|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
divan, edebiyatında, görülen, nelerdir, sanatlar |
![]() |
Divan Edebiyatında Görülen Sanatlar Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatında Görülen Sanatlar Nelerdir?Divan Edebiyatında Görülen Sanatlar Nelerdir? Teşbih Sözü daha etkili kılmak amacıyla ortak nitelikleri bulunan nesne ya da kavramlar arasında benzerlik kurma sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Müşebbehün-bin (benzetilen): Kendisine benzetilen ![]() ![]() ![]() ![]() Müşebbeh (benzeyen): Birbirine benzetilen nesne ya da kavramlardan nitelikçe daha güçsüz ![]() ![]() ![]() Vech-i şebeh (benzetme yönü): Birbirlerine benzetilen nesne ve kavramlar arasındaki ortak nitelik ![]() ![]() Edat-ı teşbih (benzetme ilgeci): Nesne ve kavramlar arasında benzetme ilgisi kuran ilgeç ya da ilgeç işlevi gören sözcük ![]() ![]() Örneğin "Yol yılan gibi kıvrılıyor" dendiğinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teşbih ![]() Dört öğenin de bulunduğu teşbih teşbih-i mufassaldır (ayrıntılı benzetme) ![]() ![]() ![]() Benzetme yönü bulunmayan teşbih teşbih-i mücmeldir (kısaltılmış benzetme) ![]() ![]() ![]() ![]() Benzetme ilgeci bulunmayan teşbih teşbih-i müekkeddir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzetme yönü ve benzetme ilgeci bulunmayan teşbih teşbih-i beliğdir (yalın benzetme) ![]() ![]() ![]() Mecaz Sözcükleri gerçek anlamları dışında kullanma sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kandilli yüzerken uykularda Mehtabı sürükledik sularda Yahya Kemal Beyatlı Bu dizelerde Kandilli'nin sularda yüzmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mecaz ![]() ![]() ![]() ![]() Mecazı mürsel Bir sözcüğü benzetme amacı gütmeden başka bir sözcük yerine kullanma sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Telmih Bilinen bir olay ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey nâme sen ol mâh-likâdan mı gelirsin Ey Hudhad-i ümmid Saba'dan mı gelirsin Nîbî Şair ![]() ![]() Tecahül-i arif Bir anlam inceliği yaratmak ya da bir nükte yapmak amacıyla bilinen bir şeyi bilmezlikten gelme sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen şey bilinmiyormuş gibi anlatılırken genellikle bir inceliğe dayandırılır ![]() ![]() Âb-gûndur günbed-i devvâr rengi bilmezem Ya muhît olmuş gözümden günbed-i devvâre su Fuzûlî "Bilmiyorum dönen kubbe mi su rengindedir Yoksa gözyaşlarım mı gökyüzünü kaplamıştır" Fuzûlî ![]() ![]() ![]() ![]() İstiare Bir sözcüğü kendi anlamı dışında kullanarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstiare üç yönden ele alınır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Soğuk ay öptü beyaz enseni" Yahya Kemal Beyatlı "Ay öpmek" deyişiyle ay canlı bir varlığa benzetilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstiare genel olarak üç çeşide ayrılır ![]() ![]() "Bir hilâl uğruna yarâb ne güneşler batıyor" Mehmet Akif Ersoy Ersoy ![]() ![]() ![]() Yalnızca benzetilenin söylendiği istiareye de "kapalı istiare" (istiare-i mekniye) denir ![]() Her taraf kırık dökük Dalların boynu bükük "Kederliyiz" der gibi Orhan Seyfi Orhon Dallar boynu bükük insana benzetiliyor ama kendisine benzetilen insandan sözedilmiyor ![]() ![]() Benzetmenin temel öğelerinden yalnızca birisiyle çok sayıda benzerliği sıralayarak yapılan istiareye ise "yaygın istiare" (istiare-i temsiliye) adı verilir ![]() Bin gemle bağlanan at şaha kalkıyor Gittikçe yükselen başı Allah'a kalkıyor Son macerayı dinlememiş varsa anlatın Râm etmek isteyenler o marûr ![]() Beyhudedir her uzvuna bir halka bulsa da Boştur köpüklü ağzına gemler vurulsa da ![]() ![]() ![]() Coştukça böyle sel gibi bağrındaki hisleri Bir gün başında kalmayacaktır seyisleri! Faruk Nafiz Çamlıbel Çamlıbel ![]() ![]() Hüsn-i talil Nedeni bilinen bir olayı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müzeyyen oldı bezendi bağ-ı çemen Meğer ki bağa haber geldi yârdan bu gece Ahmedî "Bahçe ![]() Meğer sevgili bu gece geleceğini bildirmiş ![]() Bahçenin bezenmesi ![]() ![]() Leff ü neşr Bir beyitte birbirleriyle ilgili sözcüklerin sıralanmasıyla yapılan ve divan şiirinde çok sık kullanılan edebi sanattır ![]() ![]() Sözcüklerin birinci ve ikinci dizede belli bir sıra gözetilerek söylenmesine leff ü neşr-i müretteb (düzenli leff ü neşr) denir ![]() Gonce kılmaz şâd gül açmaz tutulmuş gönlümü Ârzûmend ruh-i leb-i handânınem Fuzûlî "Kederli gönlümü gonca memnun etmez ![]() Çünkü ben ben bunları değil al yanağını ve gülen dudağını istiyorum" Gonca ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci beytin ikinci dizesinde ![]() ![]() Yürürem hâsret-i zülf ü meh-rûlar ile Gündüzin gussalar ile gice kaygular ile Meâlî "Sevgilinin saçının ve ay yüzlü yanağının hasretiyle Gündüz kederli gece kaygılı gezerim" Saç anlamına gelen zülf geceyle ![]() ![]() ![]() Kinaye Bir sözü aynı zamanda hem gerçek hem de mecazi anlamıyla kullanma sanatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkçe deyimlerin çoğu mecazi anlamlarıyla kullanıldığı için kinayedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bulamadım dünyada gönüle mekan Nerde bir gül bitse etrafı diken Sümmanî Gül ve diken hem gerçek hem mecazi anlamlarıyla kullanılıyor ![]() ![]() ![]() Tariz Birini küçük düşürmek ya da biriyle alay etmek amacıyla söylenecek sözü tam tersi bir sözle nükte yaparak anlatma sanatıdır ![]() ![]() Teşhis-ü intak Cansız varlıkları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mahmur uyanır gölgede binlerce ziyâlar Çöller düşünür ![]() ![]() Emin Bülend Serdaroğlu Şair ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|