Prof. Dr. Sinsi
|
Nikahin Fazileti Ve Ona Teşvik
N İ K A H I N F A Z İ L E T İ V E O N A T E Ş V İ K
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
Değerli kardeşlerim ! bu dersimizde inşa insan hayatında çok önemli bir yeri olan evlilik müessesesinden bahsetmeye çalışacağız
Yani ona teşvikten, onun faziletinden ve nikah türlerinden bahsedip konuyla ilgili anlaşılması gereken şeyleri anlatmaya çalışacağız
GÜCÜ YETEN KİMSENİN EVLENMESİVACİPTİR
Değerli Müslümanlar ! unutmayalımki İslam evlenmeye teşvik etmiş ve onun faziletinden çokca bahsetmiştir
{ … Abdullah b Mes’ud r a şöyle dedi : Bizler Nebi s a v’in beraberinde - evlenmek için - hiçbir şeyi olmayan gençler idik Rasulullah s a v bize : Ey gençler topluluğu, sizden evlenmeye gücü yeten evlensin Çünkü evlenmek gözü haramdan en iyi şekilde saklar ve ferci’de en iyi şekilde korur Evlenmeye gücü yetmeyen de oruç tutsun Çünkü oruç onun için bir kalkandır, buyurdu }
Buhari : 5066-Ter:5162 - Müslim : 1401/1 - Nesei : 2238 - Tirmizi : 1081 - Darimi : 2/132 – İbnu Carud : 672 - Abdurrezzak : 10380 - Beybaki : 7/77 : Ahmed : 1/424-432 - AIbani : 1781-İrva
{ … Enes b Malik r a şöyle dedi : Üç kişi Nebi s a v’nin eşlerinin evlerine geldiler ve Nebinin ibadetlerinden soruyorlardı Kendilerine Nebinin ibadeti haber verilince, sanki onlar o ibadetleri az addediyormuş gibi yapıp : Biz nerede, Nebi nerede ? Şüphesiz Allah onun geçmiş ve gelecek günahlarını bağışlamıştır dediler Onlardan biri : Bana gelince, ben geceleri daima namaz kılacağım dedi Diğeri ise : Ben her zaman oruç tutacağım ve hiç orucumu açmayacağım dedi Başka birisi de : Ben de kadınlardan ayrı yaşayacağım ve hiç evlenmeyeceğim dedi Bunun üzerine Rasulullah s a v geldi ve : Sizler şöyle şöyle söyleyen kimselersiniz Dikkat edin Allah‘a yemin ederim ki, şüphesiz ben sizin Allah‘tan en çok korkanınız ve en muttakinizim Buna rağmen - ben bazen - oruç tutarım – bazen - oruçsuz olurum - Gecenin bir kısmında - namaz kılarım - bir kısmında - uyurum ve kadınlarla da evlenirim Bu benim sünnetimdir ; her kim benim sünnetimden yüz çevirirse o kimse benden değildir, buyurdu }
Buhari : Ter : 5158 - Müslim : 1401 Nesei : 3217 - İbni Hibban : 14 - Beyhaki : 7 / 77 - Beğavi : 96)
NİKAHIN FAZİLETİ VE ONA GÜCÜ YETMEYENLERİN YAPACAĞI ŞEY
Değerli Müslümanlar ! bilindiği gibi evlilik her ne kadar bütün insan-ların ihtiyaçları olan bir şey de olmuş olsa, bunların içerisinde özellikle maddi anlamda bu işe güçleri yetmeyen kimseler de mevcuttur… Dolayı- siyle bu manada gücü yetmeyenlere İslam, oruç tutmalarını emretmiştir Hadiste de belirtildiği gibi bu ibadet ; insan şehvetini kırar ve zina gibi çirkin bir akibeti boylamaktan da kurtarır 
{ … Abdullah b Mes’ud r a şöyle dedi : Bizler Nebinin beraberinde (evlenmek için) hiçbir şeyi olmayan gençler idik Rasulullah ( aleyhi ve sellem) bize : Ey gençler topluluğu, sizden evlenmeye gücü yeten evlensin Çünkü evlenmek gözü haramdan en iyi saklar ve ferci de en iyi korur Evlenmeye gücü yetmeyen de oruç tutsun Çünkü oruç onun için bir kalkandır,buyurdu }
Buhari (5066-Ter:5162) Müslim (1401/1) Nesei (2238) Tirmizi (1081) Darimi (2/132) İbn Carud (672) Abdurrezzak (103 80) Beyhaki (7/77) Ahmed (1/424-432) Albani (1781-İrva)
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Nebi s a v : Üç kişi var ki, onlara yardım etmek Allah‘ın kendi üzerine aldığı bir haktır Allah yolunda cihad eden mücahit, iffetli olmak isteğiyle evlenen kimse ve - kendi bedelini - ödemek isteğiyle mükatebe – yani yazışma - yapan köledir, buyurdu }
İbni Hibban (4030) Nesei (3120-3218) Tirmizi (1655) İbni Mace (2518) Hakim (2/160-217) Beyhaki (7/78) Beğavi (2239) Ahmed (2/151- 437
İSLAM BİRDEN ÇOK KADINLA EVLENMEYE VE ÇOĞALMAYA MÜSAADE
ETMİŞTİR
Allah’u teala şöyle buyuruyor : { Yetimler hakkında adaleti yerine getireme yeceğinizden korkarsanız, size helal olan kadınlardan ikişer, üçer, dörder tane nikahlayın 0 kadınlar arasında adaleti yapamayacağınızdan korkarsanız bir tane alın ; yahut ellerinizin altında bulunan cariyelerle iktifa edin Zülüm etmemeniz için bu daha uygundur } NİSA : 3 AY
{ … Kays b el-Haris şöyle dedi : Nikahım altında sekiz tane kadın olduğu halde İslam’a girip müslüman oldum Nebi s a v’e geldim ve bu durumu ona zikrettim Nebi s a v : Onlardan dört tanesini seç - ve diğerlerini boşa - buyurdu }
Ebu Davud (2241) İ
bni Mace (1952) Beyhaki (7/183) Albani (1855-İrva)
{ … İbni Ömer r a şöyle dedi : Gaylan b Seleme es-Sekafi Islam’a girip müslüman olduğunda cahiliye zamanından nikahı altında on tane kadın vardı Rasulullah s a v ona : Onlardan dört tanesini seçip nikahında tut, - diğerlerinden ayrıl - diye emretti }
Tirmizi (1128-Ter: 1137) İbni Mace (1953) Hakim (2780) Beyhaki (14041) Ahmed (5026) Albani (1 883-İrva)
{ … Said b Cübeyr şöyle dedi : İbni Abbas bana : Evlendin mi ? dedi Ben : Hayır evlenmedim dedim İbni Abbas : Evlen Çünkü bu ümmetin en hayırlısı, kadınları çok olandır, dedi }
Buhari : 5069-Ter : 5163 - 5164
{ … Ma’kıl b Yesar şöyle dedi : “  Rasulullah s a v : Sizler kocalarına sevgi besleyen ve çocuk doğuran kadınlarla evlenin Çünkü ben - geçmiş – ümmetlere karşı sizin çokluğunuzla övünürüm, buyurdu }
Ebu Davud : 2050 – Nesei : 3227 - İ
bni Hibban : 1229-Mevarid - Hakim : 21162
İSLAM TEBETTÜL’Ü YASAKLAMIŞTIR
Tebettül : Evlenmeyi terk etmek demektir
{ … Sa’d b Ebi Vakkas r a şöyle dedi : Rasulullah s a v Osman b Mez’un’un tebettül isteğini reddetti Şayet ona bu hususta izin verseydi, biz elbette - ileri gider – hadımlaşırdık }
Buhari (5073-Ter:S 167) MÜslim (1402/6) Nesei (3212) Tirmizi (1083) İ
bni Mace (1848)
DİNİNDEN VE AHLAKINDAN EMİN OLUNAN KİMSELERİ EVLENDİRMEK
{ … Ebu Hureyre r a dedi ki : Rasulullah s a v : Dinini ve ahlakını beğendiğiniz bir kimse sizden bir kadına talip olursa onu evlendirin ! Yoksa yeryüzünde fitneler ve çok büyük fesat olacaktır, buyurdu }
Tirmizi (1084) İ
bni Mace (1967) Hakim (2/164) Beyhaki (7/82) Albani (1868-İrva)
SALİHA BİR KADINLA EVLENMEK DİNİN YARISINI TAMAMLAMAK DEMEKTİR
{ … Enes r a şöyle tahdis etti : Rasulullah s a v buyurdular ki : Allah her hangi bir kimseye saliha eş takdir ederek rızıklandırmış ise, şüphesiz ki dininin yarısı - nı yaşamak - üzere o kimseye yardım etmiştir Dininin diğer yarısı hususunda da o kimse Allah‘tan korksun,takvaya sarılsın }
Tabarani Evsat : 976 Hakim : 2/161 Beyhaki : 4/382-Şuab Albani Sahiha : 625- C Sağir : 3/3647
Zikredilen bu hadis {   Enes r a dan : “ Herkim saliha bir kadınla evlenirse dininin yarısını ikmal etmiştir Dolayısıyla diğer yarısını da Allah‘tan korksun ve tak-vaya sarılsın “ }
Taberani Evsat : 976 n – Hakim : 1 / 161
şeklinde de rivayet edilmiştir Bu hadisi şerifi yukarıda rivayet edilen hadisle beraber ele alıp anlamak daha uygundur Çünkü her evlenen dininin yarısını tamamlamamaktadır Şöyle ki ; kişinin evlendiği kadın eğer saliha değil ve dinle, imanla alakası yoksa, o kadın evde kocasına din işlerinde yardım etmeyeceği gibi , kocasına dini yükümlülüklerini yerine getirmesi için teşvikte de bulunmayacaktır Hatta bunun tam tersi olup, belki de kocasını dinden imandan uzaklaşmasına ve onu mükellef olduğu şeylerden soğumasına vesile olacaktır Demek ki bir önceki Hadiste de ifade edildiği gibi ; saliha kadınla evlenen bir kimse dininin yarısını tamamlamıştır’dan kasıt ; o saliha kadının kocasına dinini yaşamada yarı yarıya yardım etmesi demekdir
KADIN
ŞU DÖRT ŞEYDEN DOLAYI NİKAHLANIR
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Nebi s a v buyurdu ki : Kadın şu dört şeyden dolayı nikahlanır Malı için, soyu için, güzelliği için ve dini için Sen dindar olanı ele geçirmeye bak, teribet yedek, - yani,elin fakir olsun - buyurdu }
Buhari (5090-Ter:5183) Müslim (1466/53) Ebu Davud (2047) Nesei (3230) Darimi (21133-134) İbni Mace (1858) İbni Hibban (4036) Beyhaki (7/79) Beğavi (2240) Ahmed (2/42
İSLAMDAKİ DENKLİK DİN HUSUSUNDA OLAN DENKLİKTİR
{ … Fatıma binti Kays r a şöyle dedi : Fatıma’yı - kendini kast ediyor - kocası üç talak ile boşadı Rasulullah s a v ona bir sükna – yani barınacak bir ev - ve nafaka tayin etmedi Rasulullah bana : İddetini bitirdiğinde bana bildir, buyurdu Ben de iddetin bittiğini kendisine haber verdim Fatıma’ya, Muaviye, Ebu Cehm ve Usame b Zeyd evlenme talebinde bulundular Rasulullah s a v : Muaviye hiç malı olmayan bir adamdır Ebu Cehm ise kadınları çok döven bir adamdır Fakat Usame b Zeyd’le evlen,buyurdu Fatıma eliyle şöyle şöyle işaret ederek : Usame ! Usame ! dedi Rasulullah s a v Fatıma’ya : Allah‘a itaat etmek, Rasulüne itaat etmek senin için daha hayırlıdır, buyurdu Bunun üzerine ben Usame ile evlendim ve bu evliliğimden gıbta edip çok memnun oldum dedi }
Müslim : 1480/47 n
{ … İbni Ömer r a şöyle dedi : Osman b Mez’un vefat etti ve Hakim’in kızı Havle’den olma bir kız bıraktı İbni Ömer dedi ki : Osman b Mez’un ölürken kızını kardeşi Kuddame b Mez’una emanet edip vasiyet etmişti İbni Ömer dedi ki : Bu ikisi (yani Osman b Mez’un ve Kuddame b Mez’un) benim dayım olmaktadır İbni Ömer dedi ki : Osman b Mez’un’un kızım amcası Kuddame b Mez’un’dan bana nikahlaması için talep ettim 0 da kızın benimle evlenmesine razı oldu Sonra Muğire b Şube araya girdi ; yani annesinin yanına girdi ve onu malla (kızı kendisine nikahlaması için) rağbetlendirdi de kadın Muğire’ye razı oldu Kız da annesinin hevasına uyup razı oldu Kuddame b Mez’un ve Muğire b Şube anlaşmazlığa düştüler de bu anlaş- mazlıkları Rasulullah’a arz edildi Bunun üzerine Kuddame b Mez’un : Ya Rasu- lellah, bu kız benim kardeşimin kızıdır ; kardeşim onu bana vasiyet etti Ben de onu halasının oğlu Abdullah b Ömer ile evlendirmek istedim Bu kız hakkında ne salah ne de denklik yönünden taksirat yapmadım Ancak o (aklını kullanamayan bir) kadındır, annesinin hevasına tabi oldu dedi İbni Ömer dedi ki : Rasulullah s a v : 0 kız yetimdir, izni olmadan nikahlanamaz, buyurdu İbni Ömer dedi ki : V i, kıza sahip olduktan sonra onu benden çekip aldılar ve Mugire b Şube ile evlendirdiler }
Ahmed (2/130) Dare kutni (3/230) Hakim (2703) Beyhaki (7/120) Albani (1835-İ
rva)
EVLENİLECEK OLAN KİMSEYE BAKMANIN CAİZLİĞİ
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Ben Nebi s a v’in yanında idim Ona bir adam geldi ve Ensar’dan bir kadınla evlendim diye Nebi’ye haber verdi Rasulullah s a v ona : 0 kadına baktın mı ? buyurdu 0 kimse hayır bakmadım dedi Rasulullah : 0 halde git ona bak,çünkü Ensar’ın gözlerinde bir şey vardır,buyurdu }
Müslim (1424/74) Humeydi (1172) Nesei (3246) İbni Hibban (4041) Said b Mensur (523) Dare kutni (3/253) Beyhaki (7/84) Ahmed (2/299)
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Nebi s a v’e bir adam geldi ve Ensar’ dan bir kadınla evlendim dedi Nebi ( aleyhi ve sellem) ona : 0 kadına baktın mı? Çünkü Ensar‘ın gözlerinde bir şey vardır, buyurdu 0 kimse evet baktım dedi Nebi ( aleyhi ve sellem) : 0 kadınla ne kadar mehir üzere evlendin ?, buyurdu 0 kimse : Dört ükiyye gümüş üzerine evlendim dedi Nebi o kimseye : Dört ükiyye gümüş üzerine mi ?, Sanki gümüşü şu dağın yamacından yontup çıkarı-yorsunuz ! Yanımızda şimdi sana verecek bir şeyimiz yoktur Ancak seni bir seriyye içinde bir yere yollarız da oradan bir şeylere nail olursun, buyurdu ” Ravi dedi ki : Nebi s a v Abs oğulları cihetine bir seriyye gönderdi ve bu kimseyi de o seriyye içinde gönderdi dedi }
Müslim (1424/75) İbni Hibban (4094) Hakim (2/177) Beyhaki (7/235)
{ … Cabir bin Abdullah (r) şöyle dedi : Rasulullah s a v buyurdu ki : Her hangi biriniz bir kadına evlenmek için talip olduğu zaman eğer kadını nikah etmeyi celb edici yerlerine bakabilirse ona baksın Cabir dedi ki : Ben bir kıza talip oldum, onu görmek için saklandım da onun beni evlenmeye davet eden yerine baktım ve onunla evlendim }
Ebu Davud (2082) Albani (1791-1792-İ
rva) (95-98-es-Sahiha)
KIZLA EVLENMENİN FAZİLETİ
{ … Cabir b Abdullah r a şöyle dedi :Babam Abdullah öldü Yedi yahut dokuz tane yetim kız bıraktı Ben de dul bir kadınla evlendim Rasulullah s a v bana : Ya Cabir evlendin mi ? buyurdu Ben de : Evet dedim Rasulullah : Bakireyle mi yoksa dulla mı ? buyurdu Ben : Hayır dul ile evlendim dedim Rasulullah : Keşke kız olsaydı Sen kendisiyle, o da seninle oynaşır ; sen onu güldürür ; o da seni güldürürdü, buyurdu Cabir dedi ki : Rasulullah’a Babam Abdullah Uhud’da öldürüldü ve birkaç yetim kız bıraktı Ben de onların arasına kendileri gibi genç bir kız getirmek istemedim Bu sebeple onların işlerini ve onların hallerini ıslah edecek olgun bir kadınla evlendim, dedim Bunun üzere Rasulullah : Allah sana bereketler ihsan etsin – yahut - hayırlar ihsan etsin, buyurdu }
Buhari (5367-Ter:5467-546) Müslim (1466/715/56) Nesei (3220-3226) İ
bni Mace (2436)
{ … Cabir r a şöyle dedi : Rasulullah s a v bana : Ya Cabir evlendin mi ? buyurdu Ben : Evet dedim Rasulullah : Evlendiğin nedir, kız mı yoksa dul mu ? buyurdu Ben : Hayır, aksine duldur dedim Rasulullah : Keşke kız olsaydı 0 seninle oynaşır sen de onunla oynaşırdın, buyurdu Dedim ki : Ya Rasulellah ! Babam Uhud’da öldürüldü ve dokuz tane kız çocuğu bıraktı Yanımda dokuz kız kardeşim bulun-makta, onlara kendileri gibi genç bir kızı eklemek istemedim Aksine eşimin onların saçını tarayan, başnı temizleyen ve işleriyle ilgilenen bir kadın olmasını istedim Rasulullah : Doğruya isabet ettin, buyurdu }
Ebu Avane (4013-4015) Müslim (1466/715/56)
NİKAH’TA TARAFLARIN KUSURLARINI SÖYLEMELERİGEREKİR
{ … Fatıma binti Kays şöyle tahdis etti : Ebu Amr b Hafs Fatıma’yı kesin olarak boşadı Ebu Amr ortada yokken,bulunduğu yerden kendi vekili ile nafaka olmak üzere biraz arpa gönderdi Fatıma vekile kızdı Vekil de : V i, senin bizim üzerimizde hiçbir hakkın yoktur dedi Bunun üzerine Fatıma Rasulullah’a geldi ve olayı kendisine söyledi Rasulullah s a v : Senin Ebu Amr üzerinde hiçbir hakkın yoktur, buyurdu Ve ona Ümmü Şüreyk’in evinde vacip olan iddetini beklemesini emretti Sonra da : Bu Ummü Şüreyk ashabımın sıkça uğradıkları bir kadındır, dolayısıyla sen iddetini İbni Ümmü Mektum‘un yanında geçir Çünkü o kör bir kimsedir Orada dış elbiseni de çıkarabilirsin İddetin bittiği zaman bana haber ver, buyurdu Fatıma dedi ki : Ben iddetimi tamamlayınca, Muaviye b Ebi Süfyan ile Ebu Cehm’in benimle evlenmek istediklerini Nebiye söyledim Rasulullah s a v : Ebu Cehm‘e gelince, o omuzundan değneği indirmeyen bir adamdır Muaviye ise, son derece fakirdir ve hiçbir malı yoktur Sen Usame b Zeyd ile ev/en, buyurdu Ben ondan hoşlanmadım Sonra Rasulullah yine : Usame ile evlen, buyurdu Bunun üzerine ben onunla evlendim Allah bu evlilikte bir çok hayır halk etti ve bu evliliğime gıbta edip çok memnun oldum }
Ebu Avane (4139) MÜslim (1480/36) Malik (2/580/67) Ebu Davud (2284) Nesei (3245) Tirmizi (1135) İbni Hibban (4252- 4254) Tabarani (24/909-921-M Kebir) Beyhaki (7/432) Abdurrezzak (12022) Ahmed (6/412) Albani (1804-İrva)
ŞEVVAL AYINDA EVLENMENİN FAZİLETİ
{ … Aişe r a şöyle dedi : Rasulullah s a v benimle Şevval ayında nikahlandı ve yine Şevval ayında evlenip zifaf yaptı Rasulullah’ın hangi hanımı onun yanında benim kadar nasipliydi
Ravi dedi ki : Aişe, evlendirdiği kadınları Şevval ayında zifafa sokmayı müstehab görürdü }
Müslim : 1423/73 n
KİŞİNİN KIZINI SALİH KİMSELERE ARZETMESİ
{ … İbni Ömer r a şöyle tahdis etti : Ömer b el-Hattab, kızı Hafsa Huneys b Hazafe’den dul kaldığı zaman – ki,bu Huneys Rasulullah’ın sahabelerinden idi ve Bedir’e iştirak etmiş, orada yaralanıp Medine’de vefat etti - şöyle dedi : Ben Osman ile karşılaştım ve Hafsa’yı ona arz ettim ve ona : Dilersen Ömer b el-Hattab’ın kızı Hafsa’yı sana nikah edeyim dedim Osman : Bu işimi bir düşüneyim dedi Bunun üzerine birkaç gece bekledim Sonra Osman : Bu günümde bana evlenmeme görüşü zahir oldu dedi Ömer : Sonra Ebu Bekir ile karşılaştım ve ona : Dilersen Ömer’in kızı Hafsa’yı sana nikah edeyim dedim Ebu Bekir sustu bana hiçbir şey söylemedi Ben de Osman’a hissettiğim kırgınlığın daha fazlasını ona hissettim Bunun üzerine birkaç gece bekledim Sonra Hafsa’ya Rasulullah s a v evlenmek için talip oldu, ben de onu Rasulullah’a nikahladım Akabinde Ebu Bekir bana karşı geldi ve : Sen Hafsay’ı bana evlenmem için arz ettiğinde, sana cevap vermemem sebebiyle her halde bana darılmışsındır dedi Ben de : Evet dedim Ebu Bekir : Senin Hafsa’yı bana arz ettiğinde, sana cevap vermekten beni men eden, Rasulullah’ın Hafsa ile evlenmeyi zikretmesini iyi bilmem idi Ancak Rasulullah’ın sırrını ifşa edecek değildim Eğer Rasulullah s a v onunla evlenmeyi terk etseydi elbette onunla evlenmeyi kabul ederdim dedi }
Buhari (4005-Ter:3753) Nesei (3248-3259) Tabarani (23/302-M Kebir - İbni Sa’d (8/81-82) Ahmed (1/12)
KADIN KENDİSİNİ SALİH KİMSELERE ARZ EDEBİLİR
{ … Sabit el-Bunani şöyle dedi Ben Enes b Malik’in yanında iken orada Enes’in kızı da bulunuyordu Enes dedi ki : Bir kadın Rasulullah s a v’e geldi ve kendini ona arz ederek : Ya Rasulellah ! bana ihtiyacın var mı - benimle evlenmek ister misin ? - dedi Bunun üzerine Enes’in kızı : Bu kadının hayası ne kadar da azmış ! Vay bu ne fuhuş, dedi Enes : Bil ki, o kadın senden çok daha hayırlıdır Çünkü o, Rasulullah’ın Nübüv- vetine rağbet edip kendini ona arz etti dedi }
Buhari : 5120-Ter:5210 - Müslim : 1425/76
SALİHA BİR EŞ DÜNYA METAI’NIN EN HAYIRLISIDIR
{ … Abdullah b Amr r a şöyle dedi : Rasulullah : Dünya metaı’nın en hayırlısı saliha kadındır,buyurdu }
Müslim (1467/64) Nesei (3232) İ
bni Mace (1855) Beğavi (2288-Mesabih)
{ … Sa’d bin ebi Vakkas r a dan Resulullah s a v buyurdular ki : Dört şey mutluluk-tandır : Saliha kadın,geniş bir ev,iyi bir binek … }
İbni Hibban : 1232- Mevarid – S Sahiha : 1/282 N
{ … Sevban r a şöyle dedi : {…  Altın ve gümüşü yığıp da onları Allah yolunda harcamayanlar var ya, işte onlara acı bir azabı müjdele } TEVBE : 34 ayeti indiği zaman,bizler Rasulullah s a v ile beraber onun seferlerinden birinde idik Rasu-lullah’ın ashabından bazısı : Bu ayet altın ve gümüş biriktirme hakkında indi, keşke hangi malın daha hayırlı olduğunu bilsek dediler Bunun üzerine Rasulullah s a v : Onun en hayırlısı ; Zikreden dil, şükreden kalp ve ahiret işlerinde kişiye yardım eden mümine bir zevcedir,buyurdu }
Tirmizi : 5 c 3291 n - İ
bni Mace : 5 c 1856 n
HAYIRLI KADININ ÖZELLİKLERİ
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Rasulullah s a v’e hangi kadın daha hayırlıdır diye sorulduğunda o şöyle buyurdu : Eşi kendisine baktığında ona neşe ve sürur verir, kendisine bir şey emrettiğinde eşine itaat eder, kendi nefsinde ve malında eşinin kerih gördüğü hususlarda ona muhalefet etmez }
Ahmed (7425) Nesei (3231) Beyhaki (7/82) Hakim (2/161) Albani (1786-İrva)
{ … Ebü Hureyre r a şöyle tahdis etti : Nebi s a v : Kadınların en hayırlıları, deveye binen Arap kadınlarıdır Kureyş kadınlarının en hayırlıları ise küçük çocuğu üzerine şefkat gösteren ve kocasına karşı da onun malını koruyup gözeten kadınlardır, buyurdu }
Buhari (5082-Ter:5 173) Müslim (2527/201) Humeydi (1047) İbni Hibban (6268) İbn Ebi Asım (1533-Sünne - Beyhaki (7/293) Beğavi (3965) Abdurrezzak (20603) Ahmed (2/269)
{ … Hişam tahdis edip şöyle dedi : Ebu Bekir’in kızı Esma şöyle anlattı : Zübeyr benimle evlendi 0 zaman Zübeyr’in yer yüzünde ne malı ne de kölesi hiçbir şeyi yoktu Onun sadece su çeken bir devesi ve bir de atı vardı Atının otunu, yemini de ben bulup verirdim, ben sulardım Su kırbasını ben onarırdım Hamuru ben yoğururdum Ancak güzel ekmek yapamazdım Onu da Ensardan olan komşularım yaparlardı Bunlar sadakatli iyi kadınlardı Sonra Resulullah s a v Zübeyr’e bir miktar hurmalık ayırıp vermişti Ben Zübeyr’in bu hurmalığından başımın üzerinde - devesi için - hurma çekirdeği taşırdım Bu hurmalık evimden bir fersahın üçte ikisi kadar uzaklıkta idi Yine bir gün başımda hurma yüklü olarak evime gelirken Rasulullah s a v ile karşılaştım Yanında Ensar’dan bazı kimseler vardı Resulullah beni çağırdı Sonra beni terkisine bindirmek için devesine : ıh, ıh dedi Fakat ben erkeklerle beraber yolculuk etmekten utandım ve Zübeyr’i ve onun kıskançlığını hatırladım Zübeyr insanların en kıskancı idi Rasulullah s a v benim utandığımı anladı da devesini sürüp gitti Zübeyr’in yanına geldiğimde ona : Bu gün Rasulullah, başımda hurma çekirdeği yüklü olduğu halde bana karşı geldi Yanında sahabelerden bir grup insan da vardı Beni bindirmek için devesini çökertmek istedi Fakat ben utandım ve senin kıskançlığını hatırladım dedim Bunun üzerine Zübeyr : V i senin hurma çekirdeği yükün, bana Rasulullah ile beraber deveye binmenden daha güç oldu, dedi Esma dedi ki : Ben bu vb diğer işleri, daha sonra Ebu Bekir’in bana at bakıcılığı yapacak bir hizmetçi göndermesine kadar yerine getirdim Babam - hizmetçi göndermekle - sanki beni kölelikten azat etmişti }
Buhari : 5224-Ter:5303 - Müslim : 2182/34
NİKAHIN ŞARTLARI
NİKAHIN ŞARTLARINDAN BİRİSİ : VELİNİN İZNİ
{ … Ebu Musa el-Eşari r a dedi ki : Nebi s a v buyurdular ki : Veli’nin izni olmadan nikah yoktur }
Ebu Davud (2085) Tirmizi (1101) Darimi (2/137) İbni Mace (1881) İbnu’l-Carud (702) İbni Hibban (1243- e1- Mevarid Dare kutni (3/218/4) Hakim (2/170) Beyhaki (7/107) Ahmed (4/394- 413) Albani (1839-İrva)
{ … Aişe r a şöyle haber verdi : Nebi ( aleyhi ve sellem) üç kere : Her hangi bir kadın velisinin izni olmaksızın nikahlanırsa o kadının nikahı batıldır, nikahı batıldır’ nikahı batıldır’ buyurdu }
Ebu Avane (4037) Ebu Davud (2083) Tirmizi (1120) Darimi (2/137) İbnu’l-Carud (700) İbni Mace (1879) İbni Ebi Şeybe (3/272) Dare kutni (3/221/10) Hakim (2/168) Beyhaki (7/105) Ahmed (6/47-165) Albani (1840- İrva)
{ … Aişe r a şöyle dedi :Nebi s a v buyurdular ki : Bir kadın, velisinin iznini almadan nikahlanamaz Eğer nikahlanırsa, o nikah batıldır; o nikah batıldır; o nikah batıldır    }
Ebu Avane (4259) Ebu Davud (2083) Tirmizi (1102) Darimi (2/137) İbni Mace (1879) İbni Hibban (4074) İbni Ebi Şeybe(31272) İbnu’l-Carud (700) Tayalisi (1663) Ebu Yağla (4750) Humeydi (228) Dare kutni (31221/10) Hakim (2/168) Beyhaki (7/55) Ahmed (6/47-165) Albani (1840-İrva)
VELİSİ OLMAYANIN VELİSİ SULTANDIR
{ … Aişe r a şöyle haber verdi : Nebi s a v buyurdu ki : “ …… Sultan velisi olmayan kimsenin velisidir }
Ebu Avane (4037) Ebu Davud (2083) Tirmizi (1102) Darimi (2/137) İbni Mace (1879) Beyhaki (7/105) Albani (1040- İrva)
{ … Aişe r a şöyle dedi : Nebi s a v buyurdu ki : Bir kadın, velisinin iznini almadan nikahlanmaz Eğer nikahlanırsa, o nikah batıldır; o nikah batıldır; o nikah batıldır Eğer erkek o kadına girerse, onun için erkeğin ona isabet etmesi sebebiyle sadece mehir vardır Eğer anlaşmazlığa düşerlerse, sultan velisi olmayan kimsenin velisidir }
Ebu Avane (4259) Ebu Davud (2083) Tirmizi (1102) Darimi (2/137) İbni Mace (1879) İbni Hibban (4074) İbni Ebi Şeybe(3/272) İbnu’l-Carud (700) Tayalisi (1663) Ebu Yağla (4750) Humeydi (228) Dare kutni (3/221/10) Hakim (2/168) Beyhaki (7/55) Ahmed (6/47-165) Albani (1840- İrva)
RIZASI ALINMADAN KADIN NİKAHLANAMAZ
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : Nebi buyurdu ki : Dul kadın kendisinden açıkça emri alınmadan nikah olunmaz Kız da kendisinden izin almadan nikahlanamaz Orada hazır bulununlar : Ya Rasul , kızın izni nasıl olur ? dediler Rasulullah : Onun izin vermesi sukut etmesidir,buyurdu }
Buhari (5136-Ter:5229) Müslim (1419/64) Ebu Davud (2092) Nesei (3265) Tirmizi (1107) Darimi (2/138) İbni Mace (1871) İbn Carud (707) Dare kutni (2/238) Beyhaki (7/119) Abdurrezzak (10286) Ahmed (2/250
{ … Aişe r a şöyle dedi : Ben : Ya Rasulellah ! kadınlar nikahlanma hususunda kendileriyle istişare edilirler mi ? dedim Rasulullah s a v “ Evet “ buyurdu Ben : Kız, evleneceği kimse hakkında istişare edilirse utanır ve susar dedim Rasulullah : Onun susması onun iznidir, buyurdu }
Buhari (6946-Ter:6815) Müslim (1420/65) İbni Hibban (4080) Beyhaki (7/119) Beğavi (2255) Ahmed (6/165
{ … İbni Ömer r a şöyle dedi : Osman b Mez’un vefat etti ve Hakimin kızı Havle’den olma bir kız çocuğu bıraktı İbni Ömer dedi ki : Osman b Mez’un ölürken kızı, kardeşi Kuddame b Mez’una emanet edip vasiyet etmişti İbni Ömer dedi ki : - Osman b Mez’un ve Kuddame b Mez’un’dan - her ikisi de benim dayım olmaktadır İbni Ömer dedi ki : Osman b Mez’un’un kızın amcası Kuddame b Mez’un’dan bana nikahlaması için talep ettim 0 da kızın benimle evlenmesine razı oldu Sonra Mugire b Şube araya girdi ; yani annesinin yanına girdi ve onu malla - kızı kendisine nikahlamak için - rağbetlendirdi Kadın Mugire’ye razı oldu Kız da annesinin hevasına uyup razı oldu Kuddame b Mez’un ve Mugire b Şube anlaşmazlığa düştüler de bu anlaşmazlıkları Rasulullah’a arz edildi Bunun üzerine Kuddame b Mez’un : Ya Rasul , bu kız benim kardeşimin kızıdır ; kardeşim onu bana vasiyet etti Ben de onu halasının oğlu Abdullah b Ömer ile evlendinnek istedim Bu kız hakkında ne salah ne de denklik yönünden taksirat yapmadım Ancak o - aklını kullanamayan bir - kadındır, annesinin hevasına tabi oldu, dedi İbni Ömer dedi ki : Rasulullah s a v : 0 kız yetimdir,izni olmadan nikahlanamaz buyurdu İbni Ömer dedi ki : V i, kıza sahip olduktan sonra onu benden çekip aldılar ve Mugire b Şube ile evlendirdiler }
Ahmed (2/130) Dare kutni (3/230) Hakim (2703) Beyhaki (7/120) Albani İ
rva :1835
{ … Hansa binti Hizam r a şöyle rivayet etti : Hansa’yı babası iznini almadan evlendirmişti Halbuki Hansa dul idi ve bu evliliğe razı olmadı Akabinde Rasulullah’a gidip durumu şikayet etti Rasulullah s a v de onun nikahını iptal etti }
Buhari (5138-Ter:5230) Malik (2/535/25) Ebu Davud (2101) Nesei (3268) Darimi (2/139) İbni Mace (1873) İbn Carud : 710) Beyhaki (7/119) Ahmed (6/328
{ … Yahya b Said el-Kasım şöyle tahdis etti : Cafer oğullarından olan bir kadın, velisinin kendisi istemediği halde evlendireceğinden korktuğunda Ensar’dan iki yaşlı kişiye – Yani Cariyenin iki oğlu Abdurrahman ve Mücemmi isimli kişilere - haber gönderdi de sordu Bu iki yaşlı şeyh ona : Sakın korkma, çünkü Ensar’dan Hansa binti Hizam’ı babası kendisi istemediği halde evlendirmişti de - onun talebi üzerine - Nebi s a v bu nikahı iptal etmişti , dediler }
Buhari : 15 c 6838 s - Malik (2/535/25) Ebu Davud (2101) Nesei (3268) Darimi (2/139) İbni Mace (1873) İbn Carud (710) Beyhaki (7/119) Ahmed (6/328) Albani (1830
NİKAHIN ŞARTLARINDAN BİRİSİ DE – SUDAK – YANİ MEHİR DİR
{ … Ukbe b Amir r a şöyle dedi : “   Rasulullah s a v buyurdu ki : Mehrin en hayırlısı kolay olanıdır }
Hakim (2742) Beyhaki (14332) Hakim ve Zehebi, Buhari ve MÜslim’in şartına göre sahihtir dedi Albani (6/345- İrva) Müslim’in şartma göre sahihtir dedi
{ … Ebu Seleme b Abdurrahman şöyle dedi : Nebi’nin eşi Aişe’ye, Rasulullah s a v’in mehri ne kadardı ? dedim Aişe : Onun zevcelerine verdiği mehir on iki ükiyye ve bir neşş idi dedi Sonra : Neşş nedir biliyor musun ? dedi Ben : Hayır deyince 0 : Yarım ükiyyedir, işte bunun hepsi beş yüz dirhemdir Rasulullah’ın zevceleri için verdiği mehir budur dedi }
MÜslim (1426/78) Ebu Davud (2105) Nesei (3347) İbni Mace (1886)
{ … Enes b Malik (r) şöyle tahdis etti : Nebi s a v Abdurrahman b Avf’ın üzerinde sarı boya izi görünce : Bu nedir ?, buyurdu Abdurrahman cevaben dedi ki : Ben hurma çekirdeği ağırlığı kadar altını mehir vererek evlendim dedim     }
Buhari (5155-Ter:5244) Müslim (1427/79) Ebu Davud (2109) Nesei (3351) Tirmizi (1933) Darimi (2/104) İbni Mace (1907) İbnu’l Carud (715) Ibni Hibban (4060) Ebu Yağla (37813824) Tayalisi (2128) Humeydi (1218) Abdurrezzak (10410) Beyhaki (7/23 7) Beğavi (2310) Ahmed (3/190) Albani (1923- İrva)
{ … SehI b Sa’d şöyle dedi : Bir kadın Resulullah s a v’e geldi ve : Ya Rasul , ben nefsimi sana hibe etmek için geldim dedi Rasulullah s a v kadına bakmaya başladı Bakışını yukarı kaldırıp doğrulttu, sonra başını aşağı indirdi Kadın Nebi’nin kendisi hakkında bir hüküm vermediğini görünce oturdu Müteakiben Nebi’nin ashabından bir kimse ayağa kalktı ve : Ya Rasul , eğer senin bu kadına ihtiyacın yoksa, beni onunla evlendir dedi Rasulullah ona : Mehir olarak verecek bir şeyin var mı ?, buyurdu 0 kimse : Hayır v i ya Rasulellah, dedi Rasulullah s a v : Ailenin yanına git de bak, bir şey bulabilecek misin ?, buyurdu O kimse ailesinin yanına gitti, sonra dönüp geldi ve : Hayır v i ya Rasul , hiçbir şey bulamadım dedi Rasulullah s a v : Haydi bak demirden bir yüzük olsun bul, buyurdu 0 kimse gitti ve dönüp geldi ve : Hayır ya Rasul , demirden bir yüzük dahi bulamadım Ancak şu izarım vardır dedi Sehl : Onun ridası da yoktu dedi Bunun yarısı onun olsun dedi Bunun üzerine Rasulullah s a v : İzarınla ne yapabilirsin, onu sen giyersen kadının üzerinde ondan bir şey bulunmaz, açık kalır, kadın giyerse senin üzerinde ondan bir şey kalmaz, sen çıplak kalırsın, buyurdu 0 kimse bulun-duğu yere oturdu ve oturuşu uzunca oldu Sonra kalktı arkasını dönüp gitti Rasulullah s a v onun arkasını dönüp gittiğini gördü de çağırılmasını emretti Adam geldiği zaman : Kur‘an’dan ezberinde neler vardır ?, buyurdu 0 kimse : Şu sureler, şu sureler, şu surelerdir dedi ve ezbere bildiği sureleri saydı Rasulullah ona : Sen bu sureleri ezbere okur musun ?, buyurdu 0 kimse : Evet okuyabiliyorum dedi Rasulullah : Öyle ise git Kur ‘an’dan ezberindeki surelerle seni bu kadına malik yaptım,buyurdu }
Buhari (5030-Ter:5 124) Müslim (1425/76) Malik (2/526) Ebu Davud (2111) Nesei (3339) Tirmizi (1114) Darimi (2/142)Tayalisi (1565) Humeydi (928) Tabarani (5750- M Kebir) İbnu’I-Carud (716) İbni Hibban (4093) Dare kutni (3/247/21) Beyhaki (7/144) Beğavi (2302) Albani (1925- İrva)
NİKAHIN ŞARTLARINDAN BİRİSİ DE ŞAHİTLERİN OLMASI
{ … Aişe r a şöyle dedi : Rasulullah s a v buyurdu ki : Velisiz ve iki adil şahitsiz nikah yoktur Bunun gayri üzere kıyılan nikah ise,batıldır Eğer taraflar aralarında anlaşmazlığa düşülürse, sultan velisi olmayan kimsenin velisidir }
İbni Hibban (4075) Tabarani (9287-6923-M Evsat) Dare kutni (3/226-227) Beyhaki (7/125) Albani (1858-İrva)
NİKAHI BAŞKASININ KIYMASI
{ … Mugire b Şube şöyle dedi : Mugire b Şube amcasının kızı olan bir kadını istedi Mugire o kadına veli olmada insanların en yakını olduğu halde, başka bir kimseye emretti de adam Mugire‘yi kadınla evlendirdi }
Buhari (Kitabu’n-Nikah, Bab:37-Ter:5224
Nikah akdinin yazılmasıyla ilgili olarak Şeyhul’islam İbni Teymiye Fetevada şöyle demektedir : “ Sahabe döneminde nikah akdini yazmak yoktu Çünkü onların zamanında, her hangi bir hususta anlaşmazlığa düşseler de yalan ve yalancı şahitlik yoktu Dolayısıyla nikah akdinde mehri veya vesaire gibi şeyleri yazmıyorlardı Ama şimdi yalan ve yalancı şahitlik yayılmıştır ; bu sebeple nikah akdinin yazılmasında bir beis yoktur ”
NİKAHI İLAN ETME
{ … Muhammed b Hatib şöyle dedi : Rasulullah s a v buyurdu ki : Nikahta helal ile haram arasındaki fark ; def ve ses ile duyurmaktır }
Nesei (3369) Tirmizi (1088-Ter:1094) İ
bni Mace (1896)
ZİFAFTAN SONRA VELİME
{ … Enes b Malik r a şöyle tahdis etti : Nebi s a v : Abdurrahman b Avf’ın üzerinde sarı boya izi görünce : Bu nedir ? buyurdu Abdurrahman : Ben hurma çekirdeği ağırlığı kadar altını mehir vererek evlendim dedim Nebi : “ Barekellahu Leke – yani, Allah sana mübarek eylesin - Bir koyunla da olsa velime yap ” buyurdu }
Buhari (5155-Ter:5244) Müslim (1427/79) Tirmizi (1094) Darimi (2/143) İbni Mace (1907) Ebu Yağla (3348) Beğavi (2309)
{ … Enes b Malik (r) şöyle dedi : Nebi (sallaflahu aleyhi ve sellem) Hayber ile Medine araında üç gün ikamet etti Bu müddet içinde Safiye ile zifafa girdi Akabinde ben müslümanları Nebi’nin velimesine davet ettim Bu velime de ekmek de et de yoktu Tabaklanmış deri sofraların yayılması emredildi Ona hurma, kuru yoğurt ve tere yağı kondu  ” }
Buhari (5085-Ter:5 176)
VELİME DAVETİNE İCABET ETMEK
{ … İbni Omer (r) şöyle nakletti : Rasulullah ( aleyhi ve sellem) : “ Sizden biri velimeye davet edildiği vakit ona icabet etsin “ buyurdu }
Buhari (5 173-Ter:5258) Müslim (1429/96) Müslim (1429/96) Malik (2/546/49) Ebu Davud (3736-3737) Tirmizi (1098) İbni Hibban (5294) Beğavi (2318) Ahmed (4730- 4949)
DÜĞÜNDE KADIN VE KIZLARIN DEF ÇALIP EĞLENMESİ
{ … Rubeyy binti Muavviz (r) şöyle dedi : “ Ben gelin olduğum günün kuşluk vaktinde Nebi ( aleyhi ve sellem) benim düğün günümde geldi ve senin benimle oturduğun gibi benim döşeğimin üzerine oturdu O sırada bazı kızlarımız def çalıyor ve babalarından Bedir’de öldürülen kimseleri güzel sıfatlarını zikredip sena ediyorlardı Nihayet onlardan biri : İçimizde yarın ne olacağını bilen bir Nebi de var dedi
Bunun üzerine Nebi s a v : Böyle söyleme, önceki söylediğin sözleri söyle, buyurdu }
Buhari : Ter : 3748(5147 - Tirmizi (1090) Beyhaki (7/ 288) Ahmed (6/359-360) Albani : 94-Zifaf
Tabiki burada eğlenceyle kastedilen şey ; kalbi haktan sapmış dalalet ehli kimselerin, bir takım çalgı aletleri eşliğinde , erkekli kadınlı karışık oynadıkları,yahut sadece münferiden kadının oynatılması manasında işlenen rezalet değildir Aksine bu, Aişe r a’nun rivayet ettiği şu hadisteki eğlencedir “ Aişe r a şöyle dedi : Benim gözetimimde bir yetim kız bulunuyordu Nebi ( aleyhi ve sellem) o kızı kast ederek : “ Falan yetim kız ne yaptı “ buyurdu Ben : 0 kızı gelin edip kocasına hediye ettik dedim Nebi s a v : “ Onunla def çalıp şarkı söyleyecek bir kızcağız gönderdiniz mi ? “ buyurdu Ben : Şarkı olarak ne söyleyecek ? dedim Nebi s a v :
Size geldik, size geldik Bizi selamlayınız, sizi selamlıyoruz Şayet kırmızı altınlar olmasaydı, alınlarınız asla parlamazdı Şayet esmer buğday olmasaydı, bekar kızlarımız asla iyilenmezdi, sözlerini söyler buyurdu }
Tabarani (3289-M Evsat) İbni Mace (1900) Beyhaki (7/289) Beğavi (2346-Masabih) Ahmed (3/391) Albani (1995-İrva) ve (S:181-Zifaf)
{ … Urve şöyle tahdis etti : Aişe r a bir kadını Ensar’dan bir adamla evlendirmişti Nebi s a v : “ Ya Aişe, beraberinizde lehv – yani eğlence - yok mu ? Çünkü Ensar lehv’den hoşlanır “ buyurdu }
Buhari (5162-Ter:5249) İ
bni Hibban (5875) Hakim (2749) Beyhaki (7/288)
EVLENEN KİMSEYE DUA ETMEK
{ … el-Hasan dedi ki : “ Akil b Ebi Talib Cuşm oğullanndan bir kadınla evlendiğinde ona : “ Birrefai ve’l Benin “ diye dua edilmişti Akil buna itiraz ederek: Rasulullah’ın: “ Barekellahu Fikum Ve Bareke Lekum “ diye dua ettiği gibi dua edin dedi }
Nesei (3371) Darimi (2/132) İbni Mace (1906) İbnus sünni (602) Beyhaki (7/148) Abdurrezzak (10457) Ahmed (1739)
{ … Ebu Hureyre r a şöyle dedi : “ Nebi s a v evlenenlere - aralarında ülfet olması için - dua ettiğinde : “ Barekellahu Fikum Ve Bareke Lekum “ diye dua ederdi }
İbni Mace (1905) Ebu Davud (2130) Tirmizi (1091) Darimi (2/134) Said b Mensur (522) Hakim (2/183) Beyhaki (7/148) İbnus sünni (604) Ahmed (2/38) Albani (5:174-175 - Zifaf)
|