Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ibni, sina

İbn-İ Sinâ

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İbn-İ Sinâ





İbn-i SİNÂ:
BakımlıyızCom - İbn-i SİNÂ

(980 - 1037)

Ailesi Belh'ten gelerek Buhara'ya yerleşmişti İbn Sinâ babası Abdullah maliyeye ait bir görevle Afşan'dayken orada doğdu Olağanüstü bir zekâ sahibi olduğu için daha 10 yaşındayken Kur‘an-ı Kerim'i ezberledi 18 yaşında çağının bütün ilimlerini öğrendi 57 yaşındayken Hemedan'da öldüğü zaman 150'den fazla eser bıraktı Eserleri Latince’ye ve Almanca’ya çevrilmiş tıp kimya ve felsefe alanında Avrupa’ya ışık vermiştir Onu Latinler “Avicenna” adıyla anarlar ve eski Yunan bilgi ve felsefesinin aktarıcısı olarak görürler

İbn Sinâ daha çocukluğunda çevresini hayrete düşüren bir zekâ ve hafıza örneği göstermiştir Küçük yaşta çağının bütün ilimlerini öğrenmişti Gündüz ve gece okumakla vakit geçirir mum ışığında saatlerce çoğu zaman sabahlara kadar çalışırdı Pek az uyurdu

Buhara Emiri Nuh İbni Mansur’u ağır bir hastalıktan kurtardı ve bu yüzden de Samanoğulları sarayının kütüphanesinde çalışma iznini aldı Bu sayede pek çok eseri elinin altında bulduğu için vaktini kitap okumak ve yazmakla geçirdi Hükümdar öldüğü zaman o henüz yirmi yaşındaydı ve Buhârâ'dan ayrılarak Harzem'e gitti: EI-Bîrûni gibi büyük bir şöhret ve değerin onun çalışkanlığına bilgisine değer vermesi kendisini yanına kabul etmesi beraber çalışması hakkında kıskançlığa yol açtı Bu yüzden takibata bile uğradı Harzem'de barınama***** yeniden yollara düştü Şehirden şehre dolaşarak nihayet Hemedan'a kadar geldi ve orada kalmaya karar verdi

İbni Sînâ çoğu fizik astronomi ve felsefeyle ilgili olarak 150 civarında eser yazmıştı Farsça olan birkaçı dışında bunların hepsi Arapça'dır Çünkü o devirde ilim eserlerini Arap diliyle yazmak âdetti Arapça'ya bu bakımdan değer verilirdi Bilhassa tıp ilmine dair araştırmaları son derece orijinal ve doğrudur Bu yüzden doğu ve batı hekimliğine kelimenin tam anlamıyla 600 yıl hükmetmiştir

Eserleri Batı dillerine Latince yoluyla çevrilerek Avicenna diye şöhrete ulaşan İbn Sinâ yanlış olarak bir süre Avrupa'da İranlı hekim ve filozof olarak tanınmıştır Bunun da sebebi eserlerini Türkçe yazmamış olmasındandır Bununla beraber batılılar da kendisini Hâkim-i Tıb yani hekimlerin piri ve hükümdarı olarak kabul etmişlerdir 16 yaşındayken pratik hekimliğe başlayan İbn Sinâ resmî saray doktorluğu da yapmıştır

Matematik astronomi geometri alanlarında geniş araştırmaları vardır İbni Sînâ tıp araştırmaları yaparken bazı hastalıkların bulaşmasında göze görünmeyen birtakım yaratıkların etkisi olduğunu yani mikropların varlığını sezmiş ve bu bilinmeyen mahluklardan eserlerinde sık sık bahsetmiştir Mikroskobun henüz bilinmediği bir devirde böyle bir yargıya varmak çok ilginçtir

Şifa adlı eseri bir felsefe ansiklopedisidir Diğer eserlerine gelince bunlar arasında en tanınmış olanlarından: el-Kanun fi’t-Tıb isimli kitabı tamamen bir tıp ansiklopedisidir Necât ve İşârât adlı kitapları ve Aristo’nun felsefesini anlatan yirmi ciltlik Kitâbü’l-İnsâf’ı başta gelen eserlerindendirİbn Sinâ kimya alanında da çalıştı ve önemli keşiflerde bulundu Bu hususta Berthelet kimya ilminin bugünkü hale gelmesinde İbn Sinâ’nın büyük yardımı olduğunu söylerBu çalışmaları ve etkileriyle İbn Sinâ Doğu ve Batı kültürünü geliştiren büyük bilginlerden biri oldu Bütün bunlardan başka İbn Sinâ çok güzel şiirler yazdı Hatta Türkçe olarak yazmış olduğu şiirler de vardır

İbn Sinâ 1037 tarihinde Hemedan’da mide hastalığından öldü
İbn Sinâ’nın asıl büyüklüğü doktorluğundadır Şifâ adındaki 18 ciltlik ansiklopedisi ismine rağmen tıptan çok matematik fizik metafizik teoloji ekonomi siyaset ve musiki konularını içine alır Onun tıp şaheseri kısaca Kanûn diye bilinen el-Kanûn Fi’t-Tıb adlı büyük kitabıdır Eser fizyoloji hıfzıssıhha tedavi ve farmakoloji bahislerine ayrılmıştır Konular dikkatle incelendiğinde İbn Sinâ’nın bugünkü tıp için bile geçerli olan pek çok ileri görüşleri bulunduğunu; mesela mikroskop olmadığı halde hastalıkların ‘mikrop’ mefhumuna benzer yaratıklarca meydana getirildiğini sezebildiğini görürüz
İbn Sinâ’nın Kanûn adlı eseri XII yüzyılda Latince’ye çevrildi ve Batı tıp aleminde bir patlama tesiri yaptı Roma’nın Galen’i de Er Razi’de ilimde eriştikleri tahtlarından indirildiler ve çağın Fransa’sının en meşhur tıp fakülteleri olan Montpellier ve Lauvain Üniversiteleri’nin temel kitabı Kanûn oldu Durum XVII yüzyılın ortalarına kadar böyle devam etti ve İbn Sinâ 700 yıl Avrupa’nın tıp hocası oldu Altı yüzyıl önce Paris Tıp Fakültesi’nin kütüphanesinde bulunan 9 ana kitabın en başında İbn Sinâ’nın Kanûn’u yer almıştır

Bugün hala Paris Üniversitesi’nin tıp fakültesi öğrencileri St Germain Bulvarı yanındaki büyük konferans salonunda toplandıklarında iki kişinin duvara asılı büyük boy portresiyle karşılaşırlar Bu iki portre İbn Sinâ ve er-Razi’ye aittir

Aristotelesçi felsefe anlayışını İslam düşüncesine göre yorumla***** yaymaya çalışmış görgücü-usçu bir yöntemin gelişmesine katkıda bulunmuştur

Buhara yakınlarında Hormisen'de doğdu 21 Haziran 1037'de Hemedan'da öldü Gerçek adı Ebu'l-Ali el-Hüseyin Abdullah İbn Sinâ'dır Babası Belh'ten göçerek Buhara'ya yerleşmiş Samanoğulları hükümdarlarından IINuh döneminde sarayla ilişki kurmuş yüksek görevler almış olan Abdullah adlı birisidir İbn Sinâ önce babasından sonra çağın önde gelen bilginlerinden Natilî ve İsmail Zahid'den mantık matematik gökbilim öğrenimi gördü Bir süre tıpla ilgilendi özellikle hastalıkların ortaya çıkış ve yayılış nedenlerini araştırdı sağıltımla uğraştı Bu alandaki başarısı nedeniyle II Nuh'un özel hekimi olarak görevlendirildi onu sağlığa kavuşturunca dönemin önde gelen tıp bilginlerinden biri olarak önem kazandı

İbn Sinâ'nın felsefeye karşı ilgisi deney bilimleriyle başlamış Aristoteles ve Yeni-Platoncu görüşleri incelemekle gelişmiştir İslam ve Yunan filozoflarının görüşlerini yorumlayan ve eleştiren İbn Sinâ'nın ele aldığı sorunlar genellikle Aristoteles ve Farabi'nin düşünceleriyle bağımlıdır Bunlar da bilgi mantık evren (fizik) ruhbilim metafizik ahlak tanrıbilim ve bilimlerin sınıflandırılmasıdır Belli bir düşünce dizgesine göre yapılan bu düzenlemede her sorun bağımsız olarak ele alınıp çözümüne çalışılır

Bilgi sezgi ile kazanılan kesin ilkelere göre sonuçlama yoluyla sağlanır Bu nedenle bilginin gerçek kaynağı sezgidir Bilginin oluşmasında deneyin de etkisi vardır ancak bu etki usun genel geçerlik taşıyan kurallarına uygundur Ona göre "bütün bilgi türleri usa uygun biçimlerden oluşur" Bilginin kesinliği ve doğruluğu usun genel kurallarıyla olan uygunluğuna bağlıdır Us kuralları insanın anlığında doğuştan bulunan değişmez ve genel geçerlik taşıyan ilkelerdir Sonradan duyularla kazanılan bilgi için de bu kurallara uygunluk geçerlidir Deney verileri us ilkelerine göre yeni bir işlemden geçirilerek biçimlenir onların bundan öte bir önem ve anlamı yoktur Çelişmezlik özdeşlik ve öteki varlık ilkeleri usta bulunur deneyden gelmez

İbn Sinâ'ya göre varlık tasarlamakla bağlantılıdır Bütün düşünülenler vardır ve var olanlar tasarlanabilen düşünülür biçimlerdir (makuller) Bu nedenle düşünmekle var olmak özdeştir Atomcu görüşün ileri sürdüğü nitelikte bir boşluk yoktur Uzay ise bir nesnenin kapladığı yerin iç yüzüdür Varlık kavramı altında toplanan bütün nesnelerin değişmeyen sınır ve niteliklerini koruyan belli bir yeri vardır Devinme bir nesnenin uzayda eyleme geçişidir
Mantık insanı gerçeklere ulaştırmaz yalnız birtakım yanılmalardan korur Düşünme yetisi gerçeği kavramak için mantıktan geçici bir araç olarak yararlanır Düşünme eyleminin sağlıklı olması için mantık ilkeler ve kurallar koyabilir anlıkta bulunan ve bilinen bilgilerden yola çıkarak bilinmeyenleri saptama olanağı sağlar Bu özelliği nedeniyle mantık düşünmenin genel kurallarını bulan düzenleyen bu kurallar arasındaki gerekli bağlantıyı ve birliği kuran bir bilimdir Mantık kuralları genel geçerlik taşıyan ve değişmeyen kesin kurallardır Mantığın kavramlar ve yargılar olmak üzere iki alanı vardır Her bilimsel bilgi ya kavram ya da yargılara dayanır Kavram ilk bilgidir ve terim ya da terim yerine geçen bir nesneyle kazanılır Yargı ise tasımla kazanılır

Mantığın konusu incelenirken tanım temel alınmalıdır Tanımlar birbirlerine bağlandıklarında kanıt ve çıkarıma varılır Kavram önce tekil bir algıdır (sezgi) Yargı ise iki tekil terim arasındaki ilişkidir Kavramlar açık ve kapalı belirleme olarak ikiye ayrılır Varlığın töz nicelik nitelik ilişki yer zaman durum iyelik etki edilgi gibi on kategorisi vardır

İbn Sinâ mantığında en önemli yeri tanım tutar Bir kavramı tanımlamak için bu kavramın bireylerinden biri göz önüne alınmalıdır Tikelin belirlenmesi tümelden kolaydır Eksiksiz bir tanım yakın cins ile yapılmalıdır En yetkin tanımsa kavramın yakın cinsi ile türsel ayrımdan oluşur Tanım ikiye ayrılır; Gerçek tanım ve sözcük tanımları

Önermeler yüklemli ve koşullu olabilirler Yüklemli önerme bir düşünce ötekine yüklendiği zaman ya onaylanır ya da yadsınır Koşullu önermeler bir ötekinin koşulu ya da sonucu olarak bağlanan terimlerde görülür Önermeler varsayımlı nitelik ve nicelikleri bakımından tekil belirsiz ve belirli olur Tasım bitişik ve ayrık olmak üzere ikiye ayrılır Bitişik tasımların öncüleri anlam bakımından sonuç önermesini içerir Ayrık tasımlarda ise sonuç önermesi öncüllerde bulunabilir

Tümeller bütün varlık türlerinin oluşumundan önce Tanrı düşüncesinde birer tanrısal kavram olarak vardır Varlıkların oluş nedeni ve onlara biçim kazandıran tümellerdir Tümeller Tanrı'da ussal olarak bulunan nesnelerde ve bireylerde içkin olan öteki de nesnelerin dışında ve anlıkla birlikte olan mantıksal tümel diye üçe ayrılır Birinci türe giren tümel metafiziği ilgilendirir İbn Sinâ fiziği metafiziğe giriş olarak düşünür

Fiziğin konusu madde ve biçimden oluşan nesnelerdir Biçim maddeden önce yaratılmıştır Maddeye bir töz özelliği kazandıran biçimdir Maddeden sonra ilinek gelir Biçimler maddeye ilinekler ise töze katılır Doğal nesneler kendi öz ve nitelikleriyle bilinir Bütün nitelikler de birinci nitelikler ve ikinci nitelikler olmak üzere ikiye ayrılır Birinci nitelikler nesnelere bağlıdır ikinciler ise nesnelerden ayrı olarak varlığını sürdürür İbn Sinâ'ya göre nesnel evrende bulunan güç ve devinimin temelini ikinci nitelikler oluşturur Nesneler kendilerinde bulunan gizli güçle devinime geçerler Bu güç ise doğal güç öznel güç tinsel güç olmak üzere üç türlüdür Doğal güç nesnede doğal biçim ve yerlerle ilgili nitelikleri taşır Çekim ve ağırlık bu türdendir Öznel güç nesneyi devingen ya da durağan duruma getirir Bunda da bilinçli ya da bilinçsiz olma özelliği bulunur Tinsel güç herhangi bir organın aracın yardımı olmaksızın doğrudan doğruya bir istençle eylemde bulunmaktadır Buna gök katlarının özleri adı da verilir İbn Sinâ'nın geliştirdiği bu güç kuramının kaynağı Aristoteles ve Yeni-Platonculuk'tur Ancak o bu güçlerin sonsuz olduğu kanısında değildir Ona göre zaman ve devinim kavramları da birbirine bağlıdır çünkü devinimin bulunmadığı algılanmadığı bir yerde zaman da yoktur

İbn Sinâ'nın felsefesinde Aristoteles'in geliştirdiği düşünce dizgesine uygun olarak ruh kavramının önemli bir yer tuttuğu görülür Ona göre biri bitkisel öteki insanla ilgili olmak üzere iki türlü ruh vardır İnsan ruhu gövdeye gereksinme duymadan doğrudan doğruya kendini bilir bu nedenle tinsel bir tözdür Gövdeyi devindiren ona dirilik kazandıran bu tözün başka bir özelliği de yetkin düşünme yeteneği anlık olmasıdır Düşünme eylemi yaratan ruhtur o gövdeyi gerektirmez ancak gövde var olabilmek için tini gereksinir İnsan ruhu gövde biçiminde değildir usa uygun biçimleri kavramaya elverişli bir töz olduğundan gövdesel yapıda yer alamaz Gövde bölünebilen öğelerden oluşmuş bir bütündür oysa tin bir birliktir bölünmeye elverişli değildir sürekli olarak özünü ve birliğini korur Tin bütün izlenimleri gövde aracılığıyla alır anlık yoluyla kavramları kavramlara dayanarak usa vurmayı oluşturur Bu yüzden gövdeyle dolaylı bir bağlantısı vardır Ancak bu bağlantı tin için bir oluş koşulu değildir
Canlı sorununa gözleme dayalı bir ruhbilim anlayışıyla çözüm arayan İbn Sinâ'ya göre dirilik bir bileşimdir Doğal organların göksel güçler yardımıyla bileşmesinden canlılar ortaya çıkar Bu olay da belli aşamalara uygun olarak gerçekleşir İlk ortaya çıkan canlı bitkidir Bitkide tohumla üreme beslenme ve büyüme güçleri vardır İkinci aşamada ortaya çıkan hayvanda ise kendi kendine devinme ve algı güçleri bulunur Devinme gücünden isteme ve öfke doğar Algı gücü de iç ve dış algı olmak üzere ikiye ayrılır İnsan özü doğal evrim sürecinde en üst düzeyde gerçekleşmiş bir oluşumdur bu nedenle öteki varlıklardan ayrılır İnsanda dış algı duyumlarla iç algı da beynin ön boşluğunda bulunan ortak duyu ile sağlanır Duyularla alınan izlenimler bu ortak duyu ile beyne gider Beynin ön boşluğunda sonunda tasarlama yetisi bulunur Bu yeti duyu izlenimlerini sağlamaya yarar İnsan için en önemli olan düşünen öz yapıcı ve bilici güçlerle donatılmıştır Yapıcı güç (us) gerekli ve özel eylemler için gövdeyi uyarır Bilici güç ise yapıcı gücü yönlendirir Özdekten ayrılan tümel biçimlerin izlerini alır Bu biçimler soyutsa onları kavrar değilse soyutla***** kavrar İnsanda iyiyi kötüden yararlıyı yararsızdan ayıran yapıcı güçtür bu nedenle bir istenç niteliğindedir

Us konusunda İbn Sinâ ayrı bir düşünce ortaya atmıştır Ona göre us beş türlüdür Özdeksel us bütün insanlarda ortak olup kavramayı bilmeyi sağlayan bir yetenektir Bir yeti olarak işlek us yalın açık ve seçik olanı bilir eyleme yöneliktir durağan bir güç niteliğinde değildir Eylemsel us kazanılmış verileri kavrar ve ikinci aşamada bulunan ustan daha üstündür Kazanılmış us kendisine verilen ve düşünebilen nesneleri bilir Aşama bakımından usun olgunluk basamağında bulunur Bu aşamada usun kavrayabileceği konular kendi özünde de vardır Kutsal us usun en yüksek aşamasıdır Bütün varlık türlerinin özünü kaynağını onları oluşturan gücü başka bir aracıya gereksinme duymadan bir bütünlük içinde kavrar

İnsan ayrıntıları duyularla algılar tümelleri usla kavrar Tümelleri kavrayan yetkin us nesneleri anlama yeteneği olan etkin usa olanak sağlar İnsan usunun algıladığı ayrıntılar kendi varlıkları dolayısıyla değil nedenleri yüzünden vardır Us bu kavranabilir nesneleri kazanabilmek için ilkin duyu verilerinden yararlanır Sonra duyu verilerini usun genel kurallarına göre işlemden geçirir yargıları ortaya koymada onları aşar

Yaratılış konusunda İbn Sinâ varlığın sıralı düzeninde "bir'den bir çıkar" ilkesine dayanır İlk "bir" zorunlu varlık Tanrı'dır O'nun varlığı yalnız kendisini gerektirir Var olma Tanrı'nın özünden gelen gerekimdir İlk neden ilk gerçekliktir Tanrı'dan ilk us ortaya çıkar Çokluk bu usla başlar Bundan da felek ve nefsin usları türer Her ustan da o usun özü ve cismi oluşur Us cismi aracısız olarak devindiremeyeceği için uslar sırasının sonunda etkin us akıl bulunur Ondan da dünya ile ilgili nesnelerin maddesi cisimlerin biçimleri ve insan özleri doğar Etkin us tümünün yöneticisidir Yaratılış önsüzdür ve yeri de maddedir Madde soyut ve tüm varlığın öncesiz olanı nefsin eylem alanı sınırı ve tüm parçaların kaynağıdır İlk us kendisini ve zorunlu varlığı bilir Buradan ikilik doğar İlk us kendinde olanaklı ilk varlık için ise zorunludur Her tikel feleğin ilk kımıldatıcısı vardır İlk kımıldatıcıları eyleme sokan tinsel varlıklardır Her feleğin de iyiliğini düşünen kımıldatıcı bir nefsi vardır Nefsin eylemi etkin usa ulaşır
Evrenin varlığı zorunlu olan Tanrı'yı gerektirir Başka bir varlığın etkisiyle var olan evren sonsuz olamaz Devinme nesnenin özünde saklı güçten doğar Her nesnenin özünde devindirici bir güç vardır Nesne kendini kendinin etkin öznesi değildir Bu güç nesneye biçim de kazandırır

İbn Sinâ metafiziği genelde Aristoteles metafiziği ile Yeni-Platonculuk ve Kelam'ın bireşimidir Konusu ilkler ilki tüm oluşların yaratışların varlık bütününün kaynağı olan Tanrı'dır Tanrı bütünlüğü nedeniyle nesnelerde olay ve eylemlerde görünüş alanına çıkar Varlık vardır yok olamaz

Varlık üç bölüme ayrılır:

1 Olanaklı varlık nesnelerle ilgili değişimin oluş ve bozulmanın egemen olduğu varlıktır Bu varlık ortamında görülen ne varsa belli bir süre içinde başlar ve biter

2 Kendiliğinden olanaklı varlık Olanaklı olmasına karşın ilk nedenle ilişkilerinden dolayı zorunluluk kazanır Tümellerin yasaların bulunduğu evren Gök kürelerin usları böyledir

3 Kendiliğinden zorunlu varlık ilk neden ya da Tanrı'dır Değişmez ve çoğalmaz Çokluklar ondadır Tanrısal zorunluluk ilkesi tüm yaratılanların da temel ilkesidir

İbn Sinâ'nın benimsediği tanrıbilim dört ana konuyu içerir; Evren ötedünya ahiret peygamberlik Tanrı

Evren yaratılmıştır Yaratıcı ve varedici Tanrı'dır O Kelamcılar'ın dediği gibi özgün yapıcı değildir zorunludur İlk neden önsüz ve sonsuzdur Evrenin yaratılması Tanrı'nın daha önceden varoluşunu gerektirir Evrenin bütününde yer alan gök katları tanrısal evrenin varlıklarıdır bunların özleri meleklerdir Madde dünyasında oluş ve bozulma vardır Onların tanrısal niteliği yoktur Bu yaratma olayı da bir fışkırmadır

Ölüm tinin gövdeden ayrılmasıdır Gövdelerden ayrılan tinlerin geldikleri kaynakta toplanmaları insanda ötedünya kavramını oluşturur Ruh tinsel bir tözdür ölümsüzdür Gövdeye egemendir Ruh gövdeye girmeden önce etkin usta vardı İnsana bireyselliğini kazandıran odur Gövdenin yok olması ruhun varlığını etkilemez Dirilme tinseldir

İnsanları yaratan Tanrı onlara verdiği özgür istençle iyi ile kötüyü seçme olanağı sağladı İstenç özgürlüğü usla utku arasındaki çatışmadan ve ilkinin üstünlüğünden doğar İnsan elinden çıkan bütün bağımsız eylemler tanrısal kayra ile gerçekleşir Özgür istenç tüm insanlarda vardır Peygamberler de bu bakımdan birer insandır Ancak onlarda insanların en yüceleri olan bilginlerde bilgilerde olduğu gibi bir seziş vardır Bu üstün seziş gücü kavrayış yeteneği peygamberlerin etkin us ile buluşmalarını gerçekleri kavramalarını sağlar Bu üstün güç ve kavrayış vahy adını alır Üstün anlayış gücü taşıyan melekler vahyi peygamberlere ulaştırırlar
Tanrı özü gereği bilicidir Kendi özünü bilmesi yaratmayı gerekli kılar İbn Sinâ İslam dinine ve Kuran'a dayanarak bilmeyi yaratma olarak niteler Yaratma eylemi Tanrı'nın kendi özüne karşı duyduğu sevgiden dolayıdır Tanrı tümelleri bilir Tikellerle ilgili bilgisi de tümel nedensellikleri bilmesindendir

Madde ve biçimin ilişkileri üzerinde bilimleri iç bölümde ele alırlar:

1 Maddeden ayrılmamış biçimlerin bilimi: Doğa bilimleri ya da aşağı bilimler

2 Maddesinden iyice ayrı biçimlerin bilimi: Metafizik mantık gibi yüksek bilimler

3 Maddesinden ancak zihinde ayrılabilen kimi yerde ayrı kimi yerde bir olan biçimlerin bilimi:

Matematik geometri orta bilimler Zihin bu biçimleri doğru olarak maddesinden soyutlar

Felsefe ise kuramsal ve pratik diye ikiye ayrılır Kuramsal olan bilmek yeteneğiyle elde edilen bilgileri kapsar Doğa felsefesi matematik felsefesi ve metafizik gibi pratik felsefe bilmek ve eylemde bulunmak üzere elde edilen bilgilere dayanır

İbn Sinâ gerek Doğu gerekse Batı filozoflarını etkiledi Gazali özellikle ruh anlayışında ondan etkilendi İbn Sinâ'nın deneyci yanı Gazali'yi kuşkuculuk'a ***ürdü Yapıtları 12yy'da Latince'ye çevrildi ünü yayıldı Tanrıbilimci filozof Albertus Magnus tin ve us ile güçleri konusunda İbn Sinâ'dan yararlandı

Başlıca Yapıtları:

El-Kanun fi't-Tıbs) 1593 ("Hekimlik Yasası");

Kitabü'l-Necats) 1593 ("Kurtuluş Kitabı");

Risale fi-İlmü'l-Ahlaks) 1880 ("Ahlak Konusunda Kitapçık");

İşarat ve'l-Tembihats) 1892 ("Belirtiler ve Uyarılar");

Kitabü'ş-Şifas) 1927 ("Sağlık Kitabı")

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.