2011-2012 Yılı 11.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
2011-2012 Yılı 11.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları2011-2012 Yılı 11 Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları Sayfa 9 - Hazırlık Çalışması 1 Sanat estetik yönden görsel yönü geliştirmek için bilim ise insanların hayatını kolaylaştırmak için vardır İkisinin ortak yönü insanların yaşamlarını ileriye götürmektir2 -Din değişikliği-Lehçe ve şive farklılıkları -Kültürel değişim Coğrafi değişim 3 Hayır Çünkü tarih kitapları 1 el kaynak olduğu için daha gerçekçidir![]() 4 BoşSayfa 10 a ) Din dil inanış ekonomi gelenek ve görenekler sosyal hayatı ruhsal olarak etkiler![]() b ) " Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ben " ( Memleket yok oldu fakat hâlâ sen ben davası bitmedi )1 ) Tema : Memleket Meselesi2 ) Şairin yaşadığı dönemde memleket sorunları varmış klasik murabbada aşk ve felsefi düşünce konusu işlenirken Namık Kemal cesaretinden dolayı sosyal konuyla ilgili bir şiir yazmıştır![]() 3 ) Osmanlı devletinin dağılma sürecinde Avrupadan hep geri kalmıştır bu yüzden dağılma dönemine girmiştir Şiirde ise anlatılmak istenen konu Memleketin yok olduğu fakat sen ben davasının bitmediği anlatılmak isteniyor![]() 4 ) -5 ) Şairin yaşadığı dönemde Memleket sorunlarından dolayı ilk önce vatan sonra din devlet ve milletini düşünmüştür![]() a ) -b ) Tanzimat edebiyatında yenilikler geldiğinden dolayı bülbül mazmunu alışagelmişin dışında kullanılmıştır![]() Sayfa 11 1 ) Başkan Kozan Milletvekili Fevzi Paşa ile Edirne Milletvekili İsmet Paşa'nın Mustafa Kemal Paşa'ya milletin şükranını belirtmek üzere gazi unvanı ve müşirlik (mareşallik) rütbesi verilmesi hakkında bir yasa önerileri olduğunu bildirerek yasa önerisini görüşmeye açtı![]() 2 ) -Sayfa 12 - YORUMLAMA GÜNCELLEŞTİRME(klasik murabba-Namık Kemal'in şiiri şeklinde) ölçü:ikisinde de aruz ölçüsü söyleyiş tarzı:ağır-Sert coşkuluses benzerlikleri:İkisinde de uyak redif kafiye şiir dili:Arapça Farsça Türkçe-Namık Kemal'in şiiri olan büyük ihtimal Türkçe emin değilimİmge ve çağrışımlar:ikisinde de bulunur Ancak Namık Kemal bu imge ve çağrışımlara yeni anlamlar yüklemiştir![]() Nazım Birimi:İkisinde de dörtlük Temain Felsefe-Vatan MilletBenzerlikler ve farklılıkları da ikisi de aynı olanları benzerliğe farklı olanları farklılıklarına yazın Sayfa 13 - Değerlendirme Doğru - Yanlış 1-Y 2-D 3-D ÇOKTAN SEÇMELİ 1-C 2-D 3-B BOŞLUK DOLDURMA Her edebi eserin yazıldığı dönemin siyasi ve sosyal olaylar ile ilişkisi vardır (buraya tarihi kültürel vs eklenebilir O sizin isteğinize bağlı )6 Sorunun cevabı:Sanatçılar sosyal ve siyasi düşünceden etkilenirler ve gelecek nesilleri yazdıkları eserler ile yönlendirirler![]() 1 ![]() -Sahn-ı saman medresesi açıldı ![]() -Kanunname-i Ali Osman Kanunları yayımlandı ve devletin devamı için kardeş katli serbest bırakıldı ![]() -Halifelik Osmanlılara geçti Osmanlı Devleti İslam lideri oldu![]() 2 -3 --Bükreş Anlaşması(Osmanlı-Sırplar) -Edirne Anlaşması(Osmanlı-Sırplar) -Berlin Anlaşması(Osmanlı-Rusya) -Kütahya Anlaşması(Osmanlı-Mehmet Ali Paşa) -Hünkar İskelesi Anlaşması(Osmanlı-Rusya) -Balta Limanı Anlaşması(Osmanlı-İngiltere) -Londra Boğazlar Sözleşmesi(Osmanlı-Rusya) -Osmanlı-Rus Savaşı -Kırım Savaşı(Osmanlı-Rusya) -Paris Anlaşması(Osmanlı-Rusya) -93 Harbi(Osmanlı-Rusya) -Ayastefanos(yeşilköy) Anlaşması(Osmanlı-Rusya) Sayfa 15 3- Batılılaşma sözünden ne anladığınızı söyleyiniz ![]() Batı ülkelerine göre geri kalmış;siyasi ekonomik teknik eğitim hukuk vs gibi alanlar da Batı seviyesine çıkma arzusu anlmına gelir![]() 4- Başlangıçtan günümüze değin edebiyatımızın dönemleri: 1-İslamiyet öncesi Türk Edebiyatı a) Sözlü Edebiyat Dönemi b) Yazılı Edebiyat Dönemi 2-İslamiyet sonrası Türk Edebiyatı a) Divan Edebiyat Dönemi b) Halk Edebiyat Dönemi 3- Batı Etkisindeki Türk Edebiyatı a) Tanzimat Edebiyatı Dönemi b) Servet-i Fünun Edebiyatı c) Fecri A-ti Edebiyatı d) Milli Edebiyatı e) Cumhuriyet Dönemi f) 1940 sonrası Ünite Değerlendirme Y D D Seçmeli Sorular C D B Boşluk doldurma sosyal ve siyasi 6 Sosyal ve siyasi düşünceden etkilenrler ve gelecek nesiller yazdığı eserlerle yönledirirler ![]() SAYFA 16 3 Kanun ve insanların eşitliğiSAYFA 18 1 17 YY'dan sonra Osmanlı ekonomisinin bozulmasından bahsediyor![]() 2 ![]() Osmanlı Devleti'ni güçlü kılan Sosyal Siyasi Etkenler1-Tanzimat Fermanı'nın açıklanması 2-Toprak düzeninde değişme olması 3-Okul sayısı arttırıldı ![]() 4-Halkın okuma yazma öğrenmesine hız verildi ![]() Güçlü Devlet Düzeninin Bozulma Nedenleri 1-Ana ticaret yollarının değişmesi 2-Osmanlı yöneticileri batıda oluşan ekonomik değişmelerin üretim ilişkilerindeki gelişmelerin farkına varamaması![]() 3-İmparatorlukların büyük bir ordu ve donanma beslemeleri 4 ETKİNLİK1-Ekonomik Çöküş 2-Tek Kurtuluş Yolu 3- 4-Muhteşem Yenilik 5-Toprak İşleyenindir 6-İkileşme 7-Yenileşme SAYFA 19 3 Devlet güvenliğinin tehlikede olduğunu gösterir![]() 6 Hürriyete dayalı bir kanunla idare edilmeleri ve Avrupa'da büyük yapıların görülmesi7 İkisi de yapılan yeniliklerden memnun![]() Osmanlı'nın ilerlemesini istiyorlar ![]() İslam'ın güzel olduğunu belirtiyorlar ![]() Sayfa 20 - Değerlendirme 1 - Doğru YanlışlarD Y D D 2 - Boşluk Doldurma Tanzimat Batılaşma 3 - Boş Ölçme ve Değerlendirme Soruları 1 - B 2 - B 3 - C 4 - B 5 - D 6 - D 7 - A 8 - D 9 - D 10 - C Eşleştirme Tanzimat Fermanı - Eşitlik Medrese - Geleneksel Eğitim Darülfünun - Modern Eğitim Pozitivizm - Deney ve Gözlem Sayfa 20 - Değerlendirme 1 - Doğru YanlışlarD Y Y D 2 - Boşluk Doldurma Tanzimat Batılaşma 3 - Boş Ölçme ve Değerlendirme Soruları 1 - B 2 - C 3 - C 4 - D 5 - D 6 - D 7 - - 8 - B - D olabilir ![]() 9 - D 10 - E Eşleştirme Tanzimat Fermanı - Eşitlik Medrese - Geleneksel Eğitim Darülfünun - Modern Eğitim Pozitivizm - Deney ve Gözlem Sayfa 21 - Ölçme ve Değerlendirme Soruları 1-B 2-B 3-C 4-D 5-D 6-A 7-A 8-C 9-E 14- Tanzimat Fermanı - Eşitlik Medrese - Deney ve gözlem Darülfünun - Modern eğitim Pozitivizm - Geleneksel eğitim Sayfa 25 - Soruların Cevapları *Eserin yazıldığı dönemin zihniyeti ile ilişkisi: Var Siyasi sosyal ilişkileri metine yansımıştır![]() *Eserde ele alınan temel çatışma (tema): Eski-Yeni *Eserin anlatıcı ve anlatıcının bakış açısı: İlahi bakış açısı *Eserin destan masal mesnevi halk hikayesi gibi metinlerle ilişkisi: Anlatmaya bağlı olmasıSayfa 26 b Edebiyat kitabında sayfa 17 deki 11 madde bu sorunun cevabı4 Aydınlar ve yöneticiler istemiştir![]() NOT : Bu fotoğradta bir yandan batı tarzı gelişmeler görülürken bir yandan da eski osmanlı tarzı görülmektedir ![]() Sayfa 27 3 idealist tip ve eğitimsiz tip görülmektedir![]() 4 Şairler sanat aracılıüıyla toplumu uyandırıp yükseltmek geri kalmışlıktan kurtarmak ve baskıları ortadan kaldırmak amacıyla yazmışlardır![]() Muallim naci 'nin mektubunda koyu renkli kelimeler o dönemki gazete isimleridir ![]() b Haklın eğeitim seviyesini yükseltmek için o dönemde gazetenin önemi büyüktür![]() Tanzimat sanatçılarının yetişme şekilleri : temel eğitimlerini klasik edebiyatla tanıyarak aldılar doğu kültürüyle doğdular fakat osmanlı nın yönünü batıya çevirdiler![]() Tanzimat'ın ortaya çıkış tarihi: sanatsal olarak 1860 ta tercüman-ıahval gazetesinin çıkmasıyla siyasi olarak 3 kasım 1839 da mustafa reşid paşa'nın gülhane hattı hümayunu okumasıyla ![]() Sayfa 28 8 EtkinlikTanzimat Edebiyatı makale deneme roman hikaye mod ern tiyatro eleştiri anıDeğerlendirme Y D D Y2 CBOŞLUK DOLDURMA -tanzimat edebiyatına -halkı eğitmek amacıyla 5 ESayfa 30 -Hazırlık 1 deneme makale gezi yazısı fıkra eleştiri röportaj2 bilgi vermek amaçlıdili göndergesel işlevde kurmaca değildir Sayfa 32 1 metin baslığıyla doğru orantılıdır3 haddini sınırını bilmeyen herkes için![]() ![]() 5 herkes sınırlarını ve vazifelerini bilmeli6 sanat toplum içindir anlayışı gecerliydi bu metinde bunun için yazılmıştır![]() 8 makaledeki kadar öğretici olmaz12 betimleyici öyküleyici açıklay ıcı tartışmacıTanzimat Edebiyatının Oluşumu ve Tanzimat Edebiyatı Öğretici Metinleri Konularına Ait Soruların Cevapları için buraya tıklayınız ![]() Sayfa 34 ile Sayfa 40 Arası Cevaplar SORU: Metinde “hürriyet”le ilişkilendirilen kavramları tespit edip defterinize yazınız ![]() CEVAP: Vatan yurt halk hak egemenlik ilerleme iyilik bilgi kültür eğitim…SORU:Yazar medeni üstünlüğe sahip ülkelerin her alanda gelişmesinin sebebini neye bağlıyor?CEVAP:Yönetim anlayışlarındaki geniş ve sağlam prensiplere dayanan hürriyet anlayışına… SORU:Metinde uygarlık tarihinin çeşitli dönemlerinden söz edilmiştir Bu dönemlerle ilgili bilgiler neyi örneklemek veya ispat etmek amacıyla verilmiştir?CEVAP: Medeniyet tarihinde özgürlüğün ne kadar önemli olduğunu ispat etmek amacıyla… SORU:Yazar göre halkın çektiği sıkıntıların sebepleri nelerdir? CEVAP:Bilgi ve kültür eksikliği eğitim yetersizliği……SORU: Eserin yazılış amacı nedir yazarın hedeflediği okuyucu kitlesi kimler olabilir?CEVAP: Eserin yazılış amacı bilgi vermek aydınlatmak ve öğretmektir Hedef kitle halktır![]() SORU: Metnin tamamında yazarın iletmek istediği ana düşünce nedir? CEVAP: Özgürlük bir ulusun sadece hakkı değil insanlığın var oluşunun ve bütün mutluluklarının kaynağıdır![]() SORU: Hak sorumluluk ve özgürlük kavramları Tanzimat dönemi eserlerinde ve günümüzde de ele alınıyor mu? CEVAP: Bu kavramlar Tanzimat döneminde de günümüzde yazılı ve görsel basında işlenmektir ![]() SORU: “Hürriyet” adlı metnin ana düşüncesini ele alan farklı türde metinler yazılabilir mi? Günümüz eserlerinde de aynı düşünce ele alınıyor mu? CEVAP: Hürriyet düşüncesi farklı türde metinlerde de (tiyatro denem şiir) ele alınabilir Bu düşünce günümüzde de ele alınmaktadır![]() SORU : Metinde dil hangi işlevde kullanılmıştır? CEVAP: Ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılmıştır ![]() SORU: Metinde yer alan “hürriyet iyilik güzellik…” gibi kelimeler daha çok ilk anlamlarıyla mı yan anlamlarıyla mı kullanılmıştır?CEVAP: Metin öğretici metin olduğu bu kelimeler daha çok ilk (gerçek) anlamlarıyla kullanılmıştır ![]() SORU: Metindeki ifadeler ne ölçüde açık ve kesindir? CEVAP: Metin öğretici metin olduğu için ifadelerin açık net ve kesin olmasına gösterilir Bu metinde yazar buna dikkat etmiştir![]() SORU: Metnin anlatım türü nedir? CEVAP: Öğretici anlatım türü…Bunun yanında açıklayıcı kanıtlayıcı anlatım türleri de kullanılmıştır![]() SORU: Metinde özgürlüğü hak eden halka hakkını teslim etmesi için kime çağrıda bulunuyor? CEVAP: Devlet yönetimine idarecilere…SORU: Halkın hürriyeti hak edişi konusunda ileri sürülen görüşleri ve bunların nedenlerini söyleyiniz ![]() CEVAP: “Halkın bilgi ve kültür bakımından henüz özgürlüğü hazmedemeyecek bir seviyeye gelmediği halka özgürlük verilirse bunun büyük tehlikeler doğurabileceği “ ileri sürülen düşüncelerdendir![]() SORU: Metnin anlatımını açıklık kesinlik yalınlık duruluk bakımından değerlendiriniz![]() CEVAP: Metin açık anlatımın özelliklerine sahiptir ![]() SORU: Yazar günlük hayattan alınan kelimelerle kavram ve terimleri niçin bir arada kullanmıştır?CEVAP: Metin halka hitap ettiği için konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamk soyut kavram ve terimleri somutlaştırmak amacıyla…SORU: Metinde geçen Tanzimat’ın getirdiği özgür ortamla dile getirilebilen yeni kavram terim ve ifadeleri sıralayınız![]() CEVAP: “Hürriyet hak hükümet kamuoyu ilerleme egemenlik…”SORU: “Halife padişah” gibi ifadelerle “hükümet merkezi hak kamuoyu” gibi kelimelerin aynı metinde kullanılmasını makalede bir bendi verilen Fransız bir subayın şiirinin çevirisinin aruz ölçüsüne uygun yapılmasının İslam medeniyeti ve Batı uygarlığının yenileşme hareketleri üzerindeki etkisini değerlendiriniz![]() “Halife padişah” gibi sözcüklerle bir Fransız subayın şiirinin şarkı sözüyle nitelendirilmesi ve bu şiirin aruza uygun çevrilmesi “eski” ; “hükümet merkezi hak kamuoyu” gibi sözcükler ise Batılı özellikler taşımaktadır Bu durum Tanzimat dönemindeki ikilemi yansıtmaktadır Eski-yeni çatışması diye de adlandırılabilecek bu durum dönemin aydınlarını ikileme düşürmüştür Tanzimat döneminde klasik edebiyatın etkisi devam etmiş dilde sadeleşmek taraftarı olunmak istense de Arapça-Farsça kelime ve tamlamalar kullanılmaya devam etmiştir![]() SORU: Tanzimat Dönemindeki eski-yeni çatışmasıyla ilgili bilgiler nelerdir? CEVAP: Tanzimat dönemi sanatçıları Doğu ile Batı kültür dünyası arasında kesin bir tavır belirleyemiş ikili bir anlayış içinde dönüp durmuştur Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde ikilik yani eski-yeni yerli-Batılı çatışması temada dilde (Arapça Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir Tanzimat Döneminde yeninin yanında eskinin de devam etmesi anlayışı Tanzimat şiirlerinde de görülmüştür Aruz eski hakimiyetini devam ettirmiş Divan şiirinin şekilleri ve sanatları da tamamen atılamamıştır![]() SORU: Tanzimat dönemi eserlerinde görülen ikiliğin ( eski-yeni)bu metnin dil ve ifade biçimi üzerindeki etkileri nasıldır? CEVAP: Tanzimat Dönemi Edebiyatı öğretici metinlerinde bu metinde olduğu gibi ikilik yani eski-yeni yerli-Batılı çatışması temada dilde (Arapça Farsça kelime ve kavramlarla–yeni kavramlar) ifade biçimlerinde varlığını hissettirmiştir Metinde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar kullanılmıştır![]() SORU: Metin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazılmıştır? CEVAP: Öğreti metin geleneğine SORU: Tanzimat döneminde gazetelere verilen önemi açıklayınız ![]() CEVAP : • Halkın bilgilendirilmesinde ve eğitilmesinde bir araç olmuştur ![]() • Batıya ait edebiyat ürünlerinin tanınmasında yayımlanmasında en önemli araç gazetedir ![]() • Basılan kitaplar ve oynanan tiyatrolarla ilgili haber vermişlerdir ![]() • Roman ve tiyatro eserlerinin yazı dizisi halinde (tefrika) yayımlanması sağlanmıştır ![]() • Edebi yapıtlarda halkın sorunlarının işlenmesine araç olmuştur ![]() • Toplumun haberlerden ve yeniliklerden haberdar olmasını sağlamıştır ![]() • Dilin sadeleşmesinde önemli katkıları olmuştur ![]() • Geniş insan topluluklarına ulaşılması gazete sayesinde olmuştur ![]() SORU:Eserden hareketle yazarın fikri ve edebi yönüyle ilgili çıkarımlarda bulununuz ![]() CEVAP: • İmparatorluğun baskıcı yönetimine karşı çıkan sürekli muhalif bir aydın olarak Ebuzziya Tevfik daha çok siyasî kimliğe sahiptir![]() • Hürriyetin medeniyetlerin ilerlemesindeki rolünü iyi bilmektedir ![]() • Halkı bilinçlendirmek eğitmek gibi amaçları vardır![]() • Gazete ve dergiciliğe çok önem vermiştir ![]() SAYFA 38 VAZİFE VE MESULİYET HAD VE HAK Dil : halkın anlayabileceği sade bir dil kullanılmıştır ![]() Tema: Eşitlik Kavramların soyut veya somutluğu : Soyut Ana düşünce: Herkesin eşit olması gerektiğini Anlamın verilişi: gerçek ![]() HÜRRİYET Dil : Halkın anlayabileceği sade bir dil ![]() Tema: Hürriyetin Önemi Kavramların soyut veya somutluğu : Soyut Ana düşünce: Hürriyetin önemi Anlamın verilişi : Mecaz Benzetme TAZARRUNAME Dil : Anlaşılmaz Soyut benzetmeler yer verilmiş Tema : Aşk Kavramların Soyut veya Somutluğu : Soyut Kavramlar kullanılmış Ana düşünce : Aşk konusunun değerliliği Anlamın verilişi : Benzetme ve mecazî anlatım Sayfa 39 - Ölçme ve Değerlendirme Y D D Y2 Açıklama aydınlatma bilgi verme sade acık anlaşılıratatürk ilke ve inkılapları 3 Farklı bakış açıları ve farklı eserler ortya çıkar4 A5 Halkın eğeitim seviyesini yükseltmeye çalıştılar ve edebiyatı bir araç olarak gördüler6 Benliği asla kaybetmemeliSayfa 42 3 Sorudaki tablonun cevaplarıAruz ölçüsü - Asonans ve Aliterasyon - Lirik Anlatım - Beyit - Bir devlet büyüğünü övme -Çok fazla imge var ![]() 4 sorudaki tablo1 Bölüm 1 - 14 - Yüksek değerlerin ortaya konması2 Bölüm 15 - 17 - Osmanlı tarihine olan hayranlık ve bağlılık3 Bölüm 18 - 21 - Hürriyet duygusunun yoğun işlenmesi4 Bölüm 22 - 24 - Vatan5 Bölüm 25 - 31 - Hürriyet ve gelecek umuduSayfa 43 10 Didaktik11 Sanat toplum içindir![]() SORU - CEVAP ŞEKLİNDE SAYFA 40 İLE 51 ARASI CEVAPLAR SAYFA 42 SORU: Hürriyet’in Kasidesinin yazılış amacı nedir? CEVAP: “Hürriyet”e övgü sunmak toplum ve birey için hürriyetin ne denli önemli olduğu anlatmak için …SORU: Kasidenin ahenk özelliklerini nazım birimini temasını ve imgelerini bulunuz![]() CEVAP: Ölçü: Aruz ölçüsü (Mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâilün kalıbında) Ses Benzerlikleri: Tekrar eden "-den" ler redif "-et'ler tam kafiyedir![]() Söyleyiş tarzı: Şiirin iç akışında kasidenin sunulduğu kişinin özelliklerini yansıtan kelime ve tamlamalar seçilmiştir Namık Kemal'in kasidesi ise soyut bir konuya yazıldığı için şair çok fazla mübalağa sanatını kullanmamıştır Bu durum şiirlerin yazıldığı ortamın zihniyetiyle yani edebî siyasi ve sosyal özelliklerime yakından ilgilidir![]() Tema: Hürriyet sevgisi İmgeler: Vatan yolunda toprak olmak hamiyet kanıyla yoğrulmak gayret-cevher zincire vurulmuş aslan hürriyetin güzel yüzü![]() SORU-1: Tanzimat Döneminden önce yazılan klasik kasidelerinde hangi temalar işlenirdi? CEVAP: Din ve devlet büyüklerine övgü… SORU-2: Namık Kemal’in kasidesinde işlediği tema ile klasik kasidede ele alınan temayı karşılaştırdığınızda belirlediğiniz benzerlik farklılıklar ve benzerlikler nelerdir? CEVAP : Her ikisinde de övgü vardır ama klasik kasidede din ve devlet büyüklerine övgü yer alırken Hürriyet Kasidesi’nde soyut bir kavram olan hürriyet övülmüştür![]() SORU-3: Namık Kemal’in kasidesi şiir türlerinden hangisine uygun ton ve vurguyla okunmalıdır? Neden? CEVAP: Epik bir tonlama ve vurguyla okunmalıdır? Çünkü hürriyetin niteliğine uygun şatafatlı yiğitçe mertçe kahramanca bir üslupla yazılmıştır![]() SORU-4: Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? CEVAP: Şiirde hürriyete övgü temasının şekillendirdiği epikçe söyleyiş tarzı dönemin sosyal ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir ![]() SORU-5: Şair “bab-ı hükumet ey yareli şir-i jiyan” sözleriyle kimi ve neyi kastetmektedir?CEVAP: Bab-ı hükumet diyerek devletin icra yetkisine sahip kurumu yani hükümet yareli şir-i jiyan (yaralı kükreyen aslan) diyerek hürriyeti kastetmektedir![]() SORU-6: Şiirde geçen “milet vatan devlet hürriyet” gibi kelimelerin Tanzimat döneminin tarihi ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri de siz söyleyiniz![]() CEVAP: Tanzimat dönemi yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir Bu devirde başlatılan sosyal siyasi askerî ekonomik idarî yenilikler insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hal aldı Bunun en önemli sebebi Avrupa’dan ithal edilen kavramlar değer yargılarıyla Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir Devlet savaşlarda yeniliyor ekonomisi çok kötüye gidiyordu Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin bağımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır Sonuç olarak bu şiirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeler:“Cihangirane bir devlet çıkardık bir aşiretten> tarihi bir değeri Mürevvet-mend olan mazluma el çekmez ianetten > sosyal değeri Çıkar asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten > sosyal değeri SORU-7: Şiirin temasının Tanzimat yıllarında yaşanan sosyal siyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini açıklayınız![]() CEVAP: Cevabı 6 soruda verildi![]() SAYFA 43 SORU-8: “Dönersem kahpeyim millet yolunda azimetten/Anılsın mesleğimde çektiğim cevr ü meşakkatler” dizelerinde hangi şahıs veya iyelik eki kullanılmıştır? Aynı şahıs eklerinin kullanıldığı diğer örnekleri metinden bulup tahtaya yazınız Bu kullanımları 15 16 ve 17 beyitteki şahıs ifade eden sözcük ve eklerle karşılaştırınız![]() CEVAP: 1 tekil şahıs ekleri (ben)kullanılmıştır 15 16 ve 17 beyitlerde 1 çoğul şahıs (biz) kullanılmıştır![]() SORU - 9 : “Hürriyet Kasidesi” ile aynı temayı işleyen Divan şiiri örneklerinin bulunup bulunmadığını söyleyiniz ![]() CEVAP: Hürriyet teması Tanzimatla birlikte edebiyatımızda işlenen bir tema olduğu Divan şiirinde bu temayı işleyen şiir bulunmaz ![]() b) SORU: Tanzimat şiirinde görülen yeni kavramların Aydınlanma Dönemi ile ilişkisini belirleyiniz ![]() CEVAP: Tanzimat şiirinde görülen “akıl ilerleme deney hürriyet” kavramları Aydınlanma düşüncesiyle ilişkilidir Çünkü Aydınlanma Dönemi Ortaçağ’da hüküm süren dünya görüşüne karşı yeni bir dünya görüşünün ortaya çıkması ve temellendirilmesidir Bu düşünceye göre aklın aydınlattığı kesin doğrulara ve bilginin ilerlemesine dayanan entelektüel bir kültür egemen olmalı ve kültür sonsuz şekilde ilerlemelidir Böylece ilerleme ideali insanın geleneğin köleliğinden kurutlarak sürekli mutluluk ve özgürlük yolunda gelişeceği düşüncesine dayandırılır![]() SORU-10: Namık Kemal’in bu kasidesi lirik didaktik epik satirik ve dramatik şiir türlerinden hangisine daha yakındır?CEVAP: Kasidede bolca eleştiri yapıldığından satirik şiire daha yakındır ![]() SORU-11: İncelediğiniz şiir “Sanat sanat içindir ” “Sanat toplum içindir ” Anlayışlarından hangisine daha yakındır?CEVAP: “Sanat toplum içindir ” Anlayışı…SORU : Hürriyet Kasidesinde hangi edebi akımın etkileri görülür? CEVAP : Romantizmin… SORU 12: Kasidenin divan ve Tanzimat şiiri geleneğiyle ilişkisini açıklayınız Şiirin klasik kasidenin hangi özelliklerini yansıttığını belirleyiniz![]() • Beyitler halinde yazılması • 31 beyitten oluşması • Kafiye düzeninin aa/ba/ca/da/ea/… olması • Aruz ölçüsünün kullanılması SAYFA 44 B) SORU : Edebiyatımızda ilk kez Namık Kemal tarafından kullanılan kelime veya kelime grupları hangileridir? CEVAP: Vatan millet özgürlük![]() SORU : Bu şiir Namık Kemal’in fikirlerini ne derecede yansıtmaktadır? CEVAP: Namık Kemal doğru bildiğini söylemekten çekinmeyen bir yazardır Vatanını ve hürriyetini çok sevdiği için ülkenin içinde bulunduğu zor şartlardan kurtarılması için elinden gelen her türlü gayreti göstermiştir (Vücudun mayası vatan toprağıdır; bu vücut acı ve sıkıntı içinde vatan yolunda toprak olursa en küçük bir üzüntü duyulmaz ) Devrin siyasi kişileriyle de irtibatı olan şair hükümeti yanlış icraatları sebebiyle eleştirmştir (Görüp ahkâm-ı asrı münharif sıdk u selametten/Çekildik izzet ü ikbal ile bab-ı hükûmetten… Dünyada zalimin yardımcısı aşağılık kimselerdir; insafsız avcıya hizmetten zevk alan ancak köpektir…)Bu eleştiri onun dürüst bir insan olduğunu gösterir Şiirinde de dediği gibi makam mal mülk ve şöhret için alçalmamış hak bildiği yolda hiçbir şeyden korkmadan dosdoğru ilerlemiştir Ona göre Avrupalıların Osmanlı'ya göre bazı teknik üstünlükleri vardır Bu teknik üstünlüğü onlardan alırsak bizdeki "hamiyet" mayası bizi onlardan daha zengin ve üstün yapacaktır Bu amaçla yazdığı yazılarda ülkenin İslam birliği içinde refaha kavuşabileceğini ülkenin ırk olarak farklı köklerden gelen milletlerinin tek bir potada yani din potasında birleşebileceğine inanmış bir fikir adamıydı Ayrılıkları değil birlik olabileceğimiz yönlerimizi hep en üstte tutmalıyız Namık Kemal bu ideali uğrunda pek çok eser yazmıştır![]() Bu şiir Namık Kemal'in en fazla ezberlenen bilinen şiiridir Onun şahsiyetinin bütün olumlu taraflarıyla hürriyet kavramı etrafında ördüğü düşüncelerini en iyi yansıtan bu şiir hürriyet ve vatan sevgisinin en değerli örneğidir Bu şiir sadece edebî anlamda bir tesire sahip değildir Toplum üzerinde olumlu tesirleri olan vatan ve hürriyet sevgisini kuşaklara aşılamış bir eserdir Bu şiir devrin zihniyetini yansıtan bir aynadır![]() 2 METİNSORU: Ziya Paşa’nın gazelinin ahenk özelliklerini nazım birimini temasını ve imgelerini bulup yazınız![]() CEVAP: Ölçü: Aruz ölçüsü Ses benzerlikleri: İlk beyitte “-ler gördüm” redif “âne” zengin uyaktır Her beytin son dizesinin de kendi arasında uyaklı olduğunu unutmayınız![]() Nazım birimi: Beyit Tema: Toplumsal eleştiri İmgeler: Küfür diyarı akıl hastahanesi durumundaki Bâb-ı ÂliSAYFA 45 SORU 1: Tanzimat’tan önce yazılan klasik gazellerde hangi temalar işlenmiştir? CEVAP: Aşk kadın şarap tabiat güzellikleri![]() SORU-2: Ziya Paşa’nın gazelinde işlediği tema ile klasik gazelde ele alınan temayı karşılaştırınız ![]() CEVAP: Klasik gazelde bireysel temalar işlenirken Ziya Paşa’nın gazelinde toplumsal sorunlar ele alınmıştır ![]() SORU-3 :Ziya Paşa’nın gazeli lirik şiir okunurken kullanılan vurgu ve tonlama ile okunabilir mi? CEVAP: Okunamaz çünkü bu gazelde bir eleştiri söz konusudur Tema bir şiirin vurgu ve tonlamasını belirleyen en önemli ögelerdendir![]() SORU 4: Bu gazel işlediği tema ve temayı ele alış biçimi söyleyişi yönünden halk şiirindeki hangi nazım türüne benzemektedir? CEVAP: Taşlamaya ![]() SAYFA 49 - TABLO ÖLÇÜ DİVAN ŞİİRİ= ölçü ; aruz ölçüsü ![]() Namık kemal'in kasidesi:aruz ölçüsü Ziya paşa'nın gazeli;aruz ölçüsü Şevki yok:Aruz ölçüsü SÖYLEYİŞ TARZI Divan şiiri: söz sanatları yoğun şiir diline hakimNamık kemalin kasidesi:öğretici olduğu için şiir diline uygun değil SES BENZERLİKLERİ Hepsinde ses benzerlikleri aynı ![]() Şiir Dili Divan şiiri:sanatlı ağır tamlamalar var arapça farsça dil hakim![]() Namık kemalin kasidesi: daha sade halk dili kullanılmışZiya paşanın gazeli: '' '' Şevki yok:Sanatlı ağır bir dil kullanışmış divan şiiri ile aynı![]() İMGELER VAR ÇAĞRIŞIMLAR Divan şiiri:mey bülbül dül dilberNamık kemalin kasidesi:hak eşitlik hürriyet adaletZiya paşanın gazeli:diyar-ı küfrü mülk-i islam meyhane-i dehrinŞevki yok:figan etmek NAZIM BİRİMİ Hepsi beyit ![]() TEMA Divan şiiri:bireysel namık kemal:toplumsal ziya paşa:toplumsal şevki yok:toplumsal ŞİİR ANLAYIŞI divan şiiri:sanat için sanat anlayışı namık kemal:toplum için sanat anlayışı ziya paşa:toplum için sanat anlayışı Şevki yok: sanat için sanat anlayışı ŞİİRİN BİRİNLERİ Hepsi beyit ![]() GERÇEKLİK VE ANLAM divan şiiri:mecaz Namık kemal:gerçek Ziya paşa:gerçek Şevki yok:mecaz BENZERLİKLER *ölçüler *söyleyiş tarzları *uyak *ses benzerlikleri *birim *nazım türleri FARLILIKLAR *temaları *şiir anlayışı *dil anlatımı farklı alıntı |
|
|
|