Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dinler, konfüçyüsyanizm, tarihi

Dinler Tarihi: Konfüçyüsyanizm

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Dinler Tarihi: Konfüçyüsyanizm





Dinin kurucusu Konfüçyüs (MÖ 551- 479) adındaki bir filozoftur Şantung eyaletinde doğmuŞ ve orada ölmüŞtür O zamandan beri eyalet Çinlilerce kutsal sayılır Konfüçyüs ´ün hayatında baŞarılı bir öğretmenlik dönemi vardır O ´nun en önemli özelliklerinden biri kendine aŞırı güvenidir Bütün hayatı boyunca insanları iyiye doğruya ve Şerefli bir yaŞamaya yönelten inandığı prensipleri yaymak için kitap yazan Konfüçyüs daha çok akla hitap metodunu kullanmıŞ mistik bir tavır takınarak metafiziğin her türünü reddetmiŞtir Konfüçyüs hiçbir zaman Lao-Tseu gibi (Taoizm ´in kurucusu) gibi ilahi bir kuvvetin elçisi olduğunu iddia etmemiŞtir Dini konular üzerinde fazla konuŞmamasına rağmen çoğu zaman O kutsallaŞtırılmıŞtır

Konfüçyanizm ´de insanın evlenmeden veya bir erkek evlat bırakmadan ölmesi büyük günah sayılır Çünkü erkek evladın ata ruhlarına ibadeti devam ettireceğine inanılır Ata ruhları her aile için özel koruyuculuk görevini yerine getirir

Konfüçyanizm Vu-Ti (MÖ 140-87) zamanından 1912 yılına kadar devletin resmi dini kabul edilmiŞtir Bir bakıma Konfüçyanizm geleneksel Çin Şinizmi ´nin kaideleŞmesi Şeklidir

Kutsal Metinleri

Konfüçyanizm ´in mukaddes kitapları Konfüçyüs ´ün öğrencileri tarafından büyük bir dikkatle toplanmıŞtır Bu metinler Konfüçyüs ´e isnat olunan (Ta-Hio Tehoung-Young) ve (Loun-You) iki kitaptan meydana gelmiŞtir ve 1- Klasikler 2- Kitaplar diye iki kısma ayrılır

Konfüçyüs bütün eski Çin metinlerini (sosyal dini ahlaki gelenek görenek) gözden geçirmek suretiyle atalar kültürüne dayalı Çin medeniyetini ortaya koymak istemiŞtir Konfüçyanizm ´in en önemli dini metinleri olan beŞ klasik Şu kitaplardan meydana gelmektedir:

-DeğiŞiklikler Kitabı
-Tarih Kitabı
-Şiirler Kitabı
-Törenler Kitabı
-ilkbahar ve Sonbahar Vekayinameleri


Sung Hanedanı tarafından (XI Yüzyıl) bir araya getiren diğer dört kutsal metin de Şunlardır:

-Konfüçyüs ´ün KonuŞmaları
-Mansiyus ´un Sözleri
-Ortayol Doktrini
-Büyük Bilgi

Kutsal metinler üzerine Çin bilginlerince yazılan tefsirlerin en meşuru Tehou-Hi ´nin eseridir


Devlet ve Halk Dini Olarak Konfüçyanizm ve ibadetleri

Konfüçyanizm ´de ayrı bir rahipler sınıfı olmadığı için ayinler genellikle devletin yetkili memurlarınca yönetilir Dünyanın üstün idarecisi Gök tanrı için yapılan törenleri hemen ekseriyetle imparator yönetir Her yıl 22 aralık gece yarısından sonra baŞlayan bu törenler adaklar içkiler yiyecekler ve müzikli alaylar Şeklinde icra edilir Pekin ´in güneyindeki dünyanın en büyük mihrabı sayılan üç teraslı beyaz mihrabın çevresinde yapılır

inançlarına göre yer yüzüne ibadet daha aŞağı dereceden bir tabiat kuvvetine tapınma Şeklidir Yukarıda iŞaret edilen yukarıda iŞaret edilenin dıŞında her yıl yapılan güneŞ ve ay ibadeti ile ilgili ayinler de yine devlet görevlilerince yürütülür(Son yıllarda bu anlayıŞ yavaŞ yavaŞ terk edilmektedir)

Halk ibadetinde en yaygın olan anlayıŞ atalara ibadettir Konfüçyüs ´ten önce de çok yaygın olan bu ibadet O ´ndan sonra da devam etmektedir; çünkü bu dinin ölmüŞ ata ruhlarının ev veya mezarın etrafında dolaŞtıklarına inanırlar Bu bakımdan evin sakinleri belli zamanlarda ölüleri için kutsal birliği sağlamak üzere yiyecek hazırlamayı bir görev bilir Konfüçyanizm ´de önemli bir yer tuttuğu için ruhları rahatsız etmeden son derece sakınılır


Öğreti ve Özdeyişeri

Öğretileri en büyük ilgiyi Çin ´de Han Hanedanı ´ndan görmüŞtür Büyük Bilgi ve Ortayol Doktrini adlı kitapların yayınlanması bu zamanda gerçekleŞmiŞtir O ´nun öğretileri ilgili esasların yer aldığı Konfüçyüs ´ten Seçmeler Kitabı öğrencilerinin-inanlarının- gayretiyle derlenmiŞtir Seçme

Konfüçyüs Özdeyişlerinden bazıları Şöyledir

-Oğuldan istenen babaya memurdan istenen hükümdara kardeŞten istenen ağabeye arkadaŞtan istenen de kendisine verilmelidir
-Temkinli olanlar pot kırmaz
-Kendimize yapılmasını istemediğimizi baŞkasına yapmamalıyız
-insanlar prensiplerine hakim olabilir Prensipler insanlara hakim olamaz
-DüŞünmeden öğrenmekboŞuna zaman harcamaktır
-Bilgi desteğinden yoksun bir fikirtehlikelidir
-Sizden üst durumda olan birinin beğenmediğiniz halleriyle sizden alt durumda olan birine davranmayın

Ahlak Anlayışları

Konfüçyanizm bir dinden çok ahlaki sistem olarak algılanmıŞtır O ahlaki prensiplerinde cemiyet ve milletin ıslahı ile mutluluğu sağlamayı hedef almıŞtır O bir yandan toplumu saadete ulaŞtıracak prensipler koymuŞ diğer yandan da Çin ´in eski dini tasavvurlarını canlandırmaktan geri kalmamıŞtır Hiçbir zaman öbür dünya nın varlığını inkar etmemiŞtir

Konfüçyüs topluma daimi olarak hata iŞlemekten uzak kalmalarını hatırlatmıŞiŞlenen bir suçun cezasının mutlaka bu dünyada görüleceğine onları inandırmaya çalıŞmıŞtır O her fırsatta çevresindekilere birbirlerinden özür dilemelerini telkin etmiŞ insanın her zaman hatadan muaf olamayacağına dikkat çekmiştir

Konfüçyanizm ´in ahlaki prensipleriniBüyük Bilgi adlı eserinde görmek mümkündür Bu kitabında Konfüçyüs barıŞı sağlama yolunun bizzat insanın kendi benliğinde oluŞması gerektiğine dikkat çekerek ancak kendisiyle barıŞık olan insanın ev halkını çevresini ve nihayet milletini yönlendirebileceğini belirtmiŞtir O ´na göre 5 fazilet vardır:

-iyilik yapmak
-Güvenilir bir Şahsiyet olmak
-Dürüst davranmak
-Terbiyeli olmak
-Tedbirli davranmak

BaŞarını her zaman faziletin varlığı anlamına gelmeyeceğini söyleyen Konfüçyüs ancak iyilikte ısrar etmek suretiyle hikmet ve faziletin bir anlam taŞıyacağını açıklamıŞtır

Konfüçyüs ´e göre ahlaki telkinlerin meyve verebilmesi için Şu ana temeller üzerine oturması Şarttır

-Kültür
-Sözünde durma
-iŞ idaresi
-Üste karŞı dürüst davranma


Ahlaki olgunluğun temel öğelerini teŞkil eden insanı iliŞkileri Konfüçyüs beŞ maddede toplamıŞtır Bunlar ;

-Amir - memur ilişkisi
-ArkadaŞ - dost ilişkisi
-Karı - koca ilişkisi
-Ana-babanın çocuklarıyla ilişkisi
-KardeŞler arası ilişkiler

Sosyal hayatın bütün yönlerini içine alan bu beŞ esas bütün diğer ahlaki istemlerinde vazgeçemeyeceği prensiplerin baŞında gelmektedir Konfüçyüs ´e göre hayırseverlik ve adalet ahlaki olgunluğu tamamlayan iki önemli erdemdir Toplumda bazı görevler sırf ahlaki oldukları için yapılmak zorundadır Menfaatler adaletin gerçekleŞmesini önleyen en büyük faktörlerdir Bunun için insanları bu duygudan uzaklaŞtırmak gerekir

Günümüzde Konfüçyanizm

Günümüzde Konfüçyüsyanizm Çin Çin Hindi (Tayland Tayvan Vietnam ) Kore JaponyaHindistan ´da taraftar kitlesine sahip olmakla beraber Avrupa ve Amerika ´da da Konfüçyüs Dini mensupları bulunur Doğu dinlerinin birbirleriyle iç içe geçmesi taraftar sayısı hakkında net bilgi almayı güçleŞtirmekle birlikte bazı din araŞtırmacılarınca bu sayının 350000000 ´un üzerinde olduğu ifade edilmektedir Konfüçyanizm nitelik olarak din -ahlak öğretisi özelliklerinden dolayı farklı bir dine inanan biri tarafından da kabul edilebilir olduğundan özellikle batı ülkelerinde yayılmaya devam etmektedir


Alıntı

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.