|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
edebiyatı, nelerdir, roman, tanzimat, öykü, özellikleri |
![]() |
Tanzimat Edebiyatı Öykü Ve Roman Özellikleri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tanzimat Edebiyatı Öykü Ve Roman Özellikleri Nelerdir?Tanzimat Edebiyatı Öykü ve Roman Özellikleri Nelerdir? Divan edebiyatımızın Leyla ile Mecnun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda görülen roman biçimindeki ilk eser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında öykü ve roman alanındaki yerli ürünler ![]() ![]() Tanzimat döneminde çeviri eserler için söz konusu olan dil ve ahlak sorunları yerli eserlerin de başlıca sorunları oldu ![]() Tanzimat Edebiyatı öykü ve roman özellikleri : 1 – Tanzimat edebiyatı öykü ve romanında olaylar çoğunlukla günlük yaşamdan veya tarihten alınmıştır; olayların olmuş ya da olabilir izlenimini bırakması gerektiği konusunda bütün Tanzimat romancıları birleşmişlerdir ![]() 2 – İlk öykülerde topluluk önünde anlatılan meddah öykülerinin etkisi ve tekniği görülür ![]() 3 – Daha ilk eserlerden başlayarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 – Bunun sonucu olarak da ![]() ![]() ![]() 5 – Eserler genel olarak ![]() ![]() ![]() 6 – Tanzimat öykü ve romanında işlenen önemli temalar: “tutsaklık”; zorla yapılan evliliklerin doğurdu acı sonuçlar; Batı uygarlığı ile Osmanlı uygarlığı arasındaki farkların karşılaştırılması; kadın erkek arasında ki ilişkilerde değişik ortamlarda gelişen evlilik ![]() ![]() 7 – Tanzimat edebiyatının ilk döneminde yetişen ve romantizm akımının etkisi altında kalan yazarların eserlerinde bu akımın özelliği olarak : -Tesadüflere çok yer verilmiştir ![]() -Yazarların kişiliği gizlenmemiş; ikide bir okuyucuya “Ey Kaari!” (okuyucu) diye seslenilmiş; olaylar okuyucuyla konuşa konuşa yürütülmüştür ![]() -Sırası düştükçe ![]() ![]() ![]() Roman aracılığı ile bireyi eğitme ve toplumu düzeltme amacı gözetilmiş; bunun için de siyaset ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Kahramanlar çoğu zaman yaşamdan alınmış doğal kişilerdi ![]() ![]() -Kahramanlar çoğu zaman tek yönlüdür ![]() ![]() ![]() -Olayların sonunda ![]() ![]() ![]() -Kahramanlar çoğu zaman bir görüşte aşık olurlar ![]() -Yer ve çevre tasvirleri çoğu zaman eseri süslemek için yapılmıştır ![]() -Kişi tasvirleri de çoğu zaman olay içinde eritilmemiş; tersine ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 – Tanzimat edebiyatının ikinci döneminde yetişen realizm (gerçekçilik) ile natüralizm (doğalcılık) akımlarının etkisi altında kalmaya başlayan yazarların eserlerinde ise ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Edebiyatında Roman Türk edebiyatında roman 1860′tan sonra başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransız romanlarından çevrilen örneklerin ardından Ahmet Mithat ![]() ![]() ![]() ![]() Batılı anlayışta yazılan ve çevrilen romanları tanıyana kadar Türk okuyucusu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batıdan gelen roman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat romancılığındaki ikinci yol ise Namık Kemal’in Batılı hikâye ve roman tekniğini uygulamaya çalıştığı yoldur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat edebiyatında Ahmet Mithat popüler romanın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Romanının Genel Özelliği Kişi: Tanzimat romanlarının birinci dönem sanatçıları tarafından yazılanlarında (İntibah ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci dönem sanatçılarının eserlerinde ise (Sergüzeşt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olay: Tanzimat romanında anlatılan olayların ya gerçek ya da gerçeğe benzer olması gerektiği düşüncesi hâkimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman: Tanzimat romanlarında zaman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mekân: Tanzimat romanlarında olayların geçtiği mekân genellikle İstandul’dur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tema: Tanzimat romanlarında şu konulara ağırlık verilmiştir: Araba Sevdası: Yanlış batılaşmanın yol açtığı komik durumlar ![]() Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat: Görmeden evlilik ![]() ![]() ![]() İntibah ![]() ![]() Sergüzeşt: Kölelik ve cariyelik ![]() Karabibik: Bir köy yaşamı ![]() Zehra: Kıskançlık ve kıskançlığın yol açtığı olumsuzluklar ![]() Cezmi: Tarihi bir olay ![]() Felatun Bey’le Rakım Efendi: Batılılaşmanın hangi yoldan ve ne şekilde olması gerektiği ![]() Dil ve Üslûp: Tanzimat’ın birinci döneminde halkın anlayacağı bir dil kullanılmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyaloglarda ise sakindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|