Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
cenaze, farz, kılmak, mıdır, namazı

Cenaze Namazı Kılmak Farz Mıdır?

Eski 09-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Cenaze Namazı Kılmak Farz Mıdır?



Cenaze namazı ve defin

CEVAP

Farzı kifayedir Birkaç kişi namazı kılarsa diğerlerinden bu farz sakıt olur [düşer] Yani bir müminin vefat ettiğini haber alan erkeklere, erkek yoksa, kadınlara cenaze namazı kılmak, gasl, techiz ve defn farzı kifayedir


Sual: Cenaze için namaz olur mu?

CEVAP

Cenaze namazı, Allah için namaz ve ölen kimse için duadır


Sual: Cenaze namazının kabul olması için şartlar nelerdir?

CEVAP

Altı şart vardır:

1- Meyyit [ölü] Müslüman olmalıdır


2- Yıkanmış olmalıdır Yıkanmadan gömülen, üzerine toprak atılmamış ise, çıkarılıp yıkanır, sonra namazı kılınır Cenazenin ve imamın bulunduğu yer temiz olmalıdır Cemaatinki şart değildir Çünkü, yalnız imamın kılması ile farz yapılmış olur


3- Cenazenin veya bedeninin yarısı ile başının veya başsız yarıdan fazla bedenin, imamın önünde bulunması lazımdır


4- Cenaze, yerde veya yere yakın, ellerle tutulmuş veya taşa konmuş olmalıdır Başka bir yerde bulunan veya hayvan üstünde veya el ile yüksekte tutulan cenazenin namazı kabul olmaz Cenazenin başı, imamın sağına, ayağı soluna gelecektir Tersine koymak günahtır


5- Cenaze, imamın önünde hazır olmalıdır


6- Cenazenin ve imamın avreti örtülü olmalıdır


Cenaze namazının farzı ikidir:

1- Dört kere tekbir getirmektir

2- Ayakta kılmaktır Özürsüz, oturarak veya hayvan üstünde kılmak caiz değildir Yağmurdan, çamurdan dolayı hayvandan inemezse caiz olur


Sual: Cenaze namazı için niyet farz mı?

CEVAP

Evet


Sual: Cenaze namazının sünneti kaçtır?

CEVAP

Cenaze namazının sünneti üçtür:

1- Sübhaneke okumak

2- Salevat okumaktır Çünkü, duadan önce salevat okumak, duanın sünnetidir

3- Kendine, ölüye ve bütün Müslümanlara af ve mağfiret için dua okumak


Sual: Cenaze namazı nasıl kılınır?

CEVAP

Maddeler halinde bildirelim:

1- Önce, (Allah için namaza, meyyit [ölü] için duaya) diye niyet edilir


2- İlk tekbir alınır, yani Allahü ekber denir, iki el bağlanır, Sübhaneke okunur Sübhaneke okurken, (Ve celle senaüke) de ilave edilir Fatiha okunmaz


3- İkinci tekbirden sonra, teşehhüdde okunan Salli bârikler okunur


4- Üçüncü tekbirden sonra, cenaze duası okunur Cenaze duasını bilmeyen, Rabbena âtina duasını okur veya yalnız (Allahümmağfirleh) der yahut dua niyetiyle besmelesiz Fatiha okur


5- Dördüncü tekbirden sonra, hemen sağa ve sonra sola selam verilir Selam verirken, cenazeye ve cemaate niyet edilir Sağa selam verirken sağ el indirilir, sola selam verirken sol el indirilir Yahut okuma bitince iki el birden indirilse de olur


6- Namaza geç yetişen, imam herhangi bir tekbiri getirirken, beraber tekbir getirip namaza başlar Bu tekbire iftitah tekbiri olarak niyet eder İmam selam verdikten sonra, kaçırdığı tekbirleri birbiri arkasından söyleyip, bir şey okumadan selam verir Dördüncü tekbire de yetişemeyen, namazı kaçırmış olur


7- Cenaze namazının dört tekbirinden her biri, bir rekât gibidir Dört tekbirin yalnız birincisinde eller kulaklara kaldırılır İndirilince, göbek altına bağlanır Sonraki üç tekbirde eller kaldırılmaz


Sual: Cenazede de ön safta namaz kılmak daha sevap mıdır?

CEVAP

Hayır, cenazede son safta kılmak daha sevaptır


Sual: Cenaze olduğu zaman, Âyet-el kürsiyi ve tesbihleri okumayarak sünnet terk etmek uygun mudur?

CEVAP

Cenaze sebebiyle sünneti terk etmek uygun değildir Cenaze namazını acele kılmak müstehaptır Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez Cemaatin çok olması için, cenazeyi saatlerce bekletip, sonra acele ederek Âyet-el kürsiyi ve tesbihleri terk etmek, özürsüz bir sünneti terk etmek, ortadan kaldırmak ve hele önem vermemek çok yanlıştır


Sual: Akıl baliğ olmamış çocuk, cenazeyi yıkayabilir mi ve cenazenin namazını kıldırabilir mi?

CEVAP

Çocuğun cenaze yıkaması caiz ise de, namazını kıldırması caiz değildir


Sual: Cenazeyi yıkarken kıbleye karşı yan yatırarak mı yıkamak gerekir?

CEVAP

Cenaze, göbek ile diz arası örtülü olarak, sırt üstü veya kolay olan şekilde yatırılır Kıbleye karşı yatırmak sünnettir


Sual: Sabah ölmüş bir kişinin cenaze namazını, cemaat çok olsun diye öğle namazından sonraya bırakmak uygun mudur?

CEVAP

Cemaat çok olsun diye, cenaze namazını vakit namazlarından sonraya bırakmak mekruhtur


Cenazeye kalkmak

Sual: Cenazeyi görenin saygı duruşuna kalkması caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir Musallada cenaze namazı için bekleyenler, cenaze yere konmadan önce ayağa kalkmazlar Surret-ül-fetava kitabında, (Musallada oturanlar, cenaze gelince ayağa kalkmamalıdır) denmektedir


Merak-ıl-felah ve Dürr-ül-Muhtar’da, cenazeyi görenin, saygı duruşu olarak ayağa kalkmasının caiz olmadığı yazılıdır


Resulullah efendimizin cenaze görünce kalktığı, geçtikten sonra oturduğu ve siz de böyle yapın diye emrettiği bildirildiyse de, bu emir nesh edildi; yani bir zaman sonra bu emrini değiştirdi (Halebî, S Ebediyye)


Sual: Cenazeye toprak atanların, elindeki küreği başkasına vermeyip yere atması doğru mudur?

CEVAP

Yanlıştır Başkasına verince, melekler, şaşırıp yanlışlıkla sevabı o kürekle son toprak atana yazar diyorlar Bu çok yanlıştır Hâşâ, melekler şaşırmaz, yanlış iş yapmaz Hiç kimsenin sevabını başkasına yazmaz Küreği yere atmayıp başkasına vermek daha uygundur


Sual: Mezar başında ayakta durmak uygun mudur?

CEVAP

Cenazeyi kabir başına koyunca, iş yapmayanlar oturmalı veya çömelmeli, gayrı müslimler gibi ayakta durmamalıdır


Sual: Cenaze defnedilirken neler okumalıdır?

CEVAP

Cenaze defnedilirken, Kadir, Kâfirun, Nasr, İhlas, Felak, Nas ve Fatiha surelerini okumak, ölü için dua ve istiğfar etmek müstehaptır Bekara suresinin başını ve sonunu okumak da müstehaptır


Sual: Kabirde yüksek sesle Kur’an okumak uygun mudur?

CEVAP

Yüksek sesle okumak mekruhtur Maalesef bugün kabristanda Kur’an-ı kerimler sesli olarak okunmaktadır Gerek ölü defnedilirken ve gerekse başka zaman, mezarlıkta Kur’an-ı kerimi, kendi duyacağımız kadar sessiz okumak gerekir


Sual: Bazı meşhur kişiler ölünce nutuk çekilerek övülüyor Uygun mudur?

CEVAP

Kabir yanında nutuk söylemek, ölüyü kendinde bulunmayan şeylerle övmek caiz değildir Kendinde bulunan sıfatlar ile övmek de faydasızdır


Sual: Cenaze götürülürken yüksek sesle tekbir getirilebilir mi?

CEVAP

Cenaze götürülürken, yüksek sesle tekbir, tehlil, ilahiler okumak bid’at ve günahtır (Halebi, Merakıl-felah, Tahtavi haşiyesi, Nimet-i İslam, Şir’a şerhi)


Sual: Ölü için matem tutmak, siyah elbise giymek, siyah perde ve rozet, işaret asmak, matem işaretleri, resmini taşımak caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir (Hazânet-ür-rivâyât)


Sual: Cenaze defnedildikten sonra, mezarlıkta bulunanların, cenaze sahiplerine taziyede bulunmaları bid’at midir?

CEVAP

Bid'at değildir


Sual: Cenaze sahibine rast gelince taziye etmek, yani başsağlığı dilemek sabır tavsiye etmek müstehap mıdır?

CEVAP

Evet müstehaptır


Sual: Taziye için neler söylemelidir?

CEVAP

Taziye için, (Allahü teâlâ güzel sabretmeni nasip etsin, rahmetlinin günahlarını affetsin) gibi bir şey söylenir


Sual: Ölü için kaç güne kadar taziye etmek uygun olur?

CEVAP

Üç günden sonra taziye yapmak mekruhtur Ancak uzakta olanlar ve yakın olup da, geç haber alanlar için mekruh olmaz


Sual: Ölü için, çeşitli kimselerin sessiz olarak çeşitli cüzler okuyup, Kur'an-ı kerimi hatmetmeleri ve her birinin okuduğunun sevabını ölünün ruhuna göndermeleri veya birinin hepsi yerine hediye etmesi, yani hatim duasını yapması, okuyanların da âmin demeleri caiz midir?

CEVAP

Caiz ve çok faydalı olur


Sual: Peygamber efendimiz, bir borçlunun cenaze namazını kılmak istememiş, bir başkası borcu üzerine alınca kılmıştır Borçlu ölenin cenaze namazı kılınmaz mı?

CEVAP

Kılınır Peygamber efendimiz kul borcu ile ölmemenin önemini göstermek için bildirdiğiniz harekette bulunmuştur


Sual: Hangi Müslümanın cenaze namazı kılınmaz?

CEVAP

Şu dört kişinin cenaze namazı kılınmaz: 1- Bâginin yani haksız olarak halifeye isyan edenler, dövüşürken öldürülürse, 2- Müslümanların yolunu kesen hırsızlar, dövüşürken öldürülürse, 3- Zulüm ile meşhur olan kabileler, dövüşürken ölürse, 4- Silah ile ev basan kimse, o zaman öldürülürse, cenaze namazı kılınmaz


Sual: Kadınların cenaze namazı kılması caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir, mekruhtur Bu hususta Diyanet İşleri Başkanlığı yayınlarından Sahih-i Buhari muhtasarı, Tecrid-i sarih tercümesi isimli kitabın üçüncü cilt, 361 sayfasında özetle deniyor ki:

(Ümmü Atıyye radıyallahü anhanın rivayeti şöyle:

(Biz kadınlar, Resulullah tarafından cenazeyi takip etmekten nehyolunduk Cenazeye ittibâ’, bizim üzerimize farz kılınmadı) Bu hadisi, Buhari hayz bahsinde zikretmiştir


Taberani’nin rivayetine göre, Ümmü Atıyye anlatır:

Resulullah Medine’ye hicret ettiğinde Medine kadınlarını bir evde topladı Sonra Hazret-i Ömer’i bize gönderdi Hazret-i Ömer, “Ben Resulullahın size gönderdiği bir elçisiyim Kadınların cenazeye çıkmasını nehyetti” dedi


İbni Münzir de, İbni Mesud’un, İbni Ömer’in, Hazret-i Âişe’nin, Ebu Ümame’nin, kadınların cenaze iştiraklerini kerih gördüklerini rivayet etmiştir


İbrahim Nehai’nin, Hasan-ı Basri’nin, Mesruk’un, İbni Sirin’in, Evzâi’nin, Ahmed’in, İshâk’ın da kerâhetine hükmettiklerini bildirmiştir


Süfyan-i Sevri de kadınların cenazeye iştirakini bid’at addetmiştir İmam-ı a’zam Ebu Hanife de: “Kadınlara cenaze takibi uygun değildir” demiştir İbni Abbas, Kasım, Salim, Zühri, Rebia, Ebü’z-Zinâd’dan cevazı rivayet edilmiştir İmam-ı Malik bu hususta yaşlı kadınlara ruhsat vermiş, gençler için hoş görmemiştir İmam-ı Şafii de mekruhtur, fakat haram değildir, demiş İmam-ı Malik’ten kerâheti hakkında da bir rivayet vardır


Ebu Ya’lâ’nın bildirdiği hadis-i şerifte, Hazret-i Enes demiştir ki:

Resulullah ile bir cenazeye gitmiştik Resulullah (orada) gördüğü kadınlara sordu:

- Cenazeyi omuzlar mısınız?

- Hayır, omuzlamayız

- Ya ölüyü defneder misiniz?

- Hayır

- Öyle ise hiçbir sevaba nail olmayarak evinize dönünüz, buyurdu


Netice olarak kadınların cenaze nakline iştirakleri caiz görülmemiştir Şu kadar ki, cenazeyi nakledecek erkek bulunmazsa, böyle istisnai vaziyet bir zarurettir Bu surette caiz görülmüştür


Demek ki, kadına cenaze namazı farz değildir Hiçbir erkek yoksa, o zaman kadın cenaze namazını bizzat kendisinin kıldırması caiz oluyor Böyle bir mecburiyet yoksa, cenaze namazına katılması, kerih görülmüştür


Sual: Ölüler için sadaka, mevlid gibi hayrat belli günlerde mi yapılır?

CEVAP

1, 3, 7, 40, 52 veya 53 günü helva ve benzeri şeyler dağıtmak doğru değildir 7 ve 40 gününde yapılan hatim ve sadaka gibi hediyeleri öldüğü gün hemen göndermeli, birinci günü yaparak imdadına bir an önce yetişmelidir 7 veya 53 gecelerine bırakmak, boğulmak üzere olan birine, "Biraz bekle, yardıma birkaç gün sonra geleceğim" demeye benzer Bunun belli gün veya gecede yapılmasının aslı yoktur Ölüler için sadaka, mevlid gibi hayratın belli günlerde yapılması Hıristiyanlardan geçmiştir (40 gün burnu düşer, 53 gecesi çürümeye başlar) gibi sözler doğru değildir


Sual: Cenaze için verilen sâla caiz midir?

CEVAP

Bid'attir


Sual: Tanımadığımız bir cenaze olunca, ardından "Allah rahmet eylesin" denir mi?

CEVAP

İlla bir şey demek lazım değildir Ama cenazeyi tanıyan biri varsa mesele yok, o ne derse öyle denir


Sual: Cami içine cenazeyi sokarak cenaze namazı kılmak caiz midir?

CEVAP

Cenazeyi cami içine koyup namazını kılmak haramdır Hadis-i şerifte buyuruluyor ki:

(Bir ölünün namazını cami içinde kılana sevap yoktur) [İbni Mace]


Cenaze namazı kılarken

Sual: Sual: Caminin dışında kılınan cenaze namazına caminin içindekiler de uyabilir mi?

CEVAP

Cenaze dışarıda, cemaatin bir kısmı camide olursa, caiz diyenler varsa da, böyle de kılmak haram olur Cemaat de dışarıda kılmalı Çünkü camiler, beş vakit namaz kılmak, buna bağlı olan sünnet ve nafile namazları kılmak için, okumak, vaaz ve ders için yapılmıştır Yağmur, fırtına ve hastalık gibi özürlerle, cenaze namazı camide kılınabilir, fakat, cenaze camiye sokulamaz (Hidaye)


Sual: Cenaze namazını öldüğü şehirde kıldıktan sonra, gömüldüğü şehirde de kılmak caiz mi?

CEVAP

Birinci namaz farzdır Bir daha kılınırsa nafile olur Hanefi’de cenaze namazını nafile olarak kılmak mekruhtur


Sual: Ölü yıkanmadan yanında Kur'an-ı kerim okumak mekruh mudur?

CEVAP

Ölü yıkanmadan önce, yanında Kur'an-ı kerim okumaya mekruh diyen âlimler var ise de, ölünün üzeri örtülü iken ve yatağına bitişik olmayarak, sessiz okumak caizdir (Redd-ül Muhtar)


Gözyaşı ve ter

Sual: Müslüman bir ölünün terlemesi ve gözünden yaş gelmesi neye alamettir?

CEVAP

Hayra alamettir


Sual: Müslüman ölü için, toprağı bol olsun demek caiz midir?

CEVAP

Hayır Kâfir için söylenir


Sual: Tabutun üzerine örtülen örtüde ne yazmaktadır?

CEVAP

Tabutun üzerindeki âyet-i kerimedir (Her nefs [herkes] ölümü tadıcı) demektir


Sual: Cenaze namazı kılınmadan defnedilen bir ölünün, namazı kılınır mı?

CEVAP

Defnedilen cenazenin namazı kılınmamışsa, koktuğu zannedilmedikçe, kabri üstünde namazı kılınır Koktuğu zannediliyorsa namaz kılınmaz Kokmaya başlama zamanı, toprağın cinsine, mevsimine, sıcaklığa, soğukluğa, mevtanın zayıf ve şişman olmasına göre değişir Kokma işi, üç gün ile bir ay arasında değişir


Sual: Cenaze namazı kılarken ayakkabılarımızı çıkarmak gerekir mi?

CEVAP

Altı necis olan ayakkabıyla veya necis yere basarak, cenaze namazı kılınamaz, bu ayakkabıyı çıkarıp, temiz olan üst tarafına basarak kılınırsa sahih olur (S Ebediyye) Böyle açıkça necaset görünmedikçe, ayakkabıyı çıkarmak gerekmez


Sual: Cenaze namazını kılanların çok olması iyi midir?

CEVAP

Cenaze namazında cemaatin çok olması iyidir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Kırk müslüman, bir Müslümanın namazını kılarsa, Allahü teâlâ, ölü için yaptıkları duayı kabul eder) [Müslim]


(Bir müslüman ölür de, üç saflık Müslüman bir cemaat, namazını kılarsa, o kimse, Cennete girmeye hak kazanır) [Tirmizi]


(Cenaze namazında yüz Müslüman bulunan mevtayı Allahü teâlâ mutlaka affeder) [Taberani]


(Bir Müslümanın iyi olduğuna dört komşusu şahitlik ederse, Allahü teâlâ, "Ben sizin bildiğinizi kabul ettim Onun bilmediğiniz hususlarını da affettim" buyurur) [Ebu Ya’la]


(Bir Müslümanın iyiliğine dört müslüman şahitlik ederse, Allahü teâlâ onu Cennete koyar)

[Buhari]


(Bir müminin cenazesinde, kırk Müslüman bulunursa, Allahü teâlâ o kırk kişiyi bu Müslümana şefaatçi kılar) [Müslim]


Sual: Cenazede okunan duayı bilmeyen kimse ne yapar?

CEVAP

Cenaze duası yerine (Rabbena âtina) okunur Yahut besmele çekilmeden dua niyetiyle Fatiha okumak da olur Dua, ölünün affına sebep olur


Sual: Cenaze namazında eller ne zaman bırakılır?

CEVAP

Sağa selam verirken sağ el, sola selam verirken sol el salınır Selam vermeden iki eli birlikte indirmek de caizdir


Sual: Kitaplarda, (Cenaze namazında selam verirken cenazeye ve cemaate niyet edilir) diyor Niyet namaza dururken yapılmaz mı?

CEVAP

Namaza dururken yapılan niyet ayrı, namaz bitip selam verirken yapılan niyet ayrıdır Birisi namaza başlamak için niyettir, diğeri de en sonda selama ortak etmek için yapılan niyettir


Beş vakit namazı kılıp selam verirken, sağ omzumuzdaki meleğe, sağımızdaki cemaate ve imam sağda ise imama da niyet edilir Peygamber efendimize de niyet etmek iyi olur Sola selam verilirken de, sol omzumuzdaki meleğe ve soldaki cemaate niyet edilir İmam solda ise imama da niyet edilir


Cenaze namazı bitip selam verilirken de, cenazeye, sağımızdaki ve solumuzdaki cemaate niyet edilir


Baştaki niyet ayrıdır Kitaplarda bildirilen, selam verilirken yapılacak niyettir Cenaze namazını kılmaya başlarken, (Allah için namaza, meyyit için duaya) diye niyet edilir


Sual: Gemide ölen veya şehid olan kişi, nasıl defnedilir?

CEVAP

Gemide ölen, karaya gidinceye kadar kokacak ise, yıkanır, kefenlenir, namazı kılınır Kâfirlerce şehid edilmişse, yıkanmaz, kefene sarılmaz Kefen miktarından fazla elbisesi soyulup çamaşırla defnedilir ve cenaze namazı Hanefi’de kılınır, Şafii’de kılınmaz (Redd-ül Muhtar)


Sual: İntihar edenin cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

İntihar etmek çok büyük günah ise de, intihar eden kâfir olmadığı için de cenaze namazı kılınır Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Müslüman her ölünün cenaze namazını, intihar etmiş olsa da kılınız) [Deylemi]


Sual: Gaibe, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı kılmak caiz midir?

CEVAP

Hanefi ve Maliki’de gaibe cenaze namazı kılmak caiz olmaz Peygamber efendimiz, Necaşi için kılmışsa da, bu ona mahsus idi Şafii ve Hanbeli’de, gaibe cenaze namazı kılmak caizdir Hanbeli’de kılabilmek için aradan bir ay geçmiş olmamalıdır! (Halebi, M Erbea)


Sual: Bir cenaze olunca, imam, "Bunu nasıl bilirsiniz?" diye soruyor Böyle söylemek caiz midir? Cenaze için, "iyi biliriz" demenin ölüye ne faydası olur?

CEVAP

Cenaze için "Nasıl bilirsiniz?" diye sormak caizdir "İyi biliriz" demek faydalıdır Enes bin Malik hazretleri bildirir: Bir cenaze kötülenince Resul-i ekrem, (O cezayı hak etti) buyurdu Başka bir cenazeyi de övdüler Buyurdu ki:

(Ona da iyilik vacip oldu Bunu övdünüz Cenneti, ötekini kötülediniz Cehennemi hak etti Sizler yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz) [Buhari]


Sizlerden maksat, salihlerdir Fâsıklar, dinsizler Allah’ın şahitleri değildir Onların sözleri ile bir kimse Cenneti veya Cehennemi hak etmez Salihler, müslümanlara hüsn-i zan eder Salih, zan ile hiçbir müslümana kötü demez Böyle salihlerin, günahkâr müslümanlar hakkındaki şahitliğini Hak teâlâ kabul eder Ölülerimizi, hayırla anmalıyız Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Ölülerinizi iyilikle anın Eğer Cennetlikse, kötü söylemekle günahkâr olursunuz Cehennemlik ise, zaten içinde bulunduğu hâl kâfi gelir) [Nesai]


(Müslüman cemaat, ölünün iyiliğine şahitlik ederse, Hak teâlâ, meleklere buyurur ki: Şahit olun, bu şahitliği kabul ettim Ölünün de kötülüklerinden vazgeçtim) [İAhmed]


Sual: Cenazeyi taşırken önce hangi taraftan tutmalıdır?

CEVAP

Cenaze taşımakta önce ön tarafta, ölünün sağ tarafı, sağ omuza alınıp, on adım taşınır Sonra, arka sağ bacak tarafı sağ omuzda, on adım taşınır Sonra cenazenin arkadan bakılışa göre tabutun sağ tarafına geçip, sol omuzda, on adım önde, on adım arkada taşınır Hepsi 40 adım eder Hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Cenazeyi 40 adım taşıyanın 40 büyük günahı affolur) [İAsakir]


Cenazeyi taşıdıktan sonra, cenazenin arkasından, Şafii’de önünden yürünür


Sual: Birkaç cenazenin namazını birlikte kılmak caiz midir?

CEVAP

Birkaç cenaze birlikte ise, her birinin namazını ayrı kılmak efdaldir Hepsi için bir namaz kılmak da caizdir Bunun için, birinin başı ötekinin ayağına gelmek üzere sıralanır İmam, derecesi yüksek olanın önünde durarak kılar Cenazelerin bir kısmı imamın sağında, bir kısmı da imamın solunda bulunur Yahut, hepsini imamın önünde olarak yan yana koyup, imam hepsinin göğsü hizasında durur Önce erkekler, sonra kadın cenazesi konur


Bunlar için niyet ederken, erkek veya kadın olduklarını söylemek şart değildir Söylenmesinde de mahzur yoktur


Sual: Bir cenaze, bir kabirden başka bir kabre nakledilirken tekrar cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Kılınmaz Kılınırsa bid'at olur


Sual: Dinimizde cenaze marşı diye bir şey var mıdır?

CEVAP

Dinimizde cenaze marşı diye bir şey yoktur Batıdan gelme, bâtıl bir iştir Zaten cenaze marşı düzenleyenler, dinin emri olduğu için değil, Batıya uymak için yapıyorlar


Sual: Şafii’de şehidin namazı kılınmaz Şehid Hanefi mezhebinde olsa, Şafiiler yine şehidin namazını kılmazlar mı?

CEVAP

Ölünün mezhebine göre değil, dirilerin mezhebine göre hareket edilir Şehid Şafii olsa da, Hanefiler şehidin namazını kılarlar (Hulasat-üt-tahkik)


Sual: On yıl önceki ölünün cenaze namazını kılmak bid'at mi?

CEVAP

Evet


Sual: Van’da cenaze çıkan eve giren herkes, Fatiha diyor Herkes Fatiha okuyup ölüye bağışlamak bid’at mi?

CEVAP

Âdette bid'at olduğu için caizdir


Sual: Camiye namaz için gidince, Müslümanların cenaze namazı kıldığını görüyoruz Bu cenaze kim diye sormadan, namazını kılmakta mahzur var mıdır?

CEVAP

Mahzuru olmaz Oradaki Müslümanlara hüsnüzan edilmiş olur


Sual: Cenazeye çiçek götürülür mü?

CEVAP

Çiçeğin hiç faydası yoktur Fakat kabre çiçek dikmek faydalıdır


Sual: Cenaze işlerini ücretle yapmak caiz midir?

CEVAP

Ölüyü yıkamak, kefenlemek, cenaze namazı kılmak ve gömmek farz-ı kifayedir Bu farzları, ücretsiz olarak Allah rızası için yapmak lazımdır Cenazeyi parasız yıkamak çok sevabdır Ücret istemek de caizdir Ancak, parasız yıkayan yoksa para istemek caiz olmaz Cenaze taşımak, kabir kazmak ücreti de böyledir


Sual: Mezar taşı dikmek caiz midir?

CEVAP

Evet


Sual: "Biri baş, diğeri ayak ucuna olmak üzere, iki tane mezar taşı dikmek şart" deniyor Bir tane mezar taşı dikilse mahzuru olur mu?

CEVAP

Mezar taşı dikmek şart değil, sadece caizdir Yani dikilse de, dikilmese de olur Mezar taşı, bir tane de olur, iki tane de olur Hatta kabri korumak için etrafını taşla, betonla, demir parmaklıkla çevirmek caizdir


Sual: Taş üzerine âyet-i kerime, mübarek isimler, şiir, methiye gibi şeyler yazmak caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir Kötü bir bid'attir Bazı âlimler, mezar taşına sadece isim ve ölüm tarihinin yazılmasının caiz olduğunu bildirdiler Bunları İslam harfleri ile yazmalıdır


Sual: Süslü aile mezarı yapmak caiz midir?

CEVAP

Âlimlerin kabirlerini korumak için türbe, bina yapmak caizdir (Halebi)


Sual: Kabir üzerine taş, çimento, demir parmaklık yaparak korumak caiz midir?

CEVAP

Evet caizdir


Sual: Cenazeyi ebedi istirahatgâhına tevdi ettik diyorlar Kabri ebedi yer sanmak Cenneti, Cehennemi inkâr değil midir? Sonra kabir istirahat yeri midir?

CEVAP

Ahireti inkâr kastı ile söyleniyorsa elbette küfür olur Çünkü kabir, ebedi değil, geçicidir, ya Cennet bahçesi veya Cehennem çukurudur Ebedi kelimesini sonsuz anlamında değil, uzun müddet manasında kullanarak, (iyi biliriz) manasında kullanarak, defnedilen müslümanlar için ebedi istirahatgâh demek caizdir Cennet bahçesinde de istirahat edilir


Sual: Kadınların türbe ve kabir ziyaretlerine gitmeleri caiz midir?

CEVAP

Kadınların kabir ziyaretleri caiz ise de, sık sık gitmeleri uygun değildir Hayzlı iken de gitmek caizdir Hayzlı iken ezbere de olsa, Kur'an-ı kerim okunmaz Sadece dua âyetleri, dua niyetiyle okunabilir Dua niyetiyle Fatiha okunabilir Tesbih ve zikir çekilir


Sual: Kabir üzerine su dökmek iyi olur deniyor Dökülmezse ne olur?

CEVAP

Kabir üzerine su dökmek sünnettir Dökülmezse, sünnete uyulmamış olur, sevabı noksan olur Başka mahzuru olmaz


Sual: Mezarlıktaki otları koparmak uygun mudur?

CEVAP

Mezarlıktaki yeşil otları, dalları koparmak mekruhtur Kuru otları koparmak caizdir Kabir üzerine herhangi bir çiçek dikmek ölüye faydalıdır, iyidir


Sual: Ölü çürüyüp toprak olduktan sonra, buraya tarla, bina yapmak caiz olur mu?

CEVAP

Evet


Sual: Mezarlar, sel, ırmak suları altında kalırsa, çıkarıp başka yere gömmek caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir


Sual: Eski kâfir mezarlarında, kâfirlerin alametleri kalmayınca, buraya müslümanlar gömülebilir ve cami yapılabilir mi?

CEVAP

Evet Nitekim, Medine’de Mescid-i nebinin yeri önce kâfirlerin kabristanı idi Kazılıp, kemikler başka yere götürülüp, buraya mescid yapıldı


Sual: Avrupa’da ölen bir yakınımızı, kâfirlerin mezarlığına koymakta mahzur var mıdır?

CEVAP

Müslüman kabri Cennet bahçesi, kâfirin mezarı Cehennem çukuru olur Kâfir mezarlığına zulmet yağar Müslüman o kabirde azap görmez ise de, kâfirlere inen zulmetten rahatsız olur Onun için Müslüman kabristanına koyma imkanı varsa onu tercih etmelidir Bir hadis-i şerif meali şöyledir:

(Ölülerinizi salih bir kavmin arasına defnedin Çünkü diriler kötü komşudan rahatsız olduğu gibi, ölüler de kötü komşudan rahatsız olur) [Ebu Nuaym]


Tabutla gömmek

Sual: Cenazeyi tabutla gömmek daha iyi midir?

CEVAP

Toprak çürük, nemliyse erkeği kabrin içine tabutla koymak caiz olur Toprak kuru ve sağlamsa erkeği tabutla gömmek mekruh olur Ölünün altına keçe, hasır gibi şeyler sermek de mekruhtur Tabutla gömünce tabut içine biraz toprak konur Kadınları, her zaman tabutla gömmek daha iyi olur (S Ebediyye)


Sual: Ölüyü, altın, gümüş veya madeni diş ile gömmek caiz mi?

CEVAP

Kıymetli mal ve ziynetle gömmek caiz değildir


Sual: Beş aylık çocuğun kabri büyük insan kabri gibi mi olmalıdır?

CEVAP

Büyük insan gibidir Mümindir, derin olması iyi olur


Sual: Kabir kazınca su çıktı Susuz yer yok Buraya defin caiz mi?

CEVAP

Zaruret olunca caizdir


Sual: Yer darlığı sebebiyle üst üste katlı mezar yapmak caiz mi?

CEVAP

Zaruret olursa caiz olur Zaruretsiz caiz olmaz


Sual: Vefat etti yerine, irtihal buyurdu demek caiz mi?

CEVAP

Evet İrtihal = dünyadan ahirete göçmek demektir


Sual: Ölen kadını kefenlerken, avret yerine bez koymak caiz mi?

CEVAP

Hayır


Sual: Tebarekeyi okuyana kabir suali olmaz mı?

CEVAP

Evet


Sual: Ölü sahibi, taziyeyi kabul için evde üç gün durması gerekir mi?

CEVAP

Durması caizdir Ama durmaması iyidir İbni Âbidin hazretleri, (Ölü sahibinin taziye için evinde oturması mekruh, kabristandan çıkarken taziye mekruh değildir) buyuruyor


Sual: Ölüyü taziyeye gelenlere bir şeyler ikram etmek caiz mi?

CEVAP

Eve gelene bir şey ikram etmek âdettir, caizdir


Sual: Taziye için uzaktan gelen misafire yemek yedirmek caiz mi?

CEVAP

Evet


Sual: Ölü evine yemek getiriliyor Ekşimemesi için taziyeye gelenlere vermek caiz mi?

CEVAP

Fakire vermek sevap Ölünün ruhuna bağışlanır


Sual: Belediye, ölüleri beton mezara gömdürüyor Ne yapalım?

CEVAP

Zaruret olunca caiz olur


Sual: 40 yıl önce ölenin kabrinde yüksek sesle Kur'an okunur mu?

CEVAP

Yüksek sesle mezarlıkta Kur’an okumak mekruhtur


Sual: Taşlara okuyup mezar üstüne koymak caiz mi?

CEVAP

Evet


Sual: Tahta çivili tabut, bazen açılıyor Tahta çivi tutkalla yapıştırılsa caiz olur mu?

CEVAP

Evet


Sual: Kabirdeki kemikler çürümüşse, başkasını defnedeceğiz Kemiklerin çürüme vakti var mı?

CEVAP

Yoktur


Sual: Bahçeyi kazarken çıkan kemikleri ne yapmalı?

CEVAP

Kemikleri toplayıp bir çukura koymalı Kemiksiz yerler ekilir


Sual: Babamı Bulgaristan’da gayri müslim mezarlığına gömmüşler Rüyamda babamı gördüm Kendisinin kurtarılmasını istedi Babamın mezarını müslüman mezarlığına nakletmem caiz midir?

CEVAP

Zulmetten kurtulması için nakletmek çok iyi olur


Sual: Akşam vakti mezarlıktan geçerken kabir ehli üzerine Fatiha okunur mu?

CEVAP

Evet her zaman okunur, mahzuru yoktur


Sual: Altı toprak, dört tarafı betondan yapılmış hazır kabrin içine lahd kazıp meyyiti defin etmek caiz mi?

CEVAP

Evet


Sual: Defnederken, kerpiç yerine beton, mermer koymak caiz mi?

CEVAP

Vücuda dokunmadığı için caizdir Kabrin içi sayılmaz


Sual: Aniden ölmek kötü müdür? Kelime-i şehadet getiremeden ölen, kâfir olarak mı ölmüş olur?

CEVAP

Müminler için ani ölüm, nimet, facirler, kâfirler için ise azaptır Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Ölüm, mümin için hediyedir) [Taberani]


(Fücceten [aniden] ölüm, müminlere rahmet, facirlere ise üzüntüdür) [Beyheki]


(Fücceten ölüm, müminlere rahat, kâfirlere ise azaptır) [Taberani] [Facir, kötü işlerle uğraşan kimsedir]


Facirler, aniden ölmeyip de hastalık çekerek ölürlerse, günahlarına tevbe etmek imkanı vardır Kâfirlerin de imana gelme ihtimali mevcuttur Onun için kâfirlere ve facirlere ani ölüm iyi değildir Fakat salihler, her zaman tevbe ettikleri için ansızın ölüm onlar için bir nimet olur


Kalb krizi, trafik kazası, bir bombanın patlaması gibi sebeplerle kelime-i şehadet getiremeden ölen, uyurken ölen müslüman, imansız ölmüş olmaz Aniden ölüp de son sözünün kelime-i şehadet olmaması ona zarar vermez


Sual: Ölü için ağlamak uygun mudur?

CEVAP

Ölü için sessiz ağlamak caizdir (Şerh-us-sudûr) ve (Berekât)da, (Müminin ölümüne gökler ağlar) yazılıdır Ölü için yüksek sesle ağlamak, matem tutmak, siyah elbise giymek, siyah perdeler ve rozetler, işaretler asmak, matem işaretleri, resmini taşımak caiz değildir


(Hazânet-ür-rivâyât) kitabında, (Cenazeye ve cenaze çıkan yere siyah örtmek ve siyah giyinmek caiz değildir) diyor Bütün hadis kitapları, Peygamber efendimizin ölü için yüksek sesle ağlamanın ölüye sıkıntı vereceğini buyurduğunu bildirmektedir


Bu hadis-i şeriflerden bazıları şöyledir:

(Şu dört şey cahiliyet mirasıdır: Soyu ile övünmek, bir kimsenin soyuna sövmek, yağmuru yıldızlardan aramak, ölüleri methederek ağlamak) [Buhari]


(Ölü, yakınlarının kendisine bağırarak ağlamasından azap [sıkıntı] duyar) [Buhari]


(Ölülerinize feryat ederek ağlamayın, çünkü ölü, bundan azap duyar) [Şirazi]


(Yüksek sesle ağlayarak "Kolum kanadım kırıldı, yardımcım gitti” gibi sözler söylemek ölüyü sıkıntıya sokar) [İbni Mace]


(Üzülünce, yüzünü yolan, elbisesini yırtan ve bağırıp çağıran bizden değildir) [Buhari]


Sual: Bir kimsenin öldüğünü duyunca ne denir?

CEVAP

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Bir müslümanın ölümünü duyunca, "İnna lillah ve inna ileyhi raciun" dedikten sonra, "Ya Rabbi onu salihlere kat, rahmetine eriştir, çoluk çocuğuna iyilikler ihsan et, bizi de onu da mağfiret et" diye dua edin!) [İbni Asakir]


[İnna lillah ve inna ileyhi raciun, Bekara suresinin 156 âyet-i kerimesidir "Elbette biz, Allahü teâlânın kuluyuz, ölümden sonra dirilerek yine Ona döneceğiz" mealindedir]


(Hiç bir ümmete verilmeyen bir şey benim ümmetime verildi O da bir bela ve musibet karşısında istircadır) [Taberani] [İstirca, bela zamanında veya acı bir haber duyunca "İnna lillah ve inna ileyhi raciun" demektir]


(Birinize bir musibet veya bir bela geldi mi, istirca ettikten sonra "Ya Rabbi, senin yanında bu musibetin ecrini [sevabını] bekliyorum, bunun ecrini bana ver ve bunu daha hayırlı bir şeyle değiştir" diye dua etmelidir) [Tirmizi]


(Bir musibet karşısında istirca edilirse, musibetin sonucu güzel olur) [Taberani]


(Çocuğu ölen, Allah’a hamd edip, istirca ederse, Hak teâlâ meleklere "Şu kuluma Cennette bir ev yapın, adını da hamd evi koyun" buyurur) [Tirmizi]


Doğup ölen çocuk

Sual: Doğar doğmaz ölen çocuğun cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Doğduktan sonra hemen ölen çocuk yıkanır ve namazı kılınır, vâris olur, mirası kalır ve ismi konur Cansız doğan çocuk, dört aylık olmuşsa yıkanıp bir kefene sarılıp gömülür, namazı kılınmaz Dört aylık değilse, yıkanmaz ve namazı da kılınmaz (SEbediyye)


Hadis-i şerifte (Çocuk doğarken ses verirse, namazı kılınır, ses vermezse [canlılık alametleri görülmezse] namazı kılınmaz) buyuruldu (Mevkufat)


Birkaç cenaze için tek namaz

Sual: Birçok cenazenin hepsi için tek namaz kılmak caiz midir?

CEVAP

Birkaç cenaze birlikteyse her birinin namazını ayrı kılmak efdaldir Hepsi için bir namaz kılmak da caizdir Bunun için, birinin başı ötekinin ayağına gelmek üzere sıralanır İmam, derecesi yüksek olanın önünde durarak kılar Cenazelerin bir kısmı imamın sağında, bir kısmı da imamın solunda bulunur yahut hepsini imamın önünde olarak yan yana koyup, imam hepsinin göğsü hizasında durur Önce erkekler, sonra oğlan, sonra kadın, en son kız cenazesi konur Bunlar için niyet ederken erkek veya kadın olduklarını söylemek şart değildir (SEbediyye)


Sual: Ateist akrabamızın cenaze merasimine gitmekte mahzur var mıdır?

CEVAP

Müslüman olmayanın cenazesine zaruretsiz gitmek caiz olmaz


Resulullahın cenaze namazı

Sual: Resulullahın cenaze namazını kim kıldırdı?

CEVAP

Peygamber efendimizin cenaze namazını, vasiyetine uyularak herkes teker teker kıldı


Bir kabre iki ölü

Sual: Birisi öldükten beş yıl sonra aynı mezara başka bir ölünün konması caiz midir?

CEVAP

Bir ölü çürüyüp, kemikleri toprak olmadan, bu mezara başkası gömülemez Başka mezar kazılamazsa, kemikler toplanıp, mezar içinde, toprakla örtülerek, başkası, toprağın öte yanına gömülebilir Ölü çürüyüp, toprak olunca, bu mezara başkası defnolunabilir (S Ebediyye)


Ölünün ne kadar sene sonra çürüyeceği toprağın durumuna bağlıdır Bazı topraklarda tez, bazı topraklarda çok geç çürür Beş yılla kayıtlamak yanlış olur


Cenazeyi duyurmak

Sual: Cenaze olduğunu bildirmek için gazeteye ilan vermek ve belediyeden anons ettirmek caiz midir?

CEVAP

Caizdir Fakat, cenaze olduğunu bildirmek için, minarelerde salât okunması bid’attir


Sual: Hayzlı kadın cenaze yıkayabilir mi?

CEVAP

Ölü yıkayacak kimsenin, önce gusül abdesti alması müstehabdır Cünübün ve özürlü kadının yıkaması mekruhtur (S Ebediyye)


Kefen bezi

Sual: Erkek ve kadın için, kaç metre kefen bezi almak gerekir?

CEVAP

Erkek için 7, kadın için 8 metre patiska almak yeterlidir


Sual: Eşlerden birisi ölünce diğeri bunun cenazesini yıkayabilir mi?

CEVAP

Kadın, ölen kocasını yıkar Çünkü kocanın ölümünden sonra, nikah, ölüm iddeti bitinceye kadar [dört ay, on gün] devam eder Hanefi mezhebinde kadın ölünce, kocası bunu yıkayamaz Çünkü ölünce nikah bozulur Fakat diğer üç mezhepte yıkaması caizdir (Redd-ül-muhtar)


Cenaze namazı

Sual: Namaz kılması mekruh olan vakitlerde, cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Eğer cenaze, mekruh vakitte hazırlanmışsa, geciktirmemek için, mekruh vakitte de kılmak caizdir Daha önce hazırlanmış olan cenazenin namazını, mekruh vakte bırakmak caiz değildir, mekruhtur (Redd-ül muhtar)


Sual: Maliki’yi taklit ediyorum Cenaze namazına durunca, Hanefi’ye göre bozmayan, Maliki’ye göre abdesti bozan bir hal oldu Namaza devam etmek caiz olur mu?

CEVAP

Cenaze namazını, sonradan kılma imkânı olmadığı için, Hanefi mezhebine uyarak namaza devam edilir Beş vakit namazdan biri olsaydı, sonra kılma imkânı olduğu için, o abdestle kılınamazdı


Sual: Yanarak ölenin cenazesi yıkanır mı, namazı kılınır mı?

CEVAP

İnsanın yalnız başı veya bedenin yarısı ele geçerse, yıkanmaz ve namazı kılınmaz Öylece gömülür Bedenin yarıdan fazlası, başı olmasa bile veya bedenin yarısı ve başı bulunursa, yıkanır ve namazı kılınır (Dürr-ül-muhtar)


Sual: Denizde veya gölde boğularak ölen kimsenin cenazesini yıkamak gerekir mi?

CEVAP

Evet, üç kere yıkanır veya yıkamak niyetiyle suda üç kere hareket ettirilir


Sual: Ölünün kefen parasını, başka birisi kendi parasından verse uygun olur mu?

CEVAP

Kefenin, ölünün kendi helal malından olması ve önceden yıkanmış olarak hazır bulundurulması iyidir Kefen, ölünün malından alınır Borcundan, vasiyetinden ve mirasından önce, kefen parası ayrılır Kadın zengin olsa da, kefenini kocası verir


Sual: Ölünün kefeni kaç parça olmalıdır?

CEVAP

Erkeğin kefeninin üç parça, kadının kefeninin, beş parça olması sünnettir Daha fazla olması bid’attır Kefenin yeni, temiz, kıymetli ve beyaz pamuklu [patiska] olması sünnettir Erkeğe, ipek kefen haramdır Tabutunu da, ipekle örtmek haramdır Kadınlara ipek caizdir


Sual: Kefeni zemzemle yıkamak uygun olur mu?

CEVAP

Zemzemle yıkanmış kefen, Hanefi’de caiz, Şafii’de haramdır Hanefi’de, kuruyunca zemzemin hepsi gider Şafii’deyse, eseri kalıp, meyyitin kanıyla ve iriniyle kirletmeye sebep olur


Sual: Cenaze, nasıl yıkanır?

CEVAP

Teneşir etrafında, önce buhur otu yakılıp üç veya beş defa dolaştırılır


Cenaze, örtülü olarak, tütsülenmiş teneşir üzerine, sırt üstü veya kolay olan şekilde yatırılır Göbekle diz arası örtülü olarak yıkanır; çünkü kadının kadınlar için avret yeri, erkeğin erkekler için olan avret yeri gibidir Teneşire, kıbleye karşı yatırmak sünnettir


Teneşir, göbeğe kadar yüksek ve az eğik olmalıdır Su, pek sıcak olmamalı, tuzlu olmalıdır Serin ve tuzlu su, çürümeyi geciktirir Ölü, çocuk da olsa, önce abdest aldırılır; fakat ağzına, burnuna su verilmeyip, bezle temizlenir Önce yüzü yıkanır Sonra, kolları yıkanıp, başı, kulakları ve ensesi mesh edilir ve ayakları yıkanır Kâfurlu suyla, bu yoksa yalnız su dökerek, başı ve sakalı, sabunla yıkanır Sonra sol yanına çevrilip, sağ yanına su dökülür Su, teneşir tahtasına değen yerlerine kadar akıtılmalı, sonra, sağ yanına yatırılıp, sol tarafına, omuzdan ayağa kadar su dökülür Sonra oturtulup, karnı hafifçe bastırılır Bir şey çıkarsa yıkanır, yani su döküp giderilir Sonra sol yanına yatırıp, sağ yanı tekrar yıkanır, yani omuzdan ayağa kadar su dökülür Böylece sünnete uygun, yani üç kere yıkanmış olur İki yanı yıkanırken de, üç defa su dökülür


Hasta, cünüp olarak vefat etmiş olsa da, bir defa yıkanır Yıkandıktan sonra, abdesti bozan şeyler çıkarsa, tekrar yıkanmaz ve abdest aldırılmaz Yalnız çıkan şeyler, su dökerek giderilir Ölüyü yıkarken, niyet etmek sünnettir Niyetsiz temiz olursa da, farz sakıt olmaz


Yıkama yerine, yıkayıcılardan başkası girmez Velisi girebilir


Zaruret yoksa kokmaması için morga koymak yerine çabuk gömmeli, yolcu gelecek diye bekletmemelidir Canlıya eziyet veren şey, ölüye de verir Bunun için, çok soğuk ve çok sıcak suyla yıkanmaz Zemzemle yıkamak caiz değildir Saçları dökülürse, kefeni içine konur; çünkü insanın her parçası muhteremdir, gömülür Yıkandıktan sonra, teneşir üzerinde bezle kurulanır Ölünün saçlarını taramak, saç, sakal, bıyık ve tırnaklarını kesmek, Hanefi’de caiz değildir Ağız, burun ve kulak deliğine, gözlere pamuk koymak caizdir


Su bulunmadığı zaman, teyemmüm yaptırılıp, namazı kılınır Sonra su bulunursa, yıkanır; fakat namazı tekrar kılınmaz Ölü yıkayacak kimsenin, önce gusletmesi müstehabdır Cünübün ve özürlü kadının yıkaması mekruhtur Cenaze yıkanmış su, müstamel su olur Necis olur Bunun için, yıkayanların üstüne sıçramaması, peştamal sarınmaları gerekir [Başka bir kavle göre ise, cenazenin üstünde necaset yoksa necis olmaz]


Sual: Evliya bir zatın elbisesinden bir parça, kefen içine konulması iyi olur mu?

CEVAP

Evet, çok iyi olur Muhammed Masum hazretleri buyuruyor ki:

Salihlerin, Velilerin elbisesinden kefen yapmak veya kefen içine, yüzüne, göğsüne koymak faydalıdır (1/3)


Âyet-i kerîmeleri, duaları, muhterem isimleri kefene yazmak veya kabre koymak caiz değildir


Sual: İhtiyaç halinde, kadının cenazesini, erkek yıkayabilir mi?

CEVAP

Hayır, yıkayamaz Yıkayacak kadın bulunamazsa, cenaze baştan ayağa örtülü olarak, akrabası, eline bez sararak, elini örtü altına sokup, teyemmüm yaptırır; çünkü ölünün avreti, dirinin avreti gibidir Bakması haram olan yere, dokunmak da, haramdır Bir çocuğa da, öğretilip, yıkatılabilir


Sual: Cenazeyi, gece gömmek caiz midir?

CEVAP

Gündüz defnetmek müstehabsa da, gerektiğinde gece de gömmek caizdir (S Ebediyye)


Sual: Kadın ölünce, kocası hanımının yüzüne de mi bakamaz?

CEVAP

Yüzüne bakabilir


Sene-i devriye [yıl dönümü]

Sual: Ölümüzün sene-i devriye denilen yıl dönümünde veya kırkında yahut elli ikisinde mevlid okutmak maksadıyla, o günü hesap etmek için, öldüğü günden itibaren mi, yoksa toprağa verildiği günden itibaren mi saymak gerekiyor? Babam akşama doğru vefat etti, ertesi güne kaldı Akrabalar gelecek diye bekletilirken, gece oldu ve ertesi gün kaldırdılar, yani iki gün sonra defnedildi Hesabı buna göre iki gün sonra mı yapacağız?

CEVAP

Hadis-i şerifte, (Kabirdeki ölü, denize düşüp, imdat diye bağıran kişiye benzer Boğulurken kendisini kurtaracak birini beklediği gibi, ölü de bir dua gözler) buyuruldu (Deylemi)


Ölen bir yakınımız, (Aman, acele bana hayır hasenat yapın, dua gönderin) diye bağırırken, ona, (Yok öyle acele etme, bekle, kırk günün veya elli iki günün yahut bir yılın dolsun, sana o zaman dua edeceğiz, hayır hasenat yapacağız, mevlid okutacağız) demek ne kadar yanlıştır


Ziyaretime gelen bir imam anlattı: Cemaatinden biri, ona aynı soruyu sormuş İmam da uzun uzun bunların bid’at olduğunu, hayır hasenat yapmak ve dua etmek için gün tayininin Hristiyanlıktan geldiğini anlatmış Adama, anladın mı diye sormuş O da, (İyi anladım, ama anlamadığım husus, bu kırkını ölünün öldüğü günden mi sayacağız, yoksa toprağa girdikten sonra mı sayacağız) demiş


Ölü için yapılacak hayır ve hasenatı geciktirmemeli, belli günleri beklememeli, ilk fırsatta yapmaya çalışmalıdır


Ölüyü yıkamak

Sual: Kadın, ölen kocasının cenazesini yıkayamaz mı?

CEVAP

Kadın yıkayabilir Kocası ölünce, kadın dört ay on gün iddet bekler Bu zaman zarfında, onun karısı sayılır Onun için, kadın kocasını yıkayabilir


Kadını erkek, erkeği kadın yıkayamaz Kadın cenazeyi yıkayacak kadın yoksa, erkek, eline bez sarıp, kollarına bakmadan, örtü altından teyemmüm yapar Teyemmüm yapan erkek, mahrem akrabasıysa, mesela oğlu annesine veya teyzesine teyemmüm ettiriyorsa, eline bez sarmak gerekmez, çünkü mahrem olan akrabanın kollarına ve yüzüne bakmak ve dokunmak caizdir Teyemmüm de zaten yüze ve kollara yapılır


Kabir üzerindeki çiçekler

Sual: Kabir üzerindeki çiçeklerin ölüye faydası olur mu?

CEVAP

Çiçeklerin tesbihlerinin sevabı ölüye ulaşır (Redd-ül-muhtar)


Ölüm hâli

Sual: Ölmek üzere olan hasta, nasıl yatırılır?

CEVAP

Ölmek üzere olan bir hasta, sağ yanı üzere yatırılıp, yüzü kıbleye çevrilir Böyle yatırmak sünnettir Baş altına bir şey koyarak, ayakları kıbleye doğru, sırtüstü yatırmak da caizdir Böylece yüzü kıbleye karşı olur Bunlar güç olursa, kolayına gelecek şekilde yatırmak da caiz olur Cenaze, sırt üstü veya kolay olan şekilde yatırılır Kıbleye karşı yatırmak sünnettir


Kabrin derinliği

Sual: Kadınların kabrini, erkeklerin kabrinden, daha derin kazmak gerekir mi?

CEVAP

Hayır Genelde, kadın için olsun, erkek için olsun, kabri derin kazmak iyidir Derinliğinin, insanın göğsüne kadar, hatta insan boyu kadar olması iyidir (Cami-ul-fetava)


Kadın cenazenin defni

Sual: Mahremi olmayan bir kadın ölünce, cenazesini kocası kabre koyabilir mi? Yoksa kadınlar mı koymalı?

CEVAP

Kadınlar koyamaz Diğer üç mezhepten birini taklit ederek, kocası, ölen karısını kabre koyabilir Çünkü kadını, kocasının yıkaması da, diğer üç mezhepte caizdir Hazret-i Ali, hanımı Hazret-i Fatıma’yı, kendisi kabre koymuştu


Cenaze duası

Sual: Cenazede hangi dua okunur?

CEVAP

Cenaze için aşağıdaki dua okunur Bunu bilmeyen, Rabbena âtina veya Rabbenağfirli âyetlerini, dua olarak okuyabilir Yahut dua niyetiyle, besmelesiz Fatiha-i şerife okumak da olur Başka dua okumak da caizdir Sadece, Allahümmağfir-leh dense de olur


Cenaze kadın ise, parantez içindekiler yani kırmızılar okunur


Duanın İslam harfleriyle yazılmış orijinali için tıklayınız


Allahümmağfir li-hayyinâ ve meyyitinâ ve şâhidinâ ve gâibinâ ve zekerinâ ve ünsânâ ve sagîrina ve kebîrinâ Allahümme men ahyeytehü (ahyeytehâ) minnâ fe ahyihî (ahyihâ) alel-islâmi ve men teveffeytehü (teveffeytehâ) minnâ fe teveffehü (teveffeh) alel-îmâni ve hussa hâzel-meyyiti (hâzihil- meyyitete) bir-revhi ver-râhati vel-mağfireti ver-rıdvâni Allahümme in kâne (kânet) muhsinen (muhsineten) fezid fî insanihî (ihsânihâ) ve in kâne (kânet) müsîen (müsîeten) fe tecâvez anhü (anhâ) ve lekkıhi (lekkıhâ) emne vel-büşrâ vel-kerâmete vez-zülfâ Allahümmec’al kabrehü (kabrehâ), ravdaten min riyadil cinâni ve lâ tec’al kabrehü (kabrehâ) hufraten min huferin-nîrâni Rabbiğfirlî ve li-vâlideyye ve lil-mü’minîne vel-mü’minâti vel-müslimîne vel-müslimâti ve li cemi’ıl müslimîne vel-müslimâti el-ahyâ-i min hüm vel emvâti bi-rahmetike yâ erhamer-râhimîn


Tercümesi:

Allah’ım! Dirilerimizi, ölülerimizi, hazır olanlarımızı, burada olmayanlarımızı, erkeklerimizi, kadınlarımızı, küçüklerimizi ve büyüklerimizi af ve mağfiret eyle! Ya Rabbi, içimizdeki kimseleri İslâm üzere yaşat, ölenleri iman üzere öldür Bilhassa bu ölüyü, kolaylığa, rahata erdir! Onu mağfiret et ve ondan razı ol! Allah’ım! Eğer bu ölü, iyilerdense, iyiliğini artır Kötülerdense, onu affet! Ona emniyet, müjde, ihsan ve yakınlık nasip et! Allah’ım! Onun kabrini Cennet bahçelerinden bir bahçe eyle! Onun kabrini Cehennem çukurlarından bir çukur yapma! Ya Rabbi! Beni, ana babamı, ölü diri bütün müminleri ve müslümanları affet, bi-rahmetike yâ erhamer-râhimîn


Cenazede selam verirken

Sual: Cenaze namazında, dördüncü tekbirden sonra bir şey okumadan mı selam verilir? Selam verirken kimlere niyet edilir?

CEVAP

Dördüncü tekbirden sonra, dua okumadan, ölüye ve cemaate niyet ederek iki tarafa selam verilir (Redd-ül-muhtar, Halebî-yi sagir)


Cenazede tekbir alırken

Sual: Cenaze namazında her tekbirde elleri kaldırmak gerekir mi?

CEVAP

Hayır, sadece ilk tekbirde eller kaldırılır Diğer üç mezhepte ise, her tekbirde eller kaldırılır Belh âlimleri de eller her tekbirde kaldırılır demişlerdir (Halebî)


Başınız sağ olsun

Sual: Ölü sahiplerini taziye için, (Başınız sağ olsun) demenin, kadere, rızaya aykırı olduğu için, caiz olmadığı söyleniyor Neresi, kaza ve kadere aykırıdır?

CEVAP

Şimdi, eski âlimlerin bildirdiği her şeyi kötülemek moda haline geldi Bu da kıyamet alametlerindendir Başınız sağ olsun demek, ölüyle ölünmez, Allahü teala size ve yakınlarınıza sabır versin demektir Sabır tavsiye etmek sünnettir


Cenaze namazından sonra

Sual: Cenaze namazından sonra nutuk söyler gibi konuşmak veya ölünün yaptığı iyi işleri anlatmak caiz midir?

CEVAP

Caiz değildir, bid’attir İmam-ı Rabbani hazretleri vefat edince, bid’at işlenmesin diye, cenaze namazından sonra hemen kabre koymuşlar ve kabre koyduktan sonra dua okunmuştur


Beton kabir

Sual: Altı toprak dört tarafı betondan yapılmış hazır kabir satıyorlar İçine lahd kazıp meyyiti defnetmek caiz mi?

CEVAP

Evet, caizdir


Hastaya telkin

Sual: Ölüm hâli yaklaşan hastaya, kelime-i tevhid nasıl telkin edilir?

CEVAP

Hastanın durumuna göre La ilahe illallah denebilir, ancak Muhammedün Resulullah da demek iyi olur


Ölmeden önce

Sual: Ölmeden önce, mezar yeri satın almak caiz mi?

CEVAP

Evet, caizdir


Cenaze namazı

Sual: Bir ölü için, iki defa cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Cenaze namazı bir kere kılınır Birden fazla kılınması mekruh olur (Mevkufat)


Cenaze namazında niyet

Sual: Kitaplarda, (Cenaze namazının farzı ikidir Biri dört tekbir, diğeri de ayakta kılmaktır) deniyor O zaman abdestsiz ve niyetsiz cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Dört tekbirle ayakta kılmak cenaze namazının içindeki farzlardır Abdest almak ve niyet, namazın dışındaki farzlardandır


Cenaze namazına geciken

Sual: Cenaze namazına geç kalan ne yapar?

CEVAP

1- Cenaze namazında, imam birinci tekbiri aldıktan sonra gelen, imam ikinci tekbiri alana kadar bekler ve onunla birlikte tekbir alır İmam cenaze namazını bitirince de, yetişememiş bulunduğu tekbiri, cenaze kaldırılmadan önce alır


2- İmama, iki veya üç tekbir aldıktan sonra yetişmiş olan da böyle yapar Yani hemen yetişemediği tekbirleri peş peşe söyler


3- Cenaze namazına, imam dördüncü tekbiri alırken yetişen kimse, eğer imam selam vermemişse, bu tekbirle, cenaze namazına girer Sonra, cenaze kaldırılmadan önce, arka arkaya üç defa tekbir alır, dua okumaz (Hindiyye)


Cenaze akşama kalırsa

Sual: Cenaze akşama kalmışsa, cenaze namazı akşamdan önce mi sonra mı kılınır?

CEVAP

Cenaze akşam vakti hazırlanmışsa, önce akşam namazının farzı, sonra cenaze namazı kılınır Yani cenaze namazı, akşam namazının sünnetinden önce kılınır (Hindiyye)


Tanıdığın cenazesinde

Sual: Tanıdık biri, mesela bakkal Ali amca ölse, cenaze namazını kılarken ismini söylemekte mahzur var mıdır?

CEVAP

Mahzur yoksa da, ismini söylememek daha uygundur (Hindiyye)


Cenazenin gece defni

Sual: Cenazeyi geciktirmemek için gece namazını kılıp gece defnetmek caiz midir?

CEVAP

Dört mezhepte de caizdir (Mizan-ül kübra)


Ölüleri yıkamak

Sual: Ölüleri yıkamak, önceki dinlerde de var mıydı?

CEVAP

Evet, ölüleri yıkamak her dinde vardı Bir hadis-i şerif meali şöyledir:

(Âdem aleyhisselam vefat edince melekler Cennetten hanut ve kefen getirip su ve sedir yaprağıyla yıkadılar Üçüncüsünde kâfur koydular Üç parça kefenle kefenleyip namazını kıldılar Lahd yapıp defnettiler Sonra çocuklarına dönüp, "Ey Âdemoğulları, ölülerinize işte böyle yapın" dediler) [Fetava-i Fıkhiyye]


Baba katili

Sual: Ana veya babasını öldürenin cenaze namazı kılınır mı?

CEVAP

Ana babayı öldürmek küfür değildir, ancak ona ceza olarak, cenaze namazı kılınmaz (Dürer) Eskiden ana baba katili mahkeme kararıyla öldürülünce bu katilin cenaze namazı kılınmazdı Günümüzde ise, cenaze namazı kılınır


Mezara beton levha

Sual: Cenaze kabre konduktan sonra, kerpiç yerine dört parmak kalınlığında beton levhalar konuyor Çimento fırınlandığı için mekruh olur mu?

CEVAP

Mekruh olmaz, çünkü vücuda temas etmiyor ve kabrin içi sayılmıyor


Cenaze yıkarken

Sual: Cenazeyi yıkarken, ölünün yüzünün kararması veya nurlanması gibi görülen hâlleri başkalarına söylemek uygun mudur?

CEVAP

Cenaze yıkayanın, ölünün yüzünün nurlanması, güzel bir koku hâsıl olması ve benzerleri gibi, gördüğü güzel şeyleri, diğer insanlara söylemesi müstehabdır, yani iyi olur Fakat yüzünün kararması, kötü koku hâsıl olması, şeklinin ve organlarının bozulması gibi kötü hâller görürse, bunları söylemesi caiz olmaz (Cevheret-ün-neyyire – Fetava-i Hindiyye)










Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.