Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
edebiyatının, genel, nazım, nelerdir, tasavvuf, türleri, özellikleri

Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri Ve Nazım Türleri Nelerdir?

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri Ve Nazım Türleri Nelerdir?





Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri ve Nazım Türleri Nelerdir?

Dinî-Tasavvufî Türk edebiyatı İslâmiyet’in ve Tasavvufun etkisiyle ortaya çıkmıştır İslâmiyet’in kökleşip yayılmasında büyük etkisi olan tasavvuf zamanla edebî eserlerde de işlenmiş din ve tasavvuf edebiyat aracılığıyla yayılmaya çalışılmıştır Dinî -Tasavvufî Türk edebiyatına Tekke edebiyatı da denir Dinî -Tasavvufî Türk edebiyatında asıl olan sanat yapmak değil dinî-tasavvufi düşünceyi yaymaktır Tekke şairlerinin çoğu tarikatlarda yetişmiş şeyh ve dervişlerdir Tekke şiiri halk şiirinden de divan şiirinden de nazım şekilleri almıştır
En belirgin özellikleri şunlardır:
  • Kurucusu 12 yüzyılda Doğu Türkistan’da yetişen Hoca Ahmet Yesevi’dir
    Tekke Edebiyatı Anadolu’da 13 yy’dan itibaren gelişmiştir
    Bu edebiyat şairleri tarikat merkezi olan tekkelerde yetişmiştir
    Nazım birimi genellikle dörtlüktür
    Hem aruz hem hece vezni kullanılmıştır
    Şiirlerin çoğu ezgilidir
    Allah insan felsefe doğruluk ibadet gibi konular işlenmiştir
    İlahi nefes nutuk devriye sathiye deme gibi nazım şekilleri kullanılmıştır
    Dili Âşık Edebiyatı’na göre ağır Divan Edebiyatı’na göre sadedir
  • Âşık maşuk şarap saki gibi mazmunlara yer verilmiştir
Yüzyıllara göre bu edebiyatın en önemli temsilcileri şunlardır:
  • 12yy: Hoca Ahmet Yesevi
    13yy:Yunus Emre Hacı Bektaş-ı Veli
    14yy:Kaygusuz Abdal
    15yy: Hacı Bayram-ı Veli Eşrefoğlu Rumi
    16yy: Pir Sultan Abdal
    17yy: Niyaz-ı Mısrî Sinân-ı Ümmî Hüdâi
    18yy: Sezai
  • 19yy: Kuddusi Turâbi
Bu özelliklerin dışında kalan; eserlerini aruz ölçüsüyle ve Divan Edebiyatı diliyle hatta tamamıyla Arapça-Farsça yazan tasavvufçular da vardır Örneğin Mevlana Anadolu’da yetişen ilk ve en büyük Türk mutasavvıf olduğu halde eserlerini Farsça yazmıştır Şeyh Galip Divan tarzında eser verdiği için Tekke Edebiyatı çerçevesinde düşünülmez Di-van Edebiyatı mensubu sayılır
Tasavvufla İlgili Bazı Terimler
Vahdet-i Vücud (Varlığın Birliği): Evrende sadece Allah’ın varlığı söz konusudur Diğer varlık zannettiğimiz bu “mutlak varlığın” Allah’ın bir parçası ve görüntüsüdürler
Tekke: Tasavvuf ehli kişilerin tarikat mensuplarının barındıkları eğitim gördükleri yer kuruluş
Pir: Tarikat kurucusu
Şeyh: 1Tarikat kurucusu 2 Tarikatta en yüksek dereceye ermiş kişi 3 Tarikat kollarından birinin başında bulunan kimsedir
Tarikat: Allah’a varma yolunda benzer biçimde düşünenlerin oluşturduğu topluluk
Derviş: Bir tarikata girmiş onun kurallarına uygun yaşayan kimse
Abdal: Gezgin derviş
Halife: Tarikat kurucusunun ya da şeyhin kendisine vekil tayin ettiği yetki verdiği kişidir
Tekke şiirinde görülen ve dinsel içerikli konuları işleyen ilahi nefes deme şathiye … gibi ürünler nazım biçimi değil birer nazım türüdür Çünkü bunlar da koşma tipi nazım biçimiyle ve hece ölçüsünün genellikle 7 8 ve 11′li kalıplarıyla söylenir Söz konusu türlerde dörtlük sayısı genellikle 3 – 7 dir İlahi nefes ve demeler bestelenerek söylenir
İlahi
  • Herhangi bir tarikatın izini taşımaksızın Allah’ı öven şiirlere denir
    Daima özel bir ezgi ile söylenir
    Divan şiirindeki tevhit ve münacaatın Halk Edebiyatındaki karşılığıdır
    En ünlü şairi Yunus Emre’dir
    Değişik tarikatlara göre “deme nefes ayin” gibi adlar alır
    Şekil olarak koşma biçimindedir Yani dörtlüklerden oluşur
    Son dörtlükte şairin adı veya mahlası geçer
  • Genelde 7′li hece ölçüsü kullanılır Bazı ilahilerde aruz vezni kullanılmıştır Aruz vezninin kullanıldığı ilahiler gazel şeklindedir
Nefes
  • Bektaşî şairlerinin yazdıkları tasavvufî şiirlerdir
    Nefeslerde genellikle tasavvuftaki vahdet-i vücut (varlığı birliği) kavramı anlatılır Bunun yanı sıra Hz Muhammet ve Hz Ali için övgüler de söylenir
    Nefeslerde kalenderane ve alaycı bir üslûp göze çarpar
  • Edebiyatımızda Pir Sultan Abdal nefesleriyle ünlüdür
Deme
  • Alevi-Bektaşi tarikatından tasavvuf şiirlerinin tarikatlarını ve hareketleriyle ilgili temaları işleyen sorunlarını konu edinen şiirlerine “deme” adı verilir
  • Genellikle 8′li hece ölçüsüyle yazılan demeler saz eşliğinde kendine özgü bir makamla söylenir
Nutuk
  • Tekke Edebiyatı’nda Pirlerin ve mürşitlerin tarikata yeni giren müridleri bilgilendirmek tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek amacıyla söylenen didaktik şiirlerdir
Şathiye
  • Dini ve tasavvufi halk şiirinde genel olarak mizahi manzumelere şathiye adı verilir
    Tasavvufi konuları işleyenleri şathiyat-ı sûfiyâne adını alırlar inançlardan alaylı bir dille söz eder gibi yazılan şiirlerdir Görünüşte saçma sanılan bu sözlerin yorumlandığında tasavvufla ilgili türlü kavramlara değindiği anlaşılır
    Bu tür şiirlere genellikle Bektaşi şairlerinde rastlanır
    Medrese hocalarına göre bu şathiyeler küfür sayılır
  • Bu türün en tanınmış şairi Kaygusuz Abdal’dır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.