|  | Metinlerin Sınıflandırılması Nedir? |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Metinlerin Sınıflandırılması Nedir?Metinlerin Sınıflandırılması Nedir? Metinler gerçeklikle ilişkileri  işlevleri ve yazılış amaçları bakımından  sınıflandırılırlar  Bu açıdan netinler  sanat metinleri ve öğretici  metinler olmak üzere işlevleri bakımından ikiye ayrılır   Sanat metinlerinde yan anlam değeri taşıyan ve okuyucunun anlayışına  sezgisine bırakılan ifadelere yer verildiğini  mecazlı ifadeler  kullanıldığını böylece anlatıma çağrışım ve duygu değeri kazandırarak  okuyucunun yeni ve farklı anlamlar çıkarabildiğini görüyoruz  Sanat  metinlerinde gerçekliğin dönüştürülmesi söz konusudur  Öğretici metinler ise bilgi vermek amacıyla yazılırlar  Öğretici  metinler günlük hayatın gerçeklerini  tarihi olayları  felsefi  düşünceleri ve bilimsel gerçekleri anlatan metinlerdir  Öğretici  metinler genelde kelimelerin ilk anlamlarıyla oluşturulduklarından  bu  metinler okuyucuda aynı izlenimi bırakırlar  Not: Tablo içerisinde yer alan konulara  konu başlıklarından ulaşabilirsiniz  Sınıflama ve sınıflandırma  felsefede “bilgide ilk ve en önemli adım  olarak  belirli şeylerin birliğini ve çeşitli şey türleri arasındaki  ilişkiyi kavramanın yolu; doğada düzen keşfetmenin ilk ve en basit  yöntemi  Konu ve nesneleri cins tür ilişkisine göre sıralama” olarak  tanımlanır  Sınıflandırma öğrenmeyi  öğretmeyi  araştırmayı  kolaylaştırmak İçin yapılır  Canlıların çevrelerinde bulunan unsurların sınıflandırılması  insanın  yeryüzünde ortaya çıkışından daha eskidir  Zira hayvanlar bile  çevrelerinde bulunan objeleri besinler  besin olmayanlar  düşmanlar  rakipler  eşler vs  şeklinde bir gruplandırma yaparak tanırlar  Sınıflandırmanın tarihi Eski Yunan‘a kadar uzanır  Eski Yunan bilginlerinden Hippocrates  (M  Ö  460-377)  ilk olarak hayvan türlerini saymıştır  Ancak  sınıflandırmaya ait bilinen en eski çalışma Yunan filozof  Aristoteles(M  Ö  354-291) tarafından yapılmıştır  Aristoteles yapmış  olduğu sınıflandırmada “hava  kara ve su” gibi canlıların yaşam  ortamlarını temel olarak almıştır  Bilim adamları  canlı ve cansız varlıklar hakkında sistemli ve  yeterli bir bilgiye sahip olmak ve dolayısıyla canlı ve cansız varlıklar  hakkındaki karışıklığı gidermek için sınıflandırmaya ihtiyaç  duymuşlardır  İşte sınıflandırma yapılmamış olsaydı birçok canlı ile  İlgili bilginin gelecek kuşaklara aktarılması da söz konusu  olmayabilirdi  Günümüzde bilimin her kolunda ilerleme kaydedilmesinin  nedeni  işte bu sınıflandırma yönteminin oldukça gelişmiş olması ve daha  da geliştirilmesine yoğun bir şekilde devam edilmesidir  Çünkü  sınıflandırılamayan şeyler anlamsızdır; tanımlanması  değerlendirilmesi  yargılanması ve diğerlerine iletilmesi mümkün değildir  Bu nedenle  sınıflandırılamayan ve adlandırılamayan şeyler sosyal gerçekliğimizin  bir parçası olmaz  Sınıflandırma ve adlandırma ‘şeyleri’ tanıdık hale  sokar ve anlam ve önem kazandırır  Sınıflandırmada dikkate alınacak belli başlı kurallar şu şekilde sıralanabilir: a  Sınıfları ayıklamak ya da öbeklemek için  her adımda yalnızca tek bir ilke kullanılabilir   b  Sınıflama ya da bölmenin adımlarında  hiçbir grup ya da sınıfın atlanmamış olmasına dikkat edilmelidir   c  Hiçbir ara adım unutulmamalıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |