Manzum Eserler Hakkında |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Manzum Eserler HakkındaManzum Eserler Hakkında Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda önce Fransız şairlerinden yapılan çevi¬rilerde bazı yenilikler görülür Bunlan daha çok içerikte yaptıktan yeniliklerle dildeki “sadeleşme” çabalan izler Sonra şekil yönünden birçok değişiklik ve yeniliklere girişildiği görülür![]() Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nda; Ölçü çoğunlukla aruz ölçüsüdür Şinasi Ziya Paşa Namık Kemal ve Abdülhak Hâmit’in hece ölçüsüyle yazdıktan şiir denemeleri de vardır![]() Uyak Klâsik Türk Edebiyatı’ndaki değerini yitirmiştir Şinasi mesnevi biçiminde kaside yazmış; Recaîzade Mahmut Ekrem “uyağın göze göre değil kulağa göre olması” gerektiğini savunmuştur Şiirlerde tam ve zengin uyaklar kullanılmıştır![]() Nazım birimi genellikle beyittir Şinasî’den Abdülhak Hâmit’e kadar anla¬tım bent beyit ya da dizelerde toplandığı görülmekle birlikte; şairlerin beyit güzelliği düşüncesinden kurtularak bütün güzelliğine yöneldikleri anlaşılır![]() Nazım şekli olarak Klâsik Türk Edebiyatı’nda görülen bütün şekiller kullanılmıştır Ancak bunlarda kasidelerdeki bazı bölümlerin atılması gibi ufak de¬dikler yapılmıştır Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın ikinci döneminde özellikle Abdülhak Hâmit’le birlikte nazım şekillerinde büyük ölçüde değişiklik r örülür Bunların çoğu yeni ve karma şekillerdir![]() Tanzimatçılar en köklü yenilikleri şiirin içeriğinde yapmışlardır ![]() Tanzimat şiiri klâsik konular dışında hak adalet uygarlık özgürlük yurt¬severlik gibi temalarla içeriğini genişletmiş; ikinci dönemde her güzel şeyin onu olabileceği düşüncesiyle daha da çeşitlilik kazanmıştır![]() Böylece Klâsik Türk Edebiyatı’nda “soyut düşlemsel (hayalî) ve mecazlı” ‘tetikler gösteren şiir Tanzimat Devri Türk Edebiyatı’nın birinci döneminde toplumla ilgili gerçeklere”; ikinci döneminde ise “somut gerçeklere” ayrca ölüm hayat ruh dünya Tanrı gibi fizik ötesi temalara yönelmiştir![]() Birinci dönemdeki toplumla ilgili düşünceleri ikinci dönemde genellikle e/ romantik duygu ve düşünceler izler; sanat toplum için görüşü yerini sanat sanat için anlayışına bırakır![]() Dil Tanzimat şiirinde daima ikilik göstermiştir Şinasî’nin safi Türkçe dene¬meleri Ziya Paşa ve Namık Kemal’in hece ölçüsüyle yazdıkları bazı şiirler sa¬deleşme çabalarına ilk örnekler olarak gösterilebilir Ancak bu şairlerin yetiştik¬leri ve alışageldikleri “edebî dil” ortamı ile ikinci dönemdeki “sanat” amacı şiir dilinde bir yalınlaşmayı gerçekleştirememiş; şairler çoğu zaman süslü ve sanat¬lı söyleyişten kurtulamamışlardır
|
|
|
|