![]() |
Öğretici Metinler Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Öğretici Metinler Nelerdir?Öğretici Metinler Nelerdir? - Öğretici Metinlerin Özellikleri Öğretici metinler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretici metinler ele aldığı konuya göre çeşitli türlere ayrılır ![]() ![]() Öğretici metinler şu şekilde gruplandırılmaktadır: Tarihî metinler: Tarih olaylarının ele alındığı ![]() ![]() Felsefî metinler:Felsefî konuları ve felsefenin varlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gazete çevresinde gelişen metin türleri: Makale ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişisel hayatı konu alan metin türleri: Hatıra (anı) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretici metinlerin incelenmesinde hangi özellikler göz önünde bulundurulur? Öğretici metinlerin incelenmesinde aşağıdaki özellikler göz önünde bulundurulur: a) Metin ve zihniyet: Her metin ![]() ![]() ![]() yapısını ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretici metinler; toplum ![]() ![]() ![]() ![]() Metinlerde ele alınan konular ![]() ![]() ![]() ve davranışlar da dönemin zihniyetini yansıtan öğelerdir ![]() B)Yapı (plan) Metnin yapısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paragraftaki birlik ve bütünlüğü sağlamak için giriş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cümle başı edatları: Cümleleri birbirine bağlayan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamirler:Bağlantıyı kuran zamirler ![]() ![]() Sözcük ve sözcük gruplarının tekrarı: Bir önceki cümlede geçen sözcük ve sözcük grubu ![]() ![]() Aşağıdaki örnekte ![]() ![]() “İnsanın içini dökmeden edemediği dakikalar olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suut Kemal Yetkin Öğretici metinler giriş ![]() ![]() Bir eseri yapı bakımından incelerken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçerik ve yapı ![]() ![]() Yukarıda Suut Kemal Yetkin’e ait olan paragrafta ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() Öğretici metinlerin amacı bilgi vermek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretici metinlerin incelenmesinde metnin ana düşüncesini tespit etmek gerekir ![]() ![]() ![]() Ana düşünceyle metnin kaleme alındığı dönem arasında ilişki kurulabilir ![]() ![]() ![]() Öğretici metin türlerine göre ana düşüncenin oluşumu farklılık gösterir ![]() felsefî metinlerde soyut bir kavram ![]() bilimsel metinlerde teknik bir gelişme ![]() tarihî metinlerde ve makalede siyasî bir düşünce ![]() deneme ![]() ![]() ![]() ![]() D ![]() Öğretici metinlerde dil bir nesneyi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı konu farklı yazarlar tarafından ifade edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uslubu ![]() “Uslûp; sanatçının özel yapış yolu; yazarın duyuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanat eserlerinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metinlerin türleri ile kullanılan kelimeler arasında sıkı bir ilişki vardır ![]() Bilimsel metinlerde çok sık bir şekilde terimlere yer verilir ![]() Makale türündeki metinlerde doğal dil kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefî metinlerde dil kavram boyutuyla ![]() ![]() Deneme ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hitap edilen kitle de öğretici metinlerin dilinin oluşumunda etkili olur ![]() Antik dönemde düzey bakımından üslup yüksek ![]() Örnek: Yüksek üslup düzeyi son uykusuna dalmak Orta üslup düzeyi ölmek Alçak üslup düzeyi *****mek e) Metin ve Gelenek: Öğretici metinler incelenirken metnin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazıldığı ![]() ![]() Felsefe ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her metin yapı ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında nesir türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() F ) Öğretici Metinlerde Anlam Öğretici metinlerde söz ve söz öbekleri (grupları) daha çok ilk anlamlarıyla kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İyi bir edebî metin birden çok anlama ve yorumlamaya açık olan metindir ![]() ![]() Öğretici metinlerin amacı ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek 1 İnsanların çoğu kaybetmekten korktuğu için ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() W ![]() ![]() Yukarıdaki metinde insanların korkma nedenleri açıklanmıştır ![]() ![]() ![]() Örnek 2 Tabiat ile hayat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mehmet KAPLAN Mehmet Kaplan’a ait olan ikinci metin okuyucuyu aydınlatmak amacıyla yazılmıştır ![]() Örnek3 Yalınlık: Yalınlık; sa****k ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki metin ![]() ![]() ![]() g ![]() Edebî metinlerde metnin yazarıyla metin arasında sıkı bir ilişki olduğunu belirtmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() h)Yorum Okuyucu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|