![]() |
Olay Çevresinde Oluşan Edebi Metinler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Olay Çevresinde Oluşan Edebi MetinlerOlay Çevresinde Oluşan Edebi Metinler Edebiyat alanı içerisinde yer alan metinler kesin çizgilerle olmamakla beraber sanat eserleri ve düşünce eserleri olmak üzere ikiye ayrılır ![]() Sanat eserleri, sanatçıların duygu, düşünce ve hayal dünyasından beslenen, imge ve izlenimlerle zenginleşen eserlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan anı, günlük, mektup gibi türlerde sanatçının anlatımındaki üslubuna göre sanat eseri ya da düşünce eseri sayılabilir ![]() Bunlardan sanat eserleri bir olay çevresinde gelişirse kendi arasında anlatmaya bağlı sanat eseri ve göstermeye bağlı sanat eseri olmak üzere ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() Benzerlikleri: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Farklılıkları: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anlatmaya bağlı edebî metinler kurmaca ürünü olan metinlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Anlatmaya bağlı edebî metinlerde genel olarak üç tür bakış açısı kullanılır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir edebî metinde birden fazla bakış açısıyla yazılmış bölümler bulunabilir ![]() ![]() ![]() Anlatmaya bağlı edebî metinlerde tasvirin önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebî metinler her insanın bilgi düzeyine anlayışına ve psikolojik durumuna göre anlam kazanır ![]() ![]() Günlük hayatta herkes sosyal bir çevre içerisinde yaşar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebî eserlerde yazarlar sözcükleri gerçek ya da mecaz anlamda kullanırlar ![]() ![]() ![]() Anlatmaya Bağlı Edebî Metinler Hikâye: Hikâyenin sözlük anlamı bir olayı, sözlü veya yazılı olarak aktarmak, anlatmak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Hikâyede yaşanmış olaylar anlatılabileceği gibi tamamen hayalde tasarlanan fakat yaşanabilir olaylar da anlatılabilir ![]() ![]() Hikâyelerde ele alınan olay kısa olarak işlenir ![]() ![]() ![]() Hikâye türünün kaynağı, Hint edebiyatında Binbir Gece Masalları'na kadar uzanır ![]() ![]() ![]() XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine XIX ![]() ![]() Mizahî hikâyeleri ile Mark Twain, O ![]() ![]() Bizde Batılı anlamda hikâye 1870'lerden sonra görülmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Batılı anlamda ilk hikâye örneklerini Ahmet Mithat Efendi Letâif-i Rivâyât (1880–1890) adlı eseriyle vermiştir ![]() ![]() Batı tarzı hikâyenin ilk olgun örneklerini Servet-i Fünûncular vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Hikâye Çeşitleri: Hikâyeler oluşumlarına göre olay Hikâyesi ve durum Hikâyesi olmak üzere ikiye ayrılır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında; Ömer Seyfettin ve Refik Halit Karay olay Hikâyesinin, Sait Faik Abasıyanık ve Memduh Şevket Esendal da durum Hikâyesinin önemli temsilcilerindendir ![]() Hikâyenin Ögeleri: a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olay hikâyelerinde, olay ön planda olmasına karşın, durum hikâyelerinde olay ya ikinci plandadır ya da yok denecek kadar azdır ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ç ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() Hikâye anlatış tarzı yazardan yazara farklılıklar gösterir ![]() ![]() ![]() Hikâyede Plan: Hikâyede anlatılan olayın mantıksal bir gelişiminin sağlanması için iyi bir planlamanın yapılması gerekir ![]() ![]() ![]() Serim bölümü: Olayın geçtiği ortamın ve kişilerinin tanıtıldığı, yer ve zamanın belirtildiği bölümdür ![]() ![]() Düğüm bölümü: Bu bölüm başlayan olayın ne şekilde gelişeceğinin belirlendiği bölümdür ![]() ![]() Çözüm bölümü: Hikâyede ele alınan olayın sonuçlandığı bölümdür ![]() ![]() Roman: Romanlarda, insanların başlarından geçen olaylar ayrıntılı bir şekilde işlenir ![]() ![]() ![]() Olmuş ya da olma olasılığı bulunan olayların bir büyük olayla örülerek ayrıntılı bir şekilde yer ve zaman gösterilerek anlatıldığı uzun yazılara roman denir ![]() Romanda ele alınan olay etrafında pek çok küçük olay anlatılır ![]() ![]() Romanlar yazıldığı devrin sosyal ve siyasal olaylarını yansıtır ![]() ![]() Roman Çeşitleri: Romanlar bağlı oldukları akıma, işledikleri konulara ve içyapılarına vb ![]() ![]() Akımlarına göre: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() İşledikleri konulara göre: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVIII ![]() ![]() ![]() Ahmet Mithat Efendinin, Hasan Mellâh ve Dünyaya İkinci Geliş adlı romanları macera romanının bizdeki ilk örnekleri sayılır ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Belgesel roman türünün ilk büyük yazarı Walter Scott’tır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Madame De Le Fayette, La Princesse De Cieves (Prenses Dö Kiev) adlı romanıyla çözümlemeli romana ilk örneği vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Sosyal romanın ilk örneği, Victor Hugo'nun, Sefiller romanıdır ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında modern romanın ilk örnekleri, Tanzimat döneminde görülmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu öncü yazarlardan sonra Recaîzade Mahmut Ekrem, Araba Sevdasını; Sami Paşazade Sezai, Sergüzeşti yazmıştır ![]() Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk başarılı roman örneklerini, Servet-i Fünûn sanatçısı Halit Ziya Uşaklıgil vermiştir ![]() ![]() II ![]() ![]() 1940'larda yurt ve köy sorunlarına yöneliş başlar ![]() ![]() ![]() Köye yönelen sanatçılarımız; Fakir Baykurt, Talip Apaydın, Samim Kocagöz, Kemal Bilbaşar, Abbas Sayar vb ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Olay Çevresinde Oluşan Edebi Metinler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Olay Çevresinde Oluşan Edebi MetinlerRomanın Ögeleri a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() dış yönleri tanıtılır, çevre ile bağlantıları ortaya konur ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ç ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olaylar ya roman başkişisinin ya da üçüncü kişinin ağzından anlatılır ![]() ![]() Yazarlar roman yazarken anılarından, kişisel gözlemlerinden ve alınan küçük notlardan yararlanır ![]() Romanda Plan: Romanda ele alınan olayların mantıksal bir gelişimi yapılır ![]() ![]() Romanda da hikâyede olduğu gibi serim, düğüm ve çözüm bölümleri bulunur ![]() Serim bölümü: Romana konu olan olaylar ile yer, çevre ve kişilerin tanıtıldığı bölümdür ![]() ![]() Düğüm bölümü: Romanda olayların karmaşık bir hâl aldığı, okuyucunun merakının ve heyecanının yoğunlaştığı bölümdür ![]() ![]() Çözüm bölümü: Düğüm bölümündeki olayların çözümlendiği, merak ve heyecanın giderildiği bölümdür ![]() ![]() Masal: Olağanüstü olaylarla süslü, olağanüstü kişilerin başlarından geçen olayları anlatan eserlere masal denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Masallar kişilerin özellikle çocukların hayal dünyalarını geliştirir, güçlendirir ![]() ![]() ![]() Masallar üç bölümden oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Masallarda genelde iyi ile kötünün, güzel ile çirkinin savaşımı işlenir ve sonuçta iyiler kazanır, kötüler cezalandırılır ![]() Masallar genelde duyulan geçmiş zamanla anlatılır ![]() ![]() Masallarda gençliğe toplumun düşünüş tarzı, zevki kuşaktan kuşağa aktarılır ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda; Binbir Gece Masalları, Keloğlan Masalları, Kül Kedisi gibi pek çok masal örneklerine rastlanır ![]() ![]() ![]() DESTAN: İslamiyet öncesi sözlü edebiyatın en yaygın türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Destanlar henüz aklın ve bilimin toplum hayatına tam anlamıyla hâkim olmadığı ilk çağlarda ortaya çıkmış sözlü edebiyat ürünleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Destanlar üç safhada oluşur: a) Doğuş safhası: Bu safhada milletin hayatında iz bırakan önemli tarihî ve sosyal olaylar, bu olaylar içinde yüceltilmiş efsanevî kahramanlar görülür ![]() b) Yayılma safhası: Bu safhada, söz konusu olay ve kahramanlıklar, sözlü gelenek yoluyla yayılır ![]() ![]() c) Derleme (yazıya geçirme) safhası: Bu safhada, sözlü gelenekte yaşayan destanı, güçlü bir şair, bir bütün hâlinde derleyip manzum olarak yazıya geçirir ![]() ![]() Destanların genel özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Bir edebiyat türü olan destan, zamanla asıl anlamını yitirmiş, âşık edebiyatında savaşları, ünlü kişileri, gülünç olayları anlatan eserlere de destan denilmiştir ![]() Destan çeşitleri: Destanlar, oluşum biçimlerine göre ikiye ayrılır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() İlk Türk Destanları 1 ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() İslamiyet’in Kabulünden Sonraki Türk Destanları 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() a ![]() b ![]() c ![]() Türklerin Doğal Destanları: Saka Destanları: Saka Türklerine ait bu destan da, Şu Destanı ve Alp Er Tunga Destanı olmak üzere iki parçadan oluşur ![]() ![]() Hun Destanları: Oğuz Kağan Destanı ve Attila destanı olmak üzere iki destandan oluşur ![]() ![]() ![]() Köktürk (Göktürk) Destanları: Birbirini tamamlayan Ergenekon Destanı ve Bozkurt Destanı’ndan oluşur ![]() ![]() Uygur Destanları: Türeyiş Destanı ve Göç Destanı olmak üzere iki destandan oluşur ![]() ![]() ![]() Not: Kırgız Türklerinin Manas Destanı XI ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Bir Destanın Özellikleri: a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() ç ![]() ![]() d ![]() ![]() e ![]() ![]() f ![]() ![]() g ![]() ![]() ğ ![]() ![]() Mesnevi: Türk edebiyatında anlatı türünde batı tarzı yazılmış hikâye ve roman yoktur ![]() ![]() ![]() Mesneviler de halkın anlatı ihtiyacını karşılamak üzere yazılmış eserlerdir ![]() Mesnevi, divan edebiyatı nazım biçimlerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesnevi, divan edebiyatında bulunmayan hikâye ve roman türünü karşılamaktadır ![]() ![]() Mesnevi, İran'da kurulmuş ve oradan bize geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() Mesneviler işlediği konular bakımından şu türlere ayrılır: a ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ç ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() Manzum Hikâye: Nazım şeklinde yazılmış hikâyelere manzum hikâye denir ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında Tevfik Fikret, Mehmet Akif Ersoy bu türde önemli eserler vermişlerdir ![]() ![]() Halk Hikâyeleri Destanların zaman içinde değişime uğramış biçimleri sayabileceğimiz halk hikâyeleri gerçeğe daha yakın olmaları bakımından destandan ayrılırlar ![]() ![]() Halk hikâyelerinde şiirle düzyazı iç içedir ![]() ![]() Tek olay çevresinde gelişen halk hikayeleri olduğu gibi, kişi ve olay sayısı çok halk hikayeleri de vardır ![]() ![]() Halk hikayeleri konularına göre dört çeşittir ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() d ![]() NOT: Halk hikayeleri, destan ile roman arasındaki aşamanın ürünüdür ![]() NOT: Destan geleneğinden Halk hikâyeciliğine geçişin ilk ürünü Dede Korkut Hikayeleri’dir ![]() ![]() Dede Korkut Hikayelerinin en önemli özellikleri şunlardır: 1) Asıl adı “Kitab-ı Dede Korkut Alâ Lisan-ı Taife-i Oğuzan” şeklindedir ![]() 2) 12, 13 ve 14 ![]() ![]() ![]() 3) 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Toplam on iki hikayeden oluşur ![]() 5) Şiir ve düzyazı (nazım-nesir) karışık oluşturulmuştur ![]() 6) Hikayelerde az da olsa masal ve destan unsurları görülür ![]() 7) Çok temiz, güzel ve zengin bir kullanılmıştır ![]() Anlatım açık, yalın ve durudur ![]() ![]() 9) Hikayelerde en önemli meziyet kahramanlıktır ![]() 10) Aileye, çoğalmaya, kadına, çocuğa ve çocuk terbiyesine büyük önem verilir ![]() ![]() ![]() ![]() 11) Bütün hikayelerde dini unsurlar (namaz kılma, dua etme, arı sudan abdest alma) görülür ![]() 12) Kahramanlar dövüşlerini, Allah ve peygamber sevgisi için yapar ![]() 13) Türk milletinin karakteristik özellikleri; doğruluk, adelet, güzellik yüceltilir ![]() 14) Misafirperverlik ve cömertlik insanların ortak özelliğidir ![]() 15) At, ağaç, su, yeşillik kısaca tabiat çok sevilir ![]() 16) Kahramanların en büyük yardımcısı atlardır ![]() 17) Kadınlar, eşlerine karşı aşırı saygılı ve itaatkârdır ![]() ![]() 18) Hikâyelerde, birçok öğüt vardır ![]() ![]() 19) Hikayelerde yaşanan olayların tarihi bilgilerle ilgisi vardır ![]() 20) Hikayelerde geçen ve hikayeler adını veren Dede Korkut; yaşlı, herkesin saygı gösterdiği, hakanların bile akıl danıştığı, çocuklara isim koyan, eğlencelerde kopuz çalıp şiirler söyleyen, kırgınlıkları gidermede aracılık eden kişidir ![]() |
![]() |
![]() |
|