|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
allahın, birliğini, birliğinin, ispat or allahın, ispatı |
![]() |
Allah'ın Birliğini İspat/Allah'ın Birliğinin İspatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'ın Birliğini İspat/Allah'ın Birliğinin İspatıAllah'ın birliğini ispat/Allah'ın Birliğinin İspatı Sual: Allahü teâlâ bir olduğunu Kur'an-ı kerimde bildirmiş midir? CEVAP Defalarca bildirmiştir ![]() (İlahınız bir tek ilahtır ![]() ![]() (Allah’tan başka ilah yoktur ![]() (Ondan başka ilah yoktur ![]() ![]() (Tanrı üçtür demeyin! Allah, ancak bir tek ilahtır ![]() (O ancak bir tek ilahtır ![]() (İlahınız tek bir ilahtır ![]() (İki ilah edinmeyin, O ancak bir ilahtır ![]() ![]() (Allah’tan başka ilahlar olsaydı, bu ilahlar, Arşın sahibi Allah’a elbette bir yol ararlardı ![]() ![]() ![]() (Allah’tan başka ilah olsaydı, her ilah, kendi yarattığını idare eder, bir gün elbette biri diğerlerine galip gelirdi ![]() ![]() (Sizin ilahınız, elbette kendisinden başka ilah olmayan Allah’tır ![]() (Allah’tan başka, yerde-gökte ilahlar olsaydı, yerin-göğün nizamı bozulurdu ![]() ![]() (Ey Resulüm, senden önceki her peygambere, "Benden başka ilah yoktur ![]() ![]() (Allah her şeyin yaratıcısıdır ![]() ![]() (Her şeyi O yaratmıştır ![]() (Yaratmak Ona mahsustur ![]() (İlahınız birdir ![]() (O Allah birdir ![]() (O Allah tektir ![]() Birliğini ispat Sual: Allahü teâlânın birliği nasıl ispat edilebilir? CEVAP Allahü teâlânın varlığı ve birliği, ilmî ve aklî yollar ile de ispat edilmiştir ![]() ![]() ![]() 1- Bir âyet-i kerime meali: (Eğer yer ile gökte, Allah’tan başka ilahlar olsaydı, bunlardaki nizam bozulur, karma karışık olurdu ![]() Bu âyet-i kerimenin işareti kâinatın yaratıcısının iki olduğu farz edilse, bu iki yaratıcının işleri, birbirinden, ya farklı veya aynı olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki ilahın bir konudaki işi farklı olursa, birisi bu iş şöyle olsun, öteki de hayır böyle olsun derse, o işte ikisinden birisinin istediği olursa ikisinden birisinin âcizliğini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Kâinatın yaratıcısının hâşâ iki olduğu farz olunsa, ikisinden biri, dilediğini yapmakta ya kâfi olur veya olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- İki ilah olduğu farz edilse, ya birbirine muhtaçtır, ya değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âlemin mutlak bir yaratıcısı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Yaratıcının iki olduğu farz olunsa, onlardan biri, bir kimsenin kalkmasını dilediği anda, diğerinin de, onun oturmasını dilediğini farz edelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemde mevcut olan varlıklar, kendi kendilerine var ve yok olamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâinatta hiçbir şey yok idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin hadis olduğunu gösteren diğer bir delil de, âlemin her zaman bozularak değişmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin mümkün olduğuna, yani yok iken var olabileceğine başka bir delil de, âlemin hadis olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cisimlerin durmadan değişmeleri, birbirlerinden hasıl olmaları, sonsuzdan gelerek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin şimdi var olması, sonsuzdan var olarak gelmediğini, yoktan var edilmiş bir ilk varlığın bulunduğunu göstermektedir ![]() ![]() Var olan şey ikidir: Biri, yok iken, sonradan var olan (yaratık), ikincisi hep var olan (Vacib)dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki, sonradan olmayarak ve yaratık olmayarak, yani hep var olarak, bütün yaratıkların tek yaratıcısı, ancak vacib-ül-vücud olan Allahü teâlâdır ![]() Vacib-ül vücud, varlığı mutlak lazım olan demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah'ın Birliğini İspat/Allah'ın Birliğinin İspatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah'ın Birliğini İspat/Allah'ın Birliğinin İspatıAllah'ın birliğini ispat Sual: Allahü teâlâ bir olduğunu Kur'an-ı kerimde bildirmiş midir? CEVAP Defalarca bildirmiştir ![]() (İlahınız bir tek ilahtır ![]() ![]() (Allah’tan başka ilah yoktur ![]() (Ondan başka ilah yoktur ![]() ![]() (Tanrı üçtür demeyin! Allah, ancak bir tek ilahtır ![]() (O ancak bir tek ilahtır ![]() (İlahınız tek bir ilahtır ![]() (İki ilah edinmeyin, O ancak bir ilahtır ![]() ![]() (Allah’tan başka ilahlar olsaydı, bu ilahlar, Arşın sahibi Allah’a elbette bir yol ararlardı ![]() ![]() ![]() (Allah’tan başka ilah olsaydı, her ilah, kendi yarattığını idare eder, bir gün elbette biri diğerlerine galip gelirdi ![]() ![]() (Sizin ilahınız, elbette kendisinden başka ilah olmayan Allah’tır ![]() (Allah’tan başka, yerde-gökte ilahlar olsaydı, yerin-göğün nizamı bozulurdu ![]() ![]() (Ey Resulüm, senden önceki her peygambere, "Benden başka ilah yoktur ![]() ![]() (Her şeyi O yaratmıştır ![]() (İlahınız birdir ![]() (O Allah birdir ![]() (O Allah tektir ![]() Birliğini ispat Sual: Allahü teâlânın birliği nasıl ispat edilebilir? CEVAP Allahü teâlânın varlığı ve birliği, ilmî ve aklî yollar ile de ispat edilmiştir ![]() ![]() ![]() 1- Bir âyet-i kerime meali: (Eğer yer ile gökte, Allah’tan başka ilahlar olsaydı, bunlardaki nizam bozulur, karma karışık olurdu ![]() Bu âyet-i kerimenin işareti kâinatın yaratıcısının iki olduğu farz edilse, bu iki yaratıcının işleri, birbirinden, ya farklı veya aynı olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki ilahın bir konudaki işi farklı olursa, birisi bu iş şöyle olsun, öteki de hayır böyle olsun derse, o işte ikisinden birisinin istediği olursa ikisinden birisinin âcizliğini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Kâinatın yaratıcısının hâşâ iki olduğu farz olunsa, ikisinden biri, dilediğini yapmakta ya kâfi olur veya olmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- İki ilah olduğu farz edilse, ya birbirine muhtaçtır, ya değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âlemin mutlak bir yaratıcısı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Yaratıcının iki olduğu farz olunsa, onlardan biri, bir kimsenin kalkmasını dilediği anda, diğerinin de, onun oturmasını dilediğini farz edelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemde mevcut olan varlıklar, kendi kendilerine var ve yok olamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâinatta hiçbir şey yok idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin hadis olduğunu gösteren diğer bir delil de, âlemin her zaman bozularak değişmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin mümkün olduğuna, yani yok iken var olabileceğine başka bir delil de, âlemin hadis olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cisimlerin durmadan değişmeleri, birbirlerinden hasıl olmaları, sonsuzdan gelerek değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlemin şimdi var olması, sonsuzdan var olarak gelmediğini, yoktan var edilmiş bir ilk varlığın bulunduğunu göstermektedir ![]() ![]() Var olan şey ikidir: Biri, yok iken, sonradan var olan (yaratık), ikincisi hep var olan (Vacib)dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki, sonradan olmayarak ve yaratık olmayarak, yani hep var olarak, bütün yaratıkların tek yaratıcısı, ancak vacib-ül-vücud olan Allahü teâlâdır ![]() Vacib-ül vücud, varlığı mutlak lazım olan demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|