![]() |
Niçin 'Tanrı' Değil De, "Allah"? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Niçin 'Tanrı' Değil De, "Allah"?Kasten Allah yerine Tanrı diyenler gözardı edilirse, O'na iman edenlerin Tanrı kelimesiyle onu kastetmesi ne derece doğru bir tavırdır? Yazar Ahmet Hulusi kelimelerin öneminin altını çizerek bu soruya yanıt veriyor: Dilimizdeki "TANRI", "iLÂH", "MÂ’BUD", kelimeleri ile bunların ingilizce'deki karşılığı olan "GOD", Fransızca'da karşılığı olan "DiYö", Almanca'da karşılığı olan "GOT" kelimeleri hep "TAPINILACAK bir varlık" kavramını ifade eden kelimelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "ALLAH" kelimesi ise öZEL olarak bir varlığın ismidir; ki, o varlığa işaret etmek ve O varlığı tanıtmak için, ya çeşitli vasıflarıyla târif ederiz; ya da bu vasıflarına çeşitli isimlerle işaret ederiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ, bu fakîre "HULÛSi" derler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte bunun gibi, "ALLAH" isminin de, öZEL bir varlığın öZEL ismi olması nedeniyle, başka bir kelimeye çevrilmesi, veya başka bir kelimeyle anılması mümkün değildir ![]() ![]() ![]() Esasen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebepledir ki, tanrısallık ifade eden hiç bir kelime, asla "ALLAH" kelimesinin yerini tutamaz! ![]() ![]() ![]() "ALLAH" yerine “TANRI” kelimesini kullananlar, bunu ya cahillikten, bilgisizlikten kullanmaktadırlar; ya da kavrayış yani idrak yetersizliğinden konuyu değerlendiremedikleri için yapmaktadırlar ![]() ![]() ![]() Nitekim, bu konuya, Türkiye'de yazılmış en değerli tefsir olan Elmalı'lı Hamdi Yazır merhumun "HAK DiNi KUR'ÂN DiLi" isimli eserinde şöyle temas edilmiştir: "Gerek ismi has olsun, gerek ismi âlem, "ALLAH" ismi celâli ile, yine "ALLAH"tan maada hiç bir mâbud yad olunmamıştır ![]() ![]() ![]() Meselâ, TANRI, HUDA isimleri, "ALLAH" gibi ismi has değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arapça'da iLÂH’IN cemine(çoğuluna) ALiHE, RABBIN cemine de ERBAB denildiği gibi Fars'çada da HUDÂ'nın cemine HUDÂYAN ve lisanımızda dahi TANRILAR, MÂBUDLAR, iLÂHLAR, RABLAR denmiştir; çünkü bunlar haklıya ve haksız ıtlak edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "TANRI" adı böyle değildir; mâbud, ilâh gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki, "TANRI" ismi geneli, "ALLAH" ismi özelinin müradifi değildir, en genel bir tâbirdir ![]() ![]() ![]() Binâenaleyh, "ALLAH" ismi, "TANRI" adı ile tercüme olunamaz! ![]() işte, böyle özel bir ismi olan ve “CüZ” kavramından dahi münezzeh bulunan varlığa kişi "ALLAH" dediği zamanda, bu kavram yanı sıra bir de “cüz” tasavvur ederse; ya da bir “CüZ” kabul ederse, bu hangi isim ve kavram altında olursa olsun, o kişi "ALLAH"a şirk koşmuş olur; yani "ALLAH" gerçeğini örtmüş ve bir "TANRI" kabullenmiş olur! ![]() ![]() ![]() Ki bu durumda da şu âyetle uyarılır: -ALLAH YANISIRA TANRI OLUşTURMA! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() işte bu konuda ikinci bir uyarı daha: -"ALLAH" YANISIRA TANRI EDiNME! ![]() ![]() ![]() Yani varolan gerçek mutlak varlık "ALLAH" iken; sen, "ALLAH" kavramından gaflete düşüp, "ALLAH" ismiyle işaret Edilen varlığı ötende bir TANRI sanıp; böylece, bir TANRI edinmiş durumuna düşme! ![]() ![]() ![]() ötede, ya da ötende bir tanrı kabul etmek suretiyle, farkında olmadan "ALLAH" kavramı ve anlamı dışına çıkarak, "tanrı" kavramı içine girersin ![]() ![]() Böylece de Kur'ân-ı Kerim'in açıklamış olduğu "vahdet" idrakından kendini mahrum etmiş olursun ![]() ![]() ![]() Ve böylece de "nefsine en büyük zulmü yapmış olursun" -KESiNLiKLE şiRK EN BüYüK ZULÛMDüR! Allah'a "tanrı" denip denmeyeceğini yine Allah'ın bize öğrettiği kendi isimlerine bakarak da cevap verebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleki, tanrı kelimesi yer tanrısı, gök tanrısı gibi insanlar tarafından uydurulan ve ilah olma özelliklerinden uzak olan şeyler için kullanılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|