|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
abdestini, boy, bozan, hanefi, mezhebinde, şeyler |
![]() |
Hanefi Mezhebinde Boy Abdestini Bozan Şeyler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hanefi Mezhebinde Boy Abdestini Bozan ŞeylerHanefi mezhebinde guslü gerektiren haller nelerdir Gasl yıkamak demektir Gusül ve iğtisal da yıkanma anlamını taşır Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır boy abdesti alınmasıdır Buna taharet-i kübra (büyük temizlik) denir Böyle bir temizliği gerektiren hal cünüblüktür Ayrıca kadınların hayız ve nifas kanlarının sona ermesidir Cünüblük hali iseaşağıda açıklanacağı üzere şehvetle meninin atılmasından ve cinsel ilişkiden meydana gelir Şehvetle yerinden ayrılan ve şehvetle dışarıya atılan bir meniden dolayı gusletmek gerekir Şehvetle yerinden aynlıp şehvet kesildikten sonra dışarıya atılan meniden dolayı da İmamı Azam ile İmam Muhammed'e göre gusletmek gerekir Fakat İmam Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez Rüyada şehvetle ayrılan bir meninin şehvet kesildikten sonra dışarıya akıtılmasını sağlamak için tenasül organını tutmak ve sonra dışanya akıtmaktamisafir ve soğukta bulunanlar için İmam Ebu Yusuf görüşünü seçmekte kolaylık vardır Bu yönden bu görüşün tercih edilmesini uygun görenler vardır Bakmak ve dokunmak suretiyle şehvetle gelen meniden dolayı da gusletmek gerekir Cinsel ilişki halinde sünnet yerinin veya o kadar bir kısmın duhulü ile buluğ çağına ermiş erkek ve kadının gusletmeleri gerekir Meninin gelip gelmemesine bakılmaz Bunlardan yalnız biri buluğ çağına ermiş ise sadece ona gusül gerekir diğerine gerekmez Ancak buluğ çağına yaklaşmış bir devrede ise yıkanmadan namaz kılmasına izin verilmez Namaza devam için taharette tedbirli olmak lazımdır Bu ve buna benzer hangi haller olursa olsun ihtiyat olan yol gusletmek suretiyle şüpheli hallerden sakınmaktır Uykudan uyanan kimse yatağında çamaşırında veya bedeninde bir yaşlık görünce bakılır: Eğer rüyada cinsel ilişkide bulunduğunu hatırlıyorsagusletmesi gerekir Yaşlığın meni olup olmamasında şüpheye düşmesi bir önem taşımaz Ancak ihtilam olduğunu hatırlamadığı takdirde yaşlığın mahiyetinin ne olduğu üzerinde durulmaz ve gusül gerekmezÇünkü akıntının şehvetle geldiği bilinmemektedir Bu mesele İmam Ebû Yusuf'a göredir İmamı Azam ile İmam Muhammed'e göre gelen akıntının mezi olduğunu anlıyorsa gusl etmesi gerekmez Fakat meni olduğunu biliyor veya şübheye kapılıyorsagusletmesi gerekir İhtiyata uygun olan da budurOnun için fetva buna göredir Yatağından uyanıp kalkan kimse ihtilam olduğunu hatırladığı halde tenasül organında bir yaşlık görse gusletmesi gerekir Ayakta veya oturduğu yerde uyuyan kimse uyanıp da bu organında bir yaşlık görse bakılır: Eğer bu yaşlığın meni olduğuna kanaati varsa veya uyumadan önce bu organı hareketsiz bir halde idi ise gusletmesi gerekir Fakat böyle bir kanaati yoksa ve tenasül organı da önceden uyanık durumda idi ise gusletmesi gerekmez Bulunan yaşlığın mezi olduğuna hükmedilir Çünkü organın uyanık olması mezinin çıkmasına sebeb olur Sarhoş veya bayılmış olan bir kimse uykusundan uyanıp da kendisinde meni bulacak olsa gusletmesi gerekir Mezi bulacak olsa yıkanması gerekmez İdrarını yaparken tenasül organı uyanık olduğu halde meni gelse yıkanması gerekir Organ uyanık olmayınca; gusletmek gerekmez çünkü uyanıklık şehvetin bulunmasına delildir Bir erkek veya bir kadın rüyada ihtilam olsa da meni dışarıya çıkmış olmasa yıkanmak gerekmez İmam Muhammed'e göre böyle bir kadının ihtiyat olarak yıkanması gerekir Çünkü kadından çıkacak bir sıvının yine ona dönmesi ihtimali vardır İhtilam olan veya cinsel ilişkide bulunan bir kimseidrarını yapmadan veya çokça yürümeden veya yatıp uyumadan yıkansa da sonra kendisinden meninin arta kalan kısmı çıkacak olsa ikinci kez yıkanması gerekir Fakat idrarını yaptıktan veya epeyce yürüdükten veya uyuduktan sonra şehvetsiz olarak gelecek meni guslü gerektirmez Çünkü bu durumda o meni yerinden şehvet olmaksızın ayrılmış bulunurYine bir kadından yıkandıktan sonra kocasının menisi çıkacak olsa tekrar gusletmesi gerekmez Bir yatakta yatıp uyuyan iki kimse uyandıkları zaman ihtilam olduklarını hatırlamayarak yatakta meni gibi bir yaşlık görseler veya kurumuş meni görüp de o yatakta kendilerinden önce başka bir kimse yatmış olsa bu durumda meninin kime ait olduğu bilinmeseher ikisinin de ihtiyaten yıkanması gerekir Şehvet olmayıp da döğülmeden ağır bir yük kaldırmadan ve yüksek bir yerden düşmeden dolayı meni gelmesiyle gusül gerekmez (İmam Şafî'ye göre bu hallerde de gusül gerekir) Yerinden şehvetle ayrılan bir meni bedenin dışına veya dış hükmünde olan yere çıkmadıkça gusül gerekmez Bakire bir kızın bekaretini yok etmemek sureti ile yapılan bir ilişkide meni gelmeyince gusül gerekmez; çünkü bekaret sünnet yerine kadar duhule engel olmuş demektir Cünüblük hayız veya nefselik (loğusalık) halinde iken gayrimüslim bir kadın veya gayrimüslim bir erkek ihtida etse gusletmesi farz olur Hayız veya nefseliği son bulmuş olsa da yıkanmamış bulunsa yine gusül gerekir Fakat yıkanmış bulunan veya henüz cünüplük hayız ve nefselik haline düşmemiş olan erkek veya kadın gayrimüslim ihtida etse yıkanması mendub olur Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet Editör |
![]() |
![]() |
|