![]() |
Osmanlı Devletinde Kültür Ve Medeniyet |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Devletinde Kültür Ve MedeniyetOsmanlı Devletinde Kültür ve Medeniyet A ![]() Osmanlı devlet yönetiminde, Orta Asya Türk geleneğinin ve sonraki Türk - islâm devletlerinin etkileri olmuştur ![]() ![]() Padişahlık Kurumu Osmanlı Devleti'nin başında "padişah" bulunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() bir düzenleme yoktu ![]() "Ailenin bütün erkek bireyleri, taht üzerinde hak sahibidir ![]() anlayışı geçerliydi ![]() Osmanlı egemenlik anlayışında başlangıçta "Ülke, hanedan üyelerinin ortak malıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XVII ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti kurulduğunda küçük bir beylik olduğundan devletin başında "bey" ya da "gazi" denilen bir hükümdar vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devlet yönetiminde padişahların çok geniş yetkileri vardı ![]() ![]() ![]() ![]() Padişah islâm dininin koyduğu hukuk kurallarıyla çelişmeyecek şekilde, kural koyma yetkisine sahipti ![]() ![]() ![]() ![]() XIX ![]() ![]() Şehzadeler Padişahların erkek çocuklarına "şehzade" deniliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Osmanlı merkez teşkilatı, padişahın mutlak egemenliğini gerçekleştirmeye yönelik olarak kuruldu ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Başkent olmasından dolayı istanbul'un yönetimi ayrıca düzenlenmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Merkez teşkilatının temeli Divan-ı Hümayun'du ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan'da siyasi, idari, askeri, örfi, şer'i, adli ve mali konular ile şikayet ve davalar görüşülerek karara varılırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan Üyeleri ve Görevleri Vezir-i Azam (Sadrazam): Padişahtan sonra en yetkili kişidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vezirler: Çeşitli devlet işlerinde yetişmiş kişilerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Kazaskerler: 1362'de Murat, ilk defa kazasker tayin etti ![]() ![]() ![]() Defterdarlar: Osmanlı Devleti'nde maliyenin başında bulunan, gider ve gelirlere bakan görevlidir ![]() ![]() ![]() Nişancı: Padişah fermanlarına tuğra çekmekle ve devletin arazi kayıtlarını tutmakla görevliydi ![]() Reisülküttap: Nişancıya bağlı olarak bürokrasiyi düzenlerdi ![]() masına rağmen, tecrübesinden dolayı önemi büyüktü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeniçeri Ağası: Yeniçeri Ocağı'nın en büyük komutanıydı ![]() ![]() Kaptan-ı Derya: Donanma ve denizcilikten sorumluydu ![]() ![]() ![]() Müftü (Şeyhülislam): Divan'da alınan kararların islâmiyet'e uygunluğuyla ilgili "fetva" verirdi ![]() ![]() ![]() Divan- Hümayun'da alınan kararların yürürlüğe girmesi, padişahın onayına bağlıydı ![]() Merkez Teşkilatında Değişiklikler XVI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletlerarası ilişkilerin artmasıyla reisülküttablık, dış ilişkileri yürüten bir makam durumuna geldi ![]() XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Dönemi'nde düzenlemeler devam etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() l ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C ![]() 1 ![]() Osmanlı Devleti kuruluşunun ilk dönemlerinde tek merkezden yönetiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() a ![]() XVI ![]() ![]() ![]() I ![]() "imar sisteminin uygulandığı eyaletlerdi ![]() ![]() ![]() II ![]() 3unlar ![]() -niyle yıllık olarak toplandığı eyaletlerdi ![]() ![]() III ![]() iç işlerinde serbest, dış işlerinde Osmanlı Devleti'ne bağlı olan hükümetlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Sancaklar "kaza" denilen idari birimlere ayrılmıştı ![]() ![]() - Merkezden gönderilen emirlerin halka ulaşmasını sağlarlardı ![]() - Mahkemeye intikal eden davaları sonuçlandırırlar, nikah, şirket kurulması gibi işlemleri onaylarlardı , Reayanın istek ve şikayetlerini Divana ulaştırırlardı, - Her türlü belgeyi onaylarlardı (noterlik) ![]() - Vergilerin adaletli bir şekilde toplanmasını, toplanan vergilerin merkeze gönderilmesini sağlarlardı ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() Mahalle Teşkilatı: Şehirleri meydana getiren mahalleler, genellikle dini kurumların veya pazarların etrafında oluşmuştu ![]() ![]() Köy Teşkilatı: Osmanlı Devleti nde en küçük yerleşim ve yönetim birimi köydü ![]() ![]() Esnaf Teşkilatı: Osmanlı toplumunda esnaf, lonca denilen bir teşkilata üyeydiler Her esnaf kendi mesleğiyle ilgili bir loncaya üye olur, loncanın denetimine girer, imkânlarından yararlanırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Loncaların Görevleri: •Ct Üye sayısını, malların kalitesini ve fiyatını belirlemek • Esnaf ile hükümetin ilişkilerini düzenlemek "fi Üyelerinin zararlarını karşılamak ve kredi vermek • Çalışamayacak durumdaki üyelerini korumak • Esnaflar arasındaki haksız rekabeti önlemek Cemaat idareleri: Osmanlı Devleti'nde "cemaat" kavramı, Türk ve Müslümanlar dışında kalan Hristiyan ve Museviler için kullanılmış Ermeni, Rum ve Yahudi cemaati şeklinde isimler verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Cemaatlerin başkanı kendi din adamlarıydı ![]() ![]() 3 ![]() XVIII, yüzyıldan itibaren taşra teşkilatı bozulmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat döneminde (1839 - 1876) 1842'de idare teşkilatı değiştirildi, iltizam kaldırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1864 yılında Vilayet Nizamnamesi ile taşra yönetim birimleri vilayet, liva (sancak), kaza, köy şeklinde birimlere ayrıldı ![]() ![]() ![]() ![]() OSMANLI DEVLETİ'NDE HUKUK Osmanlı Devleti'nde hukuk; Şer'i ve Örfi hukuk olmak üzere iki temele dayanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OSMANLI ASKERi TEŞKiLATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orhan Bey zamanında ilk düzenli birlikler olarak "yaya" ve "müsellem" orduları kuruldu ![]() Osmanlıların Rumeli'ye geçişiyle birlikte bu kuvvetler de yeterli olmadı ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Osmanlı askeri teşkilatı, kara ve deniz kuvvetleri olarak iki bölümden oluşuyordu ![]() Kara Ordusu Osmanlı Devleti'nin kara ordusu üç bölümden meydana geliyordu ![]() I ![]() Osmanlı Devleti'nde Rumeli'deki fetihlerle birlikte daha çok askere ihtiyaç duyulunca savaş esirlerinin alınmasıyla Yeniçeri Ocağı oluşturuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() Acemi Oğlanlar Ocağı: Kapıkulu Ocaklarına asker yetiştirmek amacıyla kurulmuştu ![]() ![]() Yeniçeri Ocağı: Kapıkulu askerleri içinde en çok bilinen ve en itibarlı ocaktı ![]() ![]() Cebeci Ocağı: Yeniçerilerin, silahlarının yapımı ve onarımıyla görevliydi ![]() Topçu Ocağı: Top dökmek ve topçuluğa gerekli malzemeleri hazırlamak görevini yerine getiriyordu Top Arabacıları: Top arabalarını yapar ve topları taşırlardı Humbaracılar: Havan denilen topları ve humbara adı verilen e! bombalarını yapar ve kullanırlardı Lağımcılar: Kale kuşatmalarında fitil döşeyerek kaleyi yıkma işini yaparlardı ![]() b ![]() Kapıkulu askerlerinin atlı sınıfını oluştururlardı Yeniçeriler arasından seçilirler ve ulufe alırlardı Fakat derece ve ulufe yönünden yeniçerilerden üstün idiler ![]() II ![]() Eyalet askerleri, tımarlı sipahilerden oluşuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Savaş zamanlarında Kırım ![]() ![]() ![]() Osmanlı Donanması Orhan Bey devrinde Karamürsel'de tersane kuruldu (1327) ![]() ![]() ![]() ![]() Kanuni devrinde Barbaros Hayrettin Paşa'nın Osmanlı hizmetine girmesiyle Osmanlılar ![]() ![]() ![]() ![]() VAKIF SiSTEMi Osmanlı Devleti'nde ![]() ![]() Tarihin seyri içinde vakıflar, sosyal, ekonomik, eğitim, sağlık, sanat, mimari, ulaşım ve bayındırlık alanında önemli rol oy namışlardır ![]() OSMANLI TOPLUMU Toplum Yapısı Osmanlı Devleti, çok uluslu ve çok dinli bir yapıya sahipti ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti'nde toplum, yönetenler (asken) ve yönetilenler (reaya) olarak ikiye ayrılıyordu a ![]() Askeri sınıf yani yönetenler, padişahın kendilerine dini adli askeri ya da idari yetki tanıdığı devlet görevlilerinden oluşmaktaydı Bunlar, saray halkı, seyfiye ![]() ![]() ![]() Saray halkı: Osmanlı Devleti nde hem padişahların oturaukla-rı yer, hem de en yüksek devlet görevlilerinden bazılarının çalıştığı merkez saraydı Seyfiye:Osmanlı toplumunda, yönetim görevi de bulunan askeri grup 'seyfiye" olarak adlandırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() beyleri, beylerbeyleri ve vezirler ise hizmet karşılığında dirlik (tımar) alırlardı ![]() ilmiye:ilmiye, yargıçlık, noterlik ve mahalli yönetim işlerini yürüten kadılardan, tıp ve müneccimlik yani astroloji alanındaki uzmanlar ile her seviyedeki eğitim ve öğretim elemanlarından meydana geliyordu ![]() ![]() ![]() ilmiye mensuplarının büyük çoğunluğu Türk asıllıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ilmiyenin bir diğer üyesi de kazaskerlerdi ![]() ![]() ilmiye teşkilatının başı Şeyhülislâm'dır ![]() ![]() ![]() ilmiye sınıfının başlıca görevleri fetva (ifta), eğitim (tedrisat) ve adaletti (kaza) ![]() Kalemiye:Osmanlı idari ve mali bürokrasisinin mensuplarından oluşuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Osmanlı Devleti'nde yönetilenlere "reaya" denirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetilenler dini yönden de üçe ayrılmıştı: Müslümanlar:Müslümanlar yönetici olurlar, askerlik yaparlar ve öşür verirlerdi ![]() ![]() Hristiyanlar ve Museviler: Hristiyan ve Museviler askerlik yapmazlar, buna karşılık "Cizye" denilen vergiyi verirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Devletinde Kültür Ve Medeniyet |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Devletinde Kültür Ve MedeniyetOSMANLI TOPLUMUNDA SOSYAL HAREKETLİLİK 1 ![]() Ülke sınırları içinde insanların bir bölgeden başka bir bölgeye, köyden şehre göç ederek yerleşmesi olayına yatay hareketlilik denir ![]() ![]() 2 ![]() Dikey hareketlilik, bir kişinin, yönetenlerden yönetilenlere ya da yönetilenlerden yönetenler sınıfına geçiş yapabilmesidir ![]() ![]() • Yönetenler sınıfına geçebilmenin yollarından biri devşirme sistemiydi ![]() • Acemi Oğlanlar Ocağı'nda ve Enderun'da eğitim görerek askeri sınıfa girebilirlerdi ![]() • Askeri sınıfa geçmenin diğer bir yolu da medrese eğitimi görmekti, iyi bir medrese eğitimi görmüş bir kişi adalet, eğitim, din teşkilatları ile sivil bürokraside en üst makamlara gelebilirdi ![]() • Seferlerde başarı göstererek tımar sahibi olmak ya da kale- miye sınıfına katip olarak girmekte yönetenler sınıfına geçmenin yolları arasındaydı ![]() OSMANLI EKONOMiSi A Osmanlı iktisat Anlayışı Osmanlı ekonomisi, büyük ölçüde tarıma dayalıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Coğrafi Keşifler sonunda ticaret yollarının değişmesi, kapitülasyonların etkisi ve dış ticaretin yabancıların eline geçmesi giderek Osmanlı ekonomisini olumsuz yönde etkiledi ![]() ![]() III ![]() ![]() Türk tüccarların korunması, Osmanlı iktisat anlayışına hakim olmaya başladı B ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Osmanlı Devleti, toprağın büyük bir kısmını miri toprak olarak 2 kendi mülkiyetinde tutuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Halkın elinde bulunan, tamamıyla halka ait olan topraklardı ![]() Öşriyye : Müslümanlara ait olan topraklar Haraciyye : Gayri müslimlerin sahip olduğu topraklar 2 ![]() Gelirleri cami ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Devlet mülkiyetine geçirilen topraklardır ![]() olan topraklar ekilip biçilmesi ve işlenmesi amacıyla çeşitli kişile re bırakılmıştı ![]() ![]() Osmanlı Devleti dirlik sistemini uygulamakla birçok kazanç elde etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dirlik sisteminin uygulanmasıyla; Devlet, üretimi denetimi altına almış ve sürekliliğini sağlamıştır ![]() "A Eyalet askerleri bu sistem sayesinde yetiştirilmiş, devamlı savaşa hazır bir ordu bulundurulmuştur ![]() • Ülkenin bayındır hale gelmesi, araziden daha iyi faydalanılması, askeri masrafların azaltılması, böylece gelirlerin artırılması sağlanmıştır ![]() " Tımar sistemiyle devlet vergi toplama külfetinden kurtulmuştur ![]() • iç ve dış güvenlik sorunu çözülmüştür ![]() ![]() Has ve zeametler, ilgili kişilere görevde kaldığı süre içinde tahsis edilir, görevlerinin bitiminde dirliği geri alınırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dirlik sistemiyle, askerin ihtiyaçlarının bir kısmının karşılanması, tarımda yüksek verimlilik, toprağın vergilendirilmesi, toprağın boş bırakılmaması sağlanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() iltizam sistemi: Osmanlı Devleti'nde tımar sistemi içine yerleştirilemeyen faaliyetlerin gerektirdiği parayı sağlayabilmek için tımar sistemi yanında birde iltizam usulü uygulanıyordu ![]() ![]() ![]() Bu sistem ilk defa Kanuni zamanında, Sadrazam Rüstem Paşa tarafından uygulandı ![]() ![]() C ![]() a ![]() Osmanlı ekonomisinin en önemli kolu tarımdır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Bu yükümlülüklere karşı devlet de halkın güvenliğini korumak ve düzeni sağlamakla görevliydi ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() b ![]() Hayvancılık tarım ekonomisinin ve genel ekonominin önemli unsurlarından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() 1 ![]() Esnaf ve zanaatkarların, çalışma ve pazar sorunlarını çözmek, mesleğe yeni eleman yetiştirmek amacıyla Lonca Teşkilâtı kurulmuştur ![]() ![]() ![]() 2 ![]() En gelişmiş sanayi dalı dokumacılık ve deri işlemeciliğiydi ![]() ![]() ![]() D ![]() a ![]() ipek ve Baharat yollarıyla gelen mallar, Türk tüccarları tarafından Avrupa'ya nakledilirdi ![]() ![]() ![]() b ![]() Osmanlı toprakları, ipek ve Baharat yolları üzerinde bulunuyordu, istanbul - Halep, istanbul - Diyarbakır ve istanbul - Erzincan - Erzurum - Kars arasındaki yollar en önemli ticaret yollarıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() Üretim yapılıp pazarda belli bir değer karşılığı satılan eşyaya mal veya çoğulu olan emtia denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() E ![]() Osmanlı Devleti'nde ilk mali teşkilât, I ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ve ürün vergisidir ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() b ![]() Padişahın iradesiyle toplanan vergilerdir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fiyat artışlarının nedenleri : 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Böylece paranın satın alma gücü azaldı ve enflasyon ortaya çık tı ![]() masına rağmen kaçak yollardan Avrupa ülkelerine mal satmak olmuştur ![]() Fiyat artışlarını engellemek için devletin aldığı önlemler: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Ancak bu tedbirler sonucunda da istenilen sonuçlar alınamadı ![]() ![]() XVIII ![]() ![]() ![]() XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OSMANLILARDA KÜLTÜR VE SANAT Klasik Osmanlı Türk toplumu ve kültürünün temelini; • 1071 Malazgirt Zaferi'nden bu yana Türkleşen Anadolu, • Ahiler, gaziler, esnaf ve sanatkârlar, • islâm dini, • Padişahların izledikleri temel kültür politikası, • Türk örfü ve geleneği meydana getirmektedir ![]() Osmanlı Devleti; askeri, adli, sivil ve idari teşkilatının en önemli unsurlarını Selçuklulardan almıştır ![]() ![]() ![]() Osmanlı hazinesinde toplanan bu gelirler jr Devlet adamları, askerler ve bilim adamlarının maaşlarını ödemede, "ur Bayındırlık hizmetleri ve askeri harcamalarda kullanılıyordu ilk resmi Osmanlı bütçesini hazırlayan Tarhuncu Ahmet Paşa kısmen başarılı olmuşsa da bu durum uzun sürmemiştir ![]() F ![]() Osmanlı tarihinde ilk para Osman Bey zamanında ilk gümüş akçe Orhan Bey, ilk altın para Fatih Sultan Mehmet tarafından bastırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OSMANLILARDA EĞiTiM VE ÖĞRETiM Osmanlı Devleti'nin klasik döneminde, temel bilim kurumu medreseydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OSMANLILARDA EĞiTiM VE ÖĞRETiM KURUMLARI a ![]() Devlet memuru, idareci, komutan ve sanatkâr yetiştirmek amacıyla kurulan bu saray okulu ilk olarak II ![]() ![]() ![]() Devşirme sistemiyle toplanan çocuklar, burada iyi bir Müslüman, güvenilir ve nitelikli bir devlet adamı veya usta sanatkâr olarak yetiştirilirdi ![]() ![]() ![]() b ![]() Osmanlı Devleti'nin dayandığı sistemlerin temel düşüncesini veren eğitim ve öğretim sisteminin temel kurumu medresedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1% Müsbet bilimlerin giderek okutulmaması & Kanunlara aykırı olarak medreselere müdahale edilmesi "A Medrese ile ilgisi olmayanlara müderrislik verilmesi ve ulema çocuklarına daha beşikte iken müderrislik payesi verilmesidir ![]() c ![]() Osmanlı Devleti'nin ilk dönemlerinde askeri kuvvetler aşiret askerlerinden oluşuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EĞiTiM VE ÖĞRETİMDE GELiŞMELER YENİLİKLER Eğitim ve öğretim XIX ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() 1845'te Harp Okulu'na öğrenci yetiştirmek için Askerî Liseler açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() idadilerin üstünde eğitim verecek Sultaniler ilk kez 1868'de Galatasaray Sultani'si adıyla açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() 1874'te Sultani Mektebi'nde bir sınıf ayrılarak Hukuk Mektebi açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heybeüada'da Kaptanlık Okulu açıldı (1870) ![]() ![]() ![]() d ![]() Azınlıklara kültür, eğitim ve inanç özgürlüğü tanıyan Osmanlı Devleti, okul açma izni de verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kapitülasyonlardan faydalanarak Osmanlı ülkesinde okul açma imtiyazını elde eden yabancı ülke misyonerleri akın akın topraklarımıza gelerek çalışmalara başladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ingilizler, Suriye ve Lübnan'da okullar açtı ![]() ![]() Amerika Birleşik Devletleri, 1830'da Osmanlı Devleti'yle yaptığı antlaşmayla en ayrıcalıklı yabancı devlet haline geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() italya kendi soydaşları için 1861'de istanbul'da ve 1863'te Hatay'da okul açtı ![]() ![]() ![]() e ![]() 1862’de burada halka açık dersler verilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|