|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| edebiyatının, fünun, genel, halinde, maddeler, serveti, özellikleri |
Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler HalindeServet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde - Serveti Fünun Edebiyatı Ders Notları 1) ?Sanat için sanat? ilkesine beğlıdırlar ![]() 2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır Beyitin cümle üzerindeki egemenliğine son verirler Cümle istediği yerde bitebilir![]() 3) Servet-i Fünuncular aruz ölçüsünü kullanırlar Ancak aruzun dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir![]() 4) Onlar ?her şey şiirin konusu olabilir? görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siayasal baskıları nedeniyle aşk doğa aile hayatı ve gündelik yaşamın basit konularına eğilmişlerdir![]() 5) Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır ![]() 6) ?Sanatkârâne üslup? ve yeni bir ?vokabüler? (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır ![]() 7) ?Kafiye kulak içindir? görüşünü benimserler ![]() 8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır ![]() a) Batı?dan aldıkları ?sone? ve ?terza-rima? b) Divan edebiyatından alıp türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat)c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler 9) Şiirde olduğu gibi romanda da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar ![]() 10) Romanda romantizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar![]() 11) Romanda da dil ağır üslup sanatkârânedir![]() 12) Roman tekniği sağlamdır ![]() 13) Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular İstanbul?un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır![]() 14) Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir ![]() 15) Bu dönem sanatçıları devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilik tiyatro gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir![]() 16) Her bakımdan Avrupalılaşmak gerektiğine inanmışlar ve Batının ilim sanat ve edebiyatından yararlanmaya çalışmışlardır![]() 17) Dîvan edebiyatı büyük ölçüde zaafa uğratılmış en ufak bir hamle yapamayacak hale getirilmiştir![]() 18) ?Sanat sanat içindir? anlayışı hakimdir Bu yüzden sanatçılar halk yerine aydın zümreye seslenmişlerdir![]() 19) Ortaya koyulan edebî ürünlerin ağırlık noktasını aşk tabiat merhamet sanatkârın kendi günlük yaşayışı ve yakın çevresi gibi ferdî konular ve psikolojik tahliller teşkil eder![]() 20) Şiir hikaye roman edebi tenkit makale ve mensur şiire çok önem verilerek bu türlerde Batılı örneklere ulaşılmış; tiyatro mizah ve edebiyat tarihi gibi türler sönük kalmıştır![]() 21) Bu dönem şairleri Dîvan edebiyatı nazım şekillerinin pek çoğuna yer vermediler Verdiklerinde ise çok büyük değişiklik yaptılar Ayrıca Fransız şiirinden aldıkları sone-terza-rimo gibi Batı edebiyatını klasik nazım şekillerini kullandılar![]() 22) Hece vezni önemsenmemiş bu vezinle sadece çocuk şiirleri yazılmıştır Aruza önem verilmiştir Nazım nesre yaklaştırılmıştır Göze göre kafiye değil kulağa göre kafiye anlayışı benimsenmiştir![]() 23) En kusurlu yönleri dil ve üsluptur ?Sanat sanat içindir? anlayışı ile hareket ettikleri için konuşma dilinden uzaklaşarak anlaşılamayan bir dil ile süslü yapmacık bir söyleyişe yöneldiler
|
|
|
|