Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bozan, bozmayan, hakkinda, orucu, seyler

Orucu Bozan Ve Bozmayan Seyler Hakkinda

Eski 08-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Orucu Bozan Ve Bozmayan Seyler Hakkinda




Orucu Bozan ve Bozmayan Şeyler hakkInda:

Kasden yeyip içmek ve oruca aykırı olan işleri yapmak orucu bozar Bu işlerin bir kısmı yalnız kazayı ve bir kısmı da hem kaza, hem de keffareti gerektirir Bunlar açıklanacaktır


UNUTARAK (!) bir şey yemek ve içmek veya cinsel ilişkide bulunmak orucu bozmaz Bu hususta farz, vacib ve nafile oruçlar arasında bir fark yoktur Çünkü unutma ve yanılma ile yapılan işler bağışlanmıştır
(Malikîlere göre, bunların her biri ile farz olan oruç bozulur, kazası gerekir Çünkü orucun rüknü olan imsak kaybolmuştur)


Yanılarak yemek yiyen bir oruçluya rastlanınca, bakılır: Eğer oruç tutmaya güçlü görülüyorsa, ona oruçlu olduğunu hatırlatmamak, tercih edilen görüşe göre, harama yakın mekruhtur Fakat çok yaşlı ve zayıf kimse olunca, diğer ibadetleri sağlam yapabilmesi için, ona hatırlatılmaz Uykuya dalmış bir kimseyi, vakti geçmeden namaz kılmak için uyandırmak da bir görevdir: Uyuyan özürlü sayılır; fakat uyandırmayan özürlü sayılmayacağı için günah işlemiş olur
Uyku halinde bir şey yeyip içmek orucu bozar Bu yanılma işi gibi sayılmaz


Oruçlu olduğu halde yemek yiyen kimseye: "Sen oruçlusun" denildiği halde, hiç aldırış etmeyerek yemesine devam etse, sahih olan görüşe göre, orucu bozulur ve ona kaza gerekir


Hata yolu ile yeyip içmek de orucu bozar Bunun için, oruçlu olduğunu bildiği halde bir kimse, kasıd olmaksızın hata ile bir şey yeyip içse, abdest alırken boğazından aşağı su kaçsa veya ağzına yağmur ve kar taneleri düşüp midesine doğru gitse orucu bozulur ve üzerine kaza gerekir Fakat oruçlu olduğu hatırında yoksa, bunlardan dolayı orucu bozulmaz


Ağza su verip çalkaladıktan sonra ağızda kalan yaşlığın tükrükle beraber yutulması orucu bozmaz


Yine insanın baş kısmından burnuna inen akıntıyı kasden içeri çekip yutması da orucu bozmaz


Dişlerin arasından çıkan kan boğaza gidecek olsa, bakılır; Eğer az olur da içeriye geçmezse, orucu bozmaz Çünkü âdet gereği bundan korunmak mümkün degildir Çok olmakla beraber çoğunluğu tükürük teşkil ediyorsa, hüküm yine böyledir Fakat çoğunluğu kan olur ve tadı duyulur bir halde veya kanla tükürük eşit bulunursa, yutulunca oruç bozulur Çıkarılan diş için de bu haller geçerlidir
Ağızdan dışarı çeneye dogru iplik halinde sarkan ve ağızdan kopup ayrılmayan ağız salyasını içeriye çekip yutmak da orucu bozmaz Çünkü bu halde henüz ağızdan çıkmamış sayılır
Bunun gibi, herhangi bir sebeble ağızdan çıkıp yıne ağıza girerek boğaza giden bir su ile de oruç bozulmaz


Kişinin konuşmakdan veya başka bir sebebden dolayı tükrükle ıslanmış dudaklarını emmesi, orucunu bozmaz Çünkü bunda bir zaruret vardır


Göz yaşı veya yüz teri ağıza girecek olsa, bakılır: Eğer bir ve iki damla gibi az bir şey ise, orucu bozmaz Çünkü bundan kaçınmak mümkün degildir Fakat tuzluluğu bütün ağız içinde duyulacak derecede fazla olup da oruç hatirda iken yutulacak olsa, orucu bozar
Yenilmesi kasdedilmeyen ve kendisinden kaçınılması mümkün olmayan bir şeyin içeriye gitmesi orucu bozmaz Onun için, ilâç olarak ağrıyan dişe konulan karanfilin tadı tükrükle boğaza kaçarsa, havada dağılan bir duman ve toz topraktan, öğütülen veya tokmakla döğülen şeylerden kalkan toz, orucu bozmaz Uçan bir sineğin boğaza kaçması da böyledir Fakat dişe ilâç olarak konulan bir nesnenin meselâ karanfilin yutulması orucu bozar


Yine, oruçlu bulunduğunu hatırladığı halde, kokladığı bir "Buhurun Kokunun" dumanı içine gitse veya bir sineği tutup yutsa, orucu bozulur Böyle bozulan bir orucu kaza etmek gerekir


Renk veren bir iplik parçasını defalarca ağıza alıp çıkarmak orucu bozmaz Fakat oruçlu olduğunu hatırlayan kimse, ağzına aldığı herhangi bir renkteki ipliğin tükrüğünü yutacak olsa, orucu bozulur
Dişlerin arasında kalmış olan bir yemek kırıntısı yutulsa, bakılır: Eğer az bir şey ise, orucu bozmaz; fakat çok olursa bozar Nohut tanesinden küçük olan şey azdır; nohut tanesi kadar olan şey de çoktur Bu bir ölçüdür


Dişlerin arasında kalan susam veya buğday danesi gibi pek az bir şeyi yutmak orucu bozmaz Fakat böyle bir şey dışardan alınıp yutulsa, orucu bozar Bu halde, tercih edilen görüşe göre, keffaret de gerekir Ancak böyle pek az bir şey ağıza alınıp çiğnense oruca zarar vermez Çünkü bu ağız içinde dağılır bir zerre haline gelir Ancak bunun tadı boğaza giderse oruç bozulur


Nohut büyüklüğünden az olup dişler arasında kalan bir şey, ağızdan çıkarılıp sonra yenirse orucu bozar Ancak sahih olan görüşe göre keffaret gerekmez Çünkü böyle bir şeyi yemek, olağan dışı bir iştir
Bir kusuntu, kendiliğinden gelince bakılır: Eğer ağız dolusu olmayıp içeriye dönerse, ittifakla orucu bozmaz Fakat içeriye döndürülürse, İmam Muhammed'e göre orucu bozar Çünkü imsâk kaybolmuştur İmam Ebû Yusuf'a göre bozmaz; çünkü bu az olduğu için abdesti bozmadığı gibi, orucu da bozmaz


Fakat bu kusuntu ağız dolusu olup kendi başına içeriye dönecek olsa, İmam Ebû Yusuf'a göre orucu bozar Çünkü bu, taharete engeldir İmam Muhammed'e göre bozmaz; çünkü imsâk kasden terkedilmiş değildir Ancak böyle bir kusuntu kısmen veya tamamen sahibi tarafından geriye çevrilirse, ittifakla orucu bozar


Bir kusuntu, sahibi tarafından kasden getirilince bakılır: Eğer ağız dolusu ise ittifakla orucu bozar Çünkü bu hal, hem taharete, hem de imsak'a engeldir Bu halde, içeriye az çok bir şey dönüp gider Bunun için orucun kazası gerekir Fakat ağız dolusundan az olup da kendi başına geri dönerse, İmam Muhammed'e göre, orucu bozar Çünkü bu imsake engeldir İmam Ebû Yusuf'a göre bozmaz; çünkü az olduğundan taharete engel değildir


Bu kusuntu, içeriye çevrildiği takdirde, hem İmam Muhammed, hem de İmam Ebû Yusuf'dan bir rivayete göre, orucu bozar İmam Ebû Yusufdan diğer bir rivayete göre ise, bozmaz


Yalnız yapışmak, öpmek ve oynamakla oruç bozulmayacağı gibi, yalnız bakmak ve düşünmek sonucu olarak inzal olmakla da bozulmaz Bunun için bir kimsenin zevcesini öpüp okşaması ile onun orucu bozulmaz


Yine, zevcesinin veya başkasının yüzüne veya herhangi bir uzvuna tekrar suretinde olsa dahi, bakması ile ve bakışından veya bunları düşünüşünden dolayı şehvetle akıntı olması ile de orucu bozulmaz
İki yoldan başka herhangi bir uzva yapılacak temas sonunda inzal olmazsa, oruç bozulmaz Fakat inzal olunca oruç bozulur ve yalnız kaza gerekir El ile meni getirmek veya hayvan ve ölüye temasla olan inzal da böyledir


Zevcesinin sıcaklığını duymayacak şekilde elbisesi üstünden tutmakla inzal olsa orucu bozulmaz, sıcaklığını duymuşsa bozulur
Yine, bir kadın kocasını, inzal oluncaya kadar tutsa, kocasının orucu bozulmaz Fakat bu tutması, kocasının teklifi üzerine ise, bu durumda orucunun bozulup bozulmamasında ihtilâf vardır
Bir erkek zevcesini veya bir kadın kocasını öpüp de erkekden meni, kadından bir yaşlık belirse, bunların orucu bozulmuş olur, bundan dolayı da kaza gerekir Kadın bu öpme sonunda bir yaşlık değil de, bir lezzet duyacak olsa, İmam Ebû Yusuf'a göre orucu bozulur İmam Muhammed'e göre bozulmaz Okşamak, el tutuşmak, boyuna sarılmak da, öpme gibidir


Oruçlu olan kimse, büyük abdest temizliği yaparken, içeriye su geçmemesi için nefes alıp vermemelidir Bu temizlik üzerinde aşırı gidilir de, su hukne yerine kadar ulaşırsa, orucu bozar Hukne (lâvman için kullanılan) bir ilâçtır Bunu kullanmaya "İhtikan" denir Hukne için kullanılan özel alete de "Mıhkane (Şırınga)" denir Bu şırınganın ucu, aşağıdan, (makaddan) nereye kadar yetişirse, oraya varacak kadar yapılacak bir istinca orucu bozar Böyle bir istinca da pek az yapılabilir Zaten bunun yapılması sağlığa zararlıdır
İhtikan (şırınga yapmak), buruna ilâç akıtmak, kulağa yağ damlatmak orucu bozar ve kazayı gerektirir Fakat kulağa giren su, orucu bozmadığı gibi, kulağa dökülen su da, tercih edilen görüşe göre orucu bozmaz Bunun gibi, üzerinde kulak kiri bulunan bir karıştırıcının kulağa birkaç defa sokulup çıkarılması ile de oruç bozulmaz (İmam Şafiîye göre bozar)


Erkeğin tenasül aletine damlatılan su veya yağ, mesaneye kadar gitse bile, İmam Azam ile İmam Muhammed'e göre orucu bozmaz Fakat mesaneye kadar gitmeyip de tenasül organı içinde kalırsa, ittifakla bozmaz


Su veya yağ ile ıslanmış bir parmağın ön veya arka tarafa sokulması, oruç hatırlanması halinde olursa orucu bozar Unutma halinde ise, bozmaz Kuru bir parmağın sokulması, her iki halde de orucu bozmaz
İnsanın derisinden içeriye sızan şeyler orucu bozmaz Bunun için vücuda sürülen bir yağ veya yıkanılıp içeriye soğukluğu geçen bir su, orucu bozmaz


Yine, göze dökülen bir ilâç orucu bozmaz, boğazda duyulsa bile Göze sürülen bir sürme de böyledir, izi ve rengi tükürükte görülse de Çünkü bunların böyle içeriye geçmesi derideki emişlerledir
Oruçlunun kendi işi olarak ağzından başka, vücudunun herhangi bir kısmından içine tamamen sokulup kaybolan veya başkası tarafından sokulup vücuda yarar sağlayan herhangi bir şey orucu bozar Bu hususta içeriye giden şeye bakılır, gittiği yola bakılmaz Bundan dolayı bir kimsenin başkası tarafından herhangi bir uzvuna saplanıp vücutta kaybolan odun ve demir benzeri bir şey orucu bozar Fakat böyle bir şeyin bir ucu dışarda kalmış olursa, orucu bozmaz Bir parçası içeriye sokulmuş olan bir süngü veya bir odun parçası gibi
Yine, iç boşluğa veya dimağa kadar uzayan derin bir yaraya konulan yaş bir ilâç, içeriye veya damağa kadar geçince orucu bozar, kazayı gerektirir


Bu mesele, İmam Serahsî'nin "Mebsut" adlı kitabındaki açıklamasına bakılırsa, İmam Azam'a göredir Bu esas üzerine denilir ki, Ramazanda gündüz vakti vücuda yapılan iğne de orucu bozar ve kazayı gerektirir Çünkü bu, hem oruçlunun rızası ile yapılmakta, hem de vücudun yararına yapılmış bulunmaktadir İğne aracılığı ile vücudda bir yol açılıyor ve böylece ilâç tam vücudun içine akıtılmış oluyor Artık bu şekilde ilâcın içeriye girmesi, suyun deriden emilerek içeriye geçmesi gibi degildir Bundan dolayi açık bir ihtiyaç veya zaruret bulunmayınca, iğneler iftardan sonra yapılmalıdır İhtiyata uygun olan budur


Hatta bir görüşe göre, başkası tarafindan sokulup vücudun içinde kaybolan demir parçası gibi bir şey, vücudun yararına olmadığı halde, yine orucu bozar


İki imama gelince, bunlara göre bir şey, tabiî yoldan içeriye gitmedikçe oruç bozulmaz Çünkü oruç; "Yaratılışta bir yol ve kanal olan bir uzuvdan (organdan) bir şeyi içeriye sokmaktan kendini tutmaktır" Biz böyle bir imsak ile emrolunmuşuz Bu hususta geçici olan yol ve kanallara itibar edilmez


Bunun için dışardan bir yaraya konulan ilâç, boşluğa kadar gitse de, orucu bozmaz Vücudun derisini yırtarak içeriye gidip kaybolan bir demir, bir kurşun parçası hakkında da hüküm böyledir Buna göre iğne ile de orucun bozulmaması gerekir Evvelce, fetvahane tarafindan da bu yolda fetva verilmişti Fakat daima ihtiyat yolunun gözetilmesi iyidir


Baştaki veya karındaki bir yaraya konulup yaranın ıslaklığı ile damağa veya boşluğa gitmeyen bir ilâçtan ittifakla oruç bozulmaz Fakat böyle bir yaraya konulup damağa veya ileriye gidip gitmediğinden şübhe edilen sıvı bir ilâç, İmam Azam'a göre orucu bozar Çünkü böyle bir ilâç âdet bakimindan içeriye geçer İki imama göre, bununla oruç bozulmuş olmaz Çünkü böyle şübhe ile oruç bozulamayıcağı gibi, tabiî olmayan bir yoldan içeri giren bir ilâç ile de oruç bozulmaz

AlIntIdIr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.