Prof. Dr. Sinsi
|
Oğuzlar
Bugün; Türkiye, Balkanlar, Âzerbaycan, İran, Irak ve Türkmenistan?da yaşıyan Türklerin ataları olan büyük bir Türk boyu Oğuzlara Türkmenler de denir Oğuz kelimesinin türeyişiyle ilgili çeşitli fikirler ileri sürülmüştür Kelimenin boy, kabîle mânâsına gelen ?Ok? ve çokluk eki olan ?z?nin birleşmesinden ?Ok-uz? (oklar, koylar) anlamında olduğu ileri sürüldüğü gibi, oyrat (haşarı, yaramaz) kelimesinin eş anlamlısı olduğunu iddiâ edenler de vardır Ancak kelime, Anadolu ağızlarında ?halim selim, ağırbaşlı? mânâlarına da kullanılmaktadır Arap kaynaklarında ise ?guz? veya ?uz? şeklinde geçmektedir
İlk zamanlar Üçok ve Bozok adlarıyla iki ana kola ayrılmış olan Oğuzlar, daha sonraki devirlerde, Dokuz Oğuz, Altı Oğuz, Üç Oğuz adlarında boylara da ayrıldılar Oğuzlar, yirmi dört boydan meydana gelmişti Bunlardan on ikisi Bozok, on ikisi Üçok koluna bağlıydı Târihçiler, hazırladıkları cedvellerde Oğuz boylarının adlarını, sembollerini ve ongunlarını(armalarını) göstermişlerdir Buna göre, Bozoklar; Kayı, Bayat, Alka Evli, Kara Evli, Yazır, Dodurga, Döğer, Yaparlu, Afşar, Begdili, Kızık, Kargın; Üçoklar ise; Bayındır, Peçenek, Çavuldur, Çepnî, Salur, Eymur, Ala Yundlu, Yüreğir, İğdir, Büğdüz, Yıva, Kınık boylarına ayrılmışlardı Bugün Türkiye?de yirmi dört Oğuz boyuna âit işâret ve yer adlarına çok rastlanmaktadır
Oğuz adına ilk defâ YeniseyKitâbelerinde rastlanmaktadır Barlık Irmağı yöresinde bulunan bu kitâbelerde; ?Altı Oğuz budunda? sözü yeralmaktadır Öz Yiğen Alp Turan adlı bir beye âit olan bu kitâbelerin yazıldığı devirde, Oğuzlar, Göktürklerin hâkimiyeti altında altı boy hâlinde Barlık Irmağı kıyılarında yaşamakta idiler
Altıncı yüzyıldan îtibâren Göktürklerin idâresinde toplanan Türk kabîlelerinden bir kısmı gibi Oğuzlar da kendi aralarında birlik kurarak Tula-Selenga ırmakları bölgesinde Dokuz-Oğuz Kağanlığını meydana getirdiler Göktürk kağanlığının, Kutluğ tarafından 682?de ikinci defâ kurulmasından sonra, Göktürkler, hâkimiyetlerini kabul etmeyen Oğuzlar üzerine yürüdüler Tula Irmağı kıyısında yapılan kanlı bir savaşta Oğuzlar yenildiler Fakat, Göktürklerin hâkimiyetini kabul etmediler İlteriş Kağan, Oğuzlar üzerine birçok sefer düzenledi ve Baz Kağanı öldürdü Oğuzların merkezi Ötüken ve çevresini ele geçirdi Bu yenilgi karşısında İlteriş Kağan?ın hâkimiyetini kabul etmek zorunda kalan Oğuzlar, Göktürklerin Kırgız seferine katıldılar Göktürk hâkanlarından Bilge Kağan zamânında isyân ettiler Bir sene içinde bir kaç defâ harbe giren Oğuzlar; yenilerek, geri çekildiler Daha sonra Dokuz-Tatarlar ile ittifâk kurarak Göktürklerle mücâdele ettilerse de yine bozguna uğrayarak, Çin taraflarına göç ettiler Bir müddet sonra tekrar eski yurtlarına döndüler Bu mücâdelelerde zayıflayan Göktürkler, 745?te Uygurlar tarafından yıkıldı Bu esnâda Uygurlara yardım eden Oğuzlar, Uygur Devletinin dayandığı başlıca boylardan biri oldu Uygurlarla birlikte Basmıl ve Karluklara karşı savaştılar Fakat zaman zaman Uygurlara karşı da isyân etmekten geri durmadılar Eski müttefikleri Dokuz-Tatarlar ile birleşerek Uygur Kağanı Moyunçur?a karşı cephe aldılar Zaman zaman Çin?e gittiler Daha sonra Çin?den çıkarak eski yurtlarına döndüler Uygur Devletinin yıkılması üzerine batıya göçerek Sir Derya (Seyhun) kıyılarına ve onun kuzeyindeki bozkırlara yerleştiler Onuncu yüzyılda göçebe hayâtı yanında yerleşik bir hayât sürmeye de başladılar Göçebe Oğuzlar daha ziyâde koyun, at, deve, sığır yetiştiriciliği ve ticâretle uğraşıyorlardı Yerleşik Oğuzlar ise, Sabran (Karacuk), Suğnak, Karnak, Sütkent gibi şehirlerde oturuyorlardı Onuncu asırda henüz Müslüman olmamış olan Oğuzlar, inanışları gereği bir takım ibâdet ve âyinleri yerine getiriyorlardı Ancak yaşayış bakımından İslâmiyete uygun tarafları vardı Soy temizliğine ehemmiyet verirlerdi Bilhassa zinâ gibi suçların cezâsı ölümdü
Onuncu asrın başlarındaOğuzlar, Mâverâünnehr çevresinde yerleşip, Yabgu denilen hükümdârın idâre ettiği bir devlet kurdular Devlet ve millet işlerinin bir mecliste istişâre edildiği ve su-başı denilen ordu kumandanı, Yabgu?nun vekîli ve nâibi olan Kültekin, İnal ve Tarkan ünvânlarını taşıyan memurlar vardı Oğuzların bu sıradaki başşehirleri, Sir Derya kıyısındaki Yeni Kent idi Yabgu Devleti zamânında Oğuzlar, Üçok ve Bozok diye iki kısma ayrılmışlardı
Onuncu asrın sonlarında İslâm dînini kabûl ederek iyice güçlenen Oğuzlar, komşuları Peçenekler ve Hazarlar ile savaşlar yaparak onları yendiler Fakat 11 yüzyılın ortalarında, Oğuzların İslâm dînini kabul etmemiş olan bir kısmı, Kıpçakların baskısıyla yurtlarını terk ederek Karadeniz?in kuzeyinden Tuna boylarına, oradan da Balkanlara indiler İslâm dîniyle şereflenmedikleri için etrâflarını saran Hıristiyan devletlerin baskısıyla kısa zamanda benliklerini kaybederek, örf, an?ane ve geleneklerini unuttular Eriyip, yok oldular Geri kalanları da Bizans hizmetine girdiler 1071?de yapılan Malazgirt Meydan Muhârebesine Bizanslıların yanında katıldılar Fakat çok geçmeden Selçuklular tarafına geçtiler
İslâm dînini kabul eden Selçuk?un idâresindeki Oğuz boyları ise, Oğuz Yabgu Devleti hükümdârının, kendilerine kötülük yapacağından çekinerek, yurtlarından ayrılıp İslâm diyârı olan Horasan taraflarına gittiler Mâverâünnehr?de kalan diğer Oğuz boyları da, Kıpçakların hücûm ve baskıları sonunda dağıldılar Böylece Oğuzlar Devleti yıkıldı Yerlerinde kalan Oğuzlar ise Karaçuk dağları bölgesinde, Mankışlak?da ve Seyhun Nehri kıyılarında yerleştiler Daha sonra Karahıtayların ve Karlukların baskısı netîcesinde, Horasan?a gelip Selçuklulara tâbi oldular
Selçuk?un büyük oğlu Arslan İsrâil, Horasan?da hâkimiyet kurup, diğer Oğuz boylarını idâresi altında topladı Daha sonraları, Tuğrul ve Çağrı Beyler idâresindeki Selçuklular, Sâmânoğulları ile ittifâk kurarak, Karahanlılara ve Gaznelilere karşı mücâdele ettiler Selçukluların başarılı idâreleri sebebiyle pekçok Oğuz boyu onların hâkimiyetinde toplandı Birçokları yerleşik hayâta geçti
Selçuklu Devletinin kurulmasında esas rolü oynayan Oğuzlar ve diğer Oğuz boyları, 11 yüzyılın ikinci yarısından îtibâren akın akın İran, Irak, Anadolu ve Sûriye?ye doğru yayıldılar Selçuklu Devletinin sınırlarını Ceyhun Nehrinden Akdeniz?e kadar genişlettiler İslâmiyeti kabul etmeden önce dünyevî maksatlar ve kuru cihângirlik için çalışan, harp eden ve soylarının temizliğiyle tanınan Oğuzlar, İslâm dînini kabul ettikten sonra, Allahü teâlânın yüce dîni olan İslâmiyeti yaymaya gayret ettiler Gittikleri yerlerde doğruluğun, adâletin, ilmin ve medeniyetin müdâfîliğini yaptılar İnsanlara hizmet etmek, ilmin ve medeniyetin yayılmasını sağlamak için pekçok câmi, medrese, kervansaray, hamam ve köprü yaptırdılar Büyük Selçuklu, Türkiye Selçukluları, Akkoyunlular, Salgurlular, Artukoğulları, Karamanoğulları, Ramazanoğulları, Dulkadiroğulları veOsmanlı devletlerini kurarak İslâm dîninin yayılmasına hizmet ettiler İslâmiyetin ve Müslümanların yok edilmesi için çalışan Haçlılara karşı parlak zaferler kazandılar İslâmiyete, ilme ve adâlete karşı olan ortaçağ Avrupa?sına pekçok yenilikleri götürdüler Dokuz yüz sene boyunca, kurdukları devletlerin sınırları içinde yaşayan bütün unsurlara karşı İslâm dîninin emirleri doğrultusunda hareket ederek, hizmet ettiler Bugün Türkiye, Âzerbaycan, İran, Türkmenistan, Afganistan, Irak ve Suriye?de yaşayan Türkler, Oğuzların neslindendir
Oğuz teşkilâtı, yirmi dört boyun çıkardığı sülâleler ve meşhûr şahsiyetleri:
Boz-Oklar: Dış Oğuzlar da denip, Sağ kolu teşkil ederler (Bkz Oğuz Kağan Destanı)
1 Gün-Alp/Gün-Han: Sembolü şâhin Oğulları: a) Kayıg/Kayı-Han: ?Sağlam, berk? mânâsındadır Üç kıta ve yedi denize altı yüz yıldan fazla hâkim olan Osmanlı sülâlesi bu boydandır Kayı Boyundan Ertuğrul Gâzi ve her biri birer müstesnâ şahsiyete sâhip çoğu dâhî, cihangir, kumandan, şâir ve sanatkâr olan Osmanlı sultanları, Kayı Han neslinin kıymetini göstermeye kâfidir b) Bayat: ?Devletli, nîmeti bol? mânâsındadır Maraş ve çevresine hâkim olan Dulkadiroğulları, İran?da Kaçarlar, Horasan?da Kara Bayatlar, Maku ve Doğubeyazıt hanları, Kerkük Türkmenlerinin çoğu bu boydandır Dede Korkut kitabını 1480?de Hicaz?da yazan Tebrizli Hasan ve meşhûr şâir Fuzûlî bu boydandır c) Alka-Bölük/Alka-Evli: ?Nereye varsa başarı gösterir? mânâsındadır Türkiye ve Âzerbaycan?daki Alaca, Alacalılar adı taşıyan yerler bu boyun hâtırasıdır d) Kara-Bölük/Kara-Evli: ?Kara otağlı (çadırlı)? mânâsındadır Karalar ve karalı gibi coğrafî yer adları bunlardan kalmadır
2 Ay-Alp/Ay-Han: Sembolü kartal Oğulları: a) Yazgur/Yazır: ?Çok ülkeye hâkim? mânâsındadır Ab-Yabgu devrindeki Yenibent Yabguları, Batı Türkistan?daki Cend Emirleri, Kara-Daş denilen Horasan Yazırları, Ahıska?dan aşağı Kür boyundaki Azgur-Et (Azgur Yurdu) Kalesi, Kürmanç Kürtlerinin Azan Boyu, Toroslardaki Gündüzoğulları Hânedânı bu boydandır b) Tokar/Töker/Döğer: ?Dürüp toplar? mânâsındadır Yenikentli Vezir Ayıdur, Harput-Diyarbakır-Mardin hâkimleri, Artuklular, Sincar-Siverek, Suruç arasında hâkim eski Caber Beyleri, Memlükler devrinde Halep Döğeriyle Hama Döğerleri, bugünkü Mardin-Urfa arasında yirmi dört oymaklı Kürt Döğerleri, Hazar Denizi doğusundaki Saka Boyu Takharlar; Şavşat?taki Ören kale, To-Kharis ve Malatya?nın Tokharis bucağı, Dağıstan?daki Digor ve Kars ve Arpaçay sağındaki Digor kazâsı bu boydan hâtıradır c) Totırka/Dodurga/Dödürge: ?Ülke almak ve hanlık yapmak? mânâsındadır Sivas doğusundaki Tödürgeler bu boydandır d) Yaparlı: ?Misk kokulu? mânâsındadır Zaza Çarekliler ve misk ticâreti yapan Yaparı Oymağı bu boydandır Yaparı Oymağının Akkoyunlu ve Giraylı câmilerinin mihrap duvar harcına bu güzel itriyattan kattıklarından hâlâ hoş kokmaktadır Diyarbakır ve Kırım?da hâtıraları vardır
3 Yıldız-Alp/Yıldız Han: Sembolü tavşancıl Oğulları: a) Avşar/Afşar: ?Çevik ve vahşî hayvan avına hevesli? mânâsındadır Hazistan Beyleri, Konya?daki Karamanoğulları, İran?daki Avşarlı Nâdir Han ve Hânedânı, Ürmiye ve Horasan Afşarları bu boydandır b) Kızık: ?Yasakta pek ciddi ve kuvvetli? mânâsındadır Gaziantep, Halep ve Ankara çevresindeki Kızıklar, Doğu Gürcistan?da ve Şirvan batısındaki ovaya Kızık adını verenler bu boydandır c) Beğdili: ?Ulular gibi aziz? mânâsındadır Harezmşahlar, Bozok/Yozgat-Raka/Halep çevresindeki Beğdililer, Kürmanç Badılları bu boydandır d) Karkın/Kargın, ?Taşkın ve doyurucu? mânâsındadır Akkoyunlu-Dulkadiroğlu ve Halep-Hatay bölgesindeki Kargunlar, Doğu Anadolu ve Âzerbaycan?daki ilkbaharda eriyen karların suları ile kopan sel ve su kabarmasına da Kargın/Korkhun denilmesi bu boyun adındandır
Üç-Oklar: İç Oğuzlar da denilip, sol kolu teşkil ederler
1 Gök-Alp/Gök Han: Sembolü sunkur Oğulları: a) Bayundur/Bayındır: ?Her zaman nîmetle dolu yer? mânâsındadır Akkoyunlular sülâlesi, İzmir?den Âzerbaycan?daki Gence?ye kadar Bayındır adlı yerler bu boydan gelir b) Beçene/Beçenek/Peçenek: ?İyi çalışkan, gayretli? mânâsındadır Karadeniz kuzeyi ile Balkan Yarımadasına göçen ve 1071 Malazgirt ile 1176 Miriokefalon Meydan Muhârebelerinde Bizanslılardan ayrılarak Selçuklular safına geçen Peçenekler, Dicle Kürmançlarının iki ana kolundan güneydeki Beçene Kolu, Ankara-Çukurova Halep bölgelerindeki Türkmen oymaklarından Peçenekler bu boydandır c) Çavuldur/Çavındır: ?Ünlü, şerefli, cavlı? mânâsındadır Türkmenistan?da Mangışlak Çavuldurları, Çorum çevresindeki Çavuldur ve Anadolu?daki Çavdar Türkmen oymakları, Erzurum ve çevresindeki Çoğundur adlı köyler bu boyun adından gelmektedir d) Çepni: ?Düşmanı nerede görse savaşıp hemen çarpan, vuran ve hızlı savaşan? mânâsındadır Rize-Sinop arasındaki çok usta demirci Çepniler veÇebiler, Kırşehir, Manisa-Balıkesir çevresindeki ve Kars ile Van bölgelerinde Türkmen Oymağı Çepniler bulunmaktadır
2 Dağ-Alp/Dağ Han: Senbolü uçkuş Oğulları: a) Salgur/Salur: ?Vardığı yerde kılıç ve çomağı ile iş görür? mânâsındadır Kars ve Erzurum hâkimi Salvur Kazan Han Sülâlesi, Sivas-Kayseri hükümdârı âlim ve şâir Kâdı Burhâneddîn Ahmed ve Devleti, Fars Atabekleri, Salgurlular, Horasan?daki Teke-Yomurt ve Sarık adlı Türkmenlerin çoğu bu boydandır b) Eymür/Imır/İmir: ?Pek iyi ve zengin? mânâsındadır Akkoyunlu, Dulkadirli ve Halep Türkmenleri içindeki Eymürlü/İmirlü oymakları, Çıldır ve Tiflis?teki iyi halıcı ve keçeci Terekeme Oymağı bu boydandır c) Ala-Yontlup/Ala-Yundlu: ?Alaca atlı, hayvanları iyi? mânâsındadır Yonca kelimesi bu boyun hâtırasıdır d) Yüregir/Üregir: ?Dâimâ iyi iş ve düzen kurucu? mânâsındadır Orta Toros ve Çukurova Üç-Oklu Türkmenlerinin çoğu, Adana?daki Ramazanoğulları bu boydandır
3 Deniz Alp/Deniz Han: Sembolü çakır Oğulları: a) Iğdır/Yiğdir/İğdir: ?Yiğitlik, büyüklük? mânâsındadır İçel?in Bozdoğanlı Oymağı, Anadolu?da yüzlerce yer adı bırakan İğdirler, İran?da büyük Kaşkay-Eli içindeki İğdirler ve Kars?ın Iğdır kazâsı, bu boyun hâtırasıdır b) Beğduz/Bügdüz/Böğdüz: ?Herkese tevâzu gösterir ve hizmet eder mânâsındadır Dicle Kürtleri ilbeği olup, hazret-i Muhammed?e (sallallahü aleyhi ve sellem) elçi giden (622-623 yılları arasında Medîne?ye varan), Bogduz-Aman Hânedânı temsilcisi ve Kürmanç?ın iki ana kolundan Bokhlular/Botanlar, Yenikent-Yabgullarından onuncu yüzyıldaki Şahmelik?in Atabegi Kuzulu, Halep Türkmenlerinden Büğdüzler bu boydandır c) Yıva/Iva: ?Derecesi hepsinden üstün? mânâsındadır Büyük selçuklu Sultanı Melikşâh (1072-1092) devrinde Suriye ve Filistin?i feth eden Atsız Beğ, 12 yüzyılda Hemedân batısında Cebel bölgesi hâkimleri Berçemoğulları, Haçlıları Halep çevresinde yenen Yaruk Beg, Güney-Âzerbaycan?daki Kaçarlu-YıvaOymağı bu boydandır Ankara?da çok makbûl yuva kavunu bu boyun yerleştiği ve adları ile anılan köylerde yetişir d) Kınık: ?Her yerde aziz, muhterem? mânâsındadır Büyük ve Anadolu Selçuklu devletleri, Orta Toroslardaki Üçoklu Türkmenler, Halep-Ankara ve Aydın?daki Kınık Oymakları bu boydandır
|