Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
edebiyatının, fünun, kimlerdir, serveti, temsilcileri

Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?





Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir? - Serveti Fünun Edebiyatının Temsilcilerinin İsimleri


Tevfik Fikret (1867-1915)


Recaizade ve Hamit?in tesiriyle batılı şiire yönelmiştir Servet-i Fünun?un şiirdeki en önemli temsilcisidir Ilk şiirlerinde ferdî konulari (aşk acima hayal kirikligi?) işler topluluktan ayri yazdigi şiirlerde toplumsal konulara yönelir Bu anlayişla yazdigi şiirlerinde temalar hürriyet medeniyet insanlik bilim fen ve tekniktir Sis Halûk?un Vedaı Tarih-i Kadim Halûk?un Amentüsü adlı şiirlerinde bu konuları işler Sanatının bu ikinci döneminde dinlere de cephe alır kutsal olan her şeye karşı çıkar hatta İstanbul?a dahi küfreder (Sis)


Fikret aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır Serbest müstezadı geliştirerek serbestçe kullanmıştır İlk dönemde dili oldukça ağırdır Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır Ahenge büyük önem verir Şiirlerinde şekil bakımından parnasizmin etkisi görülür ?Şermin? onun çocuklar için ve heceyle yazdığı şiirlerden oluşan bir eseridir


Şairin Batılı sanat anlayışını benimsemesindeki en önemli neden lisede edebiyat öğretmeni olan Recaizade Mahmut Ekrem?den etkilenmesidir Sanat yaşamı iki ayrı dönem içerisinde incelenebilir Birinci dönem Servet-i Fünun hareketinin içinde bulunduğu dönemdir Bu dönemde ?sanat sanat içindir? anlayışıyla ürünler vermesine karşın yine de toplumsal konuların sınırını (dönemin siyasal yapısına rağmen) zorlamıştır


İkinci dönemde ise (1901′den sonra) toplumsal konulara yönelmiş ?toplum için sanat? anlayışıyla ürünler vermiştir Türk edebiyatının Batılılaşmasında en büyük pay Tevfik Fikret?indir Şiirleri hem biçim hem de içerik olarak yenidir Parnasizmden etkilendiğiaçıkça görülür Müstezadı serbest müstezat yapan nazmı düzyazıya yaklaştıran beyitin aruzun egemenliğine son veren hep Fikret?tir


En büyük özlemi Osmanlı İmparatorluğu?nun çağdaş medeniyet düzeyine yükselmesidir Bunu da Batı?dakifen ve teknolojinin ülkeye kazandırılmasıyla gerçekleşeceğine inanır Ona göre en öenmli varlık insandır Onların özgürlüklerini ve haklarını savunur Dinlerin savaşlara kaynaklık etmesi nedeniyle dinleri bu yönüyle eleştirir Ülkenin geleceğini gençlikte görür onlara ve çocuklara büyük bir sevgi ve içtenlikle yönelir Çocuklar için ilk kez şiirler yazan sanatçıdır


Ayrıca şair aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulayan üç büyük sanatçıdan biridir (Diğer şairler Yahya Kemal ve Mehmet Akif?tir)

Tevfik Fikret Eserleri: Rübab-ı Şikeste Halûk?un Defteri Rübabın Cevabı Tarih-i Kadim Doksanbeşe Doğru

Cenap Şahabettin (1870-1934)


Servet-i Fünun?un Tevfik Fikret?ten sonra en önemli şairidir Asil meslegi doktorluktur Ihtisas için gittigi Fransa?da tıptan çok şiirle ilgilenerek sembolizmi yakından takip etmiş ve bu akımdan etkilenmiştir Şiirde kelimeleri müzikal değerlere göre seçerek kullanır


Tıp öğrenimi için gittiği Fransa?da edebiyatla ilgilenmişve sembolizmden etkilenmiştirAncak sembolizmi kavramakta yetersiz kalmış şiirlerinde bol bol istiare kullanmış ve ses uyumuna dikkat etmiştir Ağır bir dil ve süslü anlatım en belirgin özellikleridirŞiirlerinde aruzun birden fazla kalıbına genellikle de karışık kalıplarına yer vermiştir Kurtuluş Savaşı?na karşı çıkan şari Milli Edebiyat?la başlayan dilde sadeleşme çabalarına karşı çıkar Aşk ve doğa en çok işlediği konulardır


Dili oldukça ağırdır Bilinmeyen Arapca ve Farsça kelime ve tamlamalar kullanır Duygu ve hayal yüklü tamlamalar kurar Serbest müstezadı çok kullanmıştır Aynı şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanmıştır Aşk ve tabiat değişmez konularıdır Sanatı sanat hatta güzellik için yapmıştır Bolca semboller kullanmış tabiatla iç dünyanın kompozisyonunu çizmiştir

Düz yazıları da vardır: Hac Yolunda onun gezi yazısıdır Suriye Mektupları ve Avrupa Mektupları da gezi türündedir

Diğer nesirleri: Evrak-ı Eyyam Nesr-i Harp Nesr-i Sulh Tiryaki Sözleri (kendi vecizeleri)

Cenap Şahabettin'in Tiyatro eserleri: yalan (dram) Körebe (komedi)


Halit Ziya Uşaklıgil (1867-1945)


Servet-i Fünun?un roman ve hikâyede en ünlü edebiyatçısıdır Süslü sanatlı ve ağır bir dili ve üslûbu vardır Batılı anlamdaki ilk romanları yazmıştır Realizmden etkilenmiştir Romanlarında aydın kişileri anlatır Mai ve Siyah?taki Ahmet Cemil Servet-i Fünun sanatçısının temsilcisidir Kahramanları yaşadıkları çevreye uygun anlatır ve ruh tahlillerine önem verir


Gerek sağlam roman tekniğinin öncülüğü gerekse realizmin ilk olgun ürünler vermesi bakımından Türk edebiyatına roman ve hikaye alanında büyük katkısı olan sanatçıdır Anlatımının söz oyunlarıyla yüklü dilinin oldukça ağır olmasına rağmen yazar ilginç tipler bulmakta başarılı ruhsal çözümlemeler yapmakta ve nesnel kişi çevre betimlemelerinde oldukça ustadır Konularını İstanbul?un çeşitli kesimlerinden seçer ancak sosyal sorunları ele almak gibi bir amacı yoktur Gözleme çok önem verir Romanlarının konularını genellikle aydı tabakanın hayatından alan Halit Ziya hikayelerinin önemli bir kısmında halk tabakasının insanlarını onların yaşayış adet ve inançlarını anlatmıştır


Hikâyelerinde Anadolu hayatına ve köy ve kasaba yaşayışına romanlarında yalnız İstanbul?a yer verir Anı ve mensur şiir türünde eserleri de vardır

Halit Ziya Uşaklıgil Romanları: Mai ve Siyah Aşk-ı Memnu Kırık Hayatlar bir Ölünün Defteri Ferdi ve Şürekası Sefile?

Halit Ziya Uşaklıgil Hikâyeleri: İzmir Hikâyeleri hikâye-i Sevda Kadın Pençesi Onu Beklerken Aşka Dair?

Halit Ziya Uşaklıgil Hatıraları: Saray ve Ötesi Kırk Yıl Bir Acı Hikâye


Mehmet Rauf (1875-1931)


Servet-i Fünun romanının ikinci önemli ismidir Roman hikâye ve tiyatro türünde eserleri vardır Romantik duyguları hayalleri ve aşkları işlemiştir Sosyal hayata pek yer vermemiştir Arzu ihtiras ve aşk maceraları temel konularıdır Romanlarında psikolojik tahlillere önem vermiştir Dili sadedir


En önemli eseri Eylül?dür Roman edebiyatımızdaki ilk psikolojik roman olarak bilinir Konusu yasak aşktır Şahıs sayısı azdır Psikolojik tahliller başarılıdır

Mehmet Rauf Romanları: Eylül Ferda-yı Garam Genç Kız Kalbi Define Son Yıldız Kan Damlası

Mehmet Rauf Hikâyeleri: Son Emel Bir Aşkın Tarihi Üç Hikâye Hanımlar Arasında Menekşe ?Siyah İnciler? ise mensur şiirlerinden oluşur

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.