|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çıktı, elbahrülmedid, kerim, kurani, tefsiri |
![]() |
El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) ÇıktıDr ![]() Ahmed İbn Acibe el-Hasenî'nin (rah) El- Bahrü'l Medid (Kur'an-ı Kerim Tefsiri) Çıktı Ahmed İbn Acibe el-Hasenî'nin (rah) yazdığı ve Yrd ![]() ![]() ![]() el-Bahrü'l-Medid fî Tefsiri'l-Kur'âni'l-Mecîd isimli tefsir, zahirî ve bâtınî ilimlerde üstat Ahmed Ibn Acibe el-Hasenî es-Sâzelî'ye aittir (1124/1809) ![]() Bu tefsir, baştan sona yüce Kur'ân'ın zahiri tefsiri ile tasavvufî işaretlerini bir arada sunan; zahirle batını, şeriatla hakikati, ilimle irfanı, nakille tecrübeyi, delille müsşahedeyi, amelle edebi, dille gönlü, sözle aşkı kaynaştıran orijinal bir tefsirdir ![]() İbn Acibe elliye yakın eserin sahibi bir alim ve kamil mürşit olarak bu tefsirini mürşitlerinin tavsiyesi ile ömrünün son döneminde yani en verimli devresinde yazmıştır ![]() Eserin zahirî tefsir kısmı, Beyzâvî, Ebü's-Suûd, Nesefî, Kurtûbî, İbn Atiyye ve İbn Cüzey gibi Ehl-i sünnetin en muteber tefsirlerinden oluşmaktadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı![]() El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-ı Kerim Tefsiri) Çıktı 08 Şubat 2012 Çarşamba 15:28 El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-ı Kerim tefsiri) ile ilgili merak edilenleri Yrd ![]() ![]() ![]() Semerkand okurlarının merakla beklediği 11 ciltlik EL-BAHRÜ'L-MEDİD tefsirinin ilk iki cildi çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte, Tefsirle ilgili merak edilenler, samimi bir sohbet eşliğinde ![]() ![]() ![]() S 1) Semerkand okurlarının merakla beklediği tefsir çalışmasında sona gelindi ![]() ![]() ![]() ![]() Tefsirin iki önemli yönü var; biri, Kur'an-ı Hakim'in zahiri tefsirini yapması, diğeri ise ayetlerdeki tasavvufi işaretlere değinmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() S 2) Piyasada okuyabileceğimiz çeşitli türden düşüncede bulunan âlimlerin tefsirleri var ![]() Her şeyden önce bu tefsir, doğru bir zahir ve batın anlayışını, Semerkand ruhunu, ulu ariflerin başında bulunduğu terbiye yolunu en iyi tanıtan ve yansıtan bir tefsirdir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) ÇıktıS 3) Tasavvuf tefsiri sadece İbn Acibe hazretlerinin yaptığı tefsir değil ondan başka tasavvufi tefsirlerde var ![]() Bu konuyu Tanta Kur'ân-ı Kerîm Külliyesi Dekanı ve Diyanet İşleri Yüksek Konseyi Âzası Prof ![]() ![]() Gerçekten, ilk dönemden itibaren Allah Teâlâ'nın kitabının tefsiriyle meşgul olanların çalışmaları sonucunda çok sayıda tefsir çeşidi, tefsir usulü, ekolü ve yöntemleri ortaya çıktı ![]() Bazı müfessirler, Kur'an'ın tefsirinde, bütün gayret ve himmetlerini, Hz ![]() ![]() ![]() Müfessirlerin bir kısmı, tefsirinde lügat ilimlerine yöneldi; böylece tefsir alanında sarf, nahiv, beyan, belâgat gibi çeşitli renkleriyle lügat ağırlıklı tefsir ekolleri ortaya çıktı ![]() Bir kısmı, kelâm ve akaid yönünü tercih etti; tefsirini, derin kelâm mevzularıyla doldurdu, kendi mezhebinin diğer mezheplere karşı üstünlüklerini ele aldı, kendi mezhebinin görüşlerini öne çıkarttı ![]() Bir kısmı, tefsirinde, bir mezhebin fıkhî görüşlerine ağırlık verdi (bununla birlikte diğer hak mezheplerin görüşlerini de zikretti); böylece ahkâm tefsirleri ortaya çıktı ![]() ![]() Bir kısmı ise kıssalara önem verdi; bu kıssaların sahihi ile sakatını tam ayırmadan Kur'an kıssalarını tefsir sadedinde çeşitli rivayet ve nakilleri bir araya getirdi ![]() İşte bu şekilde tefsirle meşgul olan âlimler, değişik yollar, farklı usuller ve çeşitli yöntemler kullandılar ![]() ![]() ![]() Bütün bunlarla birlikte tefsir ilmi, varlığın hakikatlerini anlamada ve Allah'ın kitabının manalarını tam olarak ortaya koymada ancak işârî/tasavvufî tefsir ekolüyle kemale ermiştir ![]() ![]() ![]() İmam Süyûtî, el-İtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân adlı eserinde der ki: "Müfessirin sahip olması gereken ilimlerin on beşincisi, ilm-i mevhibedir ki o da ilmiyle amel edenlere Allah Teâlâ'nın bahşettiği bir ilimdir ![]() ![]() ![]() İbn Ebü'd-Dünya, "Kur'an ilimleri ve ondan çıkan şeyler, sahili olmayan bir denizdir" demiştir ![]() İmam Süyûtî, sözüne devamla der ki: "Müfessir için alet hükmünde olan bu ilimleri tahsil etmeyen bir kimse müfessir olamaz ![]() ![]() ![]() Evet, Kur'an ibaresinin bâtınını, irfanî zevkle ve manevi keşifle haber veren bu işârî boyuta bakmaksızın yapılan tefsir, Cenab-ı Hakk'ın, cihad-ı ekber kılıcıyla nefislerini öldürdükten sonra kalpleri ve ruhları tertemiz olan irfan sahibi dostlarına bahşettiği bu olgun meyveden, bu çarpıcı güzellikten yoksundur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Muhakkak Kur'an'ın her âyetinin bir zâhiri, bir bâtını, bir haddi (sınırı) ve bir matlaı (hakikatin doğuş yeri ve Hakk'ı müşahede yeri) vardır ![]() Zâhirden kasıt, zâhir ilmi ehlince Kur'an'ın manalarından anlaşılandır ![]() Bâtından maksat ise Allah Teâlâ'nın hakikat ehline vâkıf kıldığı âyetlerdeki sırlardır ![]() ![]() ![]() "Had"den maksat, Kur'an'dan her âyetin, Allah Teâlâ'nın murat ettiği mana bakımından bir sonunun ve sınırının olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Cafer-i Sâdık [rahimehullah], şu sözüyle bu duruma işaret etmiştir: "Şüphesiz Allah Teâlâ, kelâmı okunurken kullarına tecelli eder, fakat onlar bunu idrak edip göremezler ![]() Buna göre matla' (veya muttala'), kulun, okuduğu kelâmdan yükselerek (kalbiyle), her şeyin sahibi bütün gaybı bilen Cenâb-ı Hakk'ı müşahede etmesidir Allah Teâlâ, varlığın efendisi Resûlullah'ın [sallallahu aleyhi vesellem] hürmetine, bizi bu makamın ehli olanlardan eylesin ![]() Görüldüğü gibi, "Kur'an'ın bir zâhiri bir bâtını vardır" hadisi ve benzerleri , işârî tefsirin temellendirilmesinde Kur'an'da yapılan işaretleri desteklemektedir ![]() "Onlar Kur'an'ı düşünmezler mi? Yoksa kalplerinde kilitler mi var?" (Muhammed 47/24) ![]() "Bu topluma ne oluyor ki hemen hiç söz anlamıyorlar?" (Nisâ 4/78) ![]() Bu âyetlerde işârî tefsire güçlü bir işaret vardır ![]() ![]() "Eğer isteseydim, Fâtiha'dan yetmiş deve yükü ilim çıkarırdım ![]() Yine Hz ![]() ![]() Tefsir âlimlerinin büyükleri, âriflerin gönlünde ortaya çıkan işârî/tasavvufî tefsiri geçerli saymış, tefsirlerinde bunlara da yer vermiştir ![]() Büyük müfessirler arasında himmet ve gayretini sadece zâhir tefsire hasreden, işârî tefsirle hiç ilgilenmeyenler vardır; Zemahşerî gibi ![]() ![]() ![]() Bazı büyük müfessirler içinde, sa'yü gayretinin çoğunu zâhir tefsire vermekle birlikte bir miktar işârî tefsire yer verenler de bulunmaktadır; Fahreddin Râzî, İmam Nîsâbûrî ile İmam Âlûsî bunlardandır ![]() Bazı müfessirlerin ise işârî yönünün ağır bastığını, zâhirî tefsire pek az yer verdiğini görmekteyiz; Vecîzü Celîli'l-Kadr adlı eserin sahibi Sehl b ![]() ![]() ![]() Bazı müfessirlerin ise tamamen işârî tefsirle iktifa ettiğini görmekteyiz ![]() ![]() ![]() Müfessirler arasında belirli dengede, her iki tarafın da hakkını vererek zâhirle işârî tefsiri birleştiren âlimler de vardır ki artık bu şekilde hazırlanmış bir tefsir, cevherlerle, incilerle kemal bulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sizlere takdim ettiğimiz el-Bahrü'l-Medîd fî Tefsîri'l-Kur'âni'l-Mecîd isimli bu tefsir, Kur'an tefsirinde parlak bir delildir ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teâlâ'dan, bizden bu ameli kabul buyurmasını ve bizleri, hak dostları olan Kur'an ehli arasında haşretmesini niyaz ederim ![]() ![]() ![]() Tefsir kaç ciltten oluşuyor ve ne kadar sürede tamamlanması planlanıyor? Tefsiri aslı Arapça olup değişik zamanlarda yapılmış dört, altı ve sekiz ciltlik baskıları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) Çıktı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() El-Bahrü'l-Medid (Kur'an-İ Kerim Tefsiri) ÇıktıTefsir'in okunmasında izlenecek yol hakkında okuyucularınıza neler söyleyebilirsiniz? Bizi sonsuz kudretiyle insan olarak yaratan, rahmetiyle yaşatan, ilmiyle kuşatan, nuruyla aydınlatan, habibine ümmet, kitabına vâris yapan, ezelî kelâmında muhatap alarak bize, "Ey mümin kullarım!" diye hitap buyuran Allah Teâlâ'ya sonsuz hamd ve senâ olsun ![]() Bütün âlemlere rahmet kılınan, müminler için manevi tezkiye, terbiye ve terakki rehberi yapılan, Allah'ın habibi, yaratılmışların en hayırlısı efendimiz Hz ![]() ![]() Kıymetli okuyucularımız, size değerli bir eseri sunmanın mutluluğu içindeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed İbn Acîbe el-Hasenî [kuddise sırruhû], elliye yakın eserin sahibi bir âlim ve kâmil mürşid olarak bu tefsirini mürşidlerinin tavsiyesi ile ömrünün son döneminde yani en verimli devresinde yazmıştır ![]() Müfessirimiz, el-Bahrü'l-Medîd'in zâhirî "tefsir" kısmını Beyzâvî, Ebüssuûd, Nesefî, İbn Atıyye, Kurtubî ve Hâşiyetü'l-Fâsî gibi muteber tefsirlerin açıklama ve nakillerinden oluşturmuştur ![]() ![]() İbn Acîbe el-Hasenî [kuddise sırruh], "Âyetin Tasavvufî İşaretleri" kısmında, daha önce tefsirini yaptığı âyetlerin muhtevasını göz önüne alarak açıklamalarda bulunmuş; bu arada mürşidlere, müridlere, muhiplere veya münkirlere en az bir hatırlatma yapmıştır ![]() ![]() Kıymetli okuyucularımız, her mümin, kendisine hitap eden ilâhî emir ve nehiyleri bilmekle yükümlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tefsirleri fıkıh ve ilmihal kitabı gibi görmemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Biz el-Bahrü'l-Medîd'i incelediğimizde bunun halkımıza faydalı bir tefsir olduğunu tesbit ettik ve istişarelerimiz sonucunda tercümesine karar verdik ![]() ![]() ![]() Bu arada tercüme sırasındaki dipnot kısmındaki ilave çalışmalarımızı "Tercümede Takip Ettiğimiz Usul" başlığında zikrettik ![]() ![]() Tefsirin "Giriş" kısmı tarafımızca hazırlanmıştır ![]() ![]() Giriş kısmının ikinci bölümünde İbn Acîbe'nin doğumu, ailesi, yetişmesi, hocaları, eserleri ve tefsirindeki metodu yeterince tanıtıldı ![]() ![]() Üçüncü bölümde ise Kur'an'ın tarifiyle birlikte, eûzü besmelenin mana, hüküm ve hikmetleri işlendi ![]() Tefsir, müfessirimizin önsözü ve Fâtiha sûresiyle başlamaktadır ![]() Kıymetli okuyucularımız, tercümesini sunduğumuz bu kıymetli tefsiri, bazıları farklı yönlerden tenkit edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada, tercümenin mana ve muhteva yönünden incelenmesini üstlenerek kıymetli değerlendirme ve tavsiyeleriyle katkıda bulunan sayın Prof ![]() ![]() ![]() Bizi, takip, uyarı, sevgi ve dualarınızla destekleyiniz ![]() Bütün yardım ve başarı sonsuz kerem sahibi Mevlâmız'dandır ![]() Hamdolsun âlemlerin Rabb'i yüce Allah'a ![]() Yrd ![]() ![]() ![]() 1962 Tokat/Reşadiye doğumludur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Semerkand özel Araştırma Merkezi'nde çalışmalarını yürüten yazarın, Semerkand dergisinde yayınlanmış yetmişin üzerinde makalesi mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Yazarın yayımlanmış telif çalışmaları Semerkand Yayınları'ndan: Kaynaklarıyla Tasavvuf (2 cilt), Ehl-i Sünnet İnancı, Allah Yolunda Yardım ve Cömertlik, Dinimi Öğreniyorum, Kulun Yolculuğu (Mi'rac ve Nefs Terbiyesi), Ateşin Yakmadığı Âşık (Kıssaların Diliyle İman) ![]() Şûle Yayınları'ndan: Kur'an ve Tasavvuf ![]() Umran Yayınları'ndan: Kur'an ve Sünnet Işığında Rabıta ve Tevessül (Heyetle), İslam'da Velayet ve Keramet ![]() Yazarın yayımlanmış tercüme çalışmaları Semerkand Yayınları'nda:Avarifü'l-Mearif Tercümesi (Gerçek Tasavvuf), Sühreverdî'den, Kalplerin Azığı (Kûtu'l-Kulûb tercümesi), Ebû Tâlib el-Mekkî'den heyetle, 4 cilt, Kuşeyri Risâlesi, İmam Kuşeyrî'den, Hak Yolunun Esasları, İmam Gazâlî'den ![]() Şûle Yayınları'ndan: Hz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|