![]() |
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri Nelerdir?Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri Nelerdir? a ![]() Divan şiiri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bend’lerden oluşan nazım biçimleri de tek bendli ve çok bendli olarak ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uyak (kafiye) Şiirde dize sonlarındaki ses benzerliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ses benzerliğinin niteliğine göre uyaklar çeşitli türlere ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyit Şiirde sonları uyaklı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan edebiyatında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz bülbül-i muhrik-dem-i şevkâ-yı firaakız Âteş kesilür geçse sabâ gül-şenimizden Selimî (Padişah 2’nci Selim) Mısra (dize) Manzum edebiyat yapıtlarının her bir satırına verilen isimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bend (kıta) Şiirde iki ya da daha çok mısradan oluşan birimdir ![]() ![]() ![]() ![]() İki beyitlik kıtalara divan şiirinde rubai ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan şiirinde kıta mahlassız (imzasız) şiirdir ve mısraları arasında anlam bütünlüğü vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaside Daha çok din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan şiirlerdir ![]() ![]() ![]() Birinci bölüm 15-20 beyitliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci bölüm girizgah ya da girizdir ![]() ![]() ![]() Üçüncü bölüm medhiyedir ![]() ![]() ![]() Kasidenin dördüncü bölümü tegazzüldür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beşinci bölüm fahriyedir ![]() ![]() Kasidenin son bölümü duadır ![]() ![]() Kasideler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazel Divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Matla beytinin dizeleri kendi aralarında uyaklıdır (musarra) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazelin en güzel beyti ise "beytü'l-gazel" ya da "şah beyit" adıyla anılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dize ortalarında uyak bulunan gazele musammat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazeller konularına göre de çeşitli isimlerle tanımlanır ![]() Aşka ilişkin acı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazeller eskiden bestelenerek okunurdu ![]() ![]() ![]() ![]() Gazel ![]() ![]() ![]() Rubai Kendine özgü bir ölçüsü olan 4 dizelik (mısralık) nazım birimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rubainin her dizesi ayrı bir ölçüde olabildiği gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında Mevlana’nın Farsça yazdığı felsefi rubiler bu türün hızla yayılmasına neden oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Musammat Ayrı bir nazım biçimi olmamakla birlikte gazeil ve bazı kasidelere uygulanan bir tekniktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Terci-i bend / terkib-i bend Uyakları gazel biçiminde düzenlenmiş "hane" adı verilen 5-10 beyitlik şiir parçalarının (genellikle 5-12 hane) "vasıta" denen ve sürekli yinelenen bir beyit ile birbirine bağlanmasından oluşan nazım biçimidir ![]() ![]() Müsemmem Sekiz dizeden oluşan bendler halinde yazılmış musammatlardır ![]() ![]() ![]() Tuyuğ Halk edebiyatındaki mani türüne benzer tarzda yazılmış musammatlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tahmis Bir gazelin her iki dizesinin başına aynı ölçüde üç dize ekleyerek oluşturulan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tardiye Beş dizelik bentlerden oluşan musammat türüdür ![]() Taşdir Tahmisin değişik bir şeklidir ![]() ![]() ![]() ![]() Tesdis Terbî ve tahmise benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Murabba Aynı ölçüde dörder dizelik bendlerden oluşan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müseddes Aynı ölçüde altışar dizelik bendlerden oluşan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müstezat Arapça ziyade sözcüğünden gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şarkı Divan şiirinde bestelenmeye uygun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik bendlerden oluşan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tesbi Bir başka şairin bir gazelin her beytinin matlasına 5 dize daha eklenerek yedili beyitler haline getirilmesiyle kurulur ![]() ![]() ![]() ![]() Taşir İkili dizelerler yazılmış bir gazelin her beytine 8 dize daha ekleyerek 10'lu beyitler haline getirilmiş gazel türüdür ![]() ![]() Tezmin İkili dizelerler yazılmış bir gazelin her beytine 6 dize daha ekleyerek 8’li beyitler haline getirilmesidir ![]() ![]() Muaşşer Aynı ölçüde onar dizelik bendlerden oluşan nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammes Aynı ölçüdeki beşer dizelik bendlerden oluşa nazım biçimi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() Din dışı şiir türleri Bahariye Baharın gelişini ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemreviye Divan şairlerinin cemre düşmesi nedeniyle dönemlerindeki büyük kişilere sunmak için kaleme aldıkları kaside türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fahriye Divan şairlerinin kendilerini ya da bir başka şair ya da kişiyi övdükleri şiirlerdir ![]() ![]() ![]() Mersiye Bir ölünün ardından duyulan üzüntü ve acıyı anlatmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medhiye Bir kimseyi övmek için genellikle kaside biçiminde yazılan şiir ya da düzyazıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazavatname Gazaname olarak da bilinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahilname Divan şairlerinin İstanbul kıyıları ile buralardaki yerleşim yerlerini ![]() ![]() ![]() ![]() Sâkiname Divan edebiyatında gerçek ya da mecaz anlamıyla içki ve içki alemlerinin övülerek anlatıldığı şiir türü ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyafetname İnsanların fiziksel görünümlerini esas alarak karakterlerini açıklamaya çalışan eselerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Surname Şehzadelerin sünnet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamamname Hamamları ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehrengiz Bir kenti ve o kentin güzelliklerini anlatan eserlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hicviye Bir kişiyi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRNEK: KITA Şimdi hayl-i suhan-verân içre Nef’î mânendi var mı bir şair Sözleri Seba-i Muallâka’dır İmrülkays kendidir kâfir Şeyhüslam Yahyâ (Şair ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KITA Bize kâfir demiş mütfî efendi Tutalım ben anca diyem Müselmân Varılınca yarın Rûz-i Cezâya İkimiz de çıkarız anda yalan Nef’î (Nef’i de bu kıtayla Şeyhülislam Yahyâ’ya yanıt veriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hezliyat Alaylı bir dille kaleme alınmış nazım türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih düşürme Önem verilen bir olayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muamma Belli kurallara göre düzenlenip çözülebilen ve yanıtı tanrının sıfatlarından biri ya da bir insan adı olan manzum bilmecedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bende yok sabr ü sükûn sende vefâdan zerre İki yoktan na çıkar fikr idelim bir kerre Nâbî (Bu beyitte yok anlamına gelen iki edat var ![]() ![]() ![]() ![]() Lugaz Herhangi bir nesnenin ya da varlığın özellikleri anlatılarak yazılan manzum bilmecedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nedir kim ol iki yüzlü münâfık Nümâyan çihresinde levn-i âşık Gezer dünyayı hem bî-dest ü pâdır Mukim-i hâne-i ehl-i gınâdır Teâl-Allah nedir anda bu kudret Yemez içmez virir dünyaya nî’met Gehi Müslim kıyâfetle be-didâr Gehi şekl-i firengide nümûdâr Kırılsa pâre pâre olsa amma Zarar gelmez ana bir türlü kat’â Yatar zir-i zemînde hâke yek-sân Semâda adıdır mihr-i dirahşân Eğer kim olmasaydı kalbi fasîd Cihânda olmaz idi kadri kâsid Yeter vasf eyledin ol bî-vefâyı Yanından gitmese virmez safâyı Sünbülzade Vehbî (Şair bu lügazda "altın"ı anlatıyor ![]() Dariye Divan şiirinde ev ile ilgili kasidelere dariye adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rahşiye Atlar için yazılmış kaside ![]() ![]() ![]() ![]() Bâreka’llâh zih’i rahş-i humâyun-sîmâ Ki komuş nâmını sultân-ı cihan bâd-ı sabâ Ne sabâ sâika dersem yaraşır sür’atte Ki seğirdikten ana sâyesi ile pâ-der-pâ Bırakır anı dahi sâyesi gibi yolda Olsa ger şâtır-ı endişe ile pâ-der-pa Düşmeden sayesi hak üzre eder âlemi Sehv ile rakibi göserse ihâna irhâ Kuş yetişmez der idim olmasa tayyâr eğer Eremez gerdine zîrâ ki ne sarsar ne sabâ Nef'î |
![]() |
![]() |
|