardından yüzyüze görüşmelere geçilmeden önce bir ikinci eleme unsuru olarak; veya özgeçmişte açık olmayan bazı konuları aydınlatmak amacı ile telefon görüşmelerinin yürütülmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() GÖRÜŞME SORULARI Görüşmeye gitmeden önce en çok düşüneceğiniz ve kafanızı meşgul edecek konulardan biri görüşmede size ne gibi sorular sorulabileceğidir ![]() ![]() İZLEME SORULARI Projede kiminle çalıştınız? Projenin sonucu ne oldu? Proje ne zaman sonuçlandı? Proje üzerinde nerede çalışıyordunuz? Bu firmadaki işinizden nasıl ayrıldınız? Neden ayrılmaya karar verdiniz? Bu sorunu nasıl çözdünüz? Neden bu çözümü tercih ettiniz? Firmamıza başvurmaya nasıl karar verdiniz? Bizimle neden çalışmak istiyorsunuz? YANSITICI SORULAR Yansıtıcı sorular ile adayın belirttiği bir görüş, soru olarak yinelenir ![]() ![]() YÖNLENDİRİCİ SORULAR Yönlendirici sorular, belirli bir husus ya da konuya ilişkin bilginin istenmesi amacı ile kullanılır ![]() ![]() ![]() ARAŞTIRICI SORULAR Şu anki görevinizden söz eder misiniz? Tipik bir iş gününüzü tarif eder misiniz? Şu anki ve önceki görevinizin size en cazip gelen yanı neydi? Halihazırdaki görevinizin en hoşlanmadığınız yönü nedir? Halihazırdaki pozisyonunuzda eksik olan ve yeni pozisyondan beklediğiniz neler var? Bir önceki işinizden neden ayrılmıştınız? Neden şu anda kariyerinizde değişiklik yapmak istiyorsunuz? Kendinize bir kariyer planı hazırladınız mı? Hazırladıysanız hangi yönde ve neden? Ne tür kararlar alırdınız? Üstesinden geldiğiniz en büyük sorun neydi? Müşterileriniz üzerinde en etkili olduğuna inandığınız satış tekniği nedir? Zor bir satış görüşmesi sırasında genellikle nasıl bir yaklaşım kullanmayı tercih edersiniz? Firmanızda uygulamaya koyabildiğiniz en büyük değişiklik neydi? Sizce bir yöneticinin sahip olması gereken en önemli özellik nedir? Neden? Sizce bu sektörün/firmanın önündeki en önemli engel nedir? Başarılı olamadığınız/olduğunuz bir durum/olay ve nedenleri? Pozisyonun gerekliliklerini ve görüşmenin yapısını göz önünde bulundurarak, görüşmeciye ilgili her tür sorularınızı sorabilirsiniz ![]() ![]() Bu işe alınacak kişinin ilk önceliğinin ne olması planlanıyor? Bu pozisyonda çalışacak kişinin kaç kişilik bir ekibi yönetmesi bekleniyor? Bu görevi yürütecek kişinin sorumluluklarını yerine getirebilmesi için ne tür olanaklar sağlanması planlanıyor? Şirketin yönetim felsefesini nasıl tanımlayabilirsiniz? Şirketin yönetici ve süpervizörlerinin ortak özellikleri nelerdir? Şirketin şu an karşı karşıya olduğu en önemli sorun nedir? Bu işe alınacak kişinin ilk altı ayda/bir yılda neleri başarmasını bekliyorsunuz? Bu pozisyonda başarılı olan kişinin kariyer yolu nasıl planlanıyor? Performans değerlendirmesi hangi kriterlere bağlı olarak nasıl gerçekleştiriliyor? Şirketin önümüzdeki üç yıl için vizyonu nedir? GÖRÜŞMEDE BEDENSEL İŞARETLER – VÜCUT DİLİ Eller başın arkasında kenetli, dirsekler yana açık ![]() ![]() Gözlüklerin takılması ![]() ![]() Gözlüklerin çıkarılması ![]() ![]() Öne eğilme ![]() ![]() Geriye yaslanma ![]() ![]() Göz teması ![]() ![]() Kollar kavuşturulmuş ![]() ![]() Burnun okşanması ![]() ![]() Ayakla / elle tempo tutulması ![]() ![]() Bir şey karalama ![]() ![]() Göz temasından kesilip hızla yere bakılması ![]() ![]() Defterin kapatılması, kalemin kapağının takılması, eşyaların yerlerinin değiştirilmesi ![]() ![]() Eller bitişik, parmak uçları birbirine değiyor ![]() ![]() Bacak bacak üstüne atılmış (ters yönde) ![]() ![]() Sandalyenin geriye itilmesi ![]() ![]() Sandalyenin öne doğru çekilmesi ![]() ![]() TESTLER Günümüzde özellikle üst seviye eleman alımlarında test kullanımı, hatalı eleman seçiminin riskini minimuma indirmek amacı ile giderek yaygınlaşmaktadır ![]() ![]() ![]() İşe alım sürecinde kullanılan dört ana test türü bulunmaktadır: Sağlık Testleri (Adayın fiziksel ve ruh sağlığının yerinde olup olmadığını ölçer) Beceri Testleri (Adayın zekası, sözel-sayısal yeteneklerini ölçer) Kişilik Testleri (Adayın kendi kişilik özelliklerini tanımladığı testlerdir) Başarı Testleri (Söz konusu görev hakkında bazı durum analizleri içerir ![]() Toplam mülakat süresinin en az %70′inde sizin konuşmanız gerekmektedir ![]() Sözle anlatılan mesaj iki kişi arasındaki toplam iletişimin %7’sini, sözle anlatılmayan mesaj ise gerçek mesajın %93′ünü oluşturur (%38 ses, %55 vücut dili) ![]() Eğer görüşmeci saatine bakıyor, gözlüklerini veya kalemini cebine yerleştiriyorsa görüşmeyi bitirmek istiyor olabilir ![]() Adayın işe alınmama sebebi, aşağıda belirtilen unsurlardan herhangi birine dayanabilir: Söz konusu pozisyonun gerektirdiği temel niteliklerde eksiklik ![]() Adayın pozisyon ile ilgili görev, çalışma saati, maaş, vb ![]() ![]() Uygulanan test sonuçlarının beklenenden düşük olması ![]() Herhangi bir sebeple daha uygun bir adayın bulunması ![]() Tatminkar olmayan referanslar ![]() Fiziksel özelliklerin söz konusu pozisyonun gerektirdikleri ile uyuşmaması ![]() SON SÖZ Kendine güven ve bunu çekinmeden göster ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|