Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
anlamı, dokuzuncu, istiklal, kıtasının, marşının

İstiklal Marşının Dokuzuncu Kıtasının Anlamı Nedir?

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İstiklal Marşının Dokuzuncu Kıtasının Anlamı Nedir?





İstiklal Marşının 9 Kıtasının Anlamı Nedir?

O zaman vecd ile bin secde eder- varsa- taşım

Bu mısrada şair kendini anlatıyor Eğer uç farklı bir bakış açısıyla bakarsak bu mısra ve kıtayı yorumlayabiliriz Şair önceki kıtalarda Türk milleti ve devletinin bağımsızlığını kaybetmesi işgale uğraması tehlikesinden sıkça söz ediyor Bu tehlikeye şiir boyunca değiniliyor O kişiye uyarılar hatırlatmalar yapılıyor o kişiye sesleniliyor Şair sekizinci kıtada o kişiden bir istekte dilekte bulunuyordu Mısranın başında ‘O zaman’ ifadesi kullanılıyor bu ifadeyle şairin sekizinci kıtadaki dileği isteği gerçekleşince yani bağımsızlık korununca demek isteniliyor Demek ki şairin isteği o kişi tarafından yerine getirilecek şairin dileği karşılık bulacak Mısranın devamında ilahi aşk şiddetli dini heyecanla secde eden bir nesneden ya da nesnelerden söz ediliyor Belki de bu mısrada belirtilen anlam: şair vefat etmiş olmasına rağmen şairin amel defteri kapanmamış şairin ruhu ibadete Allaha yakarışa devam ediyor ya da şairin mezar taşı şair adına Allah’a secde ediyor ya da ülkemizde yaşayan Hak’ka tapan halkımız milletimiz bu mısrada dile getiriliyor mısranın genelinde belki de şairin o an yaşadığı ilahi aşk heyecan anlatılmaya çalışılıyor Şair bu mısrada kabirdeki halinden ölümünden sonraki bir zamandan söz ediyor Mısranın düzyazıyla açılımını yaparsak ‘Eğer benim senden istediğim dileğim gerçekleşirse gerçekleştiği zaman’ şeklinde özetleyebiliriz

Her cerihamdan ilahi boşanıp kanlı yaşım

Şair şiir boyunca ikazlarda bulunmuş değişik konulardan söz etmiş o kişiye seslenmişti Şair bu mısrada kendi adına konuşuyor kendisinden söz ediyor bu mısrada şair yine ölümünden sonraki bir olaya değiniyor kabirdeki hayatından bahsediyor Önceki mısradan ve bu mısradan anladığımız kadarıyla şairin sekizinci kıtadaki dileği yerine geliyor bağımsızlık korunuyor Şair bağımsızlığın korunmasından büyük mutluluk duyuyor ve kabirde yatarken her yanından gözlerinden ilahi bir duyguyla yaşlar akıyor sevinç gözyaşları döküyor terliyor bu yaşlar kanlı olarak niteleniyor yani bu dökülen gözyaşları kutsanıyor dökülen gözyaşlarının sıradan gözyaşı olmadığı belirtiliyor ‘Her cerihamdan’ ifadesiyle kanımca her yanımdan anlamı veriliyor Dökülen gözyaşları ve akan terler ‘ilahi kanlı’ olarak sıfatlandırılıyor Mısrayı düzyazıya çevirirsek ‘Vücudumun her yerinden gözlerimden derilerimden kanlı ilahi yaşlar boşanacak akacak’ şeklinde bu mısrayı düzyazıyla açabilir bu mısranın açılımını yapabiliriz Demek ki şairin o kişiden isteği dileği çok önemli ki bu dilek gerçekleşince şair kabrinde gözyaşı döküyor Bu vatanın bağımsızlığı kolay kazanılmamış vatanın bağımsızlığı için binlerce on binlerce şehit kanı dökülmüş can verilmiştir Vatanın bağımsızlığının korunması bu yüzden şaire göre çok önemlidir bağımsızlık için ağır bedeller ödenmiştir Şair bu mısrada kendisinin diriliş anına ve dirilişin şekline değiniyor

Fışkırır ruh-i mücerred gibi yerden na’şım;

Bu mısra önceki iki mısranın devamıdır Olaylar dizisi bu mısrayla devam etmektedir Şair bu mısrada yine kendi adına konuşuyor Bu kıta ve mısrayı genel kabulün aksi yönünde tahlil edeceğim Şair bu mısrada bana göre gerçek anlamda bir dirilişten Kabirden kalkıştan söz ediyor Dirilişin şekli fışkırmak ruh-i mücerred gibi fışkırmak şeklinde ifade ediliyor ‘ruh-i mücerred’ den kasıt ise hapsedilmiş bir kişinin özgürlüğüne kavuşması gibi ya da şiirde sözü edilen kişinin asıl kimliğini keşfetmesiyle kabuğunu kırması gibi anlamları verilebilir Mısrada açık açık ‘naaş’ kelimesi kullanılmış mısrada geçmiştir Mısrada ‘fışkırmak’ ifadesiyle anlatım güçlendirilmiş dirilmek kelimesinin yerine ‘fışkırmak’ kelimesi kullanılmış hem mısranın gerçek anlamı gizlenmiş hem de anlatım renklendirilmiştir Mısrayı düzyazıya çevirir açılımını yaparsak ‘Dirilir hapsedilmiş ruh gibi kabirden cesedim ya da dirilir büyük ruh gibi mezardan cesedim’ şeklinde açılımını yapabiliriz Şairin dileği yerine gelmiş ve şair dirilmiştir Bu mısranın ve kıtanın anlamını destekleyecek bilgileri şiirin tüm tahlilinin sonunda vermeye çalışacağım

O zaman yükselerek arşa değer belki başım

Şair bu mısrada yine kendi adına konuşuyor Şiir boyunca şair vatanın ve milletin bağımsızlığından ve bağımsızlığın tehlikeye girebileceğinden ülkenin işgal edilebileceği ihtimalinden söz ediyor şiirde sözü edilen kişiye bazı uyarılarda bulunuyordu Sekizinci kıtada şair o kişiden bir dilekte bulunuyordu Şairin bu dileği bu kıtaya göre gerçekleşiyor Şairin sözünü ettiği tehlikeler gerçekleşmemiş bu kıtada ve mısrada bu durum vurgulanıyor Bu mısrada şair memnuniyetini ifade ediyor öyle bir memnuniyet öyle bir mutluluk ki mecazi ifadeyle şairin başı arşa yani göğün en yüksek katına değiyor Yani bu mutluluğun ve memnuniyetin nedeni Türk vatanı bir işgale uğramamıştır diğer nedeni de şair kabrinden diriltilerek hayata dönüyor ve şairin manevi yönden yüksek bir makamda olduğunu maddi manevi alem görüyor şair bu şerefle şereflendiğini bu dereceyi kazandığını bizzat kendisi görüyor bunu yaşıyor

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.